Gå til innhold

Tråden om Høgskolen i Gjøvik


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...

Hei folkens! Har tenkt å søke meg inn på webutvikling på HiG til høsten. Er det noen her som studerer det samme og kan si litt om hva de synes så langt om studiet, også om skolen generelt. Lurer også på om noen har tips eller erfaringer med hvilke bosteder gjennom SOPP som er bra i Gjøvik? ;)

Lenke til kommentar

Skal du bo alene?

 

Sørbyen: Nedslitt, stusselig, da jeg var der fikk jeg litt følelse av å være i ett østblokkland som sto fast på 70-80 tallet, Ligger også dårligst plassert sånn i forhold til byen og skole.

 

Nordbyen: Mye nyere, men små hybler. For all del. Det er jo hva man trenger, og det kan minne om hotellrom egentlig. Jeg trivdes veldig godt de gangene jeg var der. Det er også ganske så billig. Ligger også veldig sentrumsnært, men lengst unna skola av de 4 man kan velge mellom.

 

Kallerud: Eneste stedet jeg ikke har vært inne og sett noe. Var ett "problem" med at det var mye festing på en gressplen der. Men den er borte nå, da de bygger nye hybler. Er klart nærmest skola, og har ett parkerings"hus" like ved.

 

Alle de tre ovenfor deler man kjøkken med andre,

 

Sentrum: Eneste stedet man som aleneboer har eget kjøkken. Ligger også så midt i sentrumskjernen man kan komme. Og derfor er også prisen høyest. Har bodd her i 2.5 år nå, og ser etter noe annet. Det blir, for meg litt for dyrt å bo her i lengden.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg driver og søker skoler nå, og har lagt inn ønske om programvareutvikling, webutvikling og vurderer informasjonssikkerhet. Det andre valget mitt er Hamar og lærer... (Som jeg har lite lyst til.) Har noen spørsmål om HIG, som jeg håper noen vil svare på. :)

 

Er det noen som har erfaring med å begynne på HIG som eldre student? Er det stort sett folk rett fra VGS som går der, eller kan man treffe på noen litt nærmere 30? Er selv 27, og har med meg et barn i barneskolealder. Har søkt familieleilighet på Kallerud, men er litt usikker på om det passer med barn. Hvordan er det med støy fra festing osv der? Siden barnet mitt er ganske gammelt vil det gå til og fra skole og venner selv, så jeg har ingen ønsker om at hun skal treffe på fulle folk rett utenfor huset for å si det sånn. Vurderer derfor sterkt å finne noe privat istedet.

 

Hvordan er kjønnsfordelingen på de studiene jeg skal søke på?

 

Hvordan er det for de som ikke kan delta på festligheter i fadderuka? Er det mange dag-aktiviteter man kan delta på? Er veldig sosial, gleder meg til å få nye venner, men håper jeg ikke faller ut fordi jeg ikke kan delta på det samme som andre. :)

 

Har funnet badelandet som ligger i nærheten av Gjøvik, kommer til å skaffe årskort der siden både jeg og vesla liker å svømme. Treningsrom hadde de også. Er det andre aktiviteter/steder man bør få med seg som er sosialt med barn?

Lenke til kommentar

Hei

Jeg er førsteårsstudent på informasjonssikkerhet her på Gjøvik. Og stortrives :)

 

Når det gjelder alder, så er det litt både og. Det er mange som kommer rett fra vgs, men det er også mange som har noen år mellom vgs og studiene.

 

Jeg er litt usikker på hvordan det er med barn her på høgskolen ettersom jeg ikke har noen selv. Men vi har jo en egen studentbarnehage, så en del foreldre antar jeg studerer her også.

 

Kallerud har jeg ingen erfaringer med, men kanskje noen andre har?

 

Når det gjelder kjønnsfordelingene på studiene du ønsker å søke på, så er det ganske skjeve. I mitt kull er det ca 15 gutter og 3 jenter (hvor jeg er en av dem :) ) . Programvareutvikling har noe av de samme tallene. Mens det er litt flere jenter på webutvikling. (detaljene kan du se her: (lenke) )

Men når det er sagt så blir du godt kjent med de andre i kullet. Og det er gode muligheter for å møte andre studenter på tvers av studiene.

 

I fadderuka er det en del dag-aktiviteter også, så jeg tror ikke du faller helt ut av klassemiljøet på grunn av at du ikke kan delta på natt-aktivitetene.

Det er også mange forskjellige fritidsgrupper for studenter som gjør det enda lettere å være sosial :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er sjeldent mye støy fra festing på Kallerud også flere som har barn her uten at jeg kan si noe om hva deres meninger er om å bo her. Er ofte festing men aldri støy nok til at man hører det utenfra i et annet bygg.

