Gå til innhold

Den store Dell XPS m1330 tråden v.2


Anbefalte innlegg

Min M1330 blei jævlig bråksom etterkvart.

Bare med enkel youtube vising blåste vifta på fult.

 

Snudde maskina rundt, fant fram skrujern, og skrudde opp den luka.

Par skruer til, så fikk man ut heile kjøleløysingen, blåste den rein, la på ny kjølepasta på alle 3 chippene inni der.

Cpu, gpu og chipset går eg ut i frå.

 

Maskina blei som ny!

 

I fjor hast satte eg også i ein intel 160 ssd som var utrangert fra hovedpc'n min.

Framleis fin pc.

Har hatt samme opplevelse selv et par ganger. Når jeg har åpnet kjøleren har jeg funnet noe som likner et filter hver gang - nok støv for å si det sånn. Merker veldig forskjell etter rens, og med kobber mod i tillegg er maskinen veldig stillegående og fin når den er ren.

 

Men må si jeg synes det er litt irriterende at man må skru ut hele kjøleren for å få renset den. Burde ikke være så vanskelig å designe en kjøler som man får åpnet fra undersiden.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg ser det finnes i alle fall to versjoner av heat-sinken til maskina. Hva er forkjellen på dem, og hvilken av dem er den "beste"?

 

Denne, som er den jeg har:

 

M1330harddriveremoval.jpg

 

 

 

 

Og denne, som ser litt annerledes ut:

 

xps-m1330-fan-3.jpg

 

 

 

BTW: Nye idle-temps etter rens av overflater med Arctic Silver ArctiClean og ny kjølepasta:

 

post-134069-0-45885600-1328715859_thumb.jpg

Endret av Puke Nukem
Lenke til kommentar

Jeg har begge versionen av vifta, og kan ikke si at jeg har merket stor forskjell. Jeg har skiftet pad på både brikkesett og GPU.. Det hjalp lite.. Det som hjalp mest var å fjerne pad'n på GPU å erstatte den med kobberplate..

 

 

 

Kobberplate på GPU er alt på plass. Grunnen til at jeg hadde løs hestsinken og vifta var for å fjerne støv. Lå et tykt lag med støv foran kjøleribbene, rund 5mm tykt, i samme slenge gjore jeg reint og bytta kjølepasta.

 

Min bekymring er det at pad'en til chipsettet ikke er like effektiv etter å ha blitt demontert og montert tilbake et par ganger...

Lenke til kommentar

Har tenkt på det samme selv, men valgt og ikke gjøre det. Grunnen er at brikkesett temp ikke har vært noe problem, samt at hvis en kobberplate på brikkesettet øker varmeoverføringen, har jeg tenkt at da blir det enda mer varme tilført på en allerede "maxa" kjøleløsning. Men hvorfor ikke prøve? Skader neppe, men min teori er at da vil tempen på GPU øke igjen, kanskje også CPU.. Men jeg kan ta heeeelt feil. Det har skjedd.. ;):)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

2 GB ram er for lite!

 

Hvor mye, og hvilken hastighet støtter maskina?

Støtter opptil 8GB

 

Jeg kjører med 4GB DDR2 667MHz, men du kan fint bruke 800MHz også (selv om denne kun vil operere på 667 som er max for chipsettet)

 

8GB er ikke værdt pengene slik som jeg ser det, blir voldsomt dyrt.. ca 1650kr., men for alle RAM frikene så er linken til brikkene her: http://www.multicom.no/4GB-DDR2-PC2-5300-667MHz-SO-DIMM-CL5-GeSKILL/cat-p/c100423/p10557125

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Multi-stream, dual-band Wi-Fi, Intel® Wireless Display og ikke minst.. Bluetooth* 4.0 til XPS m1330 :)

 

Blir vel siste oppgraderingen på min (nesten på dagen) 5år gamle m1330 og har ingen planer om å bytte den ut med det første. Går som ei kule, mer enn man kan si om en 5år gammel macbook ;)

 

http://www.intel.com...ced-n-6235.html

post-15715-0-15537700-1343219528_thumb.jpg

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Jeg ser ut til å ha et svært irriterende problem. Det ser ut til at CPUen tusler rundt på 800MHz det meste av tiden, selv når jeg trenger mer puff enn dette.

 

Dette forekommer da både i Win7 og ubuntu 10.04.

 

 

Hva er det som forårsaker dette?

