Gå til innhold

Mist PSU.. klar for noen ubehagelige funn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
er vel bare å kjøpe det, man har da garanti ikke sant. skulle tro man kan bruke en lykt og kikke gjennom lufting og viftebladene for å se disse kondensatorene men jeg har aldri prøvd.

 

Tja, man har nok garanti på selve psu, men tviler sterkt på at om andre deler tar kvelden så vil netshoppen gjøre seg vanskelig.

Lenke til kommentar
Mist`en jeg eier

Når du skriver "Mist enelukkende benytter seg" så kan det vanskelig tolkes annerledes enn at du mener MIST generellt. Men du har rettet på det i det opprinnelige innlegget nå så det er greit.

 

Å påstå at jeg sitter å dikter dette opp virker kun som en desperat handling for å redde merkenavnet mist.

Jeg dikter ikke opp noe som helst, jeg griper fatt i det du skriver og kommenterer det.

 

De eneste som har solgt MIST i større kvanta er Microplex, Netshop og Digital Impuls. Om du finner de to førstnevnte for partiske så kan du alltids spørre Digital Impuls om defektraten, de har også et ganske bra statistisk underlag til å uttale seg.

 

Du bestrider også hvor pålitelige japanske kondensatorer basert på Nichicon`s HM serie, dette er en av de få gangene japanske kondensatorer har hatt produksjonsfeil.

Du skrev "Japanske høykvalitets deler" som jeg tolker som at du mener at siden det er produsert i Japan er det høy kvalitet. Jeg påpekte at nasjonaliteten til fabrikkeierene ikke automatisk betyr god kvalitet på alt de produserer.

 

Problemet med den serien du referer til var basert på at de var overfylte av katalyttvæske

Elektrolytt. Årsaken til problemene med Nichicon kondensatorene vet jeg ikke hva var og det er da også uvesentlig i denne sammenheng.

 

og ikke generelt dårlige materialer over hele linja som Taiwanske kondensatorer sliter med.

Nok et "sweeping statement", denne gang er det Taiwanske kondensatorer som sliter med dårlige materialer over hele linja.

 

Det er direkte latterilig å trekke fram en enkelt serie fra en enkel produsent som begrunnelse over at Japanske kondensatorer ikke holder mål.

Der er du som trekker altomfattende konklusjoner, ikke jeg.

 

Fint å få vite! Lang levetid har jo ingenting å si for en strømforsyning :thumbup: Håper flere fikk med seg dette.

Jeg tror de fleste har fått med seg at PSUer består av flere komponenter enn kondensatorer.

 

--

Hans Petter Faale

Microplex Norge AS

Lenke til kommentar
Fint å få vite! Lang levetid har jo ingenting å si for en strømforsyning :thumbup: Håper flere fikk med seg dette.

Jeg tror de fleste har fått med seg at PSUer består av flere komponenter enn kondensatorer.

 

--

Hans Petter Faale

Microplex Norge AS

Joda, jeg vet godt at strømforsyninger består av flere komponentgrupper en kondensatorer.

 

Men som sikkert du også vet har kondensatorer "en lei" tendens til å tørke ut på sikt, det ligger i elektrolyttkondensatorens natur. En kondensator av høyere kvaliet (les. Japansk) vil kunne opprettholde de orginale spesifikasjonene over lengere tid enn de billigere Taiwanske som de fleste PSU produsentene i senere år har begynt å bruke mere og mere av.

 

Tenker ikke Mist/Microplex/Netshop på at produktet skal yte tilnærmet like godt i produktets totale livslengde?

 

Det er en grunn til at de Japanske kondensatorene koster mere, og det er en grunn til at jeg med flere andre helst ønsker disse i produktene vi kjøper.

 

Hvorfor skryter Mist om den omhyggelige kvalitetsutvelgelsen i produktene de leverer når dere kan presterer å putte inn noen av de værste kondensatorene som finnes på markedet? Husker selv hvor påpasselige dere var med å poengtere dette da produktet kom på markedet.