 

Som nevnt tidligere er det endel aktiviteter på dagtid i fadderuka og er nok av ting som skjer ellers til at det er mulig å treffe mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stoddart, takk for beskrivelse av stedene, planen var å bo alene ja og dele kjøkken med andre. Har sett noen bilder av rommene på SOPP sine nettsider også, Nordbyen og Kallerud ser ganske nice ut til en ok pris. Får man inn tv2 sumo på disse stedene forresten? Det hadde vært sweet, er over snittet PL interessert :)

Lenke til kommentar

Får inn TV2 Sumo? Det er jo abb.tjenesten på nett? I såfall null problem. Du vil for evig tid bli skuffet over internett andre steder enn studenthyblene hvis du bor på en av de ;P

 

Ellers så er det også en ordning (som jeg ikke husker helt hvor jeg finner nå) på uninett som gir alle NRK og TV2 sine kanaler gratis på stream. Men den er litt ustabil.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg er førsteårsstudent på informasjonssikkerhet her på Gjøvik. Og stortrives :)

 

Takk for mange svar! :) En liten forskjell i kjønn vil det vel alltid være, men flott at det er flere jenter ved disse linjene også.

 

Er sjeldent mye støy fra festing på Kallerud også flere som har barn her uten at jeg kan si noe om hva deres meninger er om å bo her. Er ofte festing men aldri støy nok til at man hører det utenfra i et annet bygg.

 

Det hørtes betryggende ut! Jeg vet fortsatt ikke om jeg ønsker å dra henne inn i studiemiljøet på det viset med studentboliger, men om jeg får tilbudet vet jeg da mer om hvordan det er.

 

Ligger familieleilighetene i et eget bygg?

Lenke til kommentar

Ellers så er det også en ordning (som jeg ikke husker helt hvor jeg finner nå) på uninett som gir alle NRK og TV2 sine kanaler gratis på stream. Men den er litt ustabil.

 

Apropos denne tjenesten. Det har fungert helt perfekt for min del fram til for 2 dager siden da TV2-kanalene sluttet å fungere. Først fungerte bare TV2 Nyheter, og nå fungerer bare TV2 PL1. Får håpe de bare driver med noe vedlikehold/endring av IP-adresser på streamene.

 

Spilleliste kan lastes ned her (åpnes i VLC media player):

http://forskningsnet...tv/kanaler.html

Lenke til kommentar

Får inn TV2 Sumo? Det er jo abb.tjenesten på nett? I såfall null problem. Du vil for evig tid bli skuffet over internett andre steder enn studenthyblene hvis du bor på en av de ;P

 

Ellers så er det også en ordning (som jeg ikke husker helt hvor jeg finner nå) på uninett som gir alle NRK og TV2 sine kanaler gratis på stream. Men den er litt ustabil.

Ah, skrev feil, mente TV2 PL kanalene. Høres bra ut med stream, skal vel ikke klage på litt ustabilitet når det er gratis.

Fortsatt ingen som studerer webutvikling her som har lyst til å si litt om hva de synes så langt? :)

Lenke til kommentar

Fortsatt ingen som studerer webutvikling her som har lyst til å si litt om hva de synes så langt? :)

 

Jeg gikk webteknologi, som ble til webutvikling. Faget sto ikke i stil med forventningene til de aller aller fleste for 2 år siden, og i fjor var det visstnok veldig veldig få nye søkere til faget. Så jeg vet ikke hvordan det har blitt i år. Håpe det er bedre er alt jeg kan si. For mye værre kunne det visst ikke blitt.

Lenke til kommentar

Jeg gikk webteknologi, som ble til webutvikling. Faget sto ikke i stil med forventningene til de aller aller fleste for 2 år siden, og i fjor var det visstnok veldig veldig få nye søkere til faget. Så jeg vet ikke hvordan det har blitt i år. Håpe det er bedre er alt jeg kan si. For mye værre kunne det visst ikke blitt.

 

Fullførte du, eller var det du som gikk over til noe annet? Hvor stor del er programmering og hvor mye handler om selve media-biten? De har jo flere media-linjer, så jeg hadde håpet webutvikling handlet mest om bygging av cms ol.

Lenke til kommentar

Fullførte du, eller var det du som gikk over til noe annet? Hvor stor del er programmering og hvor mye handler om selve media-biten? De har jo flere media-linjer, så jeg hadde håpet webutvikling handlet mest om bygging av cms ol.

 

Vi var vel mellom 25 og 30 som startet det som da het medieteknologi i 2010, av de er det vel 5-7 igjen.

Webutvikling 2011 kullet var lite. 2012 aner jeg ærlig talt ikke.

Webutvikling er det med mest programmering av mediefagene. (men ligger ikke det under noe annet enn medie nå, IT?)

Lenke til kommentar

Vi var vel mellom 25 og 30 som startet det som da het medieteknologi i 2010, av de er det vel 5-7 igjen.

Webutvikling 2011 kullet var lite. 2012 aner jeg ærlig talt ikke.

Webutvikling er det med mest programmering av mediefagene. (men ligger ikke det under noe annet enn medie nå, IT?)

 

Stemmer, eller, det ligger under både informatikk og under media.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...