Gå til innhold

Mist PSU.. klar for noen ubehagelige funn?


Anbefalte innlegg

Synnes det er direkte idiotisk av deg å gå til angrep på produsenten av kondensatorene for å bevise at produktet som de lager er av laber kvalitet pga at de befinner seg i et annet land enn japan.

Enten har du ikke lest innleggene mine eller så har du ikke forstått dem.

 

I den grad jeg har gått til "angrep" på noe så er det nettopp påstander om at produkter produsert i et land (Japan) automatisk vil ha et høyere kvalitetsnivå enn produkter produsert i andre land (Kina/Taiwan) - altså 180º motsatt av hva du hevder jeg har gjort.

 

Siden ArcticOC fortsatte å forfekte de samme synspunktene så er det helt legitimt å påpeke at de "japanske" kondensatorene ikke nødvendigvis er produsert i Japan. Jeg prøvde på sett og vis å ymte frempå om at det i mange tilfelle nok bare er eierskapet som er japansk (jeg skrev i et tidligere innlegg ".....nasjonaliteten til fabrikkeierene ikke automatisk betyr god kvalitet på alt de produserer"), men siden ArcticOC ikke tok poenget så var jeg altså mer direkte denne gang og påpekte hvor mange av fabrikkene faktisk ligger.

 

Dette er en sabra dårlig taktikk som bare viser at du er en kverrulant.

Hvis du ikke greier å diskutere uten å sette merkelapper som "kverulant" på de du diskuterer med så er er det kanskje like greit å la være å diskutere?

 

--

mvh

Hans Petter Faale

Microplex Norge AS

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synnes det er direkte idiotisk av deg å gå til angrep på produsenten av kondensatorene for å bevise at produktet som de lager er av laber kvalitet pga at de befinner seg i et annet land enn japan.

Enten har du ikke lest innleggene mine eller så har du ikke forstått dem.

 

I den grad jeg har gått til "angrep" på noe så er det nettopp påstander om at produkter produsert i et land (Japan) automatisk vil ha et høyere kvalitetsnivå enn produkter produsert i andre land (Kina/Taiwan) - altså 180º motsatt av hva du hevder jeg har gjort.

 

Siden ArcticOC fortsatte å forfekte de samme synspunktene så er det helt legitimt å påpeke at de "japanske" kondensatorene ikke nødvendigvis er produsert i Japan. Jeg prøvde på sett og vis å ymte frempå om at det i mange tilfelle nok bare er eierskapet som er japansk (jeg skrev i et tidligere innlegg ".....nasjonaliteten til fabrikkeierene ikke automatisk betyr god kvalitet på alt de produserer"), men siden ArcticOC ikke tok poenget så var jeg altså mer direkte denne gang og påpekte hvor mange av fabrikkene faktisk ligger.

 

 

 

--

mvh

Hans Petter Faale

Microplex Norge AS

 

Poenget her er jo ikke hvilket land kondensatoren er produsert i, men kvaliteten på den! Du sier at de dårlige kondesatorene bare ble brukt for 2 år siden. Kan jeg da tolke deg dithen at dere nå bruker kvalitetskomponenter? Hva slags kondensatorer sitter det i de nye Mist rev.3?

 

I tillegg unngår du konsekvent å svare på de seriøse spørsmålene som stilles her. Vil man kunne reklmere på sprengte kondensatorer? Vil man miste reklamasjonsretten om man åpner den?

 

Når du i løpet av 5-6 lange innlegg ikke nevner hva dere faktisk har gjort etter at dere oppdaget dette problemet, men heller angriper trådstarter for hans noe feilaktige likhetstegn mellom nasjonalitet og kvalitet så virker det på meg som om du prøver å vri deg unna noe.

 

Slik jeg leser denne tråden så ville mist som merke og microplex generelt tjent på at du bare holdt deg unna denne tråden, ettersom det virker på meg som om du kun er ute etter å vri deg unna noe i stede for å opplyse oss om hvilke tiltak dere har igangsatt.