Hvis du f.eks. har feil på laderen kan du risikere at maskinen trottler ned til minste hastighet, men normalt sett skal du få melding av quickset når dette skjer... så fremst du har lagt inn quickset da ;)

 

Ofte dreier det seg om kontaktfeil i den midterste pin'en i strømforsyningspluggen, den som bekrefter at du har original dell lader, eneste oppgaven til denne pinne er å sende et elektronisk signal som verifiserer PSU'en din

Lenke til kommentar

Hvis du f.eks. har feil på laderen kan du risikere at maskinen trottler ned til minste hastighet, men normalt sett skal du få melding av quickset når dette skjer... så fremst du har lagt inn quickset da ;)

 

Ofte dreier det seg om kontaktfeil i den midterste pin'en i strømforsyningspluggen, den som bekrefter at du har original dell lader, eneste oppgaven til denne pinne er å sende et elektronisk signal som verifiserer PSU'en din

 

 

Hvordan kommer man til å gjøre litt rent her da?

 

Har samme problemet på to forskjellige ladere, og problemet ner ut til å ha en sammenheng med varme. Når maskinen får stå en stund uten å jobbe med noe spesielt. så ser det ut til å rette på seg.

 

 

 

Vurderer også å få tak i WWANkort å sette i maskinen, er i samme slengen interessert i GPS-mottaker. Mener det var noen tidligere som nevnte et slikt kort som hadde begge deler.

Endret av Puke Nukem
Lenke til kommentar

Hvis du f.eks. har feil på laderen kan du risikere at maskinen trottler ned til minste hastighet, men normalt sett skal du få melding av quickset når dette skjer... så fremst du har lagt inn quickset da ;)

 

Ofte dreier det seg om kontaktfeil i den midterste pin'en i strømforsyningspluggen, den som bekrefter at du har original dell lader, eneste oppgaven til denne pinne er å sende et elektronisk signal som verifiserer PSU'en din

 

 

Hvordan kommer man til å gjøre litt rent her da?

 

Har samme problemet på to forskjellige ladere, og problemet ner ut til å ha en sammenheng med varme. Når maskinen får stå en stund uten å jobbe med noe spesielt. så ser det ut til å rette på seg.

 

 

 

Vurderer også å få tak i WWANkort å sette i maskinen, er i samme slengen interessert i GPS-mottaker. Mener det var noen tidligere som nevnte et slikt kort som hadde begge deler.

Da kan det være et termisk problem, feilsøk deretter.

 

Denne har både 3G og GPS! Bibibilllig.... http://www.ebay.com/...=item27b553325d

 

Hvis du trenger hjelp til å koble rette antenner til kortet kan jeg sikkert hjelpe deg! Den blå skal bl.a. alltid stå ubrukt, men de fire andre skal brukes på wifi og 3g kort, kan gi deg rette fargene som skal til de forskjellige pluggene, viktig da de operer på forskjellige frekvenser

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Jeg ser ut til å ha et svært irriterende problem. Det ser ut til at CPUen tusler rundt på 800MHz det meste av tiden, selv når jeg trenger mer puff enn dette.

 

Dette forekommer da både i Win7 og ubuntu 10.04.

 

 

Hva er det som forårsaker dette?

Hvis du f.eks. har feil på laderen kan du risikere at maskinen trottler ned til minste hastighet, men normalt sett skal du få melding av quickset når dette skjer... så fremst du har lagt inn quickset da ;)

 

Ofte dreier det seg om kontaktfeil i den midterste pin'en i strømforsyningspluggen, den som bekrefter at du har original dell lader, eneste oppgaven til denne pinne er å sende et elektronisk signal som verifiserer PSU'en din

Jeg har dette problemet med min M1330. Noen idé om hvordan det kan fikses?

Lenke til kommentar

Jeg ser ut til å ha et svært irriterende problem. Det ser ut til at CPUen tusler rundt på 800MHz det meste av tiden, selv når jeg trenger mer puff enn dette.

 

Dette forekommer da både i Win7 og ubuntu 10.04.

 

 

Hva er det som forårsaker dette?

Hvis du f.eks. har feil på laderen kan du risikere at maskinen trottler ned til minste hastighet, men normalt sett skal du få melding av quickset når dette skjer... så fremst du har lagt inn quickset da ;)

 

Ofte dreier det seg om kontaktfeil i den midterste pin'en i strømforsyningspluggen, den som bekrefter at du har original dell lader, eneste oppgaven til denne pinne er å sende et elektronisk signal som verifiserer PSU'en din

Jeg har dette problemet med min M1330. Noen idé om hvordan det kan fikses?

mest sannsynlig har du en kontaktfeil der kabelen møter pluggen, alternativet er da å kutte 2cm vekk av kabelen (ved pluggen) og lodde punktene på nytt, krever bl.a. at du skjærer bort plasten på pluggen. Jeg har selv måtte gjort dette og nå er alt i skjønneste orden, kabelen får mest stress i området like før pluggen så det er her man får problemer

 

Alternativ 2 er å kjøpe ny lader

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...