Gå til innhold

Tråden om Høgskolen i Gjøvik


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke fått full info om det, iom at jeg fikk plass med forbehold om bestått eksamen fra vgs. Så den dokumentasjonen er nettopp sendt inn, regner med jeg får infomail når de har mottatt den. Hvor har du fått beskjed om klokka ni? Og har du fått noen timeplan? (Så et sted at kurset stort sett varer fra 8-15 hver dag).

Jeg ringte de igår å de sa at oppmøte var klokken 09.00 mandag. Ser nå at jeg har mottatt en mail der det er informasjon om tidspunkt, oppstart, fremdriftsplan.Skolen starter ellers fra 8-15:15

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei jeg har en liste med fag og skal prioritere før 1 juli. Kor bra er utdanninga fornybar energi på HIG og jobbutsikter med utdanninga?

 

Studiet er ganske nytt for å si det sånn. Det har kun gått i et skoleår (starta nå i fjor høst). Så det er lite grunnlag for å si noe om den generelle gjennomføringen ettersom ingen har blitt uteksaminert enda. Kjenner noen som går det studiet, og de virker veldig fornøyd.

 

Når det gjelder jobbutsikter, så er ikke skolen du har gått på det avgjørende. Noen tilfeller kan det være en viktig faktor, ettersom de som da evt skal ansette deg veit noe om studiet ved den skolen du har gått. Generelt sett så er det å få gode karrakterer, beherske faget/yrket sitt og være riktig person til riktig jobb som teller =)

 

Ellers så er jo HiG et godt valg syntes jeg. Passe antall studenter (selv om skolen mangler litt grupperom ol.) mtp antall lærere og klasse størrelser, noe som gir gode veilednings- og oppfølgningsmuligheter.

Lenke til kommentar

Noen som gjør Tres i HIG? Jeg går TRES i HIØ, å fra dagen vi møtte opp ,var det 160pers. Pr dagsdato (dag 4) er vi nedi i 70-75 pers.

 

Er så lei av idioter som søker for "å prøve". Skulle ønske de satset litt på det, istede for å prate i timen, skrike og bære seg som små barn, å heller prøve å være motiverte.

 

Er det det samme i HIG?

Lenke til kommentar

Noen som gjør Tres i HIG? Jeg går TRES i HIØ, å fra dagen vi møtte opp ,var det 160pers. Pr dagsdato (dag 4) er vi nedi i 70-75 pers.

 

Er så lei av idioter som søker for "å prøve". Skulle ønske de satset litt på det, istede for å prate i timen, skrike og bære seg som små barn, å heller prøve å være motiverte.

 

Er det det samme i HIG?

 

Har ikke selv gått noe forkurs / TRES el. Men enkelt forklart, det problemet blir ikke borte. Det er så mange folk som kan snakke så mye de vil om ansvar for egen læring, og det å forstå og erkjenne konsekvenser av å sluntre unna. Vi startet med 25, nå er vi 20. Kun 13-14 som har nok studiepoeng til å skrive bachelor oppgave neste skoleår.

 

Men dette er ikke spesielt for HiG, leste noen artikkler i det siste: kun 4 av 10 studenter fullfører studiene sine på nomert tid. Det finnes alltid engasjerte og motiverte folk, det er bare å finne seg gode studievenner og eller egne vaner (hvis man ikke liker folk), så kan unnasluntrer-brigaden kose seg med en måloppnåelse på lik linje med innføring av presse og ytringsfrihet i Iran mens de høster ros på facebook for den ene uka før eksamen de fant ut at de måtte åpne boka =)

Lenke til kommentar

Hei har søkt meg inn på Drift av nettverk og datasystemer. Planen var egentlig hele tiden å søke på Informasjonssikkerhet men av en eller annen grunn ombestemmte jeg meg rett før søknadsfristen og gikk for Drift i steden. Har i mellomtiden vært litt i tvil på om jeg valgte rett og hadde vært fint å høre fra noen som har gått en av delene.

Ser at man i Drift av nettverk og datasystemer får praktisk opplæring i drift av nettverk på Cisco, men får man no sertifiseringer?