Lenke til kommentar

Jeg vil også nevne at Microplex i april i fjor nektet en kompis av meg reklamasjon på en Mist 500w som døde etter 2 år og 2 måneder. Dette var før de "begynte med" 5 års reklamasjon på PSUer (akkurat som om det er opp til dem å bestemmer hvor lang reklamasjonstid en PSU skal ha). De hevdet at det ikke var lenger enn 2 års reklamasjon på PSUer til selvbygde maskiner!? Jeg husker ikke den nøyaktige ordleggingen, men dette var essensen av det slik jeg forstod det ihvertfall. Det endte ihvertfall med at han måtte kjøpe seg en ny PSU (Corsair HX 620w), og aldri mer skal handle noe som helst fra Microplex. Det vi gjorde var at vi åpnet PSUen og tok ut vifta, så han ihvertfall hadde litt igjen for trøbbelet; en ok 120mm vifte, riktignok uten viftekontakt... Hvis jeg ikke husker feil var det Hans Petter Faale fra Microplex han kommuniserte med per mail.

Jeg har selv en Mist 500w rev. 1, som tilsynelatende funker fint, men den har aldri vært belastet særlig hardt, og har hele tiden fått frisk luft fra utsiden av kabinettet. Jeg tror jeg skal finne frem lommelykta og inspisere kondensatorene gjennom vifteåpningen (hvis mulig) senere i dag.

Lenke til kommentar
I den grad jeg har gått til "angrep" på noe så er det nettopp påstander om at produkter produsert i et land (Japan) automatisk vil ha et høyere kvalitetsnivå enn produkter produsert i andre land (Kina/Taiwan) - altså 180º motsatt av hva du hevder jeg har gjort.

 

Siden ArcticOC fortsatte å forfekte de samme synspunktene så er det helt legitimt å påpeke at de "japanske" kondensatorene ikke nødvendigvis er produsert i Japan. Jeg prøvde på sett og vis å ymte frempå om at det i mange tilfelle nok bare er eierskapet som er japansk (jeg skrev i et tidligere innlegg ".....nasjonaliteten til fabrikkeierene ikke automatisk betyr god kvalitet på alt de produserer"), men siden ArcticOC ikke tok poenget så var jeg altså mer direkte denne gang og påpekte hvor mange av fabrikkene faktisk ligger.

 

Det er tydelig at du lar være å se poenget mitt, at kondensatorene produseres i Taiwan, Norge eller en annen plass på kloden har vel lite å si med kvaliteten på disse, men du prøver fortsatt å argumentere med at I og med de ikke er produsert I japan så kan de neppe være Japansk høykvalitetskondensatorer. Selvsagt så hopper du fullstendig over flere ledd her :

 

*Kvalitetskontroll.

*Kjemisk formula som er brukt for innholdet i selve kondensatorene.

*Produksjonsprosses.

 

Regner med det er mye mer som har kunnet blitt lagt til denne listen, men det er nettop mye av dette som gjør at Produkter som er laget av seriøse aktører (der det finnes flere Japanskeide firmaer innen nettop kondensatorene) er bedre enn selve ymse kondensatorer som er laget av useriøse firmaer som kun er ute etter kjappe penger.

 

Så, I og med vi er inne på kondensatorene , kan du ikke med det samme nevne hvilke kondensatorer som ble brukt / brukes med de forskjellige revisjonene av Mist psu'ene og forventet levetid på disse? Kjekt om du I samme slengen henviser til firma bak disse.

Lenke til kommentar
spørsmålet er; får vi som "har disse" PSUene ny? enda vi i så tilfelle har åpnet de og konkludert med at kondensatorene tar kveld etter litt tid? innenfor evt garantitid osv. det er jo i utgangspunktet vanskelig å vite om de har tatt kveld eller ikke om man ikke åpner og ser, og da mister du jo garantien også!

 

Hvorfor kan ikke de som har en defekt PSU bare ta kontakt med Microplex på vanlig måte som er ved garantisaker? En kan jo ikke forvente at de vil bedrive "offentlig saksbehandling" i åpen kanal på nettet heller liksom.

 

 

Jeg vil også nevne at Microplex i april i fjor nektet en kompis av meg reklamasjon på en Mist 500w som døde etter 2 år og 2 måneder.

 

Vet ikke om det aktuelle tilfellet er nevnt i følgende tråder, men MIST & Microplex har vært diskutert her;

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=837769&st=0

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=854165&st=0

 

Forøvrig er det vel 5 års garanti på alle strømforsyninger, uansett merke og uansett hva butikken har reklamert med eller ikke? Har ikke pugget forbrukerlovgivningen, men det heter vel at "hvis et produkt er forventet å vare mer enn 2 år, er det 5 år reklamasjon som gjelder". Og det er vel allmen oppfatning at en PSU skal vare mer enn 2 år vil jeg tro.

