Gå til innhold

Kristen: Hva gjør at du tror?


Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg driver med et lite prosjekt på egenhånd der jeg prøver å finne ut hvorfor folk velger å tro på ei gammel bok med skrønehistorier i. Fortell meg hvorfor du tror på det du gjør. Ateister må gjerne fortelle hva som gjør at de IKKE tror.

 

Min grunn til å ikke tro er rett og slett at det ikke spiller noen rolle. Her går folk rundt og sier de har blitt frelst, andre reiser til Afrika på misjonsreise. Grunnen min for å ikke tro er a) det spiller ingen rolle whatsoever, du utgjør ingen forskjell bortsett fra på meningsmålinger, da Norge kan virke som et veldig kristent land, og b) Bibelen må være det værste og mest usannsynlige eventyret jeg noen gang har kikka i. Ærlig talt: Kom her og fortell meg at du, kristen, virkelig, med hele din fornuft og evne til å tenke (eller ikke) rasjonelt, hvordan du kan tro at Noah fylte en båt med masse dyr, at det kom en flom, at en slange snakket, at Jesus stod opp fra de døde eller det at han vandret på vannet, at en brennende busk talte...

 

Nå må da noen kristne snart ta et hint og skjønne at dette er eventyr? Ærlig talt, de tror på snakkende slanger og busker?`

 

Fortell meg hvorfor du tror, så skal jeg prøve å ikke bli hissig og drite deg ut. Du har fått en utfordring, kristen. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med uttalelser som denne:

Fortell meg hvorfor du tror, så skal jeg prøve å ikke bli hissig og drite deg ut. Du har fått en utfordring, kristen. smile.gif

er jeg redd du ikke får mange svar... :)

 

Du starter jo ikke dette for å diskutere, men for å drite ut, som du selv sier og siden det er mange like tråder som denne er det kanskje bedre du svarer/mener noe der? Og denne stenges?

 

Jeg følte som ateist at jeg også fikk en utfordring skjønner du :p

Lenke til kommentar

jeg tror ikke på gud og grunnen er mangfoldig!

men jeg kan ta noen av tingene som gjør meg til en skeptiker.

 

1) vi har mange religioner

- krisendommen

- jødedommen

- de greske guder

- norrøne guder

- samiske guder

- indianske guder

- maya indianerne

- de gamle egyptiske guder

- små religioner

- hindu og buddhismen

 

hvorfor er det så mange religioner der de fleste av dem sier at det finnes bare en gud? hvilken ville du tro på?

 

2) vitenskap

- dinosaurer

- jorden er rund, noe som kirken i middelalderen ikke mente

- big bang teorien (personlig så mener jeg hva skapte big bang?)

- vitenskaplige bevis får det som står i bibelen

- ingen dokumenterte bevis som kan forbindes direkte til bibelen

- nye evangelier er oppdaget som bibelen ikke har med

 

3) hvorfor kan ikke gud hindre krig og elendighet?

 

men..... jeg respekter andre folks tro, det er dette som gjør verden spesiell.

hvis jeg var døds truet eller i ekstremfare så ville jeg nokk vent fjeset mot gud, ville ikke du? for troen på noe er alt vi har igjen når vi har mistet alt

Lenke til kommentar

De kristne jeg kjenner tror fordi de er oppdratt til det, og jeg har inntrykket av at de fleste tror på grunn av akkurat dette. Det er en del av deres oppdragelse, de har fått Jesus gjennom morsmelka og det er lite eller ingenting som vil få dem til å slutte å tro.

 

edit:

Hvorfor jeg ikke tror. Jeg er ikke oppdratt til det. Altså, foreldrene mine sa aldri at jeg ikke skulle tro, de lot meg finne ut av det selv. Og når jeg ikke er blitt hjernevasket siden jeg var liten til å tro på gud, engler, jesus og det som værre er har jeg vanskelig for å finne dette logisk. Jeg har heller ingen grunn til å tro, jeg lever i et land hvor de fleste har det såpass godt at tro som motivasjon rett og slett er overflødig.

Endret av teletubbiekid
Lenke til kommentar
Jeg tror fordi jeg har blitt overbevist om at det ligger noe i å tro på det.

hva var det som overbeviste deg og hva ble du overbevist over?

 

Jeg ble overbevist om at Jesus døde, og stod opp, slik at jeg kunne få evig liv/del i guds rike/komme til himmelriket. I tillegg så jeg hva troen gjorde med vennene mine, og folkene i menigheten jeg begynte å besøke, og jeg ønsket å ta del i det. Jeg ble vel kanskje overbevist av forkynnere som kom til menigheten og venner.

