Gå til innhold

Den store Dell XPS m1330 tråden v.2


Anbefalte innlegg

Ja, de talla der er nok en god del lavere enn mine. Vifta mi derimot spinner sjelden mye opp i fart da. Oppdaterte BIOS til A15 fra A14 nå, og da spant vifta opp mer uten at temperaturene blir noe lavere. Så jeg får vel nullstillene sensorene når maskinen har fått avkjølt seg.

 

Hvilken skjermkortdriver bruker du? Husker fra tiden jeg kjørte XP på maskinen at dette hadde en del å si for ytelsen/temperaturen. Dell hadde jo ingen ofisielle drivere for XP, og de har heller ingen for W7 64 bit nå, så det har blitt til at jeg bruker de(n) jeg har fått gjennom Windows Update, etter at jeg en gang i august '09 installerte driveren for Vista 64 etter at W7 installasjonen var ferdig. Under dokumentasjonen for BIOS A15 står det følgende:

Please update VGA driver to version A10(Vista 32bits)/ A05(Vista 64bits) Or later for optimal performance of system

Jeg klarer ikke å finne noen A05 på Dell sin driveroversikt.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble lei av mitt bluetooth problem på windows 7 og bestilte en nyere modul (BT360)enn den jeg har nå (BT355).

 

Dell wireless 360 støtter også BT 2.1 om man flasher siste firmware på den og da bruker den inntil 5ggr. mindre strøm enn vanlig BT 2.0

 

Dell wireless 360 har full støtte for Windows 7, noe 355 ikke har.

 

Kostet ikke mer enn 52kr.inkl.frakt :)

 

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=270553484878

Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål, laptopen får opp disse herlige fargede stripene hver gang jeg prøver å slå den på.. Laptopen fikk også opp disse med èn eneste gang, første gangen jeg slo den på siden 2008. Med andre ord har den altså fått hvile seg i ca. 3 år uten at det hjalp. Betyr dette at den er død, eller vil det fremdeles være mulig å få den opp å gå igjen ved å skaffe meg noe kjølepasta samt en slik kobberplate?

 

Hadde en dame som kom å byttet hovedkort i 2007 eller 2008 på bakgrunn av samme problemet. Problemet kom tilbake etter noen måneder og på grunn av at jeg var svært opptatt i den perioden la jeg den bare bort...og glemte å ta den frem igjen, samt ringe Dell på ny.. Og nå 3 år etter garantien min gikk ut ville de nok bare ignorert meg.

Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål, laptopen får opp disse herlige fargede stripene hver gang jeg prøver å slå den på.. Laptopen fikk også opp disse med èn eneste gang, første gangen jeg slo den på siden 2008. Med andre ord har den altså fått hvile seg i ca. 3 år uten at det hjalp. Betyr dette at den er død, eller vil det fremdeles være mulig å få den opp å gå igjen ved å skaffe meg noe kjølepasta samt en slik kobberplate?

 

Hadde en dame som kom å byttet hovedkort i 2007 eller 2008 på bakgrunn av samme problemet. Problemet kom tilbake etter noen måneder og på grunn av at jeg var svært opptatt i den perioden la jeg den bare bort...og glemte å ta den frem igjen, samt ringe Dell på ny.. Og nå 3 år etter garantien min gikk ut ville de nok bare ignorert meg.

Du har et defekt GPU og må enten bytte hovedkort eller reparer/varmluftslodde GPU chip.

 

Forøvrig er det helt klart en fabrikasjonfeil og du kan ganske greit reklamere på maskinen!

Lenke til kommentar

Du har et defekt GPU og må enten bytte hovedkort eller reparer/varmluftslodde GPU chip.

 

Forøvrig er det helt klart en fabrikasjonfeil og du kan ganske greit reklamere på maskinen!

