Gå til innhold

Den Store Oljepris-tråden


kilik

Anbefalte innlegg

Ja, men de kostnadene er der uansett og er investert av internasjonale oljeselskaper for eksport. Mesteparten av oljen eksporteres, faktisk til USA. Så til syvende og sist kan man si at amerikanske bilister sponser innbyggerne i Venezuela med billig bensin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sykt! Det må jo koste landet enormt i tapte inntekter.

Min første tanke er at dette må føre til mye smugling til nabolandene. Tenk hvis bensin hadde kostet 20 øre i Sverige, men nordmenn fikk ikke lov å kjøpe det...

 

EDIT: Se her ja.

 

"Gasoline in Venezuela costs about 6 cents per gallon. Filling a tank is cheaper than buying a bottle of water. But gasoline in Colombia sells at higher prices driven by market forces. So ordinary motorists and organized smugglers alike have engaged in a nonstop business for years of crossing into Cúcuta to have their gas tanks drained, usually at a spot just yards into Colombia. The area is known as La Parada, or The Stop."

Endret av kilik
Lenke til kommentar

En liten presisjon: Det er "The House of Representatives", ikke USA ved det hvite hus som vil ha en slik sak. Tvert i mot. Det hvite hus vil ikke tillate søksmålet. Hvis de gjør det så tror jeg det kan slå tilbake på dem selv i andre bransjer.

 

OPEC driver utvilsomt med prissamarbeid, noe som er ulovlig i en rekke land i andre forbindelser men det er spørs om de når noen vei likevel. Hvilket lands lover skal brukes i en sånn sak?

 

Et juridisk basketak vil neppe senke oljeprisen.

Lenke til kommentar

Jepp, Bush vil nok legge ned veto mot forslaget uansett. Uansett så samarbeider de ikke om selve prisen (den styres av markedet) men bevisst senker/øker tilbudet av olje basert på pris og etterspørsel i markedet. En viktig forskjell der.

 

$130.24 i skrivende stund. Jeg tror vi vil se noe profit-taking og et kraftig byks tilbake snart. Trolig ned mot $120.

Lenke til kommentar
Jepp, Bush vil nok legge ned veto mot forslaget uansett. Uansett så samarbeider de ikke om selve prisen (den styres av markedet) men bevisst senker/øker tilbudet av olje basert på pris og etterspørsel i markedet. En viktig forskjell der.

 

$130.24 i skrivende stund. Jeg tror vi vil se noe profit-taking og et kraftig byks tilbake snart. Trolig ned mot $120.

 

Jeg tror vi ville fått en stor nedgang om marginkravet hadde blitt økt til 20 %.

 

Det er ganske spennende at oljeprisen og utviklingen i det kinesiske aksjemarkedet viser en viss likhet og dette markedet nå er av de 3 dyreste i hele verden. Men det er også en mulighet for at det etter en lang periode med høye aksjeverdier, helt siden 80 tallet, at de fleste bare er investert i feil marked. At det er råvarer som fortsatt gjelder i mange år til. Og at aksjer vil ha en generelt dårlig utvikling i mange år fremover. Sterk prisvekst er nemlig døden for aksjemarkedet.

Endret av enim2
Lenke til kommentar
$132

 

"Amerikanske råoljelagre falt 5,3 millioner fat til 320,4 millioner fat i forrige uke, viser tall fra landets energidepartement. Det var ifølge Bloomberg ventet en lagerøkning på 0,3 millioner fat i perioden".

 

Det er bare å finne frem noen gamle Mad Max filmer. Det viser hvordan det kan bli, selv om jeg tviler på at de som lagde filmen hadde peak oil i tankene.

Endret av enim2
Lenke til kommentar

$132.62

 

Opp hele 5 dollar siden lagertallene kom.

 

Det er ikke usannslynlig at vi ser råoljepriser på 200 dollar fatet hvis det blir en sterk orkansesong i Mexicogulfen, samtidig som vi for eksempel får et israelsk flyangrep mot atomkraftverk i Iran.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Jeg kom over denne:
eurl=http://www.runyourcarwithwater.com/?hop=water tt

 

Vet ikke hvor gammelt selve innlegget er, men om dette er så bra? Hvorfor har vi ikke sett ombyggingssett til bil osv?

 

som sbstn sier, du kan ikkje kjøre en bil på vann. Det krever mer strøm å gjøre vann om til gass enn du får igjen av både elektrisk energi og bevegelsesenergi. Altså vil en slik bil, som går enestående på vann, gå tom for strøm. Er nok en grunn til at bilen er en hybrid ;)

Lenke til kommentar
$132.62

 

Opp hele 5 dollar siden lagertallene kom.

 

Det er ikke usannslynlig at vi ser råoljepriser på 200 dollar fatet hvis det blir en sterk orkansesong i Mexicogulfen, samtidig som vi for eksempel får et israelsk flyangrep mot atomkraftverk i Iran.

 

Jeg tviler på at det blir noe angrep så sendt i en presidentperiode. Blir obama valgt tror jeg ikke det blir noen krig i løpet av den første tiden. Jeg tror nesten faren er større for terrorangrep. Foreløpig ligger pengepumpa i usa på 20 % i året. Så det er ikke rart at dollaren svekker seg. Jeg tror at vi nå kan begynne å få en effekt der mange spekulanter som hittil har trodd det har vært en slags boble og har holdt seg unna, nå kaster seg inn i markedet. Det kan gi et godt løft.

Lenke til kommentar

Denne grafen viser oljeprisen målt i forhold til slik inflasjon ble beregnet før 1982. Det er det som gir mest rettferdighet

 

http://bp0.blogger.com/_nSTO-vZpSgc/RpPlGX...s-cpi-crude.png

 

Prisen skal altså opp i 250 dollar før det er en ny toppnotering justert for inflasjon målt på samme måte som før 1982.

 

Endringene i måten å måle inflasjon på er en rekke kreative måter å måle på. Etter den gamle måten er inflasjonen i USA nå 12 %, etter den nyeste 4 %

 

Men egentlig har inflasjonen fra grafen ble lagd vært så høy at ny toppnotering blir 280 dollar!

 

http://www.shadowstats.com/alternate_data

 

Tallene her forklarer i stor grad oppgangen i oljeprisen.

Endret av enim2
Lenke til kommentar
Denne grafen viser oljeprisen målt i forhold til slik inflasjon ble beregnet før 1982. Det er det som gir mest rettferdighet .

http://tbn0.google.com/images?q=tbn:nl3btq...s-cpi-crude.png

 

Prisen skal altså opp i 250 dollar før det er en ny toppnotering justert for inflasjon målt på samme måte som før 1982.

 

Nei og nei.

 

 

Derimot så kan man si at justert for kjøpekraft så må vi opp på 150 dollar for at det skal svi like mye som det høyeste som har vært noengang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...