Gå til innhold

Den Store Oljepris-tråden


kilik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trenden i langsiktige renter må ikke forveksles med oppgangs eller nedgangstider.Noen slik som Warren Buffet gjør det enda enklere og deler det bare inn i sykluser av inflasjon og deflasjon. Slik Buffet definerer det var perioden fra 1982-1999 en periode med deflasjon.

Det vi diskuterte var produktivitet.

Lenke til kommentar
Trenden i langsiktige renter må ikke forveksles med oppgangs eller nedgangstider.Noen slik som Warren Buffet gjør det enda enklere og deler det bare inn i sykluser av inflasjon og deflasjon. Slik Buffet definerer det var perioden fra 1982-1999 en periode med deflasjon.

Det vi diskuterte var produktivitet.

 

Det jeg mener er at høy pengevekst går fint så lenge det er høy produktivitetsvekst, men på et tidspunkt blir veksten i pengemengde mye større enn produktivitetsveksten og slik den har vært de siste årene. I tillegg har produktivitetsveksten stort sett blitt importert. I tillegg har du i den industrialiserte verden en veldig treg økonomi hvor mengden gjeld som må til for å stimulere BNP (gjelder også Norge om du ser bort fra våre naturressurser), er veldig stor sammenlignet med hvordan det var før. Det er nærmest uopprettholdbart i lengden å øke gjelden enda mer, fordi vi alt er på et veldig lavt nivå i renter og de langsiktige rentetrendene har bunnet ut. Jeg tror mange land alt har nådd metning for hvor mye gjeld de kan ha litt likt Japan på slutten av 80 tallet. Om gjeldsmengden da minsker fremover og de trenger mye gjeld for å få økning i BNP har jeg litt problemer med å se hvordan disse landene kan gå noe særlig godt fremover eller hvor veksten skal komme fra, hvis det ikke er fra sentralbankene som skaper inflasjon ved å pumpe penger inn i økonomien.

Endret av enim2
Lenke til kommentar

http://www.youtube.com/watch?v=EWkKTtPRRjo

 

denne sammenligningen til atomkraft er ganske god.

 

Det at olje gjør et solo løp etter at de fleste råvarer har falt av lasset er litt spesielt og et boble tegn etter min mening. Kanskje flokken av hedgefond har dumpet mange råvarer til fordel for olje. Se grafen på denne grafen i forhold. Dersom troen på olje nå virkelig var fundamental skulle uranium vært høyere.

 

 

uranium-chart-21-may-2008.JPG

 

Og til slutt divergensen mellom børsnoterte og ikke noterte råvarer.

 

http://riksen.nettblogg.no/m_032008.html

 

Legg merke til at uranium starter å skille seg ut samtidig som divergensen oppstår. Men Uranium are av de råvarene som alt er ute av løpet.

 

Jeg tror kanskje det ligger stort profittpotensiale i å kjøpe aksjer som vil tjene på fallende råvarepriser nå, det er iallefall en ide:)

Endret av enim2
Lenke til kommentar

Likheten mellom uran som det heter på norsk, og olje, er energi, og der stopper vel likheten. At det er et marked for uran i fremtiden tviler jeg ikke på, da atomkraft er en veldig sikker og god energikilde, men oljeprisen stiger av helt andre grunner. Det hadde vært en helt annen krise om all olje tok slutt i dag, enn om det samme skjedde med uran.

Lenke til kommentar
Likheten mellom uran som det heter på norsk, og olje, er energi, og der stopper vel likheten. At det er et marked for uran i fremtiden tviler jeg ikke på, da atomkraft er en veldig sikker og god energikilde, men oljeprisen stiger av helt andre grunner. Det hadde vært en helt annen krise om all olje tok slutt i dag, enn om det samme skjedde med uran.

 

jeg tror du for studere materialet jeg linket til og grafene nøyere. Jeg er ganske sikker på at olje bare er den siste hesten hedgefondene rir.

Lenke til kommentar

Ble litt seint å lese gjennom det Trym Riksen har skrevet nå, men hva uran angår, synest jeg ikke "yogiudo" i youtube videoen ikke har rett fokus hva angår prising av energiråvarer. Mon tro om han mener pasta er underpriset siden det gir mer kalorier pr krone enn fisk..?

Lenke til kommentar
Ble litt seint å lese gjennom det Trym Riksen har skrevet nå, men hva uran angår, synest jeg ikke "yogiudo" i youtube videoen ikke har rett fokus hva angår prising av energiråvarer. Mon tro om han mener pasta er underpriset siden det gir mer kalorier pr krone enn fisk..?

 

Det bare viser at prisen på uran stemmer med boble grafen, at bobla i uran startet samtidig som boble tendensen i grafen til riksen, det samme med olje, men det har ikke kommet ned igjen enda.