Ønsker å høre hva dere før 1Juli siden fristen på å bytte går ut da :)

Lenke til kommentar

Hei har søkt meg inn på Drift av nettverk og datasystemer. Planen var egentlig hele tiden å søke på Informasjonssikkerhet men av en eller annen grunn ombestemmte jeg meg rett før søknadsfristen og gikk for Drift i steden. Har i mellomtiden vært litt i tvil på om jeg valgte rett og hadde vært fint å høre fra noen som har gått en av delene.

Ser at man i Drift av nettverk og datasystemer får praktisk opplæring i drift av nettverk på Cisco, men får man no sertifiseringer?

Ønsker å høre hva dere før 1Juli siden fristen på å bytte går ut da :)

 

Først og fremst: Så bra =) Du kommer til å trives på HiG =)

 

Det er fult mulig å bytte linje ETTER at du har startet studier v/HiG. Drift, InfoSec og Prog.Utvikling har akkurat de samme fagene første semester, så skolen legger opp til at man kan bytte i løpet av dette semesteret. Vi har til og med en i klassen som byttet fra programmvareutvikling til informasjonssikkerhet etter 1.5år (han må trikse litt med valgfag / obligatoriske fag men det går opp helt fint). Så mulighetene er der!

 

I Informasjonssikkerhet (som jeg selv går) så får vi også en del Cisco opplæring. Via emnene "Datakommunikasjon og Nettverkssikkerhet" og "Nettverksadministrasjon" (begge obligatoriske for Informasjonssikkerhet) så får man de nødvendige modulene (CCNA 1,2,3,4) for å ta Cisco CCNA certifisering. Selve sertifiseringseksamen må man ta selv og betale for (er ikke så dyrt), og hvis man får over 80% på alle prøvene (eller noe sånt, husker ikke helt) så får man til og med rabatt. Så du får cisco opplæring i Informasjonssikkerhetsstudiet også =)

 

Hvis du har lyst på mer "drifts fag" men alikevell velger informasjonssikkerhet så er det heller ikke noe problem, det er en del valgfag som skal velges tredjeåret, og da kan man ta mye rart =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har gått forkurset i R-1 matte og kan fortelle meg hvordan det var? Starter der på mandag men har kjøpt boka og kunne tenkt meg å startet litt i det små for meg selv.

Tar gjerne imot tips om hva jeg bør konsentrere meg på.

Hei! Har ikke gått det før, men starter også mandag, så da sees vi :) Jeg er spent på om jeg kan bruke vgs-bøker, for det har jeg fra før..

 

Har heller ikke gått det før, men jeg skal også starte imorgen. :)

 

Ifølge R1-kurs infosiden på HIG er det denne boken de skal ha.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Veldig betryggende å lese, Valkyrex. Eg har søkt meg til Inf.sikkerhet til høsten, var lenge usikker mellom den og drift, men frista egentlig mykje meir med førstnevnte. Nokon andre som går der/begynner der ? Har forøvrig fått en slik "dublett" hybel gjennom Studentsamskipnaden, noen erfaringer med det ?

 

Ligger forøvrig på ca 44 konkurransepoeng, hvordan låg det an året før? Er litt smålig skeptisk siden alle slapp inn i fjor. Det blir så lett for at det er en klasse med ingen ambisjoner.

PCE

Endret av Hammertid
Lenke til kommentar

Veldig betryggende å lese, Valkyrex. Eg har søkt meg til Inf.sikkerhet til høsten, var lenge usikker mellom den og drift, men frista egentlig mykje meir med førstnevnte. Nokon andre som går der/begynner der ? Har forøvrig fått en slik "dublett" hybel gjennom Studentsamskipnaden, noen erfaringer med det ?

 

Ligger forøvrig på ca 44 konkurransepoeng, hvordan låg det an året før? Er litt smålig skeptisk siden alle slapp inn i fjor. Det blir så lett for at det er en klasse med ingen ambisjoner.

PCE

 

Kult å høre ^^

 

I fjor var det "åpent", året før det var det åpent, alle årene tror jeg det har vært åpent? Det kommer enkelt og greit av at svært få hører om / søker seg til HiG. Nå som det har vært mye fokus på info.sec i media den siste tiden kan det kanskje medføre litt høyere søkertall etterhvert. Men slike trender kan ta noen år å utvikle seg, pluss man kommer aldri unna det faktumet at skolen ligger i, Gjøvik, hehe.