 

Nå viser det seg at det ikke bare er meg som har funnet defekte komponenter i produktene og det vil sikkert dukke opp enda flere (seg bare hva "taz" fant)

 

Hvor gøy er det å måtte reklamere på en vare? sende i post.. vente.. og skru inn og ut av systemet. Hadde dere valgt f.eks Nippon eller Rubycon hadde dere/vi ikke hatt disse problemene.

 

Hvordan stiller dere til om folk begynner å reklamere på grunnlag av synlig ødelagte kondensatorer? (selv om PSU tilsynelatende virker ok ellers)

 

Jeg anbefaler alle som eier en Mist om å sjekke om kondensatorene har synlige feil, bruk en lommelykt og prøv å ta en titt på alle kondensatorene man klarer, "buler" noen oppover på toppen har man en defekt PSU!

Lenke til kommentar
Siden vi har en representant fra Microplex her, kan jeg jo stille et spørsmål:

 

Vi folk som åpner PSU-ene sine og finner kaputte kondensatorer innen 5år fra kjøpsdato få erstattet varen ?

 

Give'em a break..

 

Hvis eneste kriteriet skulle vært en bulende kondensator på en ellers fungerende PSU, er det jo fritt frem å spekulere i dette. Dvs. kjøp en MIST nå, ha den i 4-5 år gratis, og reklamer/bytt den inn i en ny/eller pengene tilbake.

 

 

Jeg anbefaler alle som eier en Mist om å sjekke om kondensatorene har synlige feil, bruk en lommelykt og prøv å ta en titt på alle kondensatorene man klarer, "buler" noen oppover på toppen har man en defekt PSU!

 

Burde ikke anbefalingen om å sjekke kondensatorer gjelde ALLE merker egentlig? Stort sett alle forbruksvarer taper seg over tid etter kontinuerlig bruk, sånn sett vil vi nok finne tydelige tegn på forringelse over hele linja.

Endret av Mekanicus
Lenke til kommentar
BAH! Ingen som vet hvordan det er med 1000w Misten? Har nettopp besilt en..

 

Hadde jeg hatt behov for en nu PSU sjøl på nåværende tidspunkt, kunne jeg gjerne valgt en MIST.

 

Den "perfekte strømforsyninga" (uten lyter) finnes ikke. Sjekk overroste/hypede Corsair support forumet f.eks., bla gjennom 27 sider med innlegg fra misfornøyde kjøpere, og Corsair psu'er som både har tatt fyr, er DOA, blir overopphetet, osv.

 

http://www.asktheramguy.com/v3/forumdispla...&order=desc

 

bare som appropo og tingene i perspektiv.. :)

Lenke til kommentar
Siden vi har en representant fra Microplex her, kan jeg jo stille et spørsmål:

Vi folk som åpner PSU-ene sine og finner kaputte kondensatorer innen 5år fra kjøpsdato få erstattet varen ?

Give'em a break..

Hvis eneste kriteriet skulle vært en bulende kondensator på en ellers fungerende PSU, er det jo fritt frem å spekulere i dette. Dvs. kjøp en MIST nå, ha den i 4-5 år gratis, og reklamer/bytt den inn i en ny/eller pengene tilbake.

Skryter man av 5års garanti på et produkt burde man kanskje ha brukt 20kr. ekstra på skikkelige komponenter! Ville du like å ha defekte komponenter i utstyret ditt? Mist har jo selv lagt lista såpass høyt selv og da må man også stå for det.

 

Jeg anbefaler alle som eier en Mist om å sjekke om kondensatorene har synlige feil, bruk en lommelykt og prøv å ta en titt på alle kondensatorene man klarer, "buler" noen oppover på toppen har man en defekt PSU!

