Gå til innhold

Den store Dell XPS m1330 tråden v.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen som vet hvordan man kan fikse hastigheten på det integrerte kameraet? Skulle bruke det sammen med free-track, men plutselig nekter kameraet å gi meg 30 fps. Har fått presset det opp i 23-24 fps (fra en stødig 15-16 fps), men mangler fortsatt litt for å nå 30. Har forsøkt de fleste av instillingene i softwaren uten mer hell. Finnes det annen software som feks kan stille auto exposure osv?

Lenke til kommentar
Hei.

 

Noen som har prøvd Windows 7 RC på sin M1330? Kunne godt tenkt meg å prøve å teste 64-bit utgaven på maskina mi, men er usikker på drivere o.l.

 

Edit: Ingen??

 

Jeg har prøvd 32bit utgave, null problem, bare å bruke vista-drivere :thumbup:

 

 

Jeg har brukt både 32bit og 64bit, opplevde ingen problemer med å finne sentrale drivere. Den eneste som tok mer enn sekunder å oppdrive var en printerdriver, men fant den også etter litt leting.

 

Takk for svar! Da blir det snarlig testing av Win 7 RC x64 regner jeg med :new_woot:

Lenke til kommentar

Bah, da frykter jeg at GPUen har tatt kvelden her. Satt og spilte litt og plutselig han maskinen seg opp og jeg fikk artifacts. Startet maskinen på nytt, men etter at Vista var ferdig med å loade fikk jeg bare svart skjerm. Startet maskinen i sikkerhetsmodus og avinstallerte grafikkdriveren via kontrollpanelet. Kom da inn i Windows på vanlig måte, men da jeg prøvde å installere driveren på nytt ville maskinen ha en restart og da var jeg tilbake til start - Vista laster ferdig, men får bare svart skjerm. Lot maskina stå litt, men da restartet den først seg selv og lastet Vista, og da den svarte skjermen kom denne gangen var det med artifacts nedover hele venstre halvdel av skjermen.

 

Så mitt spørsmål er egentlig bare om det er vits å prøve noe mer selv, eller er det bare å ringe Dell med en gang?

 

Edit: Merkelige greier det her. Etter utallige runder i går med oppstart og svart skjerm, så fikk maskinen stå i fred over natten. Prøvde å starte den opp igjen idag, og vips! nå fungerer alt som før. Eneste er at jeg ikke kunne bruke fingeravtrykksleseren for å logge meg inn i Windows, men det burde ikke være noe problem å fikse - har sjekket at den virker. Blir spennende å se om problemet dukker opp igjen, men inntil videre ser det bra ut og jeg krysser fingrene for at det fortsetter sånn.

 

Edit2: Greit, da kom problemet tilbake. Kan det ha med temperatur å gjøre? Maskinen fungerte som sagt fint etter å ha stått avslått i natt, men etter et par timer i idle (med kun uTorrent kjørende) så var det stopp. Har den gamle kjøleløsningen regner jeg med, siden maskinen ble bestilt 25. jan 08.

 

Edit3: Har prøvd å sjekke tempraturene på PCen nå, og idle ligger CPU på rundt 48C og GPU på rundt 66C etter en times bruk målt med CPUID Hardware Monitor. I mine øyne er de temperaturene helt greie, avviker i hvertfall ikke noe fra hvordan maskinen har vært tidligere. Har ellers tatt en titt inni maskinen nå og kan bekrefte at jeg ar Rev. 1 av kjøleløsningen.

 

Edit4: Tingenes tilstand er nå at jeg kommer meg inn i Vista på normal måten, men innen hele oppstartsprosessen er ferdig, så får jeg alle artifact'enes store mor på skjermen og maskinen låser seg. Får ta og skrive en mail til Dell Support nå.

 

Edit5: Sendte mail på søndag, fikk diagnostiseringsliste på mandag som jeg utførte og besvarte samme dag, og fikk idag (tirsdag) mail fra Dell om at tekniker er bestilt. Kommer på torsdag siden dette er første mulighet jeg har. Må si jeg ikke er annet enn storfornøyd med servicen jeg har fått fra Dell så langt.

 

Edit6: Får ta en liten update, hvis andre har vært ute for liknende problemer eller kommer til det. Dette er i hvertfall litt småsinnssykt... Har nå hatt besøk av tekniker to ganger. Første gang byttet han hovedkort, men fikk da problemer med å laste Vista. Dell anbefalte en reinstall, men fikk ikke en gang bootet fra DVDen. Etter diagnostisering og en kjapp mail-utveksling med XPS-support så kom tekniker en på nytt idag og byttet HK (igjen) og DVD-ROM'en. Vista bootet da fra DVDen, men så virket plutselig ikke touchpad'en (ja, han sjekket alle kablene). Dell mente at top-coveret burde byttes, så teknikeren kommer tilbake i morgen og gjør det. MEN han hadde dårlig tid og gikk før reinstallen av Vista var ferdig, noe som normalt ikke burde være et problem (har installert Vista ca 1000 ganger før). MEN da maskinen rebootet for å fullføre installasjonen, så dukket søren meg det samme problemet opp igjen - loading-screen for Vista kommer opp, men HDD-indikatoren blinker ikke og ingenting skjer. Og da jeg prøvde å boote fra DVDen, så funket plutselig ikke det igjen heller. Noe sier meg at det ikke er touchpad'en som er problemet akkurat...

Legger forresten til feilkodene fra diagnostiseringsprogrammet:

 

 

Error Code 0148

Msg: Error Code 2000-0148

Msg: Unit O: IDE ERROR

Sense Information: (04-4400)

Sense data: 70h 00h 04h 00h 00h 00h 00h OAh 03h F1h 50h 08h 44h 00h 00h 00h 00h 00h

 

Trykket så R for retry, og fikk da følgende (som er den jeg også fikk første gangen jeg kjørte programmet):

 

Error Code 0147

Msg: Error Code 2000-0147

Msg: Unit O: Optical drive BIST -- OPU test failed

 

 

Edit7: Hadde igjen besøk av tekniker som byttet palmrest, uten at det hjalp. Nå tok han med seg PCen og da jeg snakket med han på telefon senere så hadde Dell sendt så og si all innmat for å byttes ut, pluss en ny installasjonsdisk for OSet. Så nå blir det spennende å se om jeg får tilbake maskinen over helgen...

 

Edit8: Da var endelig PCen oppe og går igjen :w00t: Var en kabel mellom hovedkortet og panelet med startknappen osv som var problemet.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-179773

Min M1330 begynner å lage en lav summende lyd når jeg senker lysstyrken på skjermen. Noe som er kjent med dette problemet? Er det noen løsning på problemet?

Lenke til kommentar
Bah, da frykter jeg at GPUen har tatt kvelden her...

 

Min 8400GS GPU tok også nettop kvelden. Lignende symptomer som deg.

 

Jeg mailet dell-support, fikk en smørbrødliste over diagnostisering som jeg gikk gjennom, og deretter fikk jeg avtale når jeg ville ha besøk av tekniker fra infocare.

 

Teknikeren kom innom kontoret mitt og skiftet hovedkortet i maskinen. Han sa at dette problemet før eller siden intreffer i så og si alle M1330 som har 8400 GPU av en viss generasjon, så det er stor sansynlighet for at det har skjedd hos deg også. Reperasjonen tok 20min og jeg må inrømme at Dells service i dette tilfellet var veldig bra.

Endret av sjursjur
Lenke til kommentar
Min M1330 begynner å lage en lav summende lyd når jeg senker lysstyrken på skjermen. Noe som er kjent med dette problemet? Er det noen løsning på problemet?

 

Har samme "problem" selv. Både ved senking av lysstyrke og ved kjøring på batteri får jeg summelyd. Litt usikker på om det har vært sånn bestandig...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-179773

Jeg er også usikker på når problemet begynte eller om det alltid har vært der, tror det begynte en eller annen gang, men vet ikke når. Jeg har ikke noe problem når jeg kjører på batteri og full lysstyrke.

Lenke til kommentar

Fra en som har samme maskin og to bekjente som også har m1330; sånn skal maskinen ikke være. Er maskinen(e) fremdeles under garanti, ta kontakt med Dell og få de til å fikse/reparere. Jeg ville aldri ha finne meg i at maskinen oppfører seg sånn. Det er tross alt ikke en bærepose med matvarer vi har kjøpt. Det er et produkt til tusenvis av kroner. Alt SKAL fungere 100%. Basta! :)

Endret av troutmaster
Lenke til kommentar

Ring eller skriv til XPS-support ja. De svarer raskt. Så får du høyst sannsynlig en sjekkliste du må gå igjennom for å identifisere problemet.

 

Edit: Da har jeg fått installert Windows 7 RC1 x64. Det hele har gått smertefritt bortsett fra at: jeg får en feilmelding om at fingeravtrykksleseren ikke er koblet til, på tross av at den fungerer; og at jeg ikke får installert Symantec antivirusprogrammet mitt. Må si at førsteinntrykket ellers er veldig bra. Veldig intuitivt grensesnitt.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter 1,5 år med min XPS har jeg fått et problem....

 

Igår mens jeg satt og brukte den, så skulle jeg bare justere skjerm vinkelen plutselig for jeg en stripe på skjermen se vedlagte bilder.

 

Jeg har tidlgere hatt stripe feil på skjermen men da var det visst gpu/motherboard som var feil ogf jeg fikk det fikset. Regnet med at det var det samme nå, men det var før jeg skrudde av pcen, når jeg slo av pcen kan jeg nå se en tydelig sprekk i led skjermen.

 

Jeg har ikke mistet den på gulvet eller noe justerte bare vinkelen på skjermen da dette skjedde.

 

Så er spm hva Dell vil si til dette vi lde bare avvise meg?? Eller har jeg noe krav hadde jo håpet å ta dette på reklamasjon men når det ser sånn ut vet jeg ikke hva de vil si.

 

 

 

Endret av adi_82
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...