Gå til innhold

Mist PSU.. klar for noen ubehagelige funn?


Anbefalte innlegg

Thorsen :

 

Tror nok at manuel lodding er neppe noe som blir gjort I slike strømforsyninger...

 

Tviler sterkt på at produksjonskostnadene på en Psu kan være så utrolig høye når det er fult mulig å lage og selge en strømforsyning på 400Watt med fortjeneste (knapt 275kr) : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=311011 ; har faktisk personlig erfaring med denne strømforsyningen og kan si at den beste egenskapen er at den er ganske stille men de har gått i fellen at de har brukt jalla komponenter , deriblandy United og Fihyyu kondensatorer som faktisk røyk i min psu.

 

Og som Microplex-HPF nevnte, det hadde kostet ca 20kr mer å få bedre kondensatorer i mist psu'ene og jeg tviler på at det hadde kostet mye mer i NorthQ heller men som man kan se så er nok det flust av dårlige psu'er på markedet.

 

Faktisk ble jeg imponert av at Corsair faktisk har en 550W til 550kroner, la oss håpe at komponentene ikke ble spart på ved konstruksjon av disse.

 

Når det gjelder vidreutvikling av Psu'ene så mener jeg at man har kunnet :

 

*Funnet bedre kjøleløsninger.

*Integrere Psu i kabinettet (bruke øvre del som del av kjølesystemet).

*Sammarbeide tettere og få til fornuftige standarer for fremtidens behov for pcer.

*Heve kvaliteten fremfor billig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Thorsen :

 

Tror nok at manuel lodding er neppe noe som blir gjort I slike strømforsyninger...

 

Tviler sterkt på at produksjonskostnadene på en Psu kan være så utrolig høye når det er fult mulig å lage og selge en strømforsyning på 400Watt med fortjeneste (knapt 275kr) : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=311011 ; har faktisk personlig erfaring med denne strømforsyningen og kan si at den beste egenskapen er at den er ganske stille men de har gått i fellen at de har brukt jalla komponenter , deriblandy United og Fihyyu kondensatorer som faktisk røyk i min psu.

 

Og som Microplex-HPF nevnte, det hadde kostet ca 20kr mer å få bedre kondensatorer i mist psu'ene og jeg tviler på at det hadde kostet mye mer i NorthQ heller men som man kan se så er nok det flust av dårlige psu'er på markedet.

 

Faktisk ble jeg imponert av at Corsair faktisk har en 550W til 550kroner, la oss håpe at komponentene ikke ble spart på ved konstruksjon av disse.

 

Når det gjelder vidreutvikling av Psu'ene så mener jeg at man har kunnet :

 

*Funnet bedre kjøleløsninger.

*Integrere Psu i kabinettet (bruke øvre del som del av kjølesystemet).

*Sammarbeide tettere og få til fornuftige standarer for fremtidens behov for pcer.

*Heve kvaliteten fremfor billig.

 

Om selve loddeprosessen er manuell er egentlig lite interessant, men det er mye mer manuelt arbeid i selve produksjonen av en PSU enn av en CPU.

 

Her er f.eks noen bilder fra fabrikken til Forton Source

 

http://www.fortronsource.com/fortron%20sou...first/test1.htm

 

mag%20wind.jpg

 

Men selv om man får PSU er billig slik som du nevner, tviler jeg på at disse har noe "mer" å gå på slik at prisene kan synke tilsvarende slik de gjør for CPU.

 

Poenget mitt var at selv om CPU er mer teknologisk utfordrende enn PSU er det ikke dermed sakt at den skal synke tilsvarende i pris over tid som en CPU.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
Når det gjelder vidreutvikling av Psu'ene så mener jeg at man har kunnet :

 

*Funnet bedre kjøleløsninger.

*Integrere Psu i kabinettet (bruke øvre del som del av kjølesystemet).

*Sammarbeide tettere og få til fornuftige standarer for fremtidens behov for pcer.

*Heve kvaliteten fremfor billig.

Er ikke spesielt uening med deg generelt Maldavo, og denne listen jobbes det jo også med.

Selv om Corsair er i vinden i dag, fremstår å være kvalitet på linje med Seasonic til halve prisen, og de angivelig spesifiserer hva som skal brukes av komponenter, formoder jeg ingen her tør garantere at vi ikke om 4 år kan få en liknende sak om dem?

 

Jeg har forresten selv samme Northq PSU som du linker til som lever i beste velgående, og prisen var jo en del høyere før selv om det er en typsik billig PSU. Man får P35 hovedkort i dag for 300 kroner og da er neppe fortjenesten høy. Det er kanskje snakk om å selge å få igjen noe, fremfor å brenne inne med det. Men jeg vet ikke, arbeidskraft er jo billig en del steder i verden.

