Gå til innhold

Mist PSU.. klar for noen ubehagelige funn?


Anbefalte innlegg

Fikk nylig oppleve at en 2,5 år gammel, lite brukt MIST 500W tok kvelden. Litt slark i strømkontakten var det alltid, men etter at den gikk kaputt lagde den en slags summelyd. Ble byttet i den nye typen med 550W og japanske kondensatorer uten problemer hos Netshop/Microplex, så skal ikke klage på servicen. Men det er tydelig at de gamle MIST PSUene var av dårlig kvalitet. Denne var en R3 fra 2007.

Endret av Nator
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Slo på maskina i går og det kom et høyt smell samtidig som sikringen gikk. Åpnet maskina og koblet fra mine dyrebare disker og slo den på igjen. Kom et gnistregn fra psu'n inni maskina og sikringen gikk igjen. Dette var en Mist 500W kjøpt for 1 år og 11mnd siden, tror den er R3. Dette var nesten på dagen ett år siden forrige gang en av mine Mist500W tok kvelden.

 

Er det usunt for psu'er å stå på kurser uten jording?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har postet i denne tråden før vist jeg ikke tar helt feil,var da min 600W mist som hadde lekk kondensatorer etter 2 år.er vel 2 år siden dette nå,ble nektet retur siden jeg hadde tatt av dekselet..

Men så var jeg så dum at jeg gikk for mist igjen for 5-6 måneder siden,nye typen 650W som startet å lage "harddisk lyder" etter 4-5 måneder når jeg scrollet vinduer o.l.

Sendte den inn og fikk mail i dag at det er en ny på vei.

 

T.o.m et par billige PSUer jeg har holder lenger en Mist..At jeg ikke lærte sist gang..

Endret av taz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Fikk en 650w i forgårs i bytte for en 600w som sa pang her om dagen, den hadde da gått siden Okt. 2006 da. Satte inn en XFX 750w jeg hadde så denne 650w saken får jeg ha "på lager".

 

Jeg vil ha tilbake SeaSonic til Norge !!!!

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Slenger meg på denne tråden.

 

Jeg hadde først en Mist 500W (R1?) som sa poff og gikk opp i røyk i 2008. Fikk så en Mist 500W R3 som også tok kvelden nå. Sikringen på kursen gikk hver gang jeg koblet den i.

 

Sendte den tilbake til Netshop og har fått ordrebekreftelse på en Chieftec A-85 strømforsyning, 500W PSU (ATX, 12v V2.3, 1x 6pin PCIe, 4x SATA).

 

Er dette en OK erstatning? Finner ikke noen tester av den. Bør jeg være fornøyd?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

NetShop fører vel SeaSonic for tia, velg heller det betal evt et mellomlegg om du må.

(Note; jeg vet lite om Chieftec PSU'en og SeaSonic anbefalingen betyr derfor ikke at Chieftec'en er et dårlig valg)

Lenke til kommentar

Chieftec A80-serien produseres av Sirfa, som har et vinglete kvalitetsnivå som OEM. Noe er OK, mens noe ikke er det. Men det finnes dårligere ting i Netshops sortiment i det prissegmentet.

 

Fant faktisk til slutt et review av den (vel, en veldig liknende modell), det er på gresk, men tabellene taler for seg selv.

 

http://www.thelab.gr/power-supplies-reviews/chieftec-ctb-500s-i-genia-psus-twn-89986.html?garpg=5

http://www.thelab.gr/power-supplies-reviews/chieftec-ctb-500s-i-genia-psus-twn-89986.html?garpg=7

 

Den klarte å levere det den sier, og spenninger og rippel er langt innenfor specs. (Ikke bry deg om den ene nedturen i Crossload 1-testen, det belastningsscenarioet er usannsynlig i en moderne PC).

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har en Mist 600w rev3 som akkurat tok kvelden jeg også. Maken til dårlige strømforsyninger.

Nesten ikke brukt siden den sto i en reservepc. Finnes ikke støv i den heller. Kjøpte den i slutten av 2007.

 

Men spørsmålet mitt er: Hvor lang reklamasjonstid er på på strømforsyninger? 2 eller 5 år?

 

Dama som satt i returavdelingen hos Netshop klarte å lire av seg en hel del usakeligheter når jeg kontaktet dem. Hun mente det var bare 2 år på slik elektronikk. Det hadde også med pris å gjøre sa hun. Hovedkort hadde 5 års reklamasjon noe pga høyrere pris sa hun.

 

På meg høres dette ut som de prøver seg å komme unna en retursak. Man får jo hovedkort til 500,- og strømforsyninger til flere tusen. Jeg ga 1095,- for min. Dessuten er vel ikke prisen, men heller produktgruppen som ligger til grunn for om det er 2 eller 5 års reklamasjon, er det ikke?

 

Setter pris på noen tilbakemeldinger her!

