Gå til innhold

Mist PSU.. klar for noen ubehagelige funn?


Anbefalte innlegg

Vell.

 

ALLE produsenter har en eller flere batcher de er uheldige med før, siden; eller jevnlig.

 

Hadde selv en CWT (basis for enkelte MIST modeller) psu som røk etter knapt 3 år, noe jeg ikke hadde forventet. Men dømmer ikke MIST/CWT totalt nedenom og hjem fordi.

 

Det jeg tar MIST psu'ene som er psu'er som skal levere bra ytelse for pengene. Likevell er alle produsenter interesserte i å ha minst mulig produksjonskostnad, så at man vurderer forskjellige leverandører for å holde produksjonskostnadene nede og ha redundans på innkjøp er mer eller mindre en selvfølge.

 

At man da har tatt et dårlig valg (av uvitenhet eller god tro) er ikke grunnlag for å hugge hodet av hele konseptet. Alle som har vært borti innkjøpsavtaler vet at det ikke nøvendigvis er så enkelt bestandig.

 

Misforstå meg rett: jeg synes det er CRAP at strømforsyninger har dårlige kondiser, men man må kritisere med skjønn.

 

At MIST PSU'ene fikk gudestatus av HW.no er vel mer HW.no's feil, og ikke MIST. Men Da MIST psu'ene ble lansert, så ga de veldig mye ytelse for pengene i forhold til andre merker, men grensene har delvis blitt litt uvisket etter at andre merker også har kommet med meget gode PSU'er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nå Åpnet min Mist 500w CFKIT 01 Kjøpt 29.06.2006

 

grunnen til at jeg åpnet den er at jeg har hatt eksplosjoner inne i PC

så jeg måtte, finne ut hvor det kom fra.

 

Det var to lytter på skjermkortet, men åpnet PSU for å være sikker på

at det ikke var den som hadde forårsaket at skjermkortet smalt

 

der fant jeg lytter merket med Fuhjyyu og Vent

alle så ut som de skulle heldigvis.

 

Har Microplex erfaringer med at PSU kan skade andre komponenter

når disse kondensatorene ryker?

Endret av Fumle
Lenke til kommentar

Kjøpte en av de eldste Mist-ene i 2003, Mist 480W, og har brukt den i hovedmaskinen min siden. Har ikke hatt noen problemer med den. Får ikke sjekket eventuelle lekkasjer akkurat nå, da PSU-en ligger på studenthybelen langt langt borte. Men nå er jo dette egentlig CWT, så det er kanskje ikke så relevant mtp de Mist-ene som selges nå.

Blir vel kanskje ny PSU til høsten når jeg kjøper ny maskin, og Mist er fortsatt en av få kandidater.

Endret av TWA
Lenke til kommentar
Kjøpte en av de eldste Mist-ene i 2003, Mist 480W, og har brukt den i hovedmaskinen min siden. Har ikke hatt noen problemer med den. Får ikke sjekket eventuelle lekkasjer akkurat nå, da PSU-en ligger på studenthybelen langt langt borte. Men nå er jo dette egentlig CWT, så det er kanskje ikke så relevant mtp de Mist-ene som selges nå.

Blir vel kanskje ny PSU til høsten når jeg kjøper ny maskin, og Mist er fortsatt en av få kandidater.

Skulle ikke forundre meg om alt var 100% inntakt. Man hadde et helt annet forhold til produktkvalitet før i tiden..

Lenke til kommentar
Kjøpte en av de eldste Mist-ene i 2003, Mist 480W, og har brukt den i hovedmaskinen min siden. Har ikke hatt noen problemer med den. Får ikke sjekket eventuelle lekkasjer akkurat nå, da PSU-en ligger på studenthybelen langt langt borte. Men nå er jo dette egentlig CWT, så det er kanskje ikke så relevant mtp de Mist-ene som selges nå.

Blir vel kanskje ny PSU til høsten når jeg kjøper ny maskin, og Mist er fortsatt en av få kandidater.

Skulle ikke forundre meg om alt var 100% inntakt. Man hadde et helt annet forhold til produktkvalitet før i tiden..

 

Og da snakker vi som regel om produkter laget i 60/70 tallet og tidlig på 80 tallet.

Hadde en vaskemaskin fra 1958, har hatt en service og den fungerte som den var ny, den bøt med livet når farmor døde.

 

Er nok mye forskjellig når det gjelder dataprodukter, rent generelt så føler jeg at vi har bedre kvalitet på mange komponenter enn det vi hadde før.