Lenke til kommentar

Boikottaksjon mot Shell og Statoil

 

- Vi fikk vite om dette torsdag ettermiddag, men har hittil ikke registrert noe svikt i salget, sier kommunikasjonssjef Svein Ildgruben i Norske Shell.

 

- Skyter pianisten

 

- Dette blir dessuten å skyte på pianisten, for 60 prosent av drivstoffprisen er avgifter, og oljeselskapet og bensinstasjonene har til sammen under en kroner en krone i avanse av hver solgte liter.

 

Veiledende pris hos Shell/Statoil er nå 13,24 kr. for Blyfri 95 og 13,74 kr. for Diesel. Avgiftsfri diesel er 11,09 kr.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Det er tragisk å se at så mange ikke forstår seg på marked, tilbud og etterspørsel. Hele 81% på VG har stemt at de vil boikotte. Høye internasjonale oljepriser gir nødvendigvis dyr bensin og diesel. Avansen til oljeselskapenes bensinstasjoner er jo liten nok fra før til at de må selge pølser og annet til helt syke priser for å overleve.

 

Han mener norske forbrukere er intelligente nok til å forstå at dette er noe Shell som selskap har svært liten råderett over.

Han tror norske forbrukere er såpass intelligente? Det gjelder i hvert fall ikke 81% av VG-leserne.

 

Med et sviktende salg hos disse, vil de være presset til å sette prisene ned, og de øvrige aktørene må følg etter, hevdes det i epostkampanjen.

:lol: Det er jo nå de mindre selskapene øker sin avanse for å teste ut hvor "idealister" bilistene er.

 

Det er forsåvidt like tragisk å se at oljeselskapene skylder på avgiftsnivået. Avgiftene er nødvendige virkemidler for å styre trafikkutviklingen så det ikke tar helt av. Nivået bør ikke justeres for å kompensere mot oljeprisen. Det virker jo stikk motsatt av hensikten med å ha et fritt marked: la markedet selv styre prisen avhengig av sammenhengen mellom tilbud og etterspørsel.

 

Men de må bare boikotte i vei. Det gir de mindre selskapene bedre konkurransevilkår og det kan nok være en fordel på sikt. Mange relativt like store selskaper konkurrerer bedre enn et par store mot mange små.

 

Forøvrig er prisene på Statoil Jekta i Tromsø nå:

Bensin: 14.05 inkludert 65 øre lokal "bompengeavgift"

Diesel: 14.55 inkludert 65 øre lokal "bompengeavgift"

 

Jeg kan ikke skjønne annet enn at sykle til jobben-aksjonen vil bli særdeles populær i år.

Lenke til kommentar

Fra et regnestykke jeg så i november er fortjenesten etter raffinering (ferdig bensin) på 1,33 kroner per liter. Det skal dekke transportkostnadene inn til landet samt dekke lønna og utgiftene til han som kjører tankbilen inn til stasjonen, så selve stasjonen sitter igjen med godt under 1 krone. Jeg tør påstå at drivstoff er den salgsvaren i Norge som forhandlerne har minst avanse på.

 

Hvis aksjonen blir en suksess (noe jeg ikke tror) så blir vel resultatet at enkelte stasjoner må legge ned og vi får en dårligere konkurranse enn i dag.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Denne passer vel her nå:

 

bensisnjj7.png

 

Nordmenn er de i Europa som må jobbe minst for en liter bensin. Fra 2005, men regner med det ikke har skjedd noen særlige forskjeller i avgiftspolitikken mellom landene siden da. Faktisk har råoljeøkningen rammet landene like mye og Norge kommer trolig enda bedre ut nå relativt sett enn i 2005. Så lenge vi topper en slik liste har vi ingen grunn til å klage mener jeg.

 

Avgiftene er høye, men ikke betydelig høyere enn i andre land i Vest-Europa. Sverige har f.eks. 4,48 NOK i bensinavgift mot 5,10 NOK i Norge. Det blir i alle fall for dumt å skylde på staten for prisøkningen.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

kan det være et vi nordmenn kjører mer en gj.snittet? byer osv ligger jo strødd over hele landet her..

 

blir for galt å egentlig se på bensinprisen, for av skjemaet over ligger vi ikke dårlig an, men hvor mye penger bruker nordmenn på bil pr. år i forhold til alle andre land? (avgift på bilkjøp, forsikring,årsavgift,bommer, bensin, eu kontroller ++)

 

er vel lettest for oss å klage over høye bensinpriser, men er totalbeløpet som er interessant.

Lenke til kommentar

Ja, på selve biljøpet vil jeg tippe vi kommer svært dårlig ut. Jeg er fan av å straffe forbruk mer enn det å bare ha bil, men det blir en annen diskusjon.

