Gå til innhold

Mist PSU.. klar for noen ubehagelige funn?


Anbefalte innlegg

Morsomt at det er flere her med kjøp og kast mentalitet enn det er med litt sunn fornuft.

Når man kjøper et produkt så må man jo kunne forvente en viss kvalitet av det, og her burde man jo være meget kresen når det gjelder strømforsyningen, uansett merke.

 

Men, mye fanboys ute og går som på død og liv ikke greier å se at jo, nettop Mist har en ripe i lakken og de kommer med stadig nye innlegg som egentlig ikke har så mye å si I relevans for de strømforsyningene og rev det gjelder.

 

Sier ikke at MIST er en dårlig strømforsyning i utgangspunktet, men at flere av modellene deres (Som HPF har oppsumert for oss) har nettop problemer med komponentene som ble brukt og at det er sannsynlig (dog ikke nødvendig) at man kan få problemer med disse psu på et eller annet tidspunkt.

 

Selvsagt er det jo positivt at de som har Rev 1 med jalla kondensatorer kan ha hatt dem i flere år uten problemer, men det hjelper jo ikke de som har hatt mye problemer med dem fra dag 1.

 

Hvis du sikter til meg som "fanboy" tar du grovt feil.

 

Det jeg vil frem til i innleggene mine,er at denne tråden har utviklet seg til slakt av en enkelt produsent.Du må vel være enig i at mange av innleggene fra "den andre siden" er rimelig useriøse?Når jeg leser i enkelte innlegg at Mist er en nærmest low end psu,uten at de engang har hatt en selv,må det være lov å svare på en grei måte mot slik piss.

 

Slik jeg forstår av denne tråden,er det rev.1 som har slitt med div problem.Mye ble rettet på i senere revisjoner,og siste revisjon skal vel ikke være heftet med problem.Og som nevnt hundre ganger,det er 5 års garanti på dem.

 

Skulle vært intressant å få opplysning om feilraten på Mist etter rev.1.Kanskje ligger den på linje med andre psuer som skal være av bra kvalitet?

 

 

 

Du nevner også kjøp og kast mentalitet her.Er vel ikke det det dreier seg om.Et high end system i 2005 dro nok atskillig mindre strøm enn et high end system gjør i dag.Derfor må en også skifte ut psu i takt med utviklinga i hardware verdenen ellers.Sett i lys av dette,regner jeg ikke med å beholde en psu i mitt system mer enn maks 3 år.Da havner de i pcen til barna.

 

Skulle vært opprettet en tråd på forumet som brukere kunne kommet med opplysninger om sine psuer,og hvordan kondensatorerene i disse så ut etter 2-4 års hardt bruk.Tenkte da på psu merker av noenlunde høy kvalitet.Først da får vi en oversikt over problemet.Eller mener du det kun er Mist som trøbler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

 

Men, mye fanboys ute og går som på død og liv ikke greier å se at jo, nettop Mist har en ripe i lakken og de kommer med stadig nye innlegg som egentlig ikke har så mye å si I relevans for de strømforsyningene og rev det gjelder.

 

Hvis du sikter til meg som "fanboy" tar du grovt feil.

 

 

Vi kan lett snu slikt "piss" som du kaller det andre veien.

 

Det er ikke vanskelig å finne brukere som har en agenda utifra (for dem) uheldige erfaringer med gitte webshops.

Forståelig, men o så navlebeskuende.. :)

Lenke til kommentar

Helt utrolig at folk fortsatt whiner over den je*** misten. Jeg kjøpte meg 1000W lenge før det ble avklart at teapo er inkludert. Dette pga 5 års garantien.

 

Jeg ble kalt for blåøyd her på forumet, fordi jeg kjøpte meg mist.

Kan si at det ikke var et naivt kjøp nå ;) Jeg er strålende fornøyd. Den bråker jo tilnærmet ingenting.

 

5 år sier mer enn nok. Og nå vet alle hva mist er god for. BASTA!

Lenke til kommentar

Lucky666 : Nei, innlegget mitt var neppe rettet mot deg, beklager hvis du føler deg truffet men det var ikke hensikten.

 

Når det gjelder bruk og kast mentaliteten så er det jo nettop det at mange brukere har kommet med uttalelser sånn som at de skifter jo ut hardwaren uansett etter 2 år, så det betyr ikke så mye om psu varer 5 år. Og et standard system i dag trekker ikke mer strøm enn et standard 1xGpu system i dag, men selvsagt så krever Sli og 5 terabyte med lagringsplass mer kraft.

 

Og absolutt, det hadde vært av interesse å se en slik sammenligning lucky666 med et godt spekter av psu'er fra forskjellige produsenter. Er jo bare å starte en tråd og få forumbrukerne til å delta.

