Gå til innhold

Henrik Wergland konverterte til Islam


Anbefalte innlegg

Hei folkens,

 

jeg fant ut noe veldig spennende om vår store helt Henrik Wergland. Han konverterte til Islam og er antagelig den første muslimen i Norge. Kilder forteller at han i et brev til sin far skrev at han fraskriver seg fra kristendommen og tilber Allah.

 

Merkelig, men sant. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Merkelig, men sant. :thumbup:

 

Ikkje fult så merkelig at dette er bare sprøyt og løgn.

 

Kanskje man skulle ønske at det var sant. Han ville ikke være den første norske muslim, men også den første muslim (ever) som talte varmt og om jødene.

 

Han ville vært en flott frontfigur mot visse muslimske ledere som har et mål å utrydde jødene og staten israel fra kartet.

 

Så igjen.. innlegget ditt er bare sprøyt og bambus..

Lenke til kommentar

Det er vel det man på norsk ville kalt « venstreorienterte Ny Tid ». ... Og det er mulig (men lite koherent) å tilhøre en religion uten å oppfylle alle medlemskravene. Tross skal det ikke mer til for å være kristen enn å tro at Jesus, Guds sønn, døde på korset for å tilgi oss våre synder — hvorfor skal man da kreve mer for muslimer? Burde det ikke holde å tro at "det finnes ingen Gud unntatt Allah, og Muhammed er Hans sendebud"?

Lenke til kommentar
Muslimene stiller mye strengere krav for å være en ''ekte'' muslim, selv om jeg mener at religion er en personlig ting.

Ikke at jeg nødvendigvis kjøper at Wergeland var muslim. men islam setter svært lave krav for å være en "ekte muslim". Alt du trenger å gjøre er å si shahaden (troserklæringen) og vips så er du blitt en muslim.

Lenke til kommentar

Nei, en sann muslim skal til mekka en gang i livet, han skal ikke spise svinekjøtt, han skal ha total avholdenhet for alkohol han skal be 3-4 ganger om dagen i retning mot mekka osv osv.

Det kreves faktisk mye mer av en person som er muslim enn for.eks en hvilken som helst kristen. Uavhengig hvilken gren av kristendommen han tilhører. Nå ser jeg bort fra sekter da. De er psykopater hele gjengen.

Lenke til kommentar
Nei, en sann muslim skal til mekka en gang i livet, han skal ikke spise svinekjøtt, han skal ha total avholdenhet for alkohol han skal be 3-4 ganger om dagen i retning mot mekka osv osv.

Det kreves faktisk mye mer av en person som er muslim enn for.eks en hvilken som helst kristen. Uavhengig hvilken gren av kristendommen han tilhører. Nå ser jeg bort fra sekter da. De er psykopater hele gjengen.

 

På samme måte som alle sanne kristne skal holde sin kone hjemme mens de går i kirken, at homofile og kvinner ikke skal være prester og at man skal unngå onanering og at man MÅ tro på jesus og det gamle testamentet, at man alltid skal gi til alle fattige man møter og ser -- samt at man ALDRI kan ha fornektet den hellige ånd, som er den eneste utilgivelige synden i kristendom?

 

Utvannet moderat kristendom = utvannet moderat islam

Lenke til kommentar

netroM, hvis du noen gang får deg utdanning og blar i historiebøker så vil du finne ut at det er ikke muslimer som har prøvd å utrydde jøder men kristne. Ikke det at jeg tar noen sin side for jeg har en toleranse for alle religioner. Men ærlig talt det stakkar muslimer opplever i verden over, virker som om noen religioner og land har som mål å utrydde dem. Se hva som skjer i Palestina, det er faktisk jøder som har utrydda det landet fra kartet og erstatta det med Isreal, de får full støtte fra USA om å utrydde muslimer. I Irak har de herpa hele nasjonen, I Kashmir blir muslimer slakta og i Afghanistan har USA først skapt Taliban regime for å bruke dem til å fjerne kommunisme og når de mista kontroll vil de utrydde dem. Det som skjer i Afrika, jeg kan ikke tro at det hvite mennesket kan være så brutal, når jeg leser historiebøker så føler jeg så skuffet over den vestlige sivilisasjonens handlinger. Bunch of shit....

 

Du snakker om islamske ledere, den store Saladin var veldig tolerang mot jøder og kristne, han kunne slakte alle korsfarere og jøder, men han viste toleranse. Det er bare disse jødiske lederne som ikke kan noe annet enn å drepe og ta landområdet fra arabere....det overasker ikke da at den muslimske verden vil fjerne disse tyranene og deres riker som er så urettferdige mot muslimer. All fakta ligger foran oss, vi vet hvorfor muslimer gjør slik de gjør. Vi vet at den muslimske verden opplever hat og hets fra hele verden. Er det virkelig dems feil eller er det pga olja og andre rikdommer de har kontroll over. Think twice...

 

 

 

Merkelig, men sant. :thumbup:

 

Ikkje fult så merkelig at dette er bare sprøyt og løgn.

 

Kanskje man skulle ønske at det var sant. Han ville ikke være den første norske muslim, men også den første muslim (ever) som talte varmt og om jødene.

 

Han ville vært en flott frontfigur mot visse muslimske ledere som har et mål å utrydde jødene og staten israel fra kartet.

 

Så igjen.. innlegget ditt er bare sprøyt og bambus..

Lenke til kommentar

Siden han var prest og hadde god nok innsyn i kristendom som førte til at han konverterte til Islam. Han så sikkert det de andre kristne ikke ser, at kristendom ikke var en fullkommen religion. Det manglet noe der, og Jesus kan aldri være Guds sønn. Gud har ingen sønn, for han er ikke et menneske, men lys.

 

Wergeland var utdannet prest... Kristen prest vel å merke.
Lenke til kommentar

Les referansene før du sier det.

 

1. ^ i Dagbladet, søndag 25 mai, 1997

2. ^ http://www.dokpro.uio.no/wergeland/WV1/WV1089.html

3. ^ http://www.dagbladet.no/kronikker/970525-kro-1.html

4. ^ (Dette har Ustvedt uttalt skriftlig og muntlig, bl.a. i intervju i NRK P1.) Se også http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...ticle725347.ece

5. ^ Johs. J. Duin: Streiftog i norsk kirkehistorie, 1450-1880, Oslo: St. Olav Forlag, 1984, s. 280-282, 285-291, 372 ISBN 82-7024-042-7

6. ^ Duin, s. 294 siterer fra melding 22. nov. 1844: «Wergeland er meget dårlig og De vil neppe treffe ham i live vis De ikke kommer snarest» (det viste seg å være falsk alarm).

7. ^ Duin, s. 294

8. ^ Jfr. «Jesu aandige Opstandelse»

9. ^ Et radioforedrag fra 2005: «Religiøs toleranse i Henrik Wergelands ånd», som siden er trykt i NRKs serie med foredrag fra P2-akademiet, kan være opplysende: http://www.nrk.no/programmer/radio/p2_akademiet/4854014.html

 

det er rivende likegyldig for meg om Wergeland var muslim

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...