Gå til innhold

Øker til 16 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trodde det var bare nVidia chipset som funket med 16 gb. Støtter virkelig x38 og x48 16 gb ram? i alle fall hadde det vært fint med en link :D

Prosudenten av brikkene, G.skill skriver:

M/B Chipset

Intel X48,

Intel X38,

Intel P35

 

TG daily skriver:

G.Skil said that the memory is guaranteed to work on motherboards based on Intel P35, X38 and X48 chipsets and with the majority of AMD chipsets for the AM2 platform (AMD 790FX, 780G, 690G, nForce 590, 570).

 

Nvidia’s nForce 680i and 780i support up to 8 GB of memory, so your choice here is limited.

Lenke til kommentar
Fråga! Är det hovedkortet som hardware i sig själv som nu sätter stopp før Ram minne mängden? Och varfør hanterar vista så 128gb, hade den brukt opp allt det om den fick?

Det er brikkesettet og bios som begrenser minnestøtten. Hvis brikkesettet støtter 4GB moduler så er det ikke utenkelig at de fleste hovedkortprodusentene lager nye bioser med støtte for disse.

 

Vista X64 Edition (Ultimate, Business og Enterprise) ville neppe brukt opp 128 GB om det fikk muligheten, selv ikke til superfetch. Forhåpentligvis ville det gitt programmene tilgang til minnet i stedet for å bruke det opp på "administrering" av OSet.

Lenke til kommentar
Dette er vel neppe til gamere og mannen i gata er vel laget for servere tenker jeg, folk flest trenger vel maks 2 kansje 4 GB RAM

Jepp. Godt at du påpeker det. Jeg tipper 95% av de som leser denne tråden bare har et reelt behov for 2-4 GB, men leser av ren fasinasjon.

 

Sant nok, men er det billig nok er mer ram en grei oppdatering synes jeg. Ofte er lite ram hovedproblemet på gamle maskiner (for meg), en maskin med litt beef på ram-fronten kan holde seg ganske lenge.

 

AtW

Lenke til kommentar

Bildet av RAM-brikkene ser nå ut til å tale for at dette er entusiastbrikker framfor serverbrikker.

 

Angående Reg.(Registered) minne:

Er det automatisk at en Reg. modul får ECC på lasset, eller har en mange kombinasjoner?

 

Kombinasjoner jeg kan komme på:

 

* Reg

* Reg + ECC

* Uten Reg. og uten ECC

* Uten Reg, men med ECC

 

Reg. + ECC og minne som ikke har noen av delene ser for meg ut til å være det mest vanlige å få kjøpt.

Lenke til kommentar
Bildet av RAM-brikkene ser nå ut til å tale for at dette er entusiastbrikker framfor serverbrikker.

 

Angående Reg.(Registered) minne:

Er det automatisk at en Reg. modul får ECC på lasset, eller har en mange kombinasjoner?

 

Kombinasjoner jeg kan komme på:

 

* Reg

* Reg + ECC

* Uten Reg. og uten ECC

* Uten Reg, men med ECC

 

Reg. + ECC og minne som ikke har noen av delene ser for meg ut til å være det mest vanlige å få kjøpt.

 

Reg+ECC er vel det vanligste, men så vidt jeg vet får man tak i alle 4 kombinasjoner.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kjører man 64bit Vista, så synes jeg ikke 8GB er bortkastet i det hele tatt. Leste en test på nettet for en stund siden der de testa 2, 4 og 8GB minne i Vista64 (husker ikke linken). Der fant de ut at kun med 8GB RAM funket det problem fritt å disable pagefila i Vista. Det man gjør er først å sette pagefila manuelt til 16MB som er minste størrelsen Vista aksepterer og så restarter. Så disabler man pagefila helt. Dette gjør Vista mer responsivt hos meg enn da jeg hadde pagefila på en RAMDrive faktisk!

 

Så hvis man skrur av pagefila, så merker man forskjell mellom 4 GB og 8GB i Vista64. Forskjellen er så klart ikke astronomisk :p

 

Som det ble nevnt tidligere her, så er harddisken den største flaskehalsen i dagens systemer. Gleder meg til den dagen vi har en type harddisker som leser og skriver med flere GigaGyte i sekundet!

Lenke til kommentar
Alle spill/programmer som finnes i 64bit versjon (og kjører i 64bit modus) støtter praktisk talt ubegrenset med minne.
Nåvel, ubegrenset var vel å ta litt i sant vel? 64 bits adressering tilsier at en kan linjært adressere 16 Eb (exabyte).

Hvilket vil si praktisk talt ubegrenset ;)

(Du må gjerne fortelle om du har hørt om noen tilfeller der 16 Exabyte eller 256 Terabyte har begrenset minnemengden i praksis.)

 

Husker en gang hvor et stor & kjent firma la an en struktur på minnet der to 16 bits registre ble brukt til å danne et 20 bits register som kunne adressere maks 1Mb. Mener noen uttalte den gang at dette var tilnærmet ubegrenset mengde med minne og at en aldri kom til å trenge mer...

 

Så vi skal prates igjen om noen år ;-)

Lenke til kommentar
Ikke sammenlignbart. Slå opp hvor mye 16 EB er og du vil forstå.

 

Ja, la oss si vi ved et kjapt overslag antar at 16 GB er vanlig minnemengde i dag, og at vanlig minnemengde dobles hvert år. Og at en dobling hvert år i 10 år frer til en tusendobling av valig minnemengde (ingen av disse antakelsene er 100% presise, men greie nok), da tar det 30 år, om man antar dobling hvert halvår tar det 15 år.

 

AtW

Lenke til kommentar
Alle spill/programmer som finnes i 64bit versjon (og kjører i 64bit modus) støtter praktisk talt ubegrenset med minne.
Nåvel, ubegrenset var vel å ta litt i sant vel? 64 bits adressering tilsier at en kan linjært adressere 16 Eb (exabyte).

Hvilket vil si praktisk talt ubegrenset ;)

(Du må gjerne fortelle om du har hørt om noen tilfeller der 16 Exabyte eller 256 Terabyte har begrenset minnemengden i praksis.)

 

Husker en gang hvor et stor & kjent firma la an en struktur på minnet der to 16 bits registre ble brukt til å danne et 20 bits register som kunne adressere maks 1Mb. Mener noen uttalte den gang at dette var tilnærmet ubegrenset mengde med minne og at en aldri kom til å trenge mer...

 

Så vi skal prates igjen om noen år ;-)

- Å utvide med 4 bit ga 16 ganger så mye plass som den praktiske begrensningen de opplevde den gangen.

- Å utvide med 32 bit gir 4 294 967 296 ganger så mye plass som den praktiske begrensningen i dag. Det er en vesentlig forskjell.

 

Jeg ser fortsatt ingen tegn til å nå begrensningen i praksis. Hvem gidder vel å oppgradere en PC fra 2008 til 256 TB ram når kalenderen viser år 2030? Hvem gidder vel å oppgradere en PC fra 1986 til 4GB ram i 2008? (om det hadde vært mulig i praksis)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...