Burde ikke anbefalingen om å sjekke kondensatorer gjelde ALLE merker egentlig? Stort sett alle forbruksvarer taper seg over tid etter kontinuerlig bruk, sånn sett vil vi nok finne tydelige tegn på forringelse over hele linja.

JA, så absolutt! Problemet gjelder ikke bare Mist, men størsteparten av produsentene. Og man bør regelmessig gå over alle komponenter når man først skal gjøre rent o.l. (Hovedkort, skjermkort o.s.v.)

Lenke til kommentar
Siden vi har en representant fra Microplex her, kan jeg jo stille et spørsmål:

 

Vi folk som åpner PSU-ene sine og finner kaputte kondensatorer innen 5år fra kjøpsdato få erstattet varen ?

 

Give'em a break..

 

Hvis eneste kriteriet skulle vært en bulende kondensator på en ellers fungerende PSU, er det jo fritt frem å spekulere i dette. Dvs. kjøp en MIST nå, ha den i 4-5 år gratis, og reklamer/bytt den inn i en ny/eller pengene tilbake.

 

 

En lekk kondensator er et klart tegn på at den gjenværende levetiden på kondensatoren er begrenset. Selv om den ikke er "død" ennå, presterer den allerede langt under spesifikasjonene.

 

Dersom det som Microplex hevder at Mist har en levetid på minst 5 år, så må det gjelde for hele enheten, også kondensatorene.

 

Etter min mening vil det bety at dersom man kan måle redusert effekt, høyere rippel osv enn hva som er innenfor Mist spesifikasjonene og eller ATX standardene som følge av degenererte kondensatorene har produktet ikke fungert som forespeilet.

 

Jeg krever jo ingen ny enhet, men dersom kondensatorene er alt som "ikke virker tilfredstillene" etter at enheten har vært i bruk i 2-3år (Microplex spesifiserer 5 så vidt jeg vet) burde i så fall disse byttes i nye. Sannsynligvis en så tidkrevende og arbeidskrevende prosess at det ikke er lønnsomt, men det er jo klart en annen sak.

 

 

Edit: Angående "Perfekte PSU-er", de fleste PSU-er beregnet til PS er veldig billige i forhold til PSUer generelt. Markedet er presset, og forsyningene tilpasses slik at de har akkurat det som trenges for å drive en PC. Alle elektriske enheter som går på likestrøm og drives fra nettet har det man kan kalle en PSU, noen har mer avanserte enn andre. Kvalitetsforsterkere kan bli flere tiår uten at de blir "dårligere", hvorfor skal liksom PC PSU-er bare lages for å vare i 2-3år. Ingen har en PC i lenger enn 2-3år kan man hevde, 5år maks, og ja den rivende utviklingen er nok en grunn til at PSU-er lenge har vært en lite viktig del i vurderingen av en PC. Produsenter har reklamert med MHz, Minnemengde, Hdd, Cd-rom speed (for de som husker), Minne på skjermkortet, Type skjermkort, Type prosessor, hvor mange produsenter har virkelig reklamert for kanskje den viktigste delen i enhver PC, nemlig enheten som sørger for at alle andre komponenter før den strømmen de trenger, på de riktige spenningsnivåene og innefor de gitte krav hver enhet har.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Slo også til og kjøpte en 1000Watt MIST. Satser på at kondensatorene i denne er av bedre merke og kvalitet en batchene av 500W (og 600W?) fra 2005 og 2006.

 

Denne bytter ut en nå død Corsair HX620W, som alltid har vært litt merkelig. Høy "poffing" når man slår den på etter lang tids stillstand og veldig høye temperaturer på boksen under load.

