Gå til innhold

Tråden om Høgskolen i Gjøvik


Anbefalte innlegg

 

 

 

Har fått tilbud om hybel ved Kallerud studenthjem, men har noen spørsmål før jeg signerer kontrakten.

 

Står i kontrakten at det ikke er lov å sette opp trådløs ruter, bryr SOPP seg virkelig om man gjør dette? Har noen av dere satt opp ruter uten å få problemer?

 

Er det mange internasjonale studenter på Kallerud eller pleier det å være flest norske?

 

Hvor mye er dere sammen med de dere deler kjøkken med?

 

Nei de bryr seg ikke, men de skriver det fordi det er så mange inkopetente mennesker som kobler SOPP sitt nett inn i LAN porten på rutern sin og ikke WAN porten som fører til at ruteren driver å deler ut IP'er på nettverket til SOPP slik at beboere kan miste internett (ja, dette kan SOPP såklart forhindre på andre måter, men da må driver support til alle som ikke skjønner hvorfor rutern deres ikke funker)

 

Du får WiFi av sopp om du kun trenger ruter pga WiFi.

 

Flest Norske overalt.

 

 

Eh, jo, de(vi) bryr seg/oss. Det er ikke anledning til å sette opp egne trådløse nettverk. Dette skaper støy som forstyrrer de offisielle nettverkene. Både IT-tjenesten og SOPP bryr seg i aller høyeste grad om dette.

 

 

(Jobber på IT-tjenesten).

 

 

Kult, jeg er fullstendig klar over konsekvensene av mange nettverk i samme område, men fikk inn 17 nettverk når jeg var hos en kamerat der og får fortsatt inn 17 nettverk 1 år etterpå, så dere putter iallefall ikke så mye ressurser inn i å stoppe beboerne fra å ha WiFi nettverk. Ingen hadde heller bedt noen av de jeg kjenner som bor der om å ta det ned.

 

Uansett om du virkelig vil komme deg rundt kontrakten og har en PC med 2 RJ45 porter kan du vel teknisk sett den mot SOPP og NAT over til RJ45 port nr 2 og koble den i egen WiFi ruter, du har en enhet på SOPP sitt nett og ditt eget WiFi. For dere kan vel ikke forby bruk av 2.4/5 GHz utstyr kan dere vel? Da må dere brått forby fjernkontroller, tastatur, og PC-muser.

 

Note til IT-tjenesten: Sett opp Split tunnel VPN latsabber.

 

 

Hvis du med "der" refererer til Kallerud, så er dette et av 4 studenthjem i Gjøvik. Og jo, vi har lagt ressurser inn i å fjerne slike enheter på studenthjem tidligere, og sendt ut flere mailer til hele studentbygg om at disse skal fjernes.

 

Hvorvidt akkurat de du har snakket med har fått mail eller andre henvendelser, eller hvor mange nettverk du snapper opp i en studentbolig (som for den saks skyld kan være fra andre bygg i området), forandrer ikke noe ved at 1) det er i mot reglementet og 2) vi prioriterer å fjerne faktorer som kan forstyrre nettverkene våre.

 

Jeg gidder ikke enda en slik runde med kverulering, men for å svare på det siste, å sette opp nettverk gjennom en PC er fortsatt å sette opp eget nettverk fra uttak, så det er like fullt i strid med reglementet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvis du med "der" refererer til Kallerud, så er dette et av 4 studenthjem i Gjøvik. Og jo, vi har lagt ressurser inn i å fjerne slike enheter på studenthjem tidligere, og sendt ut flere mailer til hele studentbygg om at disse skal fjernes.

 

Hvorvidt akkurat de du har snakket med har fått mail eller andre henvendelser, eller hvor mange nettverk du snapper opp i en studentbolig (som for den saks skyld kan være fra andre bygg i området), forandrer ikke noe ved at 1) det er i mot reglementet og 2) vi prioriterer å fjerne faktorer som kan forstyrre nettverkene våre.

 

Jeg gidder ikke enda en slik runde med kverulering, men for å svare på det siste, å sette opp nettverk gjennom en PC er fortsatt å sette opp eget nettverk fra uttak, så det er like fullt i strid med reglementet.

 

 

Nei, var på det studenthjemmet nær ved kirken.

 

Hvorfor behandles ikke 2.4GHz utstyr på link linje med alt annet? Hvordan kan dere lage forbud mot en type utstyr når de har 3 andre ting som lager like mye forstyrrelse? Og tidligere er vel ikke relevant nå? :p

Endret av Rudde
Lenke til kommentar

 

 

Hvis du med "der" refererer til Kallerud, så er dette et av 4 studenthjem i Gjøvik. Og jo, vi har lagt ressurser inn i å fjerne slike enheter på studenthjem tidligere, og sendt ut flere mailer til hele studentbygg om at disse skal fjernes.

