Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

Og hvorfor er det sykt? Det er krevende å bli pilot, og populariteten til forsvaret varierer. I noen årskull vil "alle" bli noe innen media, i noen årskull vil "alle bli spesialjegere" og av og til vil "alle" bli jagerpiloter. Dette varierer. Om det er få søkere, og ingen av de er "crème de la crème", så er ingen gode nok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det slik på flygeskolen at en tar opp alle som en føler er i stand til å bestå utdanningen, eller er det konkurranse om et visst antall plasser hvert år (med et visst minstekrav, og så varierer det hvert år hvor mye over minstekravene en må være), bestemt av behovet for nye piloter?

 

Såvidt jeg har forstått så kommer du inn kun hvis du er god nok. Det er et visst antall plasser, men det er sjeldent at alle plassene blir besatt :)

Selvfølgelig slipper du kun inn om du er god nok, men reverser problemstillingen. Vil du risikere å ikke komme inn ett år, mens du kunne kommet inn med de samme prestasjonene året før, fordi det var sterkere konkurranse det året du søkte? På BS og KS-opptak er det slik. Mens på fjernesk-opptaket, samt spes.styrke-opptakene så er det ubegrenset med plasser, og de prøver så langt det lar seg gjøre å ta inn alle som er gode nok, uavhengig av om det er et godt eller et dårlig kull dette året. Altså kan de ta inn 0 noen år, og i teorien flere hundre neste år.

 

Det kan nok hende at du risikerer det, siden det er en begrensing på kapasiteten på LFS, men såvidt jeg forstår har aldrig den klassen vert full.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871324
Og hvorfor er det sykt? Det er krevende å bli pilot, og populariteten til forsvaret varierer. I noen årskull vil "alle" bli noe innen media, i noen årskull vil "alle bli spesialjegere" og av og til vil "alle" bli jagerpiloter. Dette varierer. Om det er få søkere, og ingen av de er "crème de la crème", så er ingen gode nok.

Det er sykt fordi det sier litt om hvor krevende det er! :yes:

Lenke til kommentar
Kapasiteten på Flyskolen er 40 aspiranter, og den står ikke i fare for å bli nådd. Da jeg søkte var det 541 søkere, rundt halvparten av disse kom til Fase 2. 29 begynte på uttaksflyging, og 15 ble flyelever. Alle som er kvalifiserte kommer gjennom, det er ikke slik at de har et visst antall plasser å fylle.

Så folk ryker ut på uttaksflygningen fordi de ikke klarer å få framgang etter hver flytur?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871324

Er ikke noe ekspert, skal selv søke om ett år. Men hørt at folk ryker blandt annet ut fordi de har et omfattende teoripensum som skal læres på veldig kort tid. Veldig mye pugging og at mange av elevene ryker ut solo-tider. Altså når du begynner å fly solo. Det kan både være prestasjonsangsten eller at du tar litt for lett på ting, eller at en rett og slett ikke "hacker" landingene.

Lenke til kommentar
Kapasiteten på Flyskolen er 40 aspiranter, og den står ikke i fare for å bli nådd. Da jeg søkte var det 541 søkere, rundt halvparten av disse kom til Fase 2. 29 begynte på uttaksflyging, og 15 ble flyelever. Alle som er kvalifiserte kommer gjennom, det er ikke slik at de har et visst antall plasser å fylle.

 

Fadern fortalte om da han søkte her forleden. Da han søkte var det litt over 3000 som søkte. :)

 

Det er en stund siden da...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871324
Kapasiteten på Flyskolen er 40 aspiranter, og den står ikke i fare for å bli nådd. Da jeg søkte var det 541 søkere, rundt halvparten av disse kom til Fase 2. 29 begynte på uttaksflyging, og 15 ble flyelever. Alle som er kvalifiserte kommer gjennom, det er ikke slik at de har et visst antall plasser å fylle.

 

Fadern fortalte om da han søkte her forleden. Da han søkte var det litt over 3000 som søkte. :)

 

Det er en stund siden da...

Rundt 1980?

Lenke til kommentar

Jeg la merke til i en annen tråd at på fase 1 eller 2 så spurte de deg om en del merkelige ord. Gjør de det ?

Skal prøve å finne tråden

 

Fant den:

Diskusjon innen Luftforsvaret

Road11

Lagt inn på: 10/02-2008 : 13:06

 

QUOTEJeg var på den andre gruppa, følte det gikk sånn passe greit. Eneste var vel den første matteoppgaven som var vanskelig, og norsken! Hadde sikkert bare hørt 10 av de orda vi fikk. Enn med deg da?Var på andre gruppa jeg også, satt ganske langt fremme.Tror det gikk ganske bra, med unntak av den siste testen, og noen av figurene på den første.Får vel bare vente et par uker og se =)...

Endret av US4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

29 stk. videre til uttaksflyging sier du, hvor mange gikk videre fra fase 2 til befalsskolen ca.?

 

Og hva skjer hvis man ryker ute i fase 2 eller før? Er man i gang med befalskurset må man vel fullføre førstegangstjenesten?

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar

Spør om endel funky ord, men er liksom ikke så mye å gjøre med det, om ikke du er autist og pugger fremmedordlisten selvsagt ;) Er uansett ikke dårlige resultater på enkeltprøver man ryker på, men snittet.

Var 29 som begynte på befalsskolen, ingen som røk ut der, det skjer vel aldri tror jeg. Om du ryker på fase 2 er du jo ikke igang med skolen, så da faller du tilbake til det vanlige systemet, er jo ikke alle som kalles inn til førstegangstjeneste.

Lenke til kommentar

Takk for en flott tråd, og at du svarer på mange spørsmål Turin Turambar! Har nå søkt selv etter mange års ventetid på å bli gammel nok, og kjenner det kribler i blodet etter å få komme inn på opptak og vise hva jeg kan og vil! Fårhåpentligvis sees vi om noen år vinge mot vinge over Bodø eller Ørlandet :)

 

Blir jo kjekt for deg som blir første (?) kull som får fly T-6'en til høsten, flunka nytt fly og greier, de gamle T-37 ser passe slitt ut..

Endret av thestuntpilot
Lenke til kommentar

jeg ringte til forsvaret for over en uke siden å lurte på om når jeg fikk tilbakesendt søknaden, da fikk jeg ikke noe direkte svar, men de fortalte at de begynte å sende tilbake den 1 des. jeg søkte dagen etter søknadprossesen startet på nett.. de virket ikke noe særlig ivrige til å hjelpe. hva skal jeg gjøre nå? bare vente?

Endret av phoenix90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...