 

 

Ok, så du tror ikke ved å sette inn den der kobberplaten og kjølepasta vil hjelpe i min situasjon? Jeg antok at gpu var toast ettersom den gikk rett til de vertikale fargestripene, selv etter 3 års hvile.. Kan sende en mail til Dell å se hva de sier. Men husker at jeg måtte hoppe igjennom en del ringer første gangen problemet oppstod, og tviler jo på at de gidder dette her når jeg ikke har forsikring hos dem lengre.. Uansett, takk for svar!

Lenke til kommentar

Du har et defekt GPU og må enten bytte hovedkort eller reparer/varmluftslodde GPU chip.

 

Forøvrig er det helt klart en fabrikasjonfeil og du kan ganske greit reklamere på maskinen!

 

 

Ok, så du tror ikke ved å sette inn den der kobberplaten og kjølepasta vil hjelpe i min situasjon? Jeg antok at gpu var toast ettersom den gikk rett til de vertikale fargestripene, selv etter 3 års hvile.. Kan sende en mail til Dell å se hva de sier. Men husker at jeg måtte hoppe igjennom en del ringer første gangen problemet oppstod, og tviler jo på at de gidder dette her når jeg ikke har forsikring hos dem lengre.. Uansett, takk for svar!

Nei desverre, kobberplate/kjølepasta er et forebyggende tiltak, når du først har fått striper er det for sent å gjøre noe med saken.

 

Det som har skjedd med maskine din er at noen loddepunkter under GPU har sprukket pga dårlig materialvalg av nVidia. Det er ikke så vanskelig å reparere, men det krever en varmluftsloddestasjon- Jeg kjøpte en slik for en stund siden og har reparert 2 maskiner med samme problem som du.

Lenke til kommentar

Du har et defekt GPU og må enten bytte hovedkort eller reparer/varmluftslodde GPU chip.

 

Forøvrig er det helt klart en fabrikasjonfeil og du kan ganske greit reklamere på maskinen!

 

 

Ok, så du tror ikke ved å sette inn den der kobberplaten og kjølepasta vil hjelpe i min situasjon? Jeg antok at gpu var toast ettersom den gikk rett til de vertikale fargestripene, selv etter 3 års hvile.. Kan sende en mail til Dell å se hva de sier. Men husker at jeg måtte hoppe igjennom en del ringer første gangen problemet oppstod, og tviler jo på at de gidder dette her når jeg ikke har forsikring hos dem lengre.. Uansett, takk for svar!

Nei desverre, kobberplate/kjølepasta er et forebyggende tiltak, når du først har fått striper er det for sent å gjøre noe med saken.

 

Det som har skjedd med maskine din er at noen loddepunkter under GPU har sprukket pga dårlig materialvalg av nVidia. Det er ikke så vanskelig å reparere, men det krever en varmluftsloddestasjon- Jeg kjøpte en slik for en stund siden og har reparert 2 maskiner med samme problem som du.

 

 

Akkurat, det var dette jeg egentlig fryktet. Med tanke på at du har gjort dette før og faktisk er i besittelse av en slik varmluftsloddestasjon, er dette noe du utfører for andre, og i så fall, til hvilken pris og hva må jeg som kunde gjøre?:)

Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål, laptopen får opp disse herlige fargede stripene hver gang jeg prøver å slå den på.. Laptopen fikk også opp disse med èn eneste gang, første gangen jeg slo den på siden 2008. Med andre ord har den altså fått hvile seg i ca. 3 år uten at det hjalp. Betyr dette at den er død, eller vil det fremdeles være mulig å få den opp å gå igjen ved å skaffe meg noe kjølepasta samt en slik kobberplate?

 

Hadde en dame som kom å byttet hovedkort i 2007 eller 2008 på bakgrunn av samme problemet. Problemet kom tilbake etter noen måneder og på grunn av at jeg var svært opptatt i den perioden la jeg den bare bort...og glemte å ta den frem igjen, samt ringe Dell på ny.. Og nå 3 år etter garantien min gikk ut ville de nok bare ignorert meg.

