Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da skjønner jeg ikke helt hvorfor du spør....

 

Hvorfor i all verden skulle forsvaret koste på deg en uhorvelig mengde penger for at du skulle jobbe for dem i to-tre år? Når du godtar jobb i forsvaret og har fått tilbud om å bli pilot, og takker ja til dette får du gratis utdanning som jagerflypilot og som en gjenntjeneste til forsvaret forplikter du deg til å jobbe for dem i tolv år. På den måten er ikke pengene helt bortkastet allikevel. Slik kan det sies.

 

Det du spør om er direkte tåpelig synes jeg. Du forventer at forsvaret skal bruke ca. tre millioner kroner for å trene deg opp til å klare de oppdragene du blir stilt overfor, slik at du kan komme og gå slik det passer deg.

ca. 30 millioner, mener du vel?

 

Da skjønner jeg ikke helt hvorfor du spør....

 

Hvorfor i all verden skulle forsvaret koste på deg en uhorvelig mengde penger for at du skulle jobbe for dem i to-tre år? Når du godtar jobb i forsvaret og har fått tilbud om å bli pilot, og takker ja til dette får du gratis utdanning som jagerflypilot og som en gjenntjeneste til forsvaret forplikter du deg til å jobbe for dem i tolv år. På den måten er ikke pengene helt bortkastet allikevel. Slik kan det sies.

 

Det du spør om er direkte tåpelig synes jeg. Du forventer at forsvaret skal bruke ca. tre millioner kroner for å trene deg opp til å klare de oppdragene du blir stilt overfor, slik at du kan komme og gå slik det passer deg.

 

For at jeg skal ha det gøy seff, og "kanskje" vurdere å signere kontrakt til jeg er 35 :innocent:

Som pilot blir du yrkesoffiser, ikke avdelingsbefal (sistnevnte ordning er forøvrig en hærordning, luft og sjø har andre ordninger for befal med bare befalsskole), og kan dermed jobbe i forsvaret til du pensjonerer deg.

 

Det koster nok Forsvaret langt mer enn tre millioner per ferdigutdannede jagerflyger...

tror faktisk vi snakker 8-sifret.

 

Er du klar over hvor mye mer et 8 sifret tall er enn 3 millioner? :p

Ja, 3,3 ganger så mye, ca.

Lenke til kommentar

Haha snakk om å drite seg ut:P skal aldrig mer poste på forum når jeg er trøtt! :p

Tenkte av en eller annen grunn på 1 milliard som det første 8 sifra numret :S

 

Men 30 mill stemmer ganske bra på en f16 utdanning afaik.

Lurer på hvor mange prosent av de pengene som går til fuel :p

Lenke til kommentar
Hehe. Da sier vi det sånn. :)

 

Takk for en hyggelig diskusjon. Var nok litt krass i språkbruken, beklager det. Ingen spørsmål er dumme spørsmål, bare så det er sagt. :)

 

Yes sir :thumbup:

 

Ja takk for gode minner :!: :p

Det skal du ikke tenke på vettu, vi blir alle litt irritert nå og da :thumbup:

Lenke til kommentar

Heihei, jeg skal prøve å få ut spørsmålet mitt på en forståelig måte.

 

Jeg går nå 3vg, og er ferdig med allmenn utdanning til sommerferien. Etter dette er jeg ikke helt sikker på hva jeg vil gjøre, men har store planer om å jobbe for så og reise. Det jeg lurer på er om det er mulig å søke på flygerskole etter et år igjen (altså 2010) uten å ha gjort førstegangstjeneste.

 

Den 12. Ferbruar skal jeg på sesjon, så har lyst å ha planene klare innen den tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...