Gå til innhold

Du jobber bedre med stor skjerm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva med de som jobber med andre ting enn bare tekstredigering og regneark?

Undersøkelsen er litt begrenset. Det er bare 96 deltagere og vi vet ikke så mye om hvilken alder og erfaring med ulike skjermstørrelser og programmer de har. Bruksmønstrene er begrenset til bare to vanlige kontoroppgaver: regneark og tekstbehandling. Jeg tror nok vi fortsatt må bruke litt intuisjon for å finne ut hva som passer vårt eget bruksmønster best.

 

Akkurat nå kunne jeg tenkt meg 3 skjermer:

20" + 24" + 20"

1600x1200 + 1920x1200 + 1600x1200

 

Da hadde jeg fått en stor skjerm i midten og to avlastingsskjermer på sidene som jeg enkelt kunne hatt oppe fullskjerm-programmer i passe størrelse.

Lenke til kommentar
Forskjellen på 19" og 24" er enorm. Jeg har selv 1 20" og en 19" her og 19" er bare helt tragisk mtp. oppløsning. Det er knapt plass til noe som helst informasjon.

 

Hva meg som har 19" med 1680x1050? Jeg har ganske god plass til info.

 

 

Jeg har 20" med mulighet for opptil 1920x1440 :)

Lenke til kommentar

På jobb har jeg fire 19", og synes det fungerer bra.

Hjemme har jeg to 24" og en 20", men bruker de til litt andre ting.

 

Masse skjermplass er i hvert fall veldig behagelig. 5040x1440 er ikke noe problem å bruke opp hvis man driver med sequencing, for eksempel.

 

Fjernstyrer man servere, er flere 19" like greit, synes jeg.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Jeg har brukt mange ulike konfigurasjoner og føler at 2*19" blir litt for lite på hver skjerm mens 1*24" blir litt akkurat passe for én skjerm, men jeg skulle gjerne hatt en avlastingsskjerm i forbindelse med den. F.eks 24" + 20" (1920x1200 + 1600x1200).

 

30" synes jeg blir litt i største laget. Jeg vil heller ha to skjermer siden det blir enklere å bruke fullskjerm-applikasjoner på de.

 

Kjører slik du nevner her og må si det er utrolig behagelig (og effektiv) måte å jobbe på.

Lenke til kommentar
men dette kommer vel veldig an på hva man faktisk jobber med, tviler på at de som jobber med excel og slike "simple" ting merker så mye forskjell på 19" og 24"...

 

Når ble excel simpelt? Poenget er at man har all informasjonen man trenger lett tilgjengelig uten å måtte minimere og maksimere en hel haug med vinduer. Man trenger bare å flytte blikket litt. Forskjellen på 19" og 24" er enorm. Jeg har selv 1 20" og en 19" her og 19" er bare helt tragisk mtp. oppløsning. Det er knapt plass til noe som helst informasjon.

 

du ser kanskje at jeg skrev "simple" ting, med ""...

men, er avhengig av skjermer selv, sitter selv med2x24" og 2x19"

det er STOR forkjell på 19" og 24" ja, trodde ikke at det var så mye forskjell før jeg fikk mine 24", satt med 22" og 19" før

Endret av aklla
Lenke til kommentar
men dette kommer vel veldig an på hva man faktisk jobber med, tviler på at de som jobber med excel og slike "simple" ting merker så mye forskjell på 19" og 24"...

 

Disse "simple" tingene som du omtaler excel som er etter min mening en av de applikasjonene som aller best drar nytte av to skjermer. Dette ut fra at du - (om du da ikke bare sitter med cdlista di i to kolonner) - gjerne har flere regneark som du jobber parallelt med og eventuelt skal kjøre statistikk på og overføre til tekstdokumenter. Da hjelper det veldig på oversikten med større eller helst flere skjermflater å fordele arbeidet på.

 

Selv gikk jeg over til flere skjermer for noen år siden og tror faktisk at for min bruk er to skjermer mer hensiktsmessig enn en stor. (dvs nå jobber jeg på to stk crt, hhv 24" og 19")

 

torfinns

Lenke til kommentar

Sitter nå med en 22" 1680x1050, men kunne godt tenkt meg en 22" til for bildebehandling. Må være genialt å ha verktøy på en skjerm og bildet på den andre skjermen. Snusa litt på 24" til jeg fant ut at den var for høy til å passe inn i hjørne-databordet. Skjermene blir jo bare billigere og billigere så det blir nok en 22" til når pengene strekker til.

 

Hadde et monster av en 19" crt tidligere. Den tok jo opp nesten all plassen på data-bordet. Savner ikke det akkurat, bortsett fra at den var sinnsykt behagelig å sitte lenge foran.

Lenke til kommentar
Interessant lesning, må jeg si .. :) Sitter selv på en 19", og føler det holder i massevis.

Syntes jeg også når jeg brutke en laptop med 15,4".. helt til jeg fikk meg en 17".

Og når jeg fikk meg 24" så oppdaget jeg virkelig hvor lite 17/19" virkelig var, og hvor ueffektivt det faktisk var.

Lenke til kommentar

Hva meg som har 19" med 1680x1050? Jeg har ganske god plass til info.

Jeg har 20" med mulighet for opptil 1920x1440 :)

Ja? Jeg er ikke noe fan av høy oppløsning og vil heller ha et pan med lav oppløsning slik at du slipper å sitte helt opptil skjermen eller myse.. Jeg har heller 2 skjermer med lav oppløsning slik at man kan slappe av i øynene og konsentrere på å være kreativ og produktiv. Vi kjører med standard 17" LCD på jobben, men der er ikke hovedoppgaven å sitte og knote med en datamaskin hele dagen.. Heldigvis

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...