 

Det vil alltid, uansett hvilken skole / linje du starter på være mange uten ambisjoner, folk som ikke har noe der å gjøre, og de som kom dit for å feste (siste statistikken tilsa at kun 4 av 10 fullfører en bachelor på planlagt tid i Norge). Men motpolen er der også, de som tar skolen serriøst, vil langt, og engasjerer seg =)

 

Når du sier "dublett" hybel, mener du en sånn "to folk deler en hybel, men har hvert sitt rom" på Kallerud?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kult å høre ^^

 

I fjor var det "åpent", året før det var det åpent, alle årene tror jeg det har vært åpent? Det kommer enkelt og greit av at svært få hører om / søker seg til HiG. Nå som det har vært mye fokus på info.sec i media den siste tiden kan det kanskje medføre litt høyere søkertall etterhvert. Men slike trender kan ta noen år å utvikle seg, pluss man kommer aldri unna det faktumet at skolen ligger i, Gjøvik, hehe.

 

Det vil alltid, uansett hvilken skole / linje du starter på være mange uten ambisjoner, folk som ikke har noe der å gjøre, og de som kom dit for å feste (siste statistikken tilsa at kun 4 av 10 fullfører en bachelor på planlagt tid i Norge). Men motpolen er der også, de som tar skolen serriøst, vil langt, og engasjerer seg =)

 

Når du sier "dublett" hybel, mener du en sånn "to folk deler en hybel, men har hvert sitt rom" på Kallerud?

 

Ja, selvsagt er det en del som kommer til å rote det til, var heller mer et spm om det var en alvorlig dårlig moral innad i klassen :)

 

dublett er når 2 stk deler kjøkken og bad men hvert sitt rom, ja =) (På kallerud)

 

Kan ikkje skjønne noe annet enn at eg kjem inn på skulen, då det skal litt til for at snittet går fra "åpent" til f. eks 4.5 ;) At det ligger i Gjøvik er en av plussene for min egen del. Eg kjem sjølv frå ei bygd på landet og har budd i ein by i eit år og vil sei at det er ikkje alt ein skal ha det til.

 

Edit: Kan vell legge til at eg kom inn på infosec :)

Endret av Hammertid
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tenker på å søke meg inn på bachelor i Drift av nettverk og datasysemer til neste år, men har matte jeg må gjennom før det. Så at man enten trenger R1 eller S1/S2 for å komme inn, og drev å vurderte S1+2. Er det noen her som har noe erfaring med dette? Om det er noen forskjell på om de heller vil ha inn folk med R1 matte? Er de to mattestudiene veldig ulike? Kan vel heller ikke ta S1 og 2 samtidig antar jeg, så det tar vel to privatist-perioder, sammenlignet med R1 som bare vil ta en.

 

Edit. Hvilke bøker er de "riktige" for S matte?

Endret av Nixxy
Lenke til kommentar

Tenker på å søke meg inn på bachelor i Drift av nettverk og datasysemer til neste år, men har matte jeg må gjennom før det. Så at man enten trenger R1 eller S1/S2 for å komme inn, og drev å vurderte S1+2. Er det noen her som har noe erfaring med dette? Om det er noen forskjell på om de heller vil ha inn folk med R1 matte? Er de to mattestudiene veldig ulike? Kan vel heller ikke ta S1 og 2 samtidig antar jeg, så det tar vel to privatist-perioder, sammenlignet med R1 som bare vil ta en.

 

Edit. Hvilke bøker er de "riktige" for S matte?

 

Du kan jo ta S1 til høsten, og S2 til våren som privatist feks, eller samtidig om du ikke har annet å gjøre.

Tror ikke det er store forskjellen på de, har formelboka tilhørende både R1 og S-matten, er noe mer økonomi i S, og færre emner i R. R1-matten er ganske grei egentlig, har avsluttende prøve i morgen etter fem ukers kurs nå, og synes det har gått greit. :) Om du ikke har mye å gjøre ved siden av fikser du lett matten du trenger på et halvår som privatist, om du gidder å jobbe vel og merke. ;) Kravet sier R1 eller S1/S2, hvilken du har spiller ingen rolle.

 

Du kan bruke vgs-bøker, men jeg har både fra vgs og forkurs-boka, og må si forkurs-boka forklarer alt mye mer grundig. Den starter på scratch i mange emner sånn at man får en oppfriskning fra vgs-matten. Gjør det litt lettere å komme inn i ting, R1-boka fra vgs hopper mer rett inn emnene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan jo ta S1 til høsten, og S2 til våren som privatist feks, eller samtidig om du ikke har annet å gjøre.

