Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Han mener vel seleksjon. Ja, vi som har søkt får svar på om vi får komme til fase 1 av seleksjonsprosessen nå :)

Ja var det jeg mente :D

Men sesjon, er det noe alle som skal i militæret må gå på, og velger du/spør de hvor du vil gå (Hæren, Luftforsvaret, Sjø osv.)

Lykke til btw ;)

Endret av US4
Lenke til kommentar
Nei. :wee:

 

Forsvaret kjører sitt eget utdannelsesprogram og dette må du gå gjennom uansett for å få jobbe i forsvaret. :)

 

 

Jeez... :nei:

Ehh, og problemet med det er? Forsvaret er rimelig spesielt. For det første, det å fly jagerfly kan ikke sammenlignes med det å fly en boeing 737, det tror jeg du også skjønner. For det andre, du lærer VELDIG mye annet enn kun det å styre flyet. Hva er vitsen med å kunne styre flyet hvis du ikke vet hvordan du skal bruke det til å bekjempe fienden? Du lærer sannsynligvis ikke hvordan du skal utmanøvrere og skyte ned et fiendtlig fly på en sivil flyskole. Vil tro du heller ikke lærer noe særlig om CAS, og all den avanserte avionikken i et jagerfly som ikke kan sammenlignes med trafikkfly. Det er også viktig for forsvaret med kontinuitet. De kan ikke ha folk som søker jobb der "bare for å ha prøvd å kjøre jagerfly". Hvis du først blir jagerpilot, så må du bli værende en stund, fordi kompetanse er noe som bygges opp over tid. Det er ikke sånn at med et par år på skole så er du en fullendt jagerpilot og kan dermed hvile på laurbærne dine resten av karrieren. Læringen begynner først når du er ferdig på skolen!

Lenke til kommentar

Nei.

For å bli vurdert som søker må du være mellom 18 og 24 år (ikke eldre enn 24 år i opptaksåret), ha norsk statsborgerskap, plettfri vandel, generell studiekompetanse og god helse. Man kan søke det skoleåret man er avgangselev ved videregående skole, så lenge man innen utgangen av året vil få generell studiekompetanse. God helse betyr at du må være skikket til å få en flymedisinsk godkjennelse. Det innebærer blant annet 100 prosent normalt, ukorrigert syn. Briller, linser og laseroperasjoner vil være diskvalifiserende.

 

Kilde:

http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/sta...tdanning/lfs/#1

Lenke til kommentar

Jeez... :nei:

Ehh, og problemet med det er? Forsvaret er rimelig spesielt. For det første, det å fly jagerfly kan ikke sammenlignes med det å fly en boeing 737, det tror jeg du også skjønner. For det andre, du lærer VELDIG mye annet enn kun det å styre flyet. Hva er vitsen med å kunne styre flyet hvis du ikke vet hvordan du skal bruke det til å bekjempe fienden? Du lærer sannsynligvis ikke hvordan du skal utmanøvrere og skyte ned et fiendtlig fly på en sivil flyskole. Vil tro du heller ikke lærer noe særlig om CAS, og all den avanserte avionikken i et jagerfly som ikke kan sammenlignes med trafikkfly. Det er også viktig for forsvaret med kontinuitet. De kan ikke ha folk som søker jobb der "bare for å ha prøvd å kjøre jagerfly". Hvis du først blir jagerpilot, så må du bli værende en stund, fordi kompetanse er noe som bygges opp over tid. Det er ikke sånn at med et par år på skole så er du en fullendt jagerpilot og kan dermed hvile på laurbærne dine resten av karrieren. Læringen begynner først når du er ferdig på skolen!

 

Det er jo det som er problemet. Jeg har utrooolig lyst til å kjøre jagerfly, men gidder ikke 12 års plikttjeneste

pluss 2-3års utdanning. Så det hadde vært greit om de tillot utdannede piloter (sivile) å få jobbe et år eller to

som jagerfly pilot (+opplæring, seff) ;) Skjønner jo godt at det er en stor forskjell. Duh..! :!:

Lenke til kommentar

Da skjønner jeg ikke helt hvorfor du spør....

 

Hvorfor i all verden skulle forsvaret koste på deg en uhorvelig mengde penger for at du skulle jobbe for dem i to-tre år? Når du godtar jobb i forsvaret og har fått tilbud om å bli pilot, og takker ja til dette får du gratis utdanning som jagerflypilot og som en gjenntjeneste til forsvaret forplikter du deg til å jobbe for dem i tolv år. På den måten er ikke pengene helt bortkastet allikevel. Slik kan det sies.

 

Det du spør om er direkte tåpelig synes jeg. Du forventer at forsvaret skal bruke ca. tre millioner kroner for å trene deg opp til å klare de oppdragene du blir stilt overfor, slik at du kan komme og gå slik det passer deg.

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar
Da skjønner jeg ikke helt hvorfor du spør....

 

Hvorfor i all verden skulle forsvaret koste på deg en uhorvelig mengde penger for at du skulle jobbe for dem i to-tre år? Når du godtar jobb i forsvaret og har fått tilbud om å bli pilot, og takker ja til dette får du gratis utdanning som jagerflypilot og som en gjenntjeneste til forsvaret forplikter du deg til å jobbe for dem i tolv år. På den måten er ikke pengene helt bortkastet allikevel. Slik kan det sies.

 

Det du spør om er direkte tåpelig synes jeg. Du forventer at forsvaret skal bruke ca. tre millioner kroner for å trene deg opp til å klare de oppdragene du blir stilt overfor, slik at du kan komme og gå slik det passer deg.

 

For at jeg skal ha det gøy seff, og "kanskje" vurdere å signere kontrakt til jeg er 35 :innocent:

 

 

Btw; det var bare et ærlig spørsmål fra en nyskjerrig ungdom som tenker på en fremtid innen luftfart.

Må da få lov til å spørre hvis det er noe jeg lurer på, syntes ikke du? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...