Gå til innhold

Den Store Oljepris-tråden


kilik

Anbefalte innlegg

Norwegian-aksjen er ned med over 50% det siste året og det er vel slike lavpris flyselskaper som blir de første som går konkurs i denne nye "oljekrisen".

 

Var på foredrag med Bjørn Kjos og han mente at i framtiden ville mindre og mindre av flyselskapenes inntekter komme fra selve billettsalget. Derfor posisjonerte Norwegian seg mot å tjene penger på de flyreisende rett før reisen, under reisen, og rett etter reisen. Dette gjennom salg om bord på flyet, mobiltjenester om bord på flyet og etterhvert flere ting. Jeg ser for meg en enda kraftigere differensiering i flymarkedet, der de som er helt avhengig av å fly(forretningsreisende, pendlere etc) må betale en større andel av prisøkningen som følge av høyere oljepris, mens de "fritidsreisende" vil bli mer skånet mot prisøkningen. Dette for å opprettholde passasjerveksten og kabinfaktoren.

 

Litt uenig i påstanden din om at lavpris-selskapene blir de første til å gå konkurs. Husk at de har en helt annen oppbygning enn de store selskapene og har vesentlig lavere kostnader forbundet med driften. Den kan jo nevnes at Norwegian har bestilt 42 nye fly av typen Boeing 737-800 med levering på ca. 10 i året fra 2009 til 2014, mens SAS såvidt meg bekjent ikke har foretatt seg noe. Jeg tror det blir veldig spennende å se hva som skjer i norsk luftfart hvis den høye oljeprisen vedvarer og gjerne stiger, samtidig som Norwegian sine nye fly etterhvert settes i rute. Tror faktisk SAS skal få slite veldig da de har en veldig intrikat organisering samtidig som Norwegian er optimalisert for å være kostnadseffektive.

 

Ble en liten digresjon av en bieffekt av den høye oljeprisen.

Endret av dingorz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke mer enn 3 år siden jeg så diesel helt nede på under 7 kroner hvis jeg husker rett. Det er litt pussig hvordan mange råvarer har falt siden mars mens olje bare har fortsatt oppover. Det virker som markedet ikke helt har tro på at oljeprisen skal fortsette oppover, for da burde ikke andre råvarer reagert på den måten.

Lenke til kommentar

Jeg mener den økende divergensen her:

 

http://www.marketwatch.com/tools/quotes/in...p;optstyle=1013

 

kan være et tegn på at markedet forventer en lavere oljepris.

 

 

Se og tendensen fra tidlig 80 tall når oljeprisen gikk ned. jernbaneselskapet dro ifra oljeselskapet. Det er en rytme i dette.

 

Se på de 5 siste eller 10 siste årene i tillegg til max for å se hva jeg mener. Jernbane er egentlig en investering på økt oljepris uten nedside så lenge aktiviteten i økonomien holder seg noenlunde.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er litt slik at når kreditten flyter så er det plutselig ikke mer boliger, ikke mere land, ikke mere jern, ikke mer skip til å frakte jernmalm og ikke nok olje. Det siste er jo en reell trussel, men jeg tror det er psykologiske forestillinger som kan skape bobler på kort sikt. Det blir spennende å se hva som skjer med oljeprisen, om dette bare er en korreksjon eller noe mer.

 

Jeg ser Asia krise indikatoren min fortsatt er i en krise trend, selv om det gikk opp i går: http://custom.marketwatch.com/custom/inter...mp;x=43&y=2

Endret av enim2
Lenke til kommentar

Men vi vil kjøre normalt til det koster 25 kr.

Tja, det spørs jo hvilket tidspunkt man snakker om da. 25 kroner allerede i år ville garantert svekket forbruket, men øker det litt etter litt, f.eks. 2 kroner økning i året over 6 år, tror jeg ikke vi ville sett noen svekkelse i forbruket. Må ikke glemme at mange nå får en lønnsvekst på 6-7%.

Lenke til kommentar

kanskje det blir scootere som er tingen når bensinen koster 500 kroner litern , i asia kjører de jo det. :grin:

 

Hvis de forbruker 0,15 per mil, blir det fortsatt ikke mer enn 7,5 kr per km. Det er vel ikke så galt i forhold til å kjøre drosje (med hest). :!:

Endret av enim2
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvordan kjøresesongen blir i år. Normalt går bensinprisen opp 20% på midtsommeren grunnet høyere forbruk. Det store spørsmålet er vel om amerikanerne fortsatt legger opp til lange kjøreturer til Florida og California med SUV-ene sine. Med tanke på boligkrisen kan det være at mange kutter ned på feriebudsjettet også av den grunn.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvordan kjøresesongen blir i år. Normalt går bensinprisen opp 20% på midtsommeren grunnet høyere forbruk. Det store spørsmålet er vel om amerikanerne fortsatt legger opp til lange kjøreturer til Florida og California med SUV-ene sine. Med tanke på boligkrisen kan det være at mange kutter ned på feriebudsjettet også av den grunn.

 

Når alle ekspertene plutselig begynner å snakke om enda høyere oljepris er det grunn til å være på vakt og kanskje heller gå mot strømmen og gå short. Olje er snart den eneste råvaren som går oppover. Eller råvarer som du kan hente ut energi fra er blitt for billige sammenlignet med olje og grunnen til det er at markedet ikke tror på oljeprisen.

Lenke til kommentar

Nyheten om kraftig fall i oljelagrene ga en noe merkelig reaksjon i markedet. Fort opp, men så falt prisen kraftig igjen.

 

Amerikanske råoljelagre falt hele 8,9 millioner fat til 311,6 millioner fat i forrige uke, viser tall fra landets energidepartement (DOE).

 

Det var ifølge Bloomberg ventet et lagerfall på bare 0,3 millioner fat i perioden.

 

De amerikanske bensinlagrene falt 3,3 millioner fat til 206,2 millioner fat, mot ventet null endring.

oljelagre2jz7.png

 

Uansett, dette viser at etterspørselen etter olje i USA fortsatt er høy.

Lenke til kommentar
Nyheten om kraftig fall i oljelagrene ga en noe merkelig reaksjon i markedet. Fort opp, men så falt prisen kraftig igjen.

 

Amerikanske råoljelagre falt hele 8,9 millioner fat til 311,6 millioner fat i forrige uke, viser tall fra landets energidepartement (DOE).

 

Det var ifølge Bloomberg ventet et lagerfall på bare 0,3 millioner fat i perioden.

 

De amerikanske bensinlagrene falt 3,3 millioner fat til 206,2 millioner fat, mot ventet null endring.

oljelagre2jz7.png

 

Uansett, dette viser at etterspørselen etter olje i USA fortsatt er høy.

 

Det er mange som er short olje nå, det vises både i kronekursen, gullprisen, utviklingen på Oslo børs og i måten oljeprisen går. De som er short begynner å få overtaket.

 

Nordsjøen blir dessuten tom, jordskjelv både i Kina og nå på Island. Ingen tvil om at vi går tom for Olje, stabiliseringen forsvinner,hehe :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...