Gå til innhold

Øker til 16 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg skjønner at et 32-bit OS støtter opp mot 4 GB pga. 2^32 = 4 gigabyte, men da burde vel ethvert 64-bit OS greie 2^64 = 16 777 216 terabyte? Eller er det andre begrensninger som gjør seg gjeldende?

Det er ikke så enkelt. For det første er ikke dagens prosessorer utstyrt med interne ledninger for alle 64 bitene. Dvs. at den teoretiske begrensningen ligger betydelig lavere, men likevel så høyt at dagens prosessorer aldri vil bli begrenset av det i praksis. (Ingen hovedkort støtter over f.eks 256 TB ram). I tillegg er det en del saker og ting i OSene som begrenser. Noe av de 64 bit'ene kan brukes til annen informasjon enn minneadresser. Bakoverkompatibilitet kan også sette en del begrensninger. I tillegg kan enkelte aktører (les: Microsoft) mene det er fornuftig å sette kunstige begrensninger for å segmentere produktene. Dvs. lage kunstige skiller for å lage kunstige grunner til at folk bør betale mer for de dyre OSene.

 

Dette er vel neppe til gamere og mannen i gata er vel laget for servere tenker jeg, folk flest trenger vel maks 2 kansje 4 GB RAM

Jepp. Godt at du påpeker det. Jeg tipper 95% av de som leser denne tråden bare har et reelt behov for 2-4 GB, men leser av ren fasinasjon.

Lenke til kommentar

Ramdrives kan mange benytte seg av...

 

Hjemmeserveren min skal dog kjøre vmware "prod" servere i tillegg til grunn OS'et. Det samme skal PC-en min for å ha et LAB miljø. Da er mye minne fint å ha.

 

Nå husker jeg ikke i farten hvor mye minne vmware servere 1.5 eller 2.0 Beta (gratis utgaver) støtter. Muligens det var maks 8GB.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jepp, ramdrive er et godt bruksområde for disse. Jeg skulle gjerne hatt en 8-12 GB ramdisk på en av jobbmaskinene men hjemme holder det med 4GB ramdisk.

 

Til servere finnes det langt flere gode bruksområder i daglige sammenhenger. F.eks Virtualisering og kjøring minnekrevende programmer.

 

G.Skill selger et sett med 4*2GB for 190 Euro = ca 1530 kr + avgifter. Settet med 2*4GB vil garantert koste en god del mer. Jeg vil anslå 2-3000 kr + avgifter. Dvs. at 16GB-settet trolig vil koste 4-6000 kr + avgifter.

 

2*4GB FBDIMM 800 MHz koster fra ca 5000 kr

2*4GB FBDIMM 667 MHz koster fra ca 4000 kr

 

2*2GB FBDIMM 800 MHz koster fra ca 2000 kr

2*2GB FBDIMM 667 MHz koster fra ca 1500 kr

 

2*2GB DDR2 800 MHz koster fra ca 500 kr

2*2GB DDR2 667 MHz koster fra ca 500 kr

 

4GB-modulene med FBDIMM koster omtrent 2,5 ganger så mye som 2GB-modulene. Hvis samme formel kan overføres til DDR2 så kan vi anslå prisen til å havne på ca 1300 kr for 2*4GB-settet og ca 2500 kr for 16GB-settet.

Lenke til kommentar

Kun 8 GB for Home Basic (er vel den vanligste OEM-versjonen som leveres med nye PC-er) er jo egentlig skremmende lite for et nytt OS. Greit nok når det er klare tekniske begrensinger som er hindringen, men dette er jo bare lureri fra MS sin side. 2-4 GB er nå standard på alle nye PC-er for hjemmebruk og det er jo trolig bare 2-3 år til 8-16 GB er standard.

 

Man trodde jo på 80-tallet at 640 kB RAM var nok for alle også og nå leveres altså 16 GB, som er over 26 000 (!) ganger mer...

Lenke til kommentar

jepp å kunne ha hele oset i ram pluss alt av programmer en har kjørende, uten at noe av det swappes ut er en kos tanke ;)

 

men ja, mesteparten av dem som bruker pc i dag (utenom spill) skulle fint klare det med rundt 4GB.

