Gå til innhold

Den store Dell XPS m1330 tråden v.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er orginal, og her er ikke orginal... Det finnes billigere, men da er de som regel lokalisert i Kina eller Hong Kong, med lang leveringstid som følge.. Opp til deg.... :)

 

Takk.

Tok litt tid før jeg faktisk bestillte, men da gikk det ikke mer enn 4 dager så var batteriet i postkassen. Ja faktisk hjem til postkassen.

Helt kanon.

 

Nå skal jeg bestille en vifte også da min lager litt vel mye lyd. Sliten. Har rensket det helt, men det hjalp bare litt. Vurderte egentlig ny PC, men fasken. m1330'en funker egentlig bra ennå. Bestiller snart ny større raskere HD også, så funker den glatt ett år til.

Lenke til kommentar

 

2. Kaste ut det optiske drevet og erstatte dette med hdd-bay som lar deg bruke en ekstra harddisk der DVD'en stod. Genialt med en liten SSD på 120GB som systemdisk og en svær snurredisk på f.eks. 750GB og laste maskinen full av film, musikk og pron!!

 

3. Kaste ut det defekte drevet og ikke erstatte det med noe som helst, maskinen din vil da bli 165gram lettere, noe som tilsier en totalvekt på kun 1,65Kg med 6cellers batteri.

 

Jeg gikk for den siste løsningen, den er jo tross alt helt gratis ;)

 

 

Jeg blir i første omgang å gå for alternativ 3, kaste ut drevet. KANSKJE man blir å skaffe HDD-bay etterhvert.

 

 

Dell skal ha 1100 NOK for nytt drev, og det blir aldri å skje! Da blir det heller noe i denne noe i denne duren.

Endret av Puke Nukem
Lenke til kommentar

WOW!! Ver. 2 av Dell m1330 tråden har bikka 100000 visninger.... Er det noen andre modell spesifikke tråder som har så mange visninger? Neppe..smile.gif

Legendestatus!

 

Vært endel problemer med modellen, men det finnes enda noen hardbarka fans her på forumet :) Jeg har ingen planer om å kjøpe ny bærbar med det første, har hatt m1330'en min i 4 år og ser fram til 4 nye.

 

Med oppgraderinger som T9300 CPU og SSD står den overhode ikke tilbake for det som er i salg nå

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

WOW!! Ver. 2 av Dell m1330 tråden har bikka 100000 visninger.... Er det noen andre modell spesifikke tråder som har så mange visninger? Neppe..smile.gif

Legendestatus!

 

Vært endel problemer med modellen, men det finnes enda noen hardbarka fans her på forumet :) Jeg har ingen planer om å kjøpe ny bærbar med det første, har hatt m1330'en min i 4 år og ser fram til 4 nye.

 

Med oppgraderinger som T9300 CPU og SSD står den overhode ikke tilbake for det som er i salg nå

 

 

Hvilken CPU hadde du førT9300 og er forskjellen stor på bytte av CPU?

Jeg har selv T8300, men det påståsat forskjellen blir minimal.

Bytte til SSD? Raskere på annet enn programoppstart? Eller også annet?

 

Jeg kjøpte nettopp en ASUS U36SD fro å erstatte min m1330. Men ble faktisk skuffet. EN del raskkere på redering, men den generelle opplevelsen er raskere på m1330. Spesielt irritert over touchpad på den nye vs m1330.

Lenke til kommentar

En SSD gjør at maskinen generelt oppleves som raskere, pga. raskere oppstart av OS og programmer. Men til CPU-, RAM- og GPU-intensive arbeidsoppgaver blir ikke ytelseshoppet like merkbart nei. Feks. er spillytelsen på m1330 lik med SSD som uten. Dog er allikevel SSD den beste oppgraderingen jeg har gjort på en maskin noen sinne.

 

Tenkte ellers også på å bytte ut m1330 med Asus U36SD, men samtidig å flytte over SSDen fra den gamle ved byttet. Men må si at jeg ikke er veldig optimistisk. Synes virkelig det er synd ikke Dell fortsatte med XPS m1330 :(

Lenke til kommentar

En SSD gjør at maskinen generelt oppleves som raskere, pga. raskere oppstart av OS og programmer. Men til CPU-, RAM- og GPU-intensive arbeidsoppgaver blir ikke ytelseshoppet like merkbart nei. Feks. er spillytelsen på m1330 lik med SSD som uten. Dog er allikevel SSD den beste oppgraderingen jeg har gjort på en maskin noen sinne.