Lenke til kommentar

Jeg tror på grunnlag av et perfekt budskap om å elske hverandre, et meget godt oppsett på hvordan man bør leve livet til det fulle, kjærlighetsbudskapet, troen på noe overnaturlig (Jeg tror IKKE at ting bare kom av seg selv) og mine egne personlige spirituelle opplevelser. Jeg skal ikke gå så voldsomt inn i det siste, men jeg kan røpe at det har vært sterkt for meg.

 

Inb4gamletestamentet+krig

Lenke til kommentar
Jeg tror fordi jeg har blitt overbevist om at det ligger noe i å tro på det.

hva var det som overbeviste deg og hva ble du overbevist over?

 

Jeg ble overbevist om at Jesus døde, og stod opp, slik at jeg kunne få evig liv/del i guds rike/komme til himmelriket. I tillegg så jeg hva troen gjorde med vennene mine, og folkene i menigheten jeg begynte å besøke, og jeg ønsket å ta del i det. Jeg ble vel kanskje overbevist av forkynnere som kom til menigheten og venner.

høres overbevisende ut..

men ok!

 

Når du sier du tror på Jesus...Hva legger du i det?

At han er av en natur (guddommelig eller menneskelig) eller begge deler?

Lenke til kommentar

Allegorier o.l. er jo fint, men jeg sier som Dukhat:

When the darkness comes, if you ever have doubt about your actions, all you need do is look into the face of a Vorlon. Once you see that all doubt is erased forever.

 

Så kan jo andre kalle det hallusinasjoner, forresten så gjenkjente jeg figuren Behemoth hadde på banneren under Inferno '08.... go figure :innocent:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
2) vitenskap

- dinosaurer

- jorden er rund, noe som kirken i middelalderen ikke mente

- big bang teorien (personlig så mener jeg hva skapte big bang?)

- vitenskaplige bevis får det som står i bibelen

- ingen dokumenterte bevis som kan forbindes direkte til bibelen

- nye evangelier er oppdaget som bibelen ikke har med

 

-Kriste meinar at dinosaurane ikkje klarte å overleve lenge etter floden fordi det var for lite oksygen i lufta(dei har funne bobler med luft som tyder på at det ar meir oksygen før.)

Kvifor kan vi finne DNA(dei har funne blodet til ein dinosaur) av dinosaurar vis dei levde for mange hundere millionar år sidan. Kvifor veit menneske om dinosaurar??? Det fins mange tegningar av dinosaurar i hole og nokon av dei viste spesielle sirklar på "huda" som forskarane fant ut i etter tid at det faktisk var(ikkje på alle dinisaurar).

-I biblene står det at jorda er rund, men dei romerske trudde at den var flat, så alle trudde heller det.

-Det er Romerske skrifter som kan dokumentere at Jesus levde og vart krossfesta.

-Kanskje du ikkje veit at bibelen har blitt satt i sammen av folk....

dei tenkte vell at dei ikkje var så viktige.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
-Kriste meinar at dinosaurane ikkje klarte å overleve lenge etter floden fordi det var for lite oksygen i lufta(dei har funne bobler med luft som tyder på at det ar meir oksygen før.)

Kvifor kan vi finne DNA(dei har funne blodet til ein dinosaur) av dinosaurar vis dei levde for mange hundere millionar år sidan. Kvifor veit menneske om dinosaurar??? Det fins mange tegningar av dinosaurar i hole og nokon av dei viste spesielle sirklar på "huda" som forskarane fant ut i etter tid at det faktisk var(ikkje på alle dinisaurar).

-I biblene står det at jorda er rund, men dei romerske trudde at den var flat, så alle trudde heller det.

-Det er Romerske skrifter som kan dokumentere at Jesus levde og vart krossfesta.

-Kanskje du ikkje veit at bibelen har blitt satt i sammen av folk....

dei tenkte vell at dei ikkje var så viktige.

Er dette aprilsnar?

 

Ingen har funnet 1. blod, 2. DNA eller 3. hulemalerier av dinosaurer.

1. trykket som fossilene er omgitt av, gjør at all organisk materiale blir omdannet til mineraler, dermed kan man ikke få tak i blod

2. DNA overlever ikke 1 million år engang (tror DNA sjeldent overlever noe mer en 20 000 år, men er ikke helt sikker på dette)

3.1 Det fantes ikke mennesker på den tiden.

 

Står det noe om at jorden hverken er rund eller flat i bibelen? ikke som jeg kan huske ihvertfall. sikkert noen som kan rette meg, og sitere.