Tror ikke det er store forskjellen på de, har formelboka tilhørende både R1 og S-matten, er noe mer økonomi i S, og færre emner i R. R1-matten er ganske grei egentlig, har avsluttende prøve i morgen etter fem ukers kurs nå, og synes det har gått greit. :) Om du ikke har mye å gjøre ved siden av fikser du lett matten du trenger på et halvår som privatist, om du gidder å jobbe vel og merke. ;) Kravet sier R1 eller S1/S2, hvilken du har spiller ingen rolle.

 

Du kan bruke vgs-bøker, men jeg har både fra vgs og forkurs-boka, og må si forkurs-boka forklarer alt mye mer grundig. Den starter på scratch i mange emner sånn at man får en oppfriskning fra vgs-matten. Gjør det litt lettere å komme inn i ting, R1-boka fra vgs hopper mer rett inn emnene.

 

Var det som var tanken, å ta det nå i høst og vår ved siden av jobb.

 

Men det du sier er at R-matten i grunn er "lettere" å sette seg inn i? Etter det jeg har lest noe sted var R matten litt tyngre, og mer rettet mot ingeniørutdanning enn det S var. Eller er dette helt feil?

Var aldri den sterkeste i matte, så den greieste av de to veiene hadde vært best. Men i teorien skal de vel være ganske like etter det jeg har forstått. Hadde heller ikke gjort noe å tatt R for å blir ferdig fortest mulig med det. (I verste fall om jeg skulle stryke, ville jeg jo hatt en privatistperiode til å gjøre det på :p).

Lenke til kommentar

Var det som var tanken, å ta det nå i høst og vår ved siden av jobb.

 

Men det du sier er at R-matten i grunn er "lettere" å sette seg inn i? Etter det jeg har lest noe sted var R matten litt tyngre, og mer rettet mot ingeniørutdanning enn det S var. Eller er dette helt feil?

Var aldri den sterkeste i matte, så den greieste av de to veiene hadde vært best. Men i teorien skal de vel være ganske like etter det jeg har forstått. Hadde heller ikke gjort noe å tatt R for å blir ferdig fortest mulig med det. (I verste fall om jeg skulle stryke, ville jeg jo hatt en privatistperiode til å gjøre det på :p).

 

Eg ville tatt R1 istedet for S1/S2. Eg var ikkje spesielt glad i matte eg heller, men R1 er ikkje så vanskelig som mange skal ha det til. Du har garantert hørt dette før(det har eg), men jobb jevnt og det er ikkje eit problem. Hadde du T eller P-matte? R1 er ikkje så veldig mykje vanskeligare enn T-matte, så om du har hatt det, har du eit veldig godt utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Eg ville tatt R1 istedet for S1/S2. Eg var ikkje spesielt glad i matte eg heller, men R1 er ikkje så vanskelig som mange skal ha det til. Du har garantert hørt dette før(det har eg), men jobb jevnt og det er ikkje eit problem. Hadde du T eller P-matte? R1 er ikkje så veldig mykje vanskeligare enn T-matte, så om du har hatt det, har du eit veldig godt utgangspunkt.

 

Jeg begynte med T, men motivasjonen for å gjøre det bra i matte var ikke helt der under videregående, så jeg byttet over til P. Men nå som motivasjonen er til stede,vil det nok sikkert ikke være noe stort problem, om det ikke er SÅ vanskelig som det blir fremstilt av noen.

Endret av Nixxy
Lenke til kommentar

 

Satt på 2 rad ca på midten og plagde martin. :p Hva har du søkt og hvordan syns du prøven gikk?

 

Hm, skal jeg kjenne deg igjen må du beskrive bakhodet ditt ;)

 

Jeg har søkt på programvareutvikling :) Og synes prøva var overraskende lett! Altså, tror ikke jeg har mer enn 60-70% rett, men trodde det skulle være verre.

Hvordan gikk det for deg?

 

 

Satt på 2 rad ca på midten og plagde martin. :p Hva har du søkt og hvordan syns du prøven gikk?

 

Forresten, er du han som prata så mye? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...