 

 

Slo også til og kjøpte en 1000Watt MIST. Satser på at kondensatorene i denne er av bedre merke og kvalitet en batchene av 500W (og 600W?) fra 2005 og 2006.

 

Denne bytter ut en nå død Corsair HX620W, som alltid har vært litt merkelig. Høy "poffing" når man slår den på etter lang tids stillstand og veldig høye temperaturer på boksen under load.

 

Siden de nå er over på Rev.3 er jeg enig i at du bør forvente mer. Skulle den derimot vise samme svakhetstegn som er rapportert på tidl. rev. vil jeg si Microplex har et stoort tillits-problem å hanskes med. :ph34r:

 

edit: rettet link

Endret av Mekanicus
Lenke til kommentar

Sitter selv på en Mist 500W jeg fikk i erstattning for en Hiper 580 som døde på seg OG tok med seg 4Gig RAM i prosessen.

 

Har veldig liten lyst til å oppleve dette igjen og oppfordrer som flere andre her Microplex sin representant i tråden om å svare på hvilke rettigheter vi sitter igjen med dersom vi plukker fra hverandre PSUen for å gjøre en preventiv sjekk av den.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Syntest det er dumt å bråke om hvilken strømforsyning som holder lengst,

Har nettopp kjøpt Mist 1000w fra microplex pga 5 års garanti og modulære kabler

som jeg fikk kjøpe i flere lengder.

 

Dessuten pleier jeg ikke å ha hardwaren så lenge mellom hver gang jeg bytter..

 

Uansett, 5 år er lenge for en strømforsyning, og det er ikke så mange strømforsyninger som har den garantien, noe som betyr at det må være et godt produkt.

Værken Mist eller Microplex ville tjene på at Mist benytte dårlige deler, og jeg tror ikke de ville gitt den garantien vist de ikke var sikker på produktet..

 

Andre merker tror jeg ikke er noe bedre i samme prisklasse, vist du da ikke er villig til å betale over 3000,- for en strømmforsyning som har 7 års garanti.

http://www.hardware.no/artikler/pc_power_c...ol_1200_w/41384

 

Du får det du betaler for!! Bare husk kvittering så er det ikke noen problemer!

Har iallefall bare gode erfaringer fra Microplex, bare synd de flytter.. :cry:

Lenke til kommentar

Ikke for å blande meg inn i den faktiske diskusjonen, men syns det er litt rart at Faale går så langt som han gjør i sine innlegg.

 

At det ligger noe i det trådstarter skriver er sikkert et problem,

men når selger av produktet går så hardt ut virker det som dette er problem de er klar over.

Det enkleste hadde vært for selger å latt dette ligge, men istedet velger han å gå ut og nærmest provosere trådstarter for innleggene hans om hvordan psu'en hans faktisk ser ut.

 

Så for meg ligner dette nok en gang et panisk forsøk fra en selger på å forsvare sine produkter.

Litt uprofft syns jeg.

 

Men dette er bare min mening.

Endret av Otte
Lenke til kommentar

Mist er ikke annet enn en ganske så middelmådig strømforsyning i et hav av andre produsenter.

 

Hvorfor kan ikke Mist/Netshop/Microplex gi et svar på om de er villige til å erstatte strømforsyningene med defekter? for en PSU med gåene kondensatorer har pr.definisjon en defekt og etter min mening såpass alvorlig at du IKKE kan stole på den lengere.

 

Jeg syns også de burde rydde opp i situasjonen med å spesifikt fortelle og argumentere med hvilke kondensatorer de nå bruker! Jeg vil også ha et svar på om de ikke selv kanskje tror at de hadde sluppet denne flausen ved å bruke skikkelige komponenter.

 

Gi oss klare svar, så vet vi hva dere står for!

Lenke til kommentar
Uansett, 5 år er lenge for en strømforsyning, og det er ikke så mange strømforsyninger som har den garantien, noe som betyr at det må være et godt produkt.

Værken Mist eller Microplex ville tjene på at Mist benytte dårlige deler, og jeg tror ikke de ville gitt den garantien vist de ikke var sikker på produktet..