 

Vedrørende akkkurat loddinger var det bare et av fler eksempler der man får høyere kvalitet på bekosting av pris, det være seg i form av bedre utstyr, eller bedre kontroll/arbeid.

Begynner å bli en del år siden, men da jeg drev med produksjon av highend lydutstyr og noe strømforsyning (ikke til PC) var det en kombinasjon av håndarbeid og maskin. Men det er altså både lenge siden, og langt mindre serier enn disse PSU'ene vi snakker om her.

Vet ikke hva man gjør i Mist, eller Corsair, men har liggende en eldre ATX psu der man ser at tilsynelatende manuelle lodding av ledninger, og noen andre ting, holder en standard som er svært lav.

 

214459.jpeg

 

Vet ikke hvilket merke dette er, bare et eksempel.

Så lenge mine Mist ikke feiler er jeg glad jeg slapp å betalt 60 kroner mer for Japanske kondensatorer. :)

Lenke til kommentar

PCP160: Jeg er ikke god til å lodde, men det der så lite bra ut.

 

Gjør meg ingenting og betale 60kr mer for japanske kondensatorer. Kansje det ikke nødvendigvis er bedre, men sjansen er der vel for at de er. Og når man først betaler ~1000kr for en strømforsyning så gjør det meg ingenting å betale 60kr ekstra, for en falsk trygghet.

Endret av todda7 -2rst1-
Lenke til kommentar

Ja Todda7, er faktisk ikke så helt uvanlig at det manuelle arbeidet på slike ting tilsynelatende går vel fort og dårlig for seg. Begynner dessverre å bli ganske rusten på lodde- kunsten selv og har ikke vedlikeholdt sertifikater, men var veldig god en gang. Noe av disse strømforsyningsgreiene jeg var med å lage gikk visstnok til NASA, og uten at jeg vet akkurat hva de ble brukt til tviler jeg på at romfergen kjører Mist. Lagde også mixere og lydutstyr for bla NRK og konserthuset Oslo, så derfor vet jeg noe om hva kvalitet hele veien innebærer, og at det koster flesk.

 

Men ang disse 60 kronene, jeg setter det jo litt på spissen må jeg innrømme. Og i lys av hva som har fremkommet ville det jo absolutt vært hyggelig om kondensatorene var litt bedre fra starten av.

Det er så alt for lett å bare henge seg på det synet med stor betalingsvilje når skaden har skjedd, og kondensatorene viste seg å være langt dårligere enn resten. Er i grunn bare det jeg mener.

 

Hadde jeg vært produsent av PSU i dag ville jeg tatt hypen på alvor, og sørget for å bestykke PSU med de billigste elektrolytter jeg fant, men fra Japan, og skrevet det med stor skrift på esken.

Og hadde jeg vært kondensatorprodusent ville jeg straks opprettet postboks i Japan... :D

 

Nå har jeg lest litt på forumet til MP, og jeg syns ærlig talt ikke det virker som feilraten er noe høyere enn det Faale opplyser (Som jo for R1 var et veldig høyt tall 3.5-4%). Men vet jo ikke hvor mange enheter som er solgt, utover at det er mange her på forumet som har en. Hvis man går på supportforumet til Asus får man ikke akkurat et positivt inntrykk, men det er vel heller ikke så fryktelig mange som registrerer seg på slike sider uten at de har et problem. Får inntrykk av at det er noe av det samme med MPs forum.

 

Skal i alle fall bli spennende å følge med på det merket ”alle” lovpriser enda mer enn hva tilfellet var med Mist, OCZ, Hiper osv, altså Corsair fremover. Seasonic har så vidt jeg har fått med meg klart å opprettholde sitt rykte som kvalitetsmerke, og kan muligens derfor tillate seg noe overpris. Men det er litt påfallende at Corsair skal holde minst like god kvalitet (eller bedre siden de spesifiserer komponenter, og vi stoler på Corsair) til en såpass hyggelig pris. Den som lever får se.

 

I mellomtiden får man bare oppfordre alle som eier en Mist om å ta en grundig titt på den før den runder 5 år. :)

Lenke til kommentar

HWBruker: Jeg røyker, og har en Mist 500W Rev.1 - Hvor stor idiot er jeg da etter din målestokk?

 

Jeg er knallfornøyd med Mist psuen min, stillegående og stabil.

 

Blir nok også en 1kW Mist på meg etterhvert også - ettersom de fleste andre strømsterke psuer er lengre enn hva standarden tilsier, og jeg har akkurat nok plass til bøyen på kablene da jeg har en radiator i toppen av kabinettet. Noen ganger er ikke centimeterne på min side.

 

Jaja - jeg skal ut og røyke en kondensator tenker jeg, evt en Reynolds..