 

Hvis maskinen din er under 5 år gammel, kan du kontakte Dell. Dette er en reklamasjonssak. Litt mer info kan du lese her.

 

 

 

Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål, laptopen får opp disse herlige fargede stripene hver gang jeg prøver å slå den på.. Laptopen fikk også opp disse med èn eneste gang, første gangen jeg slo den på siden 2008. Med andre ord har den altså fått hvile seg i ca. 3 år uten at det hjalp. Betyr dette at den er død, eller vil det fremdeles være mulig å få den opp å gå igjen ved å skaffe meg noe kjølepasta samt en slik kobberplate?

 

Hadde en dame som kom å byttet hovedkort i 2007 eller 2008 på bakgrunn av samme problemet. Problemet kom tilbake etter noen måneder og på grunn av at jeg var svært opptatt i den perioden la jeg den bare bort...og glemte å ta den frem igjen, samt ringe Dell på ny.. Og nå 3 år etter garantien min gikk ut ville de nok bare ignorert meg.

 

Hvis maskinen din er under 5 år gammel, kan du kontakte Dell. Dette er en reklamasjonssak. Litt mer info kan du lese her.

 

Takk takk! Fikk opp hvit og sorte bilder samt R G og B. Hørte så den prøvde å boote, men da kom de fargede stripene igjen.

 

Prøvde også å holde inn function + power. Denne gikk rett i stripene. Koblet til en ekstern skjerm, men her fikk jeg bare ingen signal... Vet du hva dete indikerer og har jeg noen sak her? Jeg mener at dette er eksakt samme problem som sist.

 

Kjapt spørsmål, laptopen får opp disse herlige fargede stripene hver gang jeg prøver å slå den på.. Laptopen fikk også opp disse med èn eneste gang, første gangen jeg slo den på siden 2008. Med andre ord har den altså fått hvile seg i ca. 3 år uten at det hjalp. Betyr dette at den er død, eller vil det fremdeles være mulig å få den opp å gå igjen ved å skaffe meg noe kjølepasta samt en slik kobberplate?

 

Hadde en dame som kom å byttet hovedkort i 2007 eller 2008 på bakgrunn av samme problemet. Problemet kom tilbake etter noen måneder og på grunn av at jeg var svært opptatt i den perioden la jeg den bare bort...og glemte å ta den frem igjen, samt ringe Dell på ny.. Og nå 3 år etter garantien min gikk ut ville de nok bare ignorert meg.

 

Hvis maskinen din er under 5 år gammel, kan du kontakte Dell. Dette er en reklamasjonssak. Litt mer info kan du lese her.

 

Takk takk! Fikk opp hvit og sorte bilder samt R G og B. Hørte så den prøvde å boote, men da kom de fargede stripene igjen.

 

Prøvde også å holde inn function + power. Denne gikk rett i stripene. Koblet til en ekstern skjerm, men her fikk jeg bare ingen signal... Vet du hva dete indikerer og har jeg noen sak her? Jeg mener at dette er eksakt samme problem som sist.

Lenke til kommentar
Akkurat, det var dette jeg egentlig fryktet. Med tanke på at du har gjort dette før og faktisk er i besittelse av en slik varmluftsloddestasjon, er dette noe du utfører for andre, og i så fall, til hvilken pris og hva må jeg som kunde gjøre?:)

Jeg bygger om mye elektronikk og hadde behov for spesialutstyret uansett, kjøpt primært til prosjektene mine. Har også litt dårlig tid til å ta reparasjoner for øyeblikket.

 

Anbefaler deg å kontakte Dell da feilen er rimelig enkel å reklamere på!

Lenke til kommentar

"Takk takk! Fikk opp hvit og sorte bilder samt R G og B. Hørte så den prøvde å boote, men da kom de fargede stripene igjen.

