Gå til innhold

Kristen: Hva gjør at du tror?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Siden allmektighet og allvitenhet begge forårsaker slike infinite loops, kan de ikke være tilfelle. Selv Guds eksistens forårsaker slike infinite loops, og da kan heller ikke Gud eksistere. Så enkelt er det faktisk.

 

Nå tror jeg du blander sammen matematikk og religion. Som kristen ser jeg ingen problem i å tenke at Gud er i stand til det umulige.

My point exactly.

 

Bibelen avslører også seg selv, hvis det er riktig at det står noe à la: «Uten tro er Gud ingenting».

 

www.bibelen.no

Søkeresultat

Vers Tekstutdrag

 

0 treff for 'Uten tro er Gud ingenting'

Bibelen avslører også seg selv, hvis det er riktig at det står noe à la: «Uten tro er Gud ingenting».

Altså trenger det ikke være ekstakt sånn. Det er uansett noe jeg har fått fra noen andre så det trenger ikke stemme. Det ville kanskje vært for mye å håpe på uansett. :wee:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Carbon datering fx... Mange her kan sikkert langt mer om dette enn jeg, jeg bare vet at det lar seg gjøre med forskjellige metoder som ihvertfall kan si hvor mange mill år siden det er, om ikke kanskje på året... De sager ikke av benet og teller ikke årringer nei.. he he... :D

De bruker ikke karbondatering, sida karbondatering fungerer ikke på ting over 50 000 år. Finnes andre stoffer som de bruker. Ofte bruker de flere på en gang, slik at eventuelle abnormaliteter blir minimalisert.

 

Liste (fra Wikipedia):

* argon-argon (Ar-Ar)

* fission track dating

* helium (He-He)

* iodine-xenon (I-Xe)

* lanthanum-barium (La-Ba)

* lead-lead (Pb-Pb)

* lutetium-hafnium (Lu-Hf)

* neon-neon (Ne-Ne)

* optically stimulated luminescence dating

* potassium-argon (K-Ar)

* radiocarbon dating

* rhenium-osmium (Re-Os)

* rubidium-strontium (Rb-Sr)

* samarium-neodymium (Sm-Nd)

* uranium-lead (U-Pb)

* uranium-lead-helium (U-Pb-He)

* uranium-thorium (U-Th)

* uranium-uranium (U-U)

 

 

 

 

 

Jeg har vært sånn halvveis ateist sida vi hadde vår første KRL-time. Trudde ingenting på historiene om Jesus og Goliat og Noa og de der. Syntes de hørtes ut som eventyr skrevet i ei gammel bok.

 

Etterhvert som tida gikk så fant jeg ut at verden var så fin, vakker og utrolig satt sammen. Slikt kunne det da ikke ha oppstått helt tilfeldig! Så jeg slutta helt å tru på noen form for gud, og etter jeg fant noen filmer av Dawkins på nettet ble jeg interessert i evolusjon og fysikk. Nå prøver jeg å lese igjennom The Selfish Gene for å få ei større forståing over verda rundt meg (hater å lese bøker).

 

Skjønte heller aldri hvorfor vi ble opplært til at GT var noe vi ikke trudde noe på, men NT var myyyye bedre og det trudde vi på! Hva gjorde så, at GT plutselig ikke var noe å tru på, men alikavel snakke masse om sitat gjort av personer i GT som om de trudde på GT.

 

F.eks moses sin tur med alle egypterne. Den historia var sann plutselig.

Lenke til kommentar
Nå prøver jeg å lese igjennom The Selfish Gene for å få ei større forståing over verda rundt meg (hater å lese bøker).

 

Det kommer nok flere lydbøker etterhvert, finfine saker :)

 

Anbefaler også Stephen Pinkers "how the mind works", "The blank slate" og Richard Wisemans "Quirkology" Garantert aha-opplevelsepreget, åja flere av disse kommer også som lydbøker ;)

Lenke til kommentar

Når det gjelder livssyn så utvikler jeg mitt eget, med mine erfaringer, tanker, spørsmål, konklusjoner osv. Jeg nekter å bli fortalt hva jeg skal tro på og hva jeg skal gjøre siden jeg ser at de fleste religioner åpenbart er menneskeskapte. Ikke at det som er menneskeskapt er dårlig, men det er deres syn på gud (Jødedommen, Kristendommenm, Islam) og at de gir deg svaret med en gang som jeg ikke er noe særlig fan av. Jeg liker på en måte å ha "min egen Gud", eller en gudsfigur som nødvendigvis ikke trenger å være en karakter eller en mystisk kraft men for eksempel moral o.l..

