Gå til innhold

Den store Dell XPS m1330 tråden v.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kobbermod har i hvert fall fungert veldig godt for min del. Merker at vifta er mye roligere. Men ellers har jeg merket meg at det samler seg opp støv i kjøleren ganske kjapt, så regelmessig rengjøring av denne er også et godt tips.

 

Har nå bestilt ny adapter og batteri. Mulig det blir nytt tastatur etter hvert også - særlig 7-tasten begynner å bli litt treg - og skal muligens også vurdere en 45nm CPU, mest for moro skyld. Blir spennende å se hvor lenge denne maskina holder :)

Lenke til kommentar

Hvilket operativsystem kjører dere? Merker at maskinen er både kjøligere og har bedre batteritid med XP enn med W7.

Win 7 x64. Ikke prøvd XP, men merket i hvertfall bedre batteritid etter overgang fra Vista x32. Temp husker jeg ikke, men vil jo tro det siden batteritiden økte = mindre strømforbruk = lavere temp. Hoppet over til Win 7 i det RC1 ble gitt ut og det har aldri vært aktuelt å gå tilbake til Vista. Det OS'et var et sørgelig kapittel ass :(

 

Jeg har lagt merke til et par problemer koblet til SSD'en min. Får blåskjerm hvis jeg starter opp maskinen fra hvile- eller dvalemodus, noe som visst skyldes SSD'en i følge Win. Ser også at HWMonitor ikke klarer å lese temp. på denne. Mangler jeg noen drivere, firmware e.l.? Ikke noe stort problem egentlig siden jeg aldri benytter hvile- eller dvalemodus, men hadde jo vært kjekt å ha muligheten.

Lenke til kommentar

Jeg har lagt merke til et par problemer koblet til SSD'en min. Får blåskjerm hvis jeg starter opp maskinen fra hvile- eller dvalemodus, noe som visst skyldes SSD'en i følge Win. Ser også at HWMonitor ikke klarer å lese temp. på denne. Mangler jeg noen drivere, firmware e.l.? Ikke noe stort problem egentlig siden jeg aldri benytter hvile- eller dvalemodus, men hadde jo vært kjekt å ha muligheten.

Hvilken SSD har du? Er ikke dette en av de vanlige problemene med SandForce-baserte SSD'er? Dette ble vel løst for lenge siden med en firmware oppdatering.

 

Da har jeg endelig fått meg SSD (Intel 330) til min M1330 også. Blir spennende å se om jeg merker noen forskjell i temp og batteritid.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Any luck med GPS funksjonaliteten?

Nei, no luck der. Vurdere å få fatt i et DELL-brand kort å sette i, må da finnes noe sånt på ebay :)

Bare et lite tips... når du forandret registerverdiene for GPS funksjonalitet... husket du å åpne REGEDIT med fulle administratorrettigheter?

post-15715-0-31917400-1346005505_thumb.png

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Hehe, nei, men jeg burde sikkert ha gjort det. Dog ikke like oppdatert på HW-fronten som jeg en gang var :S

 

Men da var i hvert fall nok et problem løst, og min verden var et lite irritasjonsmoment fattigere. Fant også drivere til minnekortleseren som jeg aldri bruker :p: http://www.dell.com/support/drivers/us/en/04/DriverDetails/DriverFileFormats?DriverId=VW80P&FileId=2731100173

Lenke til kommentar

Etter at jeg satte SSD i min M1330 og kopierte over noen titalls GB fra den gamle disken via USB, så syns jeg den ble veldig varm foran under pekeflaten. Plagsomt varm. Har søkt litt rundt på nett, og det ser ut til at dette er varme fra Southbridge som ligger like under pekeflaten, litt bakover mot fronten av tastaturet sånn ca.

Er det noen som har prøvd å forbedre kjølingen for Southbridge?

 

Edit:

Kan det stemme at Southbdrige er den store chippen mellom CPU og GPU på hovedkortet? At den er kjølt av samme varmerør? I så fall burde det være mulig å coppermodde den uten å gjøre andre endringer, et relativt lite inngrep i maskinen. Jeg har søkt litt på nett, og finner ikke klart vist noe sted hvilken chip som egentlig er Southbridge. Har noen innspill på dette?

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Har en rimelig oppdatert driversamling til m1330 liggende, og mange drivere du ikke finner på supportsidene til m1330. Kan nevne ting som:

- bedre synaptics driver, med 2 fingerscroll o.l.

- Ny fingerscanning software (protector suite) med native win 7 support (WBF)

- Nyerer qiuck set

- BIOS med slic 2.1 tabeller

- Ny bluetooth programvare

Har du noen linker til hvor man finner dette?

Skal linke til disse en dag

Hvordan ligger du an med disse linkene? :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vurderer å bytte det trådløse nettverkskortet fra 4965 til 6235/6300 eller noe sånt, da jeg syns 4965 utvikler mye varme. Ikke at jeg veit om et nytt et ikke vil gjøre det da, men det koster jo bare en drøy hundrelapp å prøve...

 

Angående drivere til 64 bit bruker jeg de til Vista på Dell sine sider, evnt rett fra produsenten. Windows finner jo også en del selv. For tiden kjører jeg dualboot W8 og Linux Mint 13 (Ubuntu 11.04), og må si det fungerer strålende (ikke Metro da riktignok, det er bare et stort irritasjonsmoment...). :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...