 

Tenkte ellers også på å bytte ut m1330 med Asus U36SD, men samtidig å flytte over SSDen fra den gamle ved byttet. Men må si at jeg ikke er veldig optimistisk. Synes virkelig det er synd ikke Dell fortsatte med XPS m1330 :(

 

U36SD vs m1330

U36 minus: Har ikke fjernkontroll, dårligere høytalere, MYE dårligere skjerm spesielt på vinkler og den har ikke matt skjerm(LED på m1330), ikke DVD skriver, ikke fingeravtrykkleser. Høy lyd på touchpadknapper. Sort keyboard som syns dårlig i mørket.

 

U36 pluss: Større HD, mer minne (kan jo fikses på m1330 også), raskere prosessor, kaldere, lettere, tynnere. NYERE.

 

Skulle egentlig ha Toshiba r830 men fikk ikke tak i en versjon med grafikk kort, så ble det U36.

 

Ønsketenkning: Nytt hovedkort til m1330 med i5 prosessor. Og bedre kjøling. Da hadde jeg vært fornøyd. Elsker min m1330.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei,

har nettopp registrert meg her og skulle gjerne hatt litt tips til oppgraderinger på min xps m1330. Har hatt den i snart 4 år og er svært fornøyd med den. Om det er mulig å oppdatere noen komponenter for en billig penge så er jeg veldig interessert i det.

 

Har 2.2Ghz T7500 prosessoren i den nå, kanskje noe som kan oppdateres relativt rimelig? På skjerm står det Mobile Intel 965 Express Chipset Family. 160 Gb harddisk, kunne tenkt meg det dobbelte eller 500 Gb. Noen med tips for en som ikke har altfor god peil på pc?

 

 

Kjører windows 7 på den og opplever ofte å få blåskjerm, noen andre som har det problemet?

Lenke til kommentar

Hei,har nettopp registrert meg her og skulle gjerne hatt litt tips til oppgraderinger på min xps m1330. Har hatt den i snart 4 år og er svært fornøyd med den. Om det er mulig å oppdatere noen komponenter for en billig penge så er jeg veldig interessert i det.

 

Har 2.2Ghz T7500 prosessoren i den nå, kanskje noe som kan oppdateres relativt rimelig? På skjerm står det Mobile Intel 965 Express Chipset Family. 160 Gb harddisk, kunne tenkt meg det dobbelte eller 500 Gb. Noen med tips for en som ikke har altfor god peil på pc?

 

Kjører windows 7 på den og opplever ofte å få blåskjerm, noen andre som har det problemet?

Tja, ville iallefall byttet ut harddisken med en SSD, og da hadde jeg gått for 320-serien til Intel. Stødig disk med god SATA2 ytelse, 120 eller 160GB kan jo være et fornuftig valg. Kjøp deg heller en ekstern liten snurredisk om du trenger mer lagring, for du taper myyye ytelse om du ikke velger SSD!

 

Du har ikke så enormt mye å hente på en ny CPU, men om du først vil slå på stortromma kan du jo gå for en X9000 til 1100kr. på ebay, ikke akkurat billig men sikkert gøy ;)

 

http://www.ebay.com/itm/Intel-Core-2-Extreme-Mobile-X9000-QS-CPU-2-80GHz-Q174-Socket-P-/270831503956?pt=CPUs&hash=item3f0ed0ca54

 

Merker fort litt forskjell med 2,8GHz og 6MB L2 under panseret

 

Jeg har aldri fått blåskjerm med Win 7 64bit på min m1330 og har brukt det i over 1 år, tipper du har noen drivere som ikke er helt oppdatert

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Hei,har nettopp registrert meg her og skulle gjerne hatt litt tips til oppgraderinger på min xps m1330. Har hatt den i snart 4 år og er svært fornøyd med den. Om det er mulig å oppdatere noen komponenter for en billig penge så er jeg veldig interessert i det.

