jonasu Skrevet 25. mars 2008 Skrevet 25. mars 2008 Hei! Jeg er ny på forumet og relativt ny på dslr, men har eksperimentert litt med "gammeldags" speilrefleks for noen år siden. Jeg kjøpte en Canon EOS 30D i forrige uke og ble tilbudt Canon EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM med i pakka for ca. 3500,- ekstra. Gutten i kassa var overbevist om at jeg kom til å bli fornøyd med dette objektivet, så jeg kjøpte det. Det jeg lurer på er om jeg kommer til å bli mer fornøyd med statiske objektiver som f.eks. Canon EF 50mm f/1.8 II og Canon EF 28mm f/2.8 med tanke på bildekvalitet og lys? Eller er bildestabilisator nødvendig? Jeg tar mest portrettbilder og oversiktsbilder(uten stativ) for tiden og føler ikke et stort behov for ekstra zoom. Hva har dere eventuelt bytta til med 3500,- til rådighet? Takk på forhånd!
tomsi42 Skrevet 26. mars 2008 Skrevet 26. mars 2008 Hvis du fikk 17-85mm for 3.500,- så synes jeg ikke at du skal bytte. Til den prisen, så er det et godt kjøp. Mye av kritikken har gått på at objektivet er for dyrt (normal pris er nærmere 5 lapper). En 50mm f/1.8 eller 35mm f/2 kan være greit som et lyssterkt objektiv i tillegg til zoomen. Tom
ragamuffin Skrevet 26. mars 2008 Skrevet 26. mars 2008 Hva er du ikke fornøyd med angående 17-85 sa du? Siden fastoptikk både er skarpere og mer lyssterk er det nokså klart at du vil bli mer 'fornøyd' med tanke på de to punktene, men det er ikke så sort/hvitt som det at man dermed kan konkludere så enkelt. Fortsett å bruk zoomen såpass mye at du vet hva du mangler, for så å kjøpe evt fastoptikk som supplement/erstatning.
Dogagon Skrevet 26. mars 2008 Skrevet 26. mars 2008 Eg kjøpte i min tid 28mm f/1.8. Eg kjøpte den i staden for 35mm f/2 fordi eg ville ha eit lyssterkt objektiv med USM som eit alternativ til 50mm f/1.4 innandørs. Den er ikkje så skarp som 50mm f/1.4, men så lenge ein ikkje bruke bildene på 100% elle skrive dei ut i A3+ så er det absolutt ingen problem, ved vanleg bruk ser ein på ingen måte nokon skilnad.
jonasu Skrevet 26. mars 2008 Forfatter Skrevet 26. mars 2008 Takker for gode svar Hva er du ikke fornøyd med angående 17-85 sa du? Siden fastoptikk både er skarpere og mer lyssterk er det nokså klart at du vil bli mer 'fornøyd' med tanke på de to punktene, men det er ikke så sort/hvitt som det at man dermed kan konkludere så enkelt. Det er ikke det at jeg ikke er fornøyd med 17-85, men lurte bare på om det fantes bedre alternativ i den klassen. Jeg fikk tips om å kjøpe fastobjektiv i stedet, men objektiver som 17-85 har vel forbedret seg med årene regner jeg med..? Jeg tenker jeg beholder objektivet og kjøper noen faste etterhvert
Crazysteps Skrevet 26. mars 2008 Skrevet 26. mars 2008 Den største ulempen ved det objektivet er vel at det er lite lyssterkt, noe som fordrer at du øker ISO'en tidligere og dermed får mer støyete bilder. Alternativet kunne vært Tamron 17-50 f2.8 eller Sigma 18-50 f2.8, to gode allroundobjektiver med god lysstyrke. Hvordan de er optisk kontra det du kjøpte vet jeg ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå