Gå til innhold

Den store Dell XPS m1330 tråden v.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forbedret hvordan da?

 

Begynt å få en del BSOD når maskinen starter opp fra hvilemodus. Så langt kun skjedd uten strømkabel tilkoblet, men med ulikt nivå på batteriet. Noen som har vært borti dette?

Planslipte anleggsflaten til GPU på kjøleren, erstattet 12x12mm kobberplate fra første modding med en ny 20x20mm plate, fylte også glipper og tomrom mellom heatpipe og anleggslate til GPU med kjølepasta.

 

Resultatet var en forbedring på 6DegC lavere temperatur fra forrrige moddinga, kjølevifta starter enda sjeldnere enn før :)

 

Når det gjelder problemene dine, hvilket OS kjører du? nei, har aldri vært borti det du beskriver

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Hvor tykk er kopperplata du bruker? Ser det selges alt fra 0,6 til 1,6 mm, og alle hevder jo så klart at den de bruker/selger er best.

 

Du merker ikke noen økning på chipset/CPU når GPU'en har gått ned 6 grader?

Den skal være nøyaktig 1,5mm, da blir det helt perfekt! Hvis du ønsker å benytte en som er større en 12x12mm må du planslipe anleggsflaten pga forøyninger som skal indikere GPU posisjon.

 

Temperaturen på CPU eller chipset gikk ikke opp, forøvrig hadde jeg heller ikke ventet at dette skulle skje, det kan forklares med enkel fysikk da effekten kjøleløsningen må flytte er konstant og min GPU/CPU/Chipset bruker nøyaktig samme effektmengde som da maskinen var ny ;)

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Så de som selger 20x20 og som påstår at de har "perfect fit", som denne, de passer altså ikke? Ser det selges 30x30 også, disse vil passe enda dårligere?

30x30mm er meningsløst da det er større enn enn flaten til kjøleren. 20x20mm er helt perfekt, men da må du slipe ned forhøyningene som indikerer GPU posisjon slik som jeg gjorde.

 

1,2mm tykk blir helt feil, hvis det skal fungere må du bruke en halv tube kjølepasta, styr unna!

 

Som sagt, 12x12mm og 1,5mm tykk er perfekt om du ikke ønsker å måtte gjøre tilpasninger.

 

Det var jo en sinnsyk pris på den du linka til :no: Over 80kr.?!! Det er jo 6ggr mer enn det jeg ga for den jeg kjøpte for 12kr.inkl.frakt

 

http://cgi.ebay.com/GPU-CPU-Copper-Shim-Heat-Sink-Heatsink-2cmx2cmx0-15cm_W0QQitemZ170582784920QQcategoryZ3673QQcmdZViewItemQQ_trksidZp5197.m7QQ_trkparmsZalgo%3DLVI%26itu%3DUCI%26otn%3D2%26po%3DLVI%26ps%3D63%26clkid%3D8400111132885954567

Lenke til kommentar

Lurer på om jeg ikke bare kjøper en på 20x20x1,5 og en på 15x15x1,5mm jeg da, og ser hvem jeg får til å passe best med multiverktøyet jeg har (siden jeg ikke har noen plansliper).

20x20mm gir best ytelse, men da du må slipe vekk de forhøyningen jeg nevnte!

 

Forøvrig finnes det 2 versjoner av m1330 kjøleren og på den andre versjonen trenger man ikke slipe, for der går ikke GPU indikatoren oppover, men innover i godset (fordypning) som på bildet under:

 

2650954129_7a124198ab.jpg

 

http://forum.notebookreview.com/dell-xps-studio-xps/268081-dell-xps-m1330-nvidia-geforce-8400m-gs-copper-mod.html

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Forbedret hvordan da?

 

Begynt å få en del BSOD når maskinen starter opp fra hvilemodus. Så langt kun skjedd uten strømkabel tilkoblet, men med ulikt nivå på batteriet. Noen som har vært borti dette?

Planslipte anleggsflaten til GPU på kjøleren, erstattet 12x12mm kobberplate fra første modding med en ny 20x20mm plate, fylte også glipper og tomrom mellom heatpipe og anleggslate til GPU med kjølepasta.

 

Resultatet var en forbedring på 6DegC lavere temperatur fra forrrige moddinga, kjølevifta starter enda sjeldnere enn før :)

 

Når det gjelder problemene dine, hvilket OS kjører du? nei, har aldri vært borti det du beskriver

 

Ikke dårlig. Har ikke noen plansliper, men kjenner helt sikkert noen som har det, så kanskje dette var neste prosjekt :)

 

Kjører Win7 Ultimate 64-bit. Ikke så veldig plagsomt egentlig siden den tiden med mye ventemodus i pauser under forelesninger o.l. er forbi. Men hadde jo vært kjekt å finne ut hvis det er en quick-fix.

Lenke til kommentar

Forbedret hvordan da?

Planslipte anleggsflaten til GPU på kjøleren, erstattet 12x12mm kobberplate fra første modding med en ny 20x20mm plate, fylte også glipper og tomrom mellom heatpipe og anleggslate til GPU med kjølepasta. Resultatet var en forbedring på 6DegC lavere temperatur fra forrrige moddinga, kjølevifta starter enda sjeldnere enn før :)

Ikke dårlig. Har ikke noen plansliper, men kjenner helt sikkert noen som har det, så kanskje dette var neste prosjekt :)

Planslipe gjør du for hånd, trenger bare litt P1200 sandpapir og en plan flate :)

 

Forbedra kjølinga på min m1330 ytterligere og nå ligger jeg på ca.49DegC på CPU ved vanlig surfing og sånn bruk :)

Hva er det du har gjort da? nvm...

 

JEg ligger på 45 grader på vanllig surfing og sånt, skal ikke klage på det... :)

Jøss, det var ikke dårlig da :) Måler du temperaturene dine med HWMonitor?

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Etter å ha brukt ledninga til laderen som snubletråd i årevis har jeg bestilt denne sånn i tilfelle ;) Helt utrolig hvor mange uhell maskinen min har overlevd.

 

Det er som med tsunamier, en dag kommer den virkelig store og da er det kjekt å slippe å vente på deler, reservepluggen kostet kun 25kr.inkl.frakt :)

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Her er min etter en liten times bruk :)

Sitter du utendørs i kulda? :p Hvilken prosessor har du?

Hehe, nei! Har vel ca.20degC her, strømstyringsplan satt til balansert på min T9300, BIOS A15, ArcticSilver 5 kjølepasta og svakt planslipt standardkjøler :) Aldri over 30DegC selv når jeg spiller flashinnhold (youtube o.l.)

 

Bildet under viser temp etter flere timers surfing nå i dag, er det så lavt i forhold til det dere andre har?

post-15715-0-49108900-1302701979_thumb.jpg

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...