Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Helt fersk; 350k tenker jeg. Hvor mye man tjener utover det kommer an på stilling, hvor mye overtid man jobber, om det er mye øvelser, osv.

 

Grunnlønn på omkring 350-360 k for tiden (dvs grunnlønn pluss besetningstilleg som er at fast tillegg man får så lenge man flyr). I tillegg kommer en del overtid og øvelser og slikt. Blir nok fort over 400k for jagerflygere. Er vel omtrent det samme for helikopter. Veldig varierende for hvilken skvadron man kommer på og hvor fort man får status som operativ etter utsjekksprogrammet i norge. Grunnen til det er at mye av lønnen består av tillegg for øvelser, overtid, vakt osv som man selvsagt ikke får være med på med mindre man er "operativ".

 

Jobber selv på 330skv (Seaking) og hadde vel rundt 500k første året. Var da "operativ" fra april og utover. En kompis av meg flyr jagerfly og tjente vel omtrent det samme første året. Men det var et år med mye øvelse.

Endret av stringfellow
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871324
Vet jo at det er to helt forskjellige typer "flyvemaskiner", men om det går an å bli sivil-flyver for f.eks sas/norwegian/sterling etc. hvis man tar helipilot utanning?

Bare for å informere så har du ikke mulighet for å bli pilot i SAS. SAS har ikke ansatt piloter på 10 år, og vil heller ikke gjøre det på en stund da de står i fare for oppsigelser av piloter hvis ikke selskapets økonomi bedrer seg.

 

God jul alle sammen! :)

Endret av Slettet+9871324
Lenke til kommentar

Sønnen til en venninne av mora mi flyr Bell på rygge. Husker ikke hvilken skvadron i skrivende stund, men han er nå ferdigutdannet trafikkflyger. Han har fortsatt et par pliktår igjen, så regner med at forsvaret er litt behjelpelige når det gjelder å komme seg ut i sivil jobb hvis man ikke ønsker å fortsette i forsvaret

Endret av Mattovic
Lenke til kommentar
1. Sønnen til en venninne av mora mi flyr Bell på rygge. 2. Husker ikke hvilken skvadron i skrivende stund, men han er nå ferdigutdannet trafikkflyger. Han har fortsatt et par pliktår igjen, så regner med at forsvaret er litt behjelpelige når det gjelder å komme seg ut i sivil jobb hvis man ikke ønsker å fortsette i forsvaret

1. jaha :p

 

2. Så han kan fly for f.eks norwegian da elr? (eller kan han bare fly heli?)

 

Jeg brukte norwegian/sas som EKSEMPLER :) :)

Lenke til kommentar

Det dreier seg kun om helikopter. :)

 

Du kan ikke ta utsjekk på helikopter for deretter å forvente at du skal kunne fly fastving. Det blir litt banalt...

 

Dersom du er helikopterpilot i forsvaret er du svært ettertraktet på det sivile markedet etter endt værnepliktstid. Blant annet er luftambulansen en av de kandidatene som nærmest krever piloter fra forsvaret (Ikke et direkte krav, men det er et pluss i alle fall) :)

 

Du kan altså ikke fly på fastving. Da må du ta en helt annen utdanning. :)

 

Men dersom du flyr Hercules er det en annen sak. Du kan ikke gå direkte til f.eks. en 747, du må nok igjennom litt annen utdanning også, men dersom du flyr denne typen fly har du muligheter i det sivile markedet på den måten du tenker på. :)

Lenke til kommentar

Det skal vel ikke så veeeldig mye videreutdanning til for å gå fra jager/helikopter til flermotor/sivile fly? En del er det selvfølgelig, spesielt fra helikopter, men i og med at sivil flygerutdanning er på ca. 1 år, så kan det jo ikke være så mye som skal til for å gå fra helikopter til trafikkflyging med store fly?

Lenke til kommentar

Helikopterpilotene tjener ganske bra ja. I alle fall mer enn jagerpilotene. :)

 

Har hørt 600 000 på helikopter og 400 000 på jager. Men den forskjellen var rimelig stor så vet ikke om det stemmer.... :)

 

I det sivile markedetet tjener du alt fra 300 000 til en million etter som hvor mye du arbeider og hvilket selskap du jobber i. :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar

Var klar over det. Men han vil jo tjene mer på helikopter som følge av at de generelt flyr mer, og det var det jeg forsøkte å svare på. :)

 

Det at de deltar på flere øvelser og slikt er jo bare positivt. Kan aldri få nok av å fly i forsvaret har jeg hørt, og for å si det rett ut tviler jeg ikke det minste! :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar

Ja. Det er også en annen side ved jobb i forsvaret. Som helikopterpilot kan du måtte sette livet på spill for å redde andre, og det blir særdeles aktuelt nå som Norge deltar enda mer aktivt i utenlandske operasjoner. F.eks. har de to helikopterene som opereres i Marmane i Afghanistan reddet mange liv allerede. Vet ikke om de har blitt beskutt, men siden de har fløyet fiendtlige soldater og allierte soldater til sykehus og behandlig går jeg utifra at det er ganske hårete nede der. :(

 

Det å måtte forlate kone og barn for å reise ut i krig er vel de flestes mareritt. :(

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...