 

Den eneste grunnen til at f.eks. vi nordmenn er kristne er ikke pga det er den ene, rette vei, men rett og slett på grunn av at kristendommen var den nærmeste og mest tilgjengelige vi har hatt siden Olav den hellige. Hadde du blitt født et annet sted hadde du blitt muslim eller jøde.

 

Jeg er ikke ateist, og vet ikke om jeg liker å kalle meg agnostiker engang :p

 

Må legge til at av verdensreligionene vi har er det buddhismen som appelerer til meg mest.

Endret av ErlendPerlend
Lenke til kommentar

Jeg tror at grunnen til at mennesker tror på udødelige sjeler, gud, allah, reinkarnasjon, etc er nettopp fordi de frykter hva som følger etter døden. De er redde for at alt en dag tar slutt og at de kun blir en klump med råttent kjøtt under jorda så de finner på små fortellinger og teorier om hvordan døden blir, slik at den ikke blir fullt så meningsløs.

 

Og i gamle dager følte vel bøndene seg litt maktesløse når det var dårlig avling og la derfor skylda på noen andre og forsøkte å ofre en hel hau med jomfruer for at "de andre" skulle bli fornøyde.

Dette var på den tiden og er den dag i dag mye lettere enn å innse fakta og si "jaja, sånn er det noen ganger. Det er noe ikke jeg kan gjøre noe med."

Lenke til kommentar
Må legge til at av verdensreligionene vi har er det buddhismen som appelerer til meg mest.

 

Buddhismen er en fin religion, men du kan heller ikke vente å komme noen vei der uten å sitte under et tre og meditere resten av livet.

 

Hehe sant det :)

skal veldig mye forandring til før jeg kan kalle meg buddhist, så tror ikke det kommer til å skje!

Men jeg liker filosofien og livssynet deres hvertfall.

 

(Hmm.. merker jeg noen spydige antydninger her ala "du må jo tilhøre en religion og du kan jo ikke være buddhist"? Nææh...! tror jeg lar det være jeg ;) )

Lenke til kommentar
Må legge til at av verdensreligionene vi har er det buddhismen som appelerer til meg mest.

 

Buddhismen er en fin religion, men du kan heller ikke vente å komme noen vei der uten å sitte under et tre og meditere resten av livet.

 

Hehe sant det :)

skal veldig mye forandring til før jeg kan kalle meg buddhist, så tror ikke det kommer til å skje!

Men jeg liker filosofien og livssynet deres hvertfall.

 

(Hmm.. merker jeg noen spydige antydninger her ala "du må jo tilhøre en religion og du kan jo ikke være buddhist"? Nææh...! tror jeg lar det være jeg ;) )

 

Nei, det var ikke særlig spydig ment. Sa bare hva jeg mente om buddhismen, det er en fin religion, men virker som det skal ufattelig mye til å komme noen vei i den. Har praktisert buddhisme selv et par år, og fikk bare masse tvangstanker av det etter å ha prøvd å bli mester over tankene under meditasjon.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hva gjør at jeg tror? Personlige opplevelser, som garantert kan bortforklares på en eller annen måte, men som allikevel gjør at jeg har holdt fast på troen tross utallige kritiske argumenter MOT min kristne tro.

 

For jeg mener at jeg har opplevd Gud, og uansett hvor mye du da sikter til feil i bibelen så har Gud forandret meg som person :) Og jeg er blant dem som mener budskapet i Bibelen er det viktigste, ikke alle de små detaljene.

 

Og jeg har ikke vært kristen hele mitt liv, ei heller hatt veldig kristen oppvekst. I tillegg hadde jeg det fantastisk da jeg ble kristen, så min tro er ikke basert på en traumatisk opplevelse...

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...