 

Har 2.2Ghz T7500 prosessoren i den nå, kanskje noe som kan oppdateres relativt rimelig? På skjerm står det Mobile Intel 965 Express Chipset Family. 160 Gb harddisk, kunne tenkt meg det dobbelte eller 500 Gb. Noen med tips for en som ikke har altfor god peil på pc?

 

Kjører windows 7 på den og opplever ofte å få blåskjerm, noen andre som har det problemet?

Tja, ville iallefall byttet ut harddisken med en SSD, og da hadde jeg gått for 320-serien til Intel. Stødig disk med god SATA2 ytelse, 120 eller 160GB kan jo være et fornuftig valg. Kjøp deg heller en ekstern liten snurredisk om du trenger mer lagring, for du taper myyye ytelse om du ikke velger SSD!

 

Du har ikke så enormt mye å hente på en ny CPU, men om du først vil slå på stortromma kan du jo gå for en X9000 til 1100kr. på ebay, ikke akkurat billig men sikkert gøy ;)

 

http://www.ebay.com/itm/Intel-Core-2-Extreme-Mobile-X9000-QS-CPU-2-80GHz-Q174-Socket-P-/270831503956?pt=CPUs&hash=item3f0ed0ca54

 

Merker fort litt forskjell med 2,8GHz og 6MB L2 under panseret

 

Jeg har aldri fått blåskjerm med Win 7 64bit på min m1330 og har brukt det i over 1 år, tipper du har noen drivere som ikke er helt oppdatert

 

 

Takker for rask og god respons! :)

 

Som sagt har jeg ikke altfor god peil på pc, men leste litt om folk som hadde testa den x9000 i en m1330 og at det funka. Hvorpå resten av forumet mente den ville bli svært varm. Hva er deres tanker om dette? Er det liten vits i å kjøpe en t9500? På ebay annonsen du la ut så er det mulig å legge inn bud, så mulig man kan få den for 900-1000 kr.

 

Apropos blåskjerm så har jeg tenkt at det er noe feil ift drivere, kjører også win 7 64. Hvor får jeg tak i alle driverne jeg trenger? Mulig det er et dumt spm...

 

Hva tenker dere om oppgradering av skjermkortet?

Lenke til kommentar

Er det liten vits i å kjøpe en t9500?

Hvor får jeg tak i alle driverne jeg trenger?

Hva tenker dere om oppgradering av skjermkortet?

 

Du har lite å hente på å oppgradere CPU. Det som vil gi deg en merkbar forskjell er å gå over til SSD. Når det gjelder skjermkort, så må du skifte hovedkortet for å få til det. Det dedikerte skjermkortet GeForce 8400M GS er en integrert del av hovedkortet. Du er bedre tjent med den utgaven du har. Mange har problemer med at GeForce 8400M GS brikkens loddinger blir porøse og fører til at maskinen slutter å fungere.. Dette er en kjent feil og dekkes av reklamasjonsretten, men det er kjipt å måtte levere maskinen inn og vente minimum 3 uker på å få den reparert. Har selv opplevd dette to ganger.. Her finner du drivere ...

Endret av troutmaster
Lenke til kommentar

I løpet av de drøyt 38 månedene jeg har hatt min M1330 har jeg bare hatt den inne til reparasjon en gang, og det var i fjor sommer. Sendte den inn på en lørdag, og hentet den lørdagen etter. Så syntes ikke det var så gale. Når det er sagt så er det liten vits å risikere å lage til en problemmaskin dersom man ikke har spesielt behov for den ekstra grafikkytelsen.

 

Som sagt har jeg ikke altfor god peil på pc, men leste litt om folk som hadde testa den x9000 i en m1330 og at det funka. Hvorpå resten av forumet mente den ville bli svært varm. Hva er deres tanker om dette? Er det liten vits i å kjøpe en t9500? På ebay annonsen du la ut så er det mulig å legge inn bud, så mulig man kan få den for 900-1000 kr.

M1330 er normalt sett ikke veldig kjølig, så å sette inn en prosessor som gjør den varmere er ingen god idé. At du vil merke den helt store forskjellen ved å gå for T9300/T9500 tror jeg ikke, det vil i hvert fall ikke gi mye ytelsesøkning per krone.