Prøvde også å holde inn function + power. Denne gikk rett i stripene. Koblet til en ekstern skjerm, men her fikk jeg bare ingen signal... Vet du hva dete indikerer og har jeg noen sak her? Jeg mener at dette er eksakt samme problem som sist."

 

Du har GPU feil. Når du kontakter de, via den mail adressen som er i innlegget jeg linket til, så ta med service tag nummeret som du finner på undersiden av maskinen. Dette er hva jeg skreiv når jeg kontaktet de; "My laptop Dell M1330 have the "classic" GPU-failure. Vertical stripes, on a

black screen etc. All other components seems to be in order, but this mainboard needs to be replaced. My service tag is xxxxxxx"

Når du får svar blir du bedt om å utføre bla. BIST test, samt andre også. F.eks å koble maskinen til en ekstern skjerm osv osv. Dette har du jo gjort, men gjør som de sier :) Som sagt går det fortere hvis du har orginalesken. Hvis du ikke har esken vil du få en tilsendt. Etter ca en uke får du tilsendt en ferdig utfyllt og betalt returlapp(er du heldig får esken samtidig) du klister på esken. Alt dette vil du få vite mer av fra Dell sin service partner NOVO, de kommer til å ringe deg.. Etter ca 2 uker til burde du ha maskinen tilbake...+- 3 uker tilsammen...

Endret av troutmaster
Lenke til kommentar

Da fikk omsider min maskin også striper over skjermen og døde i kveld :(

 

Men etter ca. 15 minutter med skruing og varmluftslodding sitter jeg igjen å skriver på maskinen min :) :) Kan ikke akkurat si at jeg angrer på å ha investert ca.650kr. i spesialutstyr, hehe

 

Det skumle med hele episoden er at det atter en gang bekrefter at kjølemodifikasjoner ikke klarer å sikre deg mot at problemet oppstår igjen!

post-15715-0-60704000-1303683622_thumb.jpg

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Men etter ca. 15 minutter med skruing og varmluftslodding sitter jeg igjen å skriver på maskinen min

Kan ikke akkurat si at jeg angrer på å ha investert ca.650kr. i spesialutstyr, hehe

 

Hm! Har du en link til hvor den kan kjøpes?

Som det meste andre kjøpte jeg min på eBay ;)

 

Her er den eksakte linken til han duden jeg fikk min av, pga gunstig dollarkurs ender du nå opp på kun 510kr.inkl.frakt :) Min gikk også tollfritt inn til Norge

 

http://cgi.ebay.com/858D-SMD-Rework-Hot-Air-Soldering-Station-4-Nozzles-BGA-/250782837343?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a63d26a5f

Lenke til kommentar

Sendte en slik epost, troutmaster. takk for tipset:) Får håpe at de gidder å fikse det. Samtidig håper jeg da de ikke ender opp med å putte inn den samme type hovedkort som sist, slik at jeg ender opp med stripene igjen.. De fem årene nærmer seg faretruende nå.. :)

Hovedkortet mitt har A2 chip som visstnok skulle rette feilen delvis, men som jeg erfarte i går hjelper det lite.

 

Hvis du vil sikre deg mot at feilen oppstår igjen bør du be Dell om å gi deg hovedkortversjonen med Intel grafikk. Husk også at kjøleren til dette kortet ikke passer den du har nå.

Lenke til kommentar

Jeg gjorde som dere sa. Fikk beskjed om at det var utstedt en service call og at Dell skulle kontakte meg for å få sendt laptopen til dem for deretter å bli fikset. Spurte etter intel gpu, men fikk lite svar tilbake på det ønsket, gitt. Har forsåvidt ikke fått noe som helst tilbakemelding fra Dell etter at jeg gikk igjennom disse testene og service call ble utstedt. Har vel gått 5-6 dager nå. Forhåpentligvis kontakter de meg snart og fikser maskinen min. Tusen takk for all hjelp:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...