Lenke til kommentar

Siden denne tråden har gått mer i retning av "spot the cap" vil jeg nevne at jeg åpnet en Fortron 350w PSU her om dagen. Den ble kjøpt rundt 2002, og har vært på jevnlig og mer eller mindre daglig siden da, mesteparten av tiden i et Lian Li- kabinett der den har fungert som eneste utluftingsvifte i kabinettet(!). jeg inspiserte alle kondensatorene, og alle ser like fine ut fortsatt etter det jeg kan se, grunnen til at jeg åpnet PSUen var at Yate Loon 120mm- vifta har begynt å takke for seg. Så denne PSUen har hatt en forholdsvis lang og tro tjeneste, og overlevde altså lengre enn vifta i den gjorde.post-33352-1214916053_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Siden denne tråden har gått mer i retning av "spot the cap" vil jeg nevne at jeg åpnet en Fortron 350w PSU her om dagen. Den ble kjøpt rundt 2002, og har vært på jevnlig og mer eller mindre daglig siden da, mesteparten av tiden i et Lian Li- kabinett der den har fungert som eneste utluftingsvifte i kabinettet(!). jeg inspiserte alle kondensatorene, og alle ser like fine ut fortsatt etter det jeg kan se, grunnen til at jeg åpnet PSUen var at Yate Loon 120mm- vifta har begynt å takke for seg. Så denne PSUen har hatt en forholdsvis lang og tro tjeneste, og overlevde altså lengre enn vifta i den gjorde.post-33352-1214916053_thumb.jpg

Sickness. Jeg åpnet to Turbolink (like bra som No-Name :!: ) strømforsyninger på 400w som har stått på siden 2003/2004 ca.. Alt absolutt helt intakt, og vifta er av typen 8cm 8cfm elns :p Vanskelig å vite om den er på eller av, for å si det sånn.

 

EDIT: Ikke de Turbolink-strømforsyningene som CWT produserte.

Endret av todda7 -2rst1-
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 2 uker senere...

Maskina mi døde helt plutselig på tirsdag etter å ha stått på ca 10 min. Den hadde en 500w mist, første versjon. Tror den strømforsyninga er 5 år gammel. Det skjedde ingenting når jeg trykka på power-knappen, ingen vifter startet. Det som var litt sært er at det grønne lyset på hovedkortet lyste så det var tydelig at det var strøm i maskina.

 

Jeg starta feilsøking og prøvde en annen 500w mist (modulær) som jeg rappa fra stue-pc'n. Da starta maskina heldigvis. Jeg åpna den gamle mist'en for å se på de mye omtalte kondensatorene, men kan ikke se noe galt. Mulig at en kondensator buler littegrann.

 

Det jeg tenker på nå er om dette er noe som kan repareres? Kan man lodde på nye kondensatorer så blir den som ny? Anyways, hvis noen vil prøve så kan de få den gratis. Men 5 år er kanskje godkjent levetid når den blir utsatt for strømhungrige komponenter :)

Lenke til kommentar

At det grønne lyset er på er ikke sært i det hele tatt. Ikke tenk på PSU som en enhet, tenk heller på på den som en boks med separate enheter inni (forenklet fremstilling). En av disse enhetene kan godt fungere selv om flere andre ikke gjør det.

Det grønne lyset er 5V standby, som er en slags separat PSU.

 

Det er ikke mange som klarer å reparere en PSU med ukjent feil. Og selv om feilen skulle være kjent så er det en plagsom jobb å bytte komponenter. Det er knapt bryet verdt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Min 600w, sannsynligvis R1 sa bare takk for seg når den ble flyttet over i et nytt kabinett, er det stor sannsynlighet for at det er det samme? Jeg plugget den i veggen og det sa poff og det kom et par gnister fra PSU-en, den var koblet på HK, har ingen annen PSU å teste med så vet ikke om den tok HK også, men disken som sto koblet fungerer iallefall fint.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Etter å ha funnet denne tråden, må jeg si meg veldig undrende til Mist som produkt og Microplex.

Her i tråden forsvares det mot bruk av japanske kondensatorer (les under), og nå i senere tid er det full fokus og reklame på at de nå har stappa japanske kondensatorer inn i "drittet" sitt. Vel og bra det, selv om det også avhenger av at resten av innholdet duger.

 

Jeg har og har hatt mye problemer med Mist, og dette støtter overhodet ikke min tillit til produktet.