Endret av *-*gutteromshelten-
Lenke til kommentar

Herregud lage sånn oppstyr pga dette! :/

 

Kineserne kan lage ting! De produserer en hel masse av dette og det blir brukt i alt av elektronikk. De kjører 5 års garanti på Mist, så det er ikke akkurat noe å frykte. Chill! :)

Lenke til kommentar
En kondensator av høyere kvaliet (les. Japansk)

"Japanske" kondensatorene ja. Her ser du hvor noen av fabrikkene til Nippon Chemi-Con ligger

http://www.chemi-con.co.jp/pdf/catalog/al-...ns-e-070821.pdf

 

Og her ser du hvor Nichicon har plassert noen av fabrikkene sine

http://www.nichicon.co.jp/english/company/com_network03.html

og her er en som produserer "Aluminum electrolytic capacitors"

http://www.nichicon.co.jp/english/company/...ork03_wuxi.html

 

vil kunne opprettholde de orginale spesifikasjonene over lengere tid enn de billigere Taiwanske som de fleste PSU produsentene i senere år har begynt å bruke mere og mere av.

Du kommer igjen med en påstand du egentlig ikke vet om du har dekning for.

 

Tenker ikke Mist/Microplex/Netshop på at produktet skal yte tilnærmet like godt i produktets totale livslengde?

Jeg vet ikke hva du prøver å si. Kvaliteten på kondensatorer vil svekkes gradvis, slik er det bare. Du kan lese mer om det her http://www.chemi-con.com/u7002/life_ms.php

 

Hvorfor skryter Mist om den omhyggelige kvalitetsutvelgelsen i produktene de leverer når dere kan presterer å putte inn noen av de værste kondensatorene som finnes på markedet?

Er det ikke ganske åpenbart, også for deg, at de problemene ikke var kjent når det ble besluttet å bruke de kondensatorene, og at de ikke ville bli brukt om problemene var kjent?

 

Okke som, det er et tilbakelagt stadium og vi bakker opp produktet med å praktisere 5 års reklamasjonsrett som burde være mer enn god nok garanti for at vi går god for hva vi selger.

 

Hvis de "japanske" kondensatorene løfter kvaliteten slik du påstår de gjør, hvorfor gir produsenten av de PSUene bare 3 års og 5 års "Limited Warranty"? Hvorfor gir de ikke 5 års full garanti + spanderer frakten ved garantireparasjoner?

 

--

mvh

Hans Petter Faale

Microlex Norge AS

Lenke til kommentar

 

 

En kondensator av høyere kvaliet (les. Japansk)

"Japanske" kondensatorene ja. Her ser du hvor noen av fabrikkene til Nippon Chemi-Con ligger

http://www.chemi-con.co.jp/pdf/catalog/al-...ns-e-070821.pdf

 

Og her ser du hvor Nichicon har plassert noen av fabrikkene sine

http://www.nichicon.co.jp/english/company/com_network03.html

og her er en som produserer "Aluminum electrolytic capacitors"

http://www.nichicon.co.jp/english/company/...ork03_wuxi.html

 

vil kunne opprettholde de orginale spesifikasjonene over lengere tid enn de billigere Taiwanske som de fleste PSU produsentene i senere år har begynt å bruke mere og mere av.

Du kommer igjen med en påstand du egentlig ikke vet om du har dekning for.

 

Tenker ikke Mist/Microplex/Netshop på at produktet skal yte tilnærmet like godt i produktets totale livslengde?

Jeg vet ikke hva du prøver å si. Kvaliteten på kondensatorer vil svekkes gradvis, slik er det bare. Du kan lese mer om det her http://www.chemi-con.com/u7002/life_ms.php

 

Hvorfor skryter Mist om den omhyggelige kvalitetsutvelgelsen i produktene de leverer når dere kan presterer å putte inn noen av de værste kondensatorene som finnes på markedet?

Er det ikke ganske åpenbart, også for deg, at de problemene ikke var kjent når det ble besluttet å bruke de kondensatorene, og at de ikke ville bli brukt om problemene var kjent?

 

Okke som, det er et tilbakelagt stadium og vi bakker opp produktet med å praktisere 5 års reklamasjonsrett som burde være mer enn god nok garanti for at vi går god for hva vi selger.