 

Apropos blåskjerm så har jeg tenkt at det er noe feil ift drivere, kjører også win 7 64. Hvor får jeg tak i alle driverne jeg trenger? Mulig det er et dumt spm...

 

Hva tenker dere om oppgradering av skjermkortet?

Jeg bruker Vista 64 bit drivere som jeg har hentet fra Dell, med unntak av skjermkortdriveren som jeg har hentet fra nVidia. Det fungerer fint det.

 

Som jeg skrev lenger opp så er det en viss risiko forbundet med den aktuelle nVidia-serien, samt at maskinen vil bli varmere. Så har du ikke behovet for ekstra grafikkytelse, så la det være. Har du ikke 4GB minne, så ville jeg skaffet meg det og eventuelt en SSD. Skal du oppgradere mer blir det såpass kostbart, at du snart kan kjøpe en ny maskin..

 

Når det er sagt, så er jeg også godt fornøyd med min M1330. Fikk renset maskinen skikkelig både for programvare og støv nå, og så kjølig kan jeg ikke huske den har vært siden den var ny. Hastigheten står heller ikke tilbake på de vanligste oppgaver fremfor nyere og dyrere maskiner. Jeg har en godt spekket E6220, men den må som oftest vike for M1330, til tross for både SSD, dobbelt så mye minne og en god del raskere prosessor. Den kan på ingen måte måle seg med M1330 når det kommer til tastatur og touchpad, og når jeg ikke merker noe særlig forskjell på ytelsen til det jeg driver med er valget ganske lett. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Igjen takk for alle gode og utdypende svar! :)

 

Har endt opp med å kjøpe en Intel 320 series SSD 120 gb, 4 gb minne og en T9300. Fikk dette til en samlet pris på 2100 kr og må si meg fornøyd med det :)

 

Vurderer også å kjøpe et nytt batteri, da det gamle begynner å bli litt slitt. Fant dette på ebay til en hyggelig pris http://www.ebay.com/itm/300582171484?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649#ht_4036wt_977

 

Er det noen av dere som kan bekrefte om det er ekte eller ikke?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Min M1330 blei jævlig bråksom etterkvart.

Bare med enkel youtube vising blåste vifta på fult.

 

Snudde maskina rundt, fant fram skrujern, og skrudde opp den luka.

Par skruer til, så fikk man ut heile kjøleløysingen, blåste den rein, la på ny kjølepasta på alle 3 chippene inni der.

Cpu, gpu og chipset går eg ut i frå.

 

Maskina blei som ny!

 

I fjor hast satte eg også i ein intel 160 ssd som var utrangert fra hovedpc'n min.

Framleis fin pc.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

WOW!! Ver. 2 av Dell m1330 tråden har bikka 100000 visninger.... Er det noen andre modell spesifikke tråder som har så mange visninger? Neppe..smile.gif

Legendestatus!

 

Vært endel problemer med modellen, men det finnes enda noen hardbarka fans her på forumet :) Jeg har ingen planer om å kjøpe ny bærbar med det første, har hatt m1330'en min i 4 år og ser fram til 4 nye.

 

Med oppgraderinger som T9300 CPU og SSD står den overhode ikke tilbake for det som er i salg nå

 

 

Hvilken CPU hadde du førT9300 og er forskjellen stor på bytte av CPU?

Jeg har selv T8300, men det påståsat forskjellen blir minimal.

Bytte til SSD? Raskere på annet enn programoppstart? Eller også annet?

 

Jeg kjøpte nettopp en ASUS U36SD fro å erstatte min m1330. Men ble faktisk skuffet. EN del raskkere på redering, men den generelle opplevelsen er raskere på m1330. Spesielt irritert over touchpad på den nye vs m1330.

 

Si det til en som sitter på Sony Vaio Z2

 

Har selv m1330 og har hatt mye trøbbel med den, er nå på tredje strømforsyningen og inni pc'n sitter hovedkort nummer fire

 

Men, en ny Sony Vaio Z2 koster jo 30 000 spenn fullspekka så det kan jeg jo bare drømme om

 

EDIT Quot'a feil fyr Skulle quote han du siterte My bad

Endret av Magic
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...