Vel, de 20-30kr. representanten for Mist påstår de sparer ved å ikke velge høy kvalitet på kondensatorene sine er vel ment for å dekke opp for alle reklamasjonene de får i ettertid.

 

Og om det er fem års garanti på en strømforsyning så er det jo like irriterende å måtte skru inn og ut nye hele tiden. For ikke å snakke om alle formalitetene som å måtte få godkjent reklamasjonen, for å måtte finne embalasje, for så å måtte dra på postkontoret, for så å vente noen uker, for så å måtte dra på postkontoret på nytt for å hente erstattningsvaren.. og sånn går den leksa!

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
BAH! Ingen som vet hvordan det er med 1000w Misten? Har nettopp besilt en..

Den "perfekte strømforsyninga" (uten lyter) finnes ikke. Sjekk overroste/hypede Corsair support forumet f.eks., bla gjennom 27 sider med innlegg fra misfornøyde kjøpere, og Corsair psu'er som både har tatt fyr, er DOA, blir overopphetet, osv.

 

http://www.asktheramguy.com/v3/forumdispla...&order=desc

 

bare som appropo og tingene i perspektiv.. :)

 

Alt den linken forteller meg er hvor få klager det er på strømforsyningene på et verdensomspennende forum, samt hvor vanvittig bra kundeservice corsair har. Men om du sier de er overhypede, er de nok helt sikkert det :thumbup:

Lenke til kommentar
At det ligger noe i det trådstarter skriver er sikkert et problem, men når selger av produktet går så hardt ut virker det som dette er problem de er klar over.

Ja, selvfølgelig er vi klar over det, jeg gav jo endog en URL til et innlegg her

http://www.supportforum.info/ubbthreads/sh...mp;Number=31806

så vi har hatt åpenhet om det etter feilårsaken ble fastlått. Ikke bare på forumet vårt, men også ovenfor Forbrukerrådet og de som har reklamert.

 

Når ArcticOC går ut på en offentlig forum og spør om folk "..er klar for den ubehagelige sannheten" så insinuerer han at Microplex holder sannheten skjult. Men det gjør vi altså ikke, vi har hatt åpenhet om dette hele tiden. I tillegg fulgte han opp med en feil påstand om at "Mist enelukkende benytter seg av det desidert værste merket som finnes av elektrolyttkondensatorer Fuhjyyu". Til hans forsvar skal det dog sies at han korrigerte det etter det første innlegget mitt.

 

Svarene han fikk var muligens skarpe i kanten, men det får han bare tåle når han går ut på den måten han gjorde.

 

EOD for min del.

 

--

mvh

Hans Petter Faale

Microplex Norge AS

Lenke til kommentar
Mist er ikke annet enn en ganske så middelmådig strømforsyning i et hav av andre produsenter.

 

Hvorfor kan ikke Mist/Netshop/Microplex gi et svar på om de er villige til å erstatte strømforsyningene med defekter? for en PSU med gåene kondensatorer har pr.definisjon en defekt og etter min mening såpass alvorlig at du IKKE kan stole på den lengere.

 

Jeg syns også de burde rydde opp i situasjonen med å spesifikt fortelle og argumentere med hvilke kondensatorer de nå bruker! Jeg vil også ha et svar på om de ikke selv kanskje tror at de hadde sluppet denne flausen ved å bruke skikkelige komponenter.

 

Gi oss klare svar, så vet vi hva dere står for!

 

En intressant observasjon du gjorde der ArcticOC :thumbup:

 

Men hvis vi drar dette litt lenger,og undersøker alle PSUer som er brukt i 2 år eller mer,også "kvalitets strømforsyninger",blir kanskje resultatet enda mer skremmende.

 

At du benevner Mist psuer som ganske så middelmådig,tar jeg på kontoen "opphetet debatt" :)

 

Har selv Mist 500W/1000W,F/S Epsilon 700W og en Corsair 450W montert i husets pcer nå.Mist 500W min har jeg brukt i ca 3 år nå,og den skal jeg sjekke.Også F/S 700W skal under lupen.