 

Hvorvidt akkurat de du har snakket med har fått mail eller andre henvendelser, eller hvor mange nettverk du snapper opp i en studentbolig (som for den saks skyld kan være fra andre bygg i området), forandrer ikke noe ved at 1) det er i mot reglementet og 2) vi prioriterer å fjerne faktorer som kan forstyrre nettverkene våre.

 

Jeg gidder ikke enda en slik runde med kverulering, men for å svare på det siste, å sette opp nettverk gjennom en PC er fortsatt å sette opp eget nettverk fra uttak, så det er like fullt i strid med reglementet.

 

 

Nei, var på det studenthjemmet nær ved kirken.

 

Hvorfor behandles ikke 2.4GHz utstyr på link linje med alt annet? Hvordan kan dere lage forbud mot en type utstyr når de har 3 andre ting som lager like mye forstyrrelse? Og tidligere er vel ikke relevant nå? :p

 

Sentrum studenthjem er midt i Gjøvik sentrum, ref. svar på IRC:

 

14:40:43 <@fishy> Rudde: btw, vi gjør grep med de Wlan vi finner på Sentrum st. hjem, men vi får ikke gjort veldig mye med de som settes opp i _naboblokka_

 

For å svare på Split tunnel, det har blitt etterspurt begrunnelse for dette gjentatte ganger, som ikke har blitt besvart fra din side.

 

Det er mye forskjellig som går på 2,4GHz, både tastatur/mus, telefoner, mikrobølgeovner osv. Det forandrer ingenting ved at vi vil begrense denne støyen så mye som mulig der vi kan.

 

Egne trådløse nettverk er ikke tillatt, EOD.

Lenke til kommentar

Hei, lurer på å begynne på gjøvik nå til høsten, men er litt usikker på hva jeg skal velge. Jeg gikk medier og kommunikasjon på videregående og likte veldig godt grafisk design (designe trykksaker osv.) og designing og koding av nettsider (HTML, CSS og Java).

Foreløpig så har jeg mediedesign på førstevalg og medieproduksjon på andre og webutvikling som tredje valg. Er det noen av disse som har litt av hver eller må jeg vie meg til en av de? Hvilke mener dere passer best? Også om noen som har gått på noen av disse linjene og har lyst til å dele erfaringer hadde jeg vært veldig takknemlig for det. :wee:

Lenke til kommentar

spm:

 

Søkt forkurs og plass på maskin/bygg ing. til sommeren... Snittet er litt over 3, så har jeg i ettertid vært i forsvaret osv. I fjor kom en kamerat inn med 2 i snitt... han går ing. nå, det skal vel ikke være noe problem å komme inn?

 

Annet spm: noen som vet om hus som kan leies i sommer for skolegang for 4 pers? Jeg og 3 andre tenker å prøve å flytte inn sammen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Ja, så det også her om dagen :) Venter spent!

Har en kamerat som kom inn der med 2.5 i snitt for 2 år siden. Jeg har 3.4 i snitt, og 6.5 poeng pga alder osv. Så i medier at det søkte litt flere i år enn fjor... Blir vel ikke noe problem for det? Noen som vet om det er noe spes. snitt eller noe? Regner med at snittet mitt er bra nok, men grubler mye på det etter det de skrev på nett.

Lenke til kommentar

Ja, så det også her om dagen :) Venter spent!

Har en kamerat som kom inn der med 2.5 i snitt for 2 år siden. Jeg har 3.4 i snitt, og 6.5 poeng pga alder osv. Så i medier at det søkte litt flere i år enn fjor... Blir vel ikke noe problem for det? Noen som vet om det er noe spes. snitt eller noe? Regner med at snittet mitt er bra nok, men grubler mye på det etter det de skrev på nett.

Det er nok ikke noe problem. Høgskolen i Gjøvik tar inn "rått og røti", noe man til tider kan merke på studiekvaliteten også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott å høre :) eller.. Altså ikke at det kan merkes på studiekvalitet, men at jeg har sjans. Trodde aldri jeg skulle velge ingeniør, men det er lenge siden jeg har vært så motivert for noe! :)

Skal ikke forsøke å ta gleden fra deg, har inntrykk av at ingeniørgradene der er bra studier med gode lærere!

Vet bare av erfaring at noen av studiene der er helt tilfeldig sammensatt, av lærere med heller lav kompetanse. :)

Lenke til kommentar

Jeg vil dog påstå at mye av det som for ett par år siden var fag av heller lav kvalitet, med dårlige lærere, har blitt forbedret mye. Flere forelesere er bl.annet byttet ut, og av hva jeg har fått med meg, så er tilbakemeldingene fra studentene bra etter byttet.

 

Men for all del, det er alltid noen som klager. Det er mange som forventer å komme gjennom høyere utdanning uten egeninnsats, og de møter motgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...