 

Vi vet faktisk veldig lite om dinosaurer, utenom det man kan finne ut ved å se på skjelettet. Noen dinosaurer har man faktisk fått tak i "hud" fra (fossilt selvsagt)

 

Alt i alt: religiøse mennesker må slutte å late som de driver med vitenskap.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
-Kriste meinar at dinosaurane ikkje klarte å overleve lenge etter floden fordi det var for lite oksygen i lufta(dei har funne bobler med luft som tyder på at det ar meir oksygen før.)

Kvifor kan vi finne DNA(dei har funne blodet til ein dinosaur) av dinosaurar vis dei levde for mange hundere millionar år sidan. Kvifor veit menneske om dinosaurar??? Det fins mange tegningar av dinosaurar i hole og nokon av dei viste spesielle sirklar på "huda" som forskarane fant ut i etter tid at det faktisk var(ikkje på alle dinisaurar).

-I biblene står det at jorda er rund, men dei romerske trudde at den var flat, så alle trudde heller det.

-Det er Romerske skrifter som kan dokumentere at Jesus levde og vart krossfesta.

-Kanskje du ikkje veit at bibelen har blitt satt i sammen av folk....

dei tenkte vell at dei ikkje var så viktige.

Er dette aprilsnar?

 

Ingen har funnet 1. blod, 2. DNA eller 3. hulemalerier av dinosaurer.

1. trykket som fossilene er omgitt av, gjør at all organisk materiale blir omdannet til mineraler, dermed kan man ikke få tak i blod

2. DNA overlever ikke 1 million år engang (tror DNA sjeldent overlever noe mer en 20 000 år, men er ikke helt sikker på dette)

3.1 Det fantes ikke mennesker på den tiden.

 

Står det noe om at jorden hverken er rund eller flat i bibelen? ikke som jeg kan huske ihvertfall. sikkert noen som kan rette meg, og sitere.

 

Vi vet faktisk veldig lite om dinosaurer, utenom det man kan finne ut ved å se på skjelettet. Noen dinosaurer har man faktisk fått tak i "hud" fra (fossilt selvsagt)

 

Alt i alt: religiøse mennesker må slutte å late som de driver med vitenskap.

 

trur du er narren her xD

 

1. http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html...752C1A962958260

 

2. Kva med ca 4000 år

 

3. Nei menneske fantest ikkje på den tida, men dinosaurane på vår tid.....

Dinosaurar er dragar i biblen vis du ikkje veit det.

Lenke til kommentar
-I biblene står det at jorda er rund, men dei romerske trudde at den var flat, så alle trudde heller det.

Denne karen vil ha det annerledes:

The Fact the Earth is Flat is not my opinion, it is a Proved Fact! While all we need to know is that the Bible says the Earth is flat (Is.40:22, Ez.7:2, Dn.2:35; 4:10-11,20, Mt.4:8)... but for a second can you imagine what these so-called 'scientists would have us believe --- If the earth really was round, that would mean there arre people who are HANGING DOWN, HEAD DOWNWARDS while we are standing head up? But since the theory allows to travel to those parts of the earth where the people are said to hand head downward, and still to fancy ourselves to be heads upwards, and our friends whom we have left behind us to be heads downwards! LOL! What foolishness! TheWHOLE THING IS A MYTH - A DREAM - A DELUSION - and a snare, and, instead of there being any evidence at all in this direction to substantiate this popular theory, it is plain proof that the Earth is Not A Globe!

:whistle:

Lenke til kommentar
"it is likely that the bone fragments belong to a Cretaceous period dinosaur or dinosaurs."

Altså var denne dinosauren fra krit-tiden (som var for 145 millioner år siden, ikke 4000 år)

Dette er heller ikke snakk om fullstendig DNA, langt ifra.

 

Nevn en dinosaur som man kan finne i dag, eller en gang for 4000 år siden.

Lenke til kommentar

Helt utrulig! Jeg er målløs! Kikket litt på den internett adressa som var linket til der og må si at jeg rett og slett ikke trodde det gikk an å bli så helt fantastisk og fanatisk ignorant! WOW, bøyer meg i støvet over hva de amerikanerne kan finne på i sitt eget land! Og så syntes de at taliban er gærne? Himmel, de HAR jo informasjonen som trengs for å styre klar av idioti ala dette her og så bruker de den ikke!? Merkelig hvor ekstreme de kan klare å bli der borte egentlig? Helt utrolig....

 

Og jeg som trodde mormonere var blandt de galeste .... Men selv de må se seg slått på målstreken av disse ignorante galningene... Jorden er flat og står stille mens solen kretser rundt jorden... Jaja, de saktmodige skal jo arve jorden som det heter og her har vi noen sterke kandidater til den arven, det er sikkert :D De trenger ikke å dra en orderud engang får å få den... :p

 

 

Kråke smile.gif

 

He he :D. Nesten, men ikke helt. Etterkommere ja, men ikke dinosauruser... :D

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...