 

Hvis de "japanske" kondensatorene løfter kvaliteten slik du påstår de gjør, hvorfor gir produsenten av de PSUene bare 3 års og 5 års "Limited Warranty"? Hvorfor gir de ikke 5 års full garanti + spanderer frakten ved garantireparasjoner?

 

--

mvh

Hans Petter Faale

Microlex Norge AS

 

 

 

spørsmålet er; får vi som "har disse" PSUene ny? enda vi i så tilfelle har åpnet de og konkludert med at kondensatorene tar kveld etter litt tid? innenfor evt garantitid osv. det er jo i utgangspunktet vanskelig å vite om de har tatt kveld eller ikke om man ikke åpner og ser, og da mister du jo garantien også!

Lenke til kommentar
En kondensator av høyere kvaliet (les. Japansk)

"Japanske" kondensatorene ja. Her ser du hvor noen av fabrikkene til Nippon Chemi-Con ligger

http://www.chemi-con.co.jp/pdf/catalog/al-...ns-e-070821.pdf

 

Og her ser du hvor Nichicon har plassert noen av fabrikkene sine

http://www.nichicon.co.jp/english/company/com_network03.html

og her er en som produserer "Aluminum electrolytic capacitors"

http://www.nichicon.co.jp/english/company/...ork03_wuxi.html

 

vil kunne opprettholde de orginale spesifikasjonene over lengere tid enn de billigere Taiwanske som de fleste PSU produsentene i senere år har begynt å bruke mere og mere av.

Du kommer igjen med en påstand du egentlig ikke vet om du har dekning for.

 

Tenker ikke Mist/Microplex/Netshop på at produktet skal yte tilnærmet like godt i produktets totale livslengde?

Jeg vet ikke hva du prøver å si. Kvaliteten på kondensatorer vil svekkes gradvis, slik er det bare. Du kan lese mer om det her http://www.chemi-con.com/u7002/life_ms.php

 

Hvorfor skryter Mist om den omhyggelige kvalitetsutvelgelsen i produktene de leverer når dere kan presterer å putte inn noen av de værste kondensatorene som finnes på markedet?

Er det ikke ganske åpenbart, også for deg, at de problemene ikke var kjent når det ble besluttet å bruke de kondensatorene, og at de ikke ville bli brukt om problemene var kjent?

 

Okke som, det er et tilbakelagt stadium og vi bakker opp produktet med å praktisere 5 års reklamasjonsrett som burde være mer enn god nok garanti for at vi går god for hva vi selger.

 

Hvis de "japanske" kondensatorene løfter kvaliteten slik du påstår de gjør, hvorfor gir produsenten av de PSUene bare 3 års og 5 års "Limited Warranty"? Hvorfor gir de ikke 5 års full garanti + spanderer frakten ved garantireparasjoner?

 

--

mvh

Hans Petter Faale

Microlex Norge AS

 

Synnes det er direkte idiotisk av deg å gå til angrep på produsenten av kondensatorene for å bevise at produktet som de lager er av laber kvalitet pga at de befinner seg i et annet land enn japan. Dette er en sabra dårlig taktikk som bare viser at du er en kverrulant.

 

Du vet like godt som meg at produsentene setter garanti som det passer dem og det lønner seg ofte å ha en lav garanti tid om de har muligheten til dette.

 

Og uansett hvor viktig de andre komponentene er i en psu, så vil den ikke fungere uten kondensatorer, og selv om du har sørget for verdens beste kjøling så hjelper ikke det når resten av komponentene varer ikke lengre enn 6 måneder.

 

Og selvsagt forringes kondensatorer, men en høykvalitets kondensator med gode spesifikasjoner og lang load life vill forringes mindre enn en jalla kondensator som ble brukt I MIST strømforsyninger Rev 1 og Rev 2.2

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...