 

pokker og, jeg ser omtrent ikke swap bruk på ca 1GB i linux. hva pokker win xp driver på med på det området aner jeg ikke, for jeg har hørt snakk om at den setter av swap "just in case" mens det blir vist som i bruk...

Lenke til kommentar
Til både spill og lett multitasking er det ikke noen spesiell fordel med 4gb kontra 2gb vis man bruker win xp eller linux. Det er egentlig skremmende på en bra måte, at man får 8x mer enn man trenger til en grei pris.

Det kommer no helt ann på brukeren det. jeg har nå 8gb og kunne gått tenkt meg 16gb. Å ja det er til spill jeg bruker så mye minne :p

Lenke til kommentar
flott. 16gb burde vaere nok for de fleste desktop brukere!

 

beklagelig at hardiskene fortsatt er så treige!

 

Om et par år kommer noen til å linke til kommentaren din og le seg skvett ihjel, på samme måte som folk ler seg slappe av Bill Gates kommentar om minne for noen år siden...

Lenke til kommentar

spill kunne fint brukt mere minne, men det er en fysisk spærre for det: busshastighet. skal en applikasjon bruke x% mere minne og allikevel yte like bra må busshastigheten opp. derfor er det ikke noen spill som bruker mer enn 8 gig.

såklart blir det derimot vanlig for folk med 16 gig så kan jo spillene forhåndslaste neste segment i spillet.

 

det var en som lurte på hva som ble neste milepæl, personlig tror jeg det blir når cpuer blir bygd i tre dimensjoner istedenfor å etses ut i to dimensjoner på en silisiumplate.

Lenke til kommentar
Kun 8 GB for Home Basic (er vel den vanligste OEM-versjonen som leveres med nye PC-er) er jo egentlig skremmende lite for et nytt OS. Greit nok når det er klare tekniske begrensinger som er hindringen, men dette er jo bare lureri fra MS sin side. 2-4 GB er nå standard på alle nye PC-er for hjemmebruk og det er jo trolig bare 2-3 år til 8-16 GB er standard.

 

Man trodde jo på 80-tallet at 640 kB RAM var nok for alle også og nå leveres altså 16 GB, som er over 26 000 (!) ganger mer...

 

 

Helt enig, alt øker og joda det er nok behov for mer minne ja.

Lenke til kommentar
Alle spill/programmer som finnes i 64bit versjon (og kjører i 64bit modus) støtter praktisk talt ubegrenset med minne.

 

Nåvel, ubegrenset var vel å ta litt i sant vel?

 

64 bits adressering tilsier at en kan linjært adressere 16 Eb (exabyte).

Når så du sist en maskin med flere exabyter ram?;)

Lenke til kommentar
Det kommer no helt ann på brukeren det. jeg har nå 8gb og kunne gått tenkt meg 16gb. Å ja det er til spill jeg bruker så mye minne :p

Ironisk? Eller har du lyst til å utdype?

 

Alle spill/programmer som finnes i 64bit versjon (og kjører i 64bit modus) støtter praktisk talt ubegrenset med minne.
Nåvel, ubegrenset var vel å ta litt i sant vel? 64 bits adressering tilsier at en kan linjært adressere 16 Eb (exabyte).

Hvilket vil si praktisk talt ubegrenset ;)

(Du må gjerne fortelle om du har hørt om noen tilfeller der 16 Exabyte eller 256 Terabyte har begrenset minnemengden i praksis.)

 

Forøvrig er det ikke ekte 64bit adressering i prosessorene slik jeg forklarte i innlegg 23 lengre opp her.

 

Wikipedia har mer info om den teoretiske begrensningen per i dag som er 256 TB ram for dagens prosessorer (48 bit adressering) og teoretisk 16 TB for Windows (44 bit adressering).

Lenke til kommentar
Det kommer no helt ann på brukeren det. jeg har nå 8gb og kunne gått tenkt meg 16gb. Å ja det er til spill jeg bruker så mye minne :p

Ironisk? Eller har du lyst til å utdype?

 

Jeg spiller Eq2 og jeg bruker 6clienter på en gang på samme pc :innocent: hver client bruker ca 800-2000mb ram etter hvilken grafikk man kjører. 6x2=12 altså jeg vil gjerne ha litt mere ram:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...