Endret av chevyz28
Lenke til kommentar
Alt den linken forteller meg er hvor få klager det er på strømforsyningene på et verdensomspennende forum, samt hvor vanvittig bra kundeservice corsair har. Men om du sier de er overhypede, er de nok helt sikkert det :thumbup:

 

La meg si det slik at det ikke vil forundre meg om det viser seg at Corsair har "forskrevet seg" med sitt inntog i PSU-markedet og sin rigorøse garanti/RMA. Tror til og med jeg skal våge meg frempå med en spådom om at innen 3 år har de trukket seg ut av denne businessen igjen.

 

Tja, om resultatet av å bruke langt bedre kvalitetskomponenter og design er at de får en langt mindre returratio, så vil ikke det ha så utrolig mye for dem å si om de kjører 3 eller 5 år på sine psu.

 

Jeg glemte å utdype/underbygge "spådommen" med hvordan jeg resonnerer om dette.

 

Selvsagt er Corsair strømforsyningene noe av det beste som er å oppdrive for mainstream markedet. De har også sannsynlig lavere feilrate på produktene enn andre, no doubt.

 

Men det er trossalt business alt handler om, dvs. kroner & øre. Cluet innen den bransjen er vel å finne en balansert bruk av komponentvalg/kostnad pr. unit VS utsalgspris/garantilengde.

 

Er der jeg mistenker Corsair har "forskrevet seg", dvs. at de muligens ikke tjener nok penger på produktene vs. kostnad pr.unit. Og da skal det kanskje ikke så mange garantisaker/RMA selv om de er få i antall(dog tror jeg de vil øke etterhvert fordi folk worldwide vil vite å benytte seg av den gunstige ordninga) til at det ikke er "god butikk" lengre over tid. F.eks. så gir Seasonic "kun" 3 års garanti.

 

Å lage "verdens beste psu" er jo ikke vanskelig(det kan også Corsairs konkurrenter hvis de ønsker), er bare å gi fabrikken ordre om å benytte det beste av komponenter som finnes der ute. Vi snakker jo heller ikke om "måne-rakkett teknologi" akuratt, som liksom bare Corsair kjenner til, men bruk av velkjent teknologi som følger oppgåtte kjente stier, dvs. common knowlegde som alle produsenter kjenner til. (og vet hva koster)

 

Så hvis det er slik jeg "mistenker", vil kanskje aksje-eierne bak Corsair etthvert finne ut at de kan tjene mer penger på å investere i "pizza-restauranter,kosmetikk eller hva som helst annet". De kommer ikke til "å gidde" holde på i dennne psu-businessen hvis det ikke gir brukbar avkasting.

 

En annet annet scenario (enn at de kutter ut) kan være at de greier å satse/selge i stoore volumer, som kan oppveie for lav inntjening pr.unit. Ulempen med det, er at ved "å henvende seg" til andre kjøpergrupper enn entusiastene(som vet å behandle produktet riktig), er at da vil antall RMA også øke.

 

Det tredje scenario (som vel er lite sansynlig), er at de går over til å bruke billigere komponenter. Noe som neppe vil fungere, tatt i betraktning at PSU er den enheten som stadig må tåle mer og mer "juling" fremover p.g.a. krevende hardware og mye fokus. Og de vil tape det gode ryktet.

 

Jeg håper at Corsair fortsatt lager strømforsyninger "om 3 år", men jeg er ikke overbevist om at så vil være tilfelle. Men quote/bump meg gjerne når den tiden kommer, å gi meg pepper fordi jeg evt. tok feil. :p (eller motsatt, da vil jeg koste på meg en "hva var det jeg sa") :D

 

btw, og on topic; hvis det er slik at Corsair benytter "for dyre komponenter", gjelder kanskje det motsatte med MIST.. En ting midt i mellom hadde vært fint :innocent:

 

doh... det har gått over 3år og corsair har fortsatt noen av de beste psu'ene :tease:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Etter å ha lest denne tråden har jeg sjekket min MIST 600W fra 2007 og fant dessverre tre slike kondensatorer som bulet ut og hadde noe brunt gugg på toppen. Var litt redd for at strømforsyningen kom ikke til å holde ut lenge med belastningen den får fra datamaskinen min, men nå skal jeg ikke tenkte på engang å skru den på en gang til med denne strømforsyningen.

 

Er dette grunn nok til at den kan gå på reklamasjon? Den fungerer forsåvidt helt fint bortsett fra at den piper selv om maskinen er skrudd av og det jeg har nevnt med kondensatorene.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest denne tråden har jeg sjekket min MIST 600W fra 2007 og fant dessverre tre slike kondensatorer som bulet ut og hadde noe brunt gugg på toppen. Var litt redd for at strømforsyningen kom ikke til å holde ut lenge med belastningen den får fra datamaskinen min, men nå skal jeg ikke tenkte på engang å skru den på en gang til med denne strømforsyningen.

 

Er dette grunn nok til at den kan gå på reklamasjon? Den fungerer forsåvidt helt fint bortsett fra at den piper selv om maskinen er skrudd av og det jeg har nevnt med kondensatorene.

 

Er nok bare et tidsspørsmål før den feiler helt. Hør med butikken. Kanskje de er greie, selv om produktet ikke fysisk har gått i stykker ennå. Dumt å ta sjanse på resten av hardwaren når denne psu'n ryker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...