Gå til innhold

AMD tok tilbake markedsandeler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

tja, kan jo være at store selskaper enten ikke har hørt om AMD ellers så syntes de at Intel er tryggere å satse på, siden det er et større firma med en meget solid økonomi.

 

For min del er jeg ikke førnøyd før jeg ser:

 

AMD : 50% og Intel: 50%

 

eller kanskje :

 

AMD: 33% , Intel: 33% og VIA: 33%

 

Tviler på at noe av det her ligger i nær fremtid... :p

Lenke til kommentar
tja, kan jo være at store selskaper enten ikke har hørt om AMD ellers så syntes de at Intel er tryggere å satse på, siden det er et større firma med en meget solid økonomi.

 

For min del er jeg ikke førnøyd før jeg ser:  

 

        AMD : 50% og Intel: 50%

 

eller kanskje :  

 

        AMD: 33% , Intel: 33% og VIA: 33%

 

Tviler på at noe av det her ligger i nær fremtid... :p

 

Nja, de store selskapene som ikke har hørt om AMD må seriøst sparke markedsresearchen sin. Ellers er det MEGET rart at ikke flere STORE leverandører kjøper AMD, da de kan levere samme ytelse, men til en lavere pris....

Lenke til kommentar
tja, kan jo være at store selskaper enten ikke har hørt om AMD ellers så syntes de at Intel er tryggere å satse på, siden det er et større firma med en meget solid økonomi.

 

For min del er jeg ikke førnøyd før jeg ser:  

 

        AMD : 50% og Intel: 50%

 

 

Nja, de store selskapene som ikke har hørt om AMD må seriøst sparke markedsresearchen sin. Ellers er det MEGET rart at ikke flere STORE leverandører kjøper AMD, da de kan levere samme ytelse, men til en lavere pris.... Ellers er jeg enig i det siste du sa der :)

Lenke til kommentar
Ellers er det MEGET rart at ikke flere STORE leverandører kjøper AMD, da de kan levere samme ytelse, men til en lavere pris....

Det spørs vel... Tror mange heller vil kjøpe en 2.4 ghz enn en 2.0 hvis det er samme pris. Jo mere ghz, jo bedre, hvis man ikke vet bedre. Dessuten er Pentium et veldig kjent merkenavn som folk flest har hørt om.

Lenke til kommentar

Foreløpig så er det vel bare Fujitsu Siemens og Compaq av de store OEMene som har levert AMD pc-er.

Før K7 ble lansert så hadde AMD kun andeler i det såkalte "value" segmentet. Der hvor duron(xp)/celeron er i dag. Ved K7 lansering fantes det ingen andre brikkesett enn det AMD selv hadde lagd. Selv om det ikke er "bevist" er det en sannhet at Intel presset bla. hovedkortprodusenter til å ikke lage AMD hovedkort. (Taiwan motherboardmakers are more affraid of Intel than an invasion from main land China hihi)

Det verste er at mange IT folk ikke var klar over at Athlonen kjørte x86 kode.

Nå derimot har AMD sine K8 brikkesett klare, foruten om nVidia og VIA. De har vært klare i over et års tid.

Nylig ble det kjent at SUN skal bruke AMD mobile xp i sine blade servere, noe mange ser på som et springbrett videre for Opteron.

Enkelte med kontakter mener det er sikkert at SUN vil lansere Opteron servere videre. Polywell skal gjøre det. Newisys(.com) er med. Ser man på nettsidene deres hvor de ansatte tidligere har jobbet så skjønner man at dette firmaet har seriøse planer. Det ryktes også at IBM vil lansere Operton servere som kjører linux. De har jo droppet alle støtte til Itanium så det høres ikke så galt ut. Når man først er inne på saken så skjønner jeg ikke hva det spørsmålstegnet gjør etter "Itanium gir ikke profitt" nyheten. Det svirrer også masse rykter om AMD og Dell også, som vanlig.

 

AMD gjorde det godt etter at K7 kom ut men det skyldtes også mye at Intel fucka opp. Denne gangen så kan AMD ta masse penger av server markedet som intel melker med skyhøye priser.

 

Uansett står AMD mye sterkere nå enn før K7 kom og de vil også få støtte av andre selskaper. Det vil forhåpentligvis føre til at de får høyere markedsandel, sterkere økonomi og alle bortsett fra de med intel aksjer vil bli glade.

Lenke til kommentar
Ellers er det MEGET rart at ikke flere STORE leverandører kjøper AMD, da de kan levere samme ytelse, men til en lavere pris....

Det spørs vel... Tror mange heller vil kjøpe en 2.4 ghz enn en 2.0 hvis det er samme pris. Jo mere ghz, jo bedre, hvis man ikke vet bedre. Dessuten er Pentium et veldig kjent merkenavn som folk flest har hørt om.

 

Tror på folk flest ikke "ser" forskjell på en 2400+ og en 2400MHz.

 

Men: Keep up the good work Transmeta! :)

Lenke til kommentar

Uansett vil markedsutfordreren (AMD) få det tøft. Med markedandel på ca 85 % er det ikke til å undres over hvorfor så mange programmer er optimalisert for Intel prosessorer.

 

Lignende forhold finnes mellom Microsoft og de andre når det gjelder alminnelig programvare og mellom Telenor vs. "bærmen" i Norge.

 

Selv om AMD lager prosessorer som har bedre ytelse/prisforhold enn Intel er ikke markedsandelen mer enn 15 %. Skal selskapet lykkes med å øke markedsandelen gjelder det ikke bare å ha bedre teknologi/arkitektur enn Intel, men de må også gjøre tingene riktig i forhold til markedsføring og distribusjon. F.eks. selges lavpriskjeder datamaskiner med Celeron prosessorer i stedet for Athlon til tross for at Celeron prosessorer ikke kan konkurere med Athlon i ytelse (pris/ytelsesforhold).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...