Lenke til kommentar

Har vært litt skeptisk tidligere selv, men hadde ikke hatt noen videre betenkligheter selv med å bruke MIST 1kW i grunnen. Plattformen den er bygd på er annerledes fra 500/600W i tillegg. Ser prisen er satt ned litt også. Om jeg noen gang skulle behøve en 1 kW-PSU er jo forøvrig en annen sak, jeg pleier å sikte etter litt mindre strømslukende maskiner. (<300W totalt forbruk).

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Slenger meg med her jeg også. Kjøpte meg Mist 600 for ca. ett år siden. Var fra dag 1 svært missfornøyd med støynivået. Kontaktet Microplex og fikk god behandling. Jeg sa at mange klaget på støyen på denne nye psu'n. Ikke noe problem. Skulle få byttet den. Så skjedde, men akk, ingen forskjell lydnivå. Koblet så vifta til en ekstern reostat (farvel garanti) i håp om å få ned støynivået. Men det ble aldri gjort da jeg synes psu'n konstant er veldig varm. Ca. 40 grader på utsiden. Etter å ha lest denne tråden, åpnet jeg idag psu'n igjen. Og hva så jeg? Pipplet gugge ut av minst tre kondensatorer. Ikke noe vondt om Microplex. De er en flott, serviceinnstilt butikk, men idag blir det en bytur for å kjøpe en Corsair.

Endret av Tommelom
Lenke til kommentar

Neida, det er ikke slik gugge :)

Det har tydligvis pipplet ut midt oppe på kondensatoren. Typisk sånn irr-konsistens som man får fra f.eks. lekke batterier. Jeg skal se om jeg får tatt noen bilder, men jeg skrapet bort mesteparten, så det vises ikke så godt nå. Har ikke kamerapc'n tilgjengelig akkurat nå, men får se om jeg får tatt noen bilder imorra. Så får vi se. Jeg KAN jo selvsagt ta feil, uten at det har så mye betydning for meg.

Lenke til kommentar
men får se om jeg får tatt noen bilder imorra.

Fint. Du skrev minst 3 kondensatorer så ta bilde av alle.

 

Det hadde vært fint om du sjekket når du kjøpte PSUen også. Om du har ikke emailbekrefteslen eller kvittering så bare mail meg så finner jeg det fort ut.

 

--

Hans Petter Faale

Microplex Norge AS

Lenke til kommentar

post-20387-1213899570_thumb.jpg

post-20387-1213899577_thumb.jpg

 

Der har jeg fått tatt noen bilder faktisk. Jeg skrapet som sagt vekk det meste på de to minste. Det smuldret lett bort. Så vil tiden vise da om jeg får svaret: "Ja, så sannelig. Det der var ikke bra." eller "Haha, det DER!? Det er helt normalt!" :D

 

Og jeg hadde hatt den lenger enn jeg trodde. Kjøpt september 2006.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
[

Der har jeg fått tatt noen bilder faktisk. Jeg skrapet som sagt vekk det meste på de to minste. Det smuldret lett bort. Så vil tiden vise da om jeg får svaret: "Ja, så sannelig. Det der var ikke bra." eller "Haha, det DER!? Det er helt normalt!" :D

 

Og jeg hadde hatt den lenger enn jeg trodde. Kjøpt september 2006.

 

Jeg syntes jeg tydelig så "Fy-ordet" på en kondensator der... :)

Lenke til kommentar
Og jeg hadde hatt den lenger enn jeg trodde. Kjøpt september 2006.

Tidspunktet er viktig, det var derfor jeg ba deg finne ut når du hadde kjøpt den.

 

Du har hatt den i nesten 2 år og ikke 1 år. Da er det ikke R3, sannsynligvis heller ikke R2, men R1. Som jeg skrev her

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry11281698

så ble Fuhjyyu brukt i noen av de PSUene og bildene dine viser at det er Fuhjyyu kondensatorer i MISTen din. Jeg skrev også i dette innlegget

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=11309527

at PSUene med Fuhjyyu kondensatorer har en relativt høy feilrate, 3.5-4%.

 

--

Hans Petter Faale

Microplex Norge AS

Lenke til kommentar
Der har jeg fått tatt noen bilder faktisk. Jeg skrapet som sagt vekk det meste på de to minste. Det smuldret lett bort. Så vil tiden vise da om jeg får svaret: "Ja, så sannelig. Det der var ikke bra." eller "Haha, det DER!? Det er helt normalt!" :D

 

Og jeg hadde hatt den lenger enn jeg trodde. Kjøpt september 2006.

Jada, DET DER, det er helt normalt! :thumbup:

 

Nei, takk for at du postet bilder Tommelom. Ville du klart å se det uten å ta av deksel også tror du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...