 

Og forresten, Mist 1000 watt med de enorme japanske kondensatorene er ikke feilfri de heller. Den "hyler", og det er ett kjent problem. Dette er for dårlig, enten så er det ene eller andre som er problemet!

 

Så, det var aller siste Misten som kommer innenfor dørstokken her!

 

 

Bestemte meg i går for å kjøre service på en 500W Mist jeg kjøpte for 2år siden.

http://www.supportforum.info/ubbthreads/sh...mp;Number=31806

 

"Slike kondensatorer fant veien til mange PSUer merker, dessverre også i noen av MIST PSUene som ble produsert i 2005 og tidlig i 2006."

 

PSUen du hevder du kjøpte tidlig i 2006 er altså innenfor den perioden. Som det også står praktiserer vi 5 års reklamasjonsrett for MIST PSUer så du kunne ha sendt den tilbake til oss.

 

Mist enelukkende benytter seg av det desidert værste merket som finnes av elektrolyttkondensatorer Fuhjyyu.

Tull og tøys. Hvorfor dikter du opp dette? Det benyttes og er benyttet flere typer kondensatorer i MIST PSUer. Dog ikke japanske og vi kommer heller ikke til å bruke det. Det koster USD 4-6 ekstra, avhengig av modell, men det er vår mening penger rett ut av vinduet. Noen produsenter har dog oppdaget at de kan selge mer ved å sette inn japanske kondensatorer i ellers svært så middels strømforsyninger. Takk "ekspertene" for det.

 

At mange hardwaresites (og privatpersoner) har lært seg å åpne en PSU, sjekke kondensatorprodusent og temperaturklassen og deretter komme med bastante uttalelser om PSUen generellt sier meg en del, men ikke så mye om PSUen. "Alle" snakker om temperaturklassen, men alene forteller den tilnærmet ingenting. Den sees i sammen med hva produsenten oppgir som Load Life.....men Load Life blir ikke nevnt i det hele tatt selv om den kan variere fra noen få hundre timer til mange tusen timer.

 

http://www.niccomp.com/LoadLifeTables0604.pdf

 

Og kondensatorenes driftstemperatur, og dermed levetid, avhenger av kjølingen. Store kjøleribber tiljubles og er isolert sett bra, men ikke for kondensatorene som blir stående under dem med minimal tilførsel av kjøleluft. Også det ser ut til å gå de fleste hus forbi.

 

Japanske høykvalitets deler, personlig sværger jeg til Nippon, Rubycon og Chemicon.

Jeg tror ikke selskaper som Dell, Hewlett-Packard, Apple og Intel er ubetinget enige med deg om det med japanske høykvalitetsdeler.

 

http://www.news.com/PCs-plagued-by-bad-cap..._3-5942647.html

 

"Only HP would identify the maker of its faulty capacitors: Nichicon, of Kyoto, Japan"

 

--

mvh

Hans Petter Faale

Microplex Norge AS

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Min Mist 500w var årsaken til at sikringen gikk konstant. Åpnet opp kabinettet og såg mye brun væske inni. Kunne se ut som en slags eksplosjon. Væsken kom fra PSU. Nå skal jeg kjøpe av et annet merke. Håper bare ikke at andre komponenter har røket i samme slengen.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Nå er dette en gammel tråd, men siden den virker litt relevant for meg trekker jeg den frem fra glemselen igjen..

 

Når jeg kom hjem i dag hadde sikringen gått på kursen i htpc/hjemmekino rommet mitt oppe.. Jeg konkluderte med at det er pc`en som kortslutter, siden sikringen går bare når pc`en er koblet til strøm og slått på.. Strømforsyningen min er en Mist 500 r3 og den har vært stabil helt til nå .. jeg mener og tror (om jeg ikke husker feil) at den erstattet en annen mist strømforsyning som var på omtrent samme power... tror denne er 2 år gammel, så mulig jeg kan reklamere.. men synes dere jeg tenker riktig når jeg skylder på psu`en ang kortslutning? det er ikke liv i maskinen og sier bare "poff" når jeg slår på psu powerbrytern bak.. tenkte på kondisene nevnt tidligere i tråden

Endret av Qbiq
Lenke til kommentar

Ja det er nok psuen din som skranter. Bare å sende inn på garantien.

 

ok, sender en forespørsel til Netshop og sjekker hva jeg skal gjøre.. Superfornøyd med dem, så jeg tipper det "årner seg" :)

 

thnx

Endret av Qbiq
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...