 

Leste at forbruket av drivstoff gikk opp 10,2% i april sammenlignet med i fjor, så folk synes tydeligvis ikke det er så veldig dyrt...

Lenke til kommentar
kan det være et vi nordmenn kjører mer en gj.snittet? byer osv ligger jo strødd over hele landet her..

Fra 2003: " Motor gasoline consumption per capita, Units: Liters per person"

 

Vest-Europa:

Luxembourg LUX 1,621.4

Switzerland CHE 656.2

Iceland ISL 651.1

Sweden SWE 593.9

Ireland IRL 512.7

Norway NOR 461.2

Denmark DNK 460.9

Finland FIN 455.4

United Kingdom GBR 436.0

Germany DEU 402.7

Italy ITA 344.7

Netherlands NLD 336.3

Belgium BEL 263.2

Spain ESP 242.8

 

Vi kommer ut omtrent midt på treet i vest-Europa. Får ta med at Nederland og Belgia er to knøttsmå land med svært korte avstander.

 

United States USA 1,635.2

 

USA bruker altså 4 ganger så mye bensin per person som et vanlig vest-Europeisk land. Der kan man skjønne folk klager når bensinprisen har doblet seg på to år...

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Måtte le da jeg så tv2 nyhetene om det her..

 

Siste som var med i reportasjen fra USA sa:

jeg var i Europa for en stund siden, og der gikk de faktisk!

 

Han sa noe mer enn det, men syns det var bra sagt..

 

Selv har jeg svart på alle de mailene jeg har fått med samme greia.. "...i stedet for å klage på at du må ut med 100 kroner mer i uka, så kan du gjøre som staten, og tjene penger på oljen.."

.."Se på oljeselskapene på oslo børs.."

så lista jeg opp de største selskapene, og de har jo hatt oppgang fra 30-1012% de 3 siste månedene..

 

Hvem er det som er taperne? Det er vel de som kommer til å fylle på YX og Esso som nå kan sette opp prisene :p

 

Det er jo nå de mindre selskapene øker sin avanse for å teste ut hvor "idealister" bilistene er.
Lenke til kommentar

Jeg kan oppsummere det timelange intervjuet jeg så med George Soros hvor han uttalte seg om Olje og aksjer. Jeg sovnet et par ganger så det er ikke alt jeg husker. Han hadde 4 grunner men det var to av dem jeg spesielt la merke til.

 

 

2. Subsidiering. De utviklende landene subsidierer olje for sine innbyggere så prisen har liten betydning for den "nye" etterspørselen.

 

Min kommentar: Selv om jeg er ikke overbevist. Oljen må fortsatt betales på en måte. Men det er bare vestlige land som må betale den høye prisen slik han argumenterte. Hvis det skal være slik må det bety at den økende prisen for de utviklende landene indirekte betales gjennom økte importpriser i vesten, i tillegg til økte pumpepriser i vesten. Økende asiatisk etterspørsel gjør at amerikanske lagertall blir mindre viktige enn før.

 

 

4. Spekulasjon og et boble element som gjør at oljeprisen blir så høy vestlige forbrukere kan tåle på kort sikt. Spekulasjon og høy oljepris fremskynder det Soros ser som en resesjon som vil punktere en kredittboble som har vært voksende helt siden andre verdenskrig. Han sier USA nå sliter med både en svakere økonomi og økende inflasjon. (mens spekulatorer som Soros er midt imellom, akkurat som helten i western filmen for en neve dollar :!: Sånn tolker jeg banditt smilet.) Han tror det blir noe midt imellom de som sier økonomien vil plukke opp fart i det andre kvartalet, og de som tror USA skal oppleve det samme som Japan opplevde på 90 tallet.

 

Min kommentar:

 

Det har alltid vært ny kreditt som har dratt økonomien igang igjen i USA etter alle tidligere resesjoner siden andre verdenskrig. Det er på grunn av punkteringen av kredittboblen det blir annerledes denne gangen. Det er ikke bare å senke rentene denne gangen. Fordi inflasjonen er økende, og fordi ingen rente uansett er lav nok til å få noen til å låne selv om inflasjonen hadde vært lav. Og aksjemarkedet har nå har et bear marked rally ifølge Soros. Det tror jeg på. han tror også dollaren går mot slutten som reserve valuta.

Endret av enim2
Lenke til kommentar

Når det gjelder subsidiering/avgifter så vil det fungere begge veier. Utviklingsland vil måtte øke prisen til markedspris og dermed bremse etterspørselsøkningen. Vestlige land derimot vil ettersom prisen går oppover bli presset av folket til å minske bensinavgiftene sine. Dette vil presse etterspørselen og råoljeprisen enda høyere.

 

Så reportasjer på BBC både fra USA og Frankrike som klaget på dieselprisen og i begge tilfeller var holdningen sånn at "nå må staten få ut fingeren og rydde opp".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...