Lenke til kommentar
Skulle vært intressant å få opplysning om feilraten på Mist etter rev.1.Kanskje ligger den på linje med andre psuer som skal være av bra kvalitet?

Når det gjelder 500W og 600W, R1 og R2, så har vi ikke eksakte tall for hver av dem, men vi vet at R1 har høyere feilrate enn R2. Ser vi dem samlet og basert på antallet vi returnerte til produsenten i fjor sommer + de vi har liggende nå så er feilraten 3.5-4%. Det er for høyt, men hadde det ikke vært for Fuhjyyu sitt "bidrag" så hadde R1 og R2 feilraten samlet vært 1-1.5% og det hadde vi vært fornøyde med.

 

500W-R3: 1.06%

 

600W-R3: 0.87%

 

1000W: 0.78%

 

Vi hadde før 2005 erfaring med både Fortron og CWT (begge var og er bra produsenter) som produsent for MIST PSUer så vi visste omtrent hvor feilraten burde ligge når vi byttet produsent. Om feilraten etter 2005 hadde vært for høy så sier det seg nesten selv at vi ikke ville hatt samme produsent idag, over 3 år etter. Dessuten, med tanke på de Smartpower PSUene som CWT produserte for Antec i 2005 (også de med Fuhjyyu) så er det god sjans for at vi ville hatt høyere feilrater for 2005 PSUene om vi i 2005 hadde valgt å fortsette med CWT.

 

--

Hans Petter Faale

Microplex Norge AS

Lenke til kommentar
Ifølge Microplex-HPF er Fuhjyyu kondensatorer brukt i Mist sine strømforsyninger helt opp til og med Mist Rev 3. Det betyr at det finnes Mist strømforsyninger helt opp til Rev 3 som er heftet av disse problemene. På Mist Rev 3 som du får kjøpt i dag er Fuhjyyu kondensatorer ikke lenger brukt.

Jeg skrev i et tidligere innlegg dette "Fuhjyyu korrigerte elektrolyttproblemet i 2006 så Fuhjyyu som ble benyttet i første produksjonsbatch av R3 skal være OK."

 

Mist 500W-R3 med faste kabler og 600W-R3 bruker nå CS (12kj) kondensatorer som jeg ville holdt meg langt unna.

Du hadde forsåvidt en lignende påstand her

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...p;#entry9569590

"CS kondensatorer er derimot et lite kjent merke uten egen webside, og de er mye dårligere enn Teapo". Du visste ikke fabrikatet og du fant ikke websiden, men likevel visste du nok til å påstå at de er mye dårligere enn Teapo.

 

På bildet under så kan du se en defekt CS (12kj) kondensatorer fra en ATNG strømforsyning, som er samme produsent som lager Mist sine strømforsyninger.

Jeg er ganske sikker på at du ikke finner en eneste slik kondensator i noen MIST PSU. Tilsvarende 12KJ kondensatorer i MISTene er fra WH-serien

http://www.12kj.com/pro/WH%20.pdf

De har en skarp grønnfarge og er lokalisert i området der kablene er loddet til kretskortet. WH-serien er laget spesiellt for SMPS, dvs. den type strømforsyninger som bl.a. benyttes i PCer. Jeg kjenner ikke til noen feil med de kondensatorene.

 

--

Hans Petter Faale

Microplex Norge AS

Lenke til kommentar
Ifølge Microplex-HPF er Fuhjyyu kondensatorer brukt i Mist sine strømforsyninger helt opp til og med Mist Rev 3. Det betyr at det finnes Mist strømforsyninger helt opp til Rev 3 som er heftet av disse problemene. På Mist Rev 3 som du får kjøpt i dag er Fuhjyyu kondensatorer ikke lenger brukt.

Jeg skrev i et tidligere innlegg dette "Fuhjyyu korrigerte elektrolyttproblemet i 2006 så Fuhjyyu som ble benyttet i første produksjonsbatch av R3 skal være OK."

 

Mist 500W-R3 med faste kabler og 600W-R3 bruker nå CS (12kj) kondensatorer som jeg ville holdt meg langt unna.

Du hadde forsåvidt en lignende påstand her

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...p;#entry9569590

"CS kondensatorer er derimot et lite kjent merke uten egen webside, og de er mye dårligere enn Teapo". Du visste ikke fabrikatet og du fant ikke websiden, men likevel visste du nok til å påstå at de er mye dårligere enn Teapo.

 

På bildet under så kan du se en defekt CS (12kj) kondensatorer fra en ATNG strømforsyning, som er samme produsent som lager Mist sine strømforsyninger.