 

Ved juletider monterte jeg inn en Q6600 i min pc.Fra før hadde jeg et overklokket 8800GTX,2gb minne,F/S Epsilon 700W og et par harddisker bla.Kom ikke over 3.4ghz stabilt.Over det,og pcen restartet under prime 95.Satte inn den gamle Mist 500W,og vips,3.8ghz stabilt.Fortron Source går vel får å være et kvalitetsmerke også,men i mine øyne falt begeistringen en smule der og da.

 

Dette er bare et eksempel på at å kalle all Mist psu middelmådig,ikke får meg til å nikke gjenkjennende.Nå vet ikke jeg hva slags kondensatorer Fortron Source bruker,men de skal sjekkes.

 

Angående defekte kondensatorer i strømforsyninger generelt,kan det ikke være tvil om at det kvalisiferer til rma/rep innen reklamasjonstida etter mitt syn.

Lenke til kommentar
Mist er ikke annet enn en ganske så middelmådig strømforsyning i et hav av andre produsenter.!
En intressant observasjon du gjorde der ArcticOC :thumbup:

Men hvis vi drar dette litt lenger,og undersøker alle PSUer som er brukt i 2 år eller mer,også "kvalitets strømforsyninger",blir kanskje resultatet enda mer skremmende.

At du benevner Mist psuer som ganske så middelmådig,tar jeg på kontoen "opphetet debatt" :)

Har selv Mist 500W/1000W,F/S Epsilon 700W og en Corsair 450W montert i husets pcer nå.Mist 500W min har jeg brukt i ca 3 år nå,og den skal jeg sjekke.Også F/S 700W skal under lupen.

Ved juletider monterte jeg inn en Q6600 i min pc.Fra før hadde jeg et overklokket 8800GTX,2gb minne,F/S Epsilon 700W og et par harddisker bla.Kom ikke over 3.4ghz stabilt.Over det,og pcen restartet under prime 95.Satte inn den gamle Mist 500W,og vips,3.8ghz stabilt.Fortron Source går vel får å være et kvalitetsmerke også,men i mine øyne falt begeistringen en smule der og da.

Dette er bare et eksempel på at å kalle all Mist psu middelmådig,ikke får meg til å nikke gjenkjennende.Nå vet ikke jeg hva slags kondensatorer Fortron Source bruker,men de skal sjekkes.

Angående defekte kondensatorer i strømforsyninger generelt,kan det ikke være tvil om at det kvalisiferer til rma/rep innen reklamasjonstida etter mitt syn.

Jeg har en F/S epsilon 700W selv, denne var skikkelig dårlig allerede ved ny tilstand. Orginalt hadde den for det meste Teapo kondensatorer, men jeg byttet alle disse ut med Rubycon MBZ og MCZ serien, resultatet var en klar forbedring på overklokkingsegenskapene. Men det er ikke bare kondensatorene som trekker ned på denne PSU`en!

 

Det er blitt en trend å bruke dårligere og dårligere komponenter i strømforsyninger generelt, for selv om utstyret fungerer ok en begrenset periode er forventet levetid på en PSU noen man ikke lengere snakker for høyt om. Det er blitt en forbruksvare som følger "bruk og kast" filosofien!

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Alt den linken forteller meg er hvor få klager det er på strømforsyningene på et verdensomspennende forum, samt hvor vanvittig bra kundeservice corsair har. Men om du sier de er overhypede, er de nok helt sikkert det :thumbup:

 

La meg si det slik at det ikke vil forundre meg om det viser seg at Corsair har "forskrevet seg" med sitt inntog i PSU-markedet og sin rigorøse garanti/RMA. Tror til og med jeg skal våge meg frempå med en spådom om at innen 3 år har de trukket seg ut av denne businessen igjen.

Lenke til kommentar
Alt den linken forteller meg er hvor få klager det er på strømforsyningene på et verdensomspennende forum, samt hvor vanvittig bra kundeservice corsair har. Men om du sier de er overhypede, er de nok helt sikkert det :thumbup:

 

La meg si det slik at det ikke vil forundre meg om det viser seg at Corsair har "forskrevet seg" med sitt inntog i PSU-markedet og sin rigorøse garanti/RMA. Tror til og med jeg skal våge meg frempå med en spådom om at innen 3 år har de trukket seg ut av denne businessen igjen.

 

Tja, om resultatet av å bruke langt bedre kvalitetskomponenter og design er at de får en langt mindre returratio, så vil ikke det ha så utrolig mye for dem å si om de kjører 3 eller 5 år på sine psu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...