Jeg er ganske sikker på at du ikke finner en eneste slik kondensator i noen MIST PSU. Tilsvarende 12KJ kondensatorer i MISTene er fra WH-serien

http://www.12kj.com/pro/WH%20.pdf

De har en skarp grønnfarge og er lokalisert i området der kablene er loddet til kretskortet. WH-serien er laget spesiellt for SMPS, dvs. den type strømforsyninger som bl.a. benyttes i PCer. Jeg kjenner ikke til noen feil med de kondensatorene.

 

--

Hans Petter Faale

Microplex Norge AS

 

Jeg stoler ikke på Fuhjyyu, ser man på alle problemene med Hyper strømforsyningene som bruker Fuhjyyu kondensatorer, så ser jeg ingen tendens på at de har korrigerte elektrolyttproblemet i 2006.

 

 

Jeg påstår at CS kondensatorer er mye dårligere enn Teapo kondensatorer på grunn av at det er lettere å finne en strømforsyninger med defekte CS kondensatorer enn en strømforsyning med defekte Teapo kondensatorer.

CS kondensatorer er desuten ikke en vanlig kondensator å se i strømforsyninger mens Teapo kondensatorer er den mest brukte kondensator typen i strømforsyninger i dag.

 

Et eksempel til jeg fant på defekt CS kondensator fra en strømforsyning på badcaps.net

 

Heres a failed Fulltec (bulged), Jee (bulged), and a CS (bulged with junk coming out the top) capacitor from a group that I pulled from an older rebadged Leadman LP-8800D that I was recapping "for fun". Ironically, the only cap that was still good (or at least looked good) in the O/P section was a 1000uF Fujiyyu, so you know if the Fujiyyu surived these must be bad.

post-49600-1212529739_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Et eksempel til jeg fant på defekt CS kondensator fra en strømforsyning på badcaps.net

 

Heres a failed Fulltec (bulged), Jee (bulged), and a CS (bulged with junk coming out the top) capacitor from a group that I pulled from an older rebadged Leadman LP-8800D that I was recapping "for fun". Ironically, the only cap that was still good (or at least looked good) in the O/P section was a 1000uF Fujiyyu, so you know if the Fujiyyu surived these must be bad.

 

Nåja.. Kondensatorer med forskjellig plassering har somregel også forskjellige oppgaver og belasted ulikt. At noen ryker før andre betyr ikke nødvendigvis at de er dårligere kvalitet.

Men for alt jeg vet kan jo dette være mer enn et enkelttilfelle.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Det er nok mest sannsynlig firmaet Fuhjyyu :)

 

Stort sett ja, men ikke kun. De kjøper inn fra andre prod. og selger også når de selv ikke kan produsere nok.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
regner ikke med at psu skal vare mer enn 3år,er du rusa eller mann??værste røvvelet jeg noensinne har hørt...

 

I tråd med ûbergoliath, men med motsatt fortegn...

Jeg foreslår følgende sigg for deg "Jalla<poster><hikk>nissen":

 

Nok en jallapost fra Jallanissen!

 

 

PS.

Dessverre for deg rakk jeg å skrive posten før du modererte deg "Jalla" :)

Og dersom du sliter med å ta inn info fra HPF/Microplex er det enda større grunn til å lage ovennevnte sig.

Hint:

Det brukes gode/dårlige komponenter (f.eks. kondensatorer) i alle typer PSU'er.

Ikke bare MIST hvor det kan være problemer.

Dette har HPF/Microplex dokumentert for MIST, men ingen andre aktører som her roses opp i skyene er dokumentert mtp innmat..kondensatorer spesielt.

Bare :love: - poster om hvor fornøyd <sett-inn-fanboi-poster-her> er med sin Corsair, BeQuite..etc..

I dine ord:

Så betryggende å vite. :D

Lenke til kommentar
Det brukes gode/dårlige komponenter (f.eks. kondensatorer) i alle typer PSU'er.

Ikke bare MIST hvor det kan være problemer.

 

Så hvorfor kan vi ikke få strømforsyninger hvor det BARE brukes gode komponenter? Hvor komponentbruken er fullstendig transparent? Hvor det opplyses om hvilke komponenter som er brukt? I tråd med anbefalinger fra entusiaster?

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Så hvorfor kan vi ikke få strømforsyninger hvor det BARE brukes gode komponenter? Hvor komponentbruken er fullstendig transparent? Hvor det opplyses om hvilke komponenter som er brukt? I tråd med anbefalinger fra entusiaster?

 

I denne verden;

 

1) Alle "entusiaster" er ikke alltid enig i hva som er en "god" komponent

2) Det er ikke alltid 3dje part's fabrikent ønsker å bli oppgitt.

3) Alle merker/fabrikker leverer i noen grad varierende kvalitet så det går egentlig ikke å velge ut i fra kun merke heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...