Gå til innhold

Angrerett på bærbar PC kjøpt over nett. Trenger hjelp!


Bone

Anbefalte innlegg

Takk for svar!

 

 

Jeg er tydeligvis nødt til å bli med på påstanden om at det har skjedd en "forringelse", men jeg er ikke helt enig selv, da jeg ikke klarer å se at software-endring skal ha noe å si.. Det er tydeligvis min feil og mitt problem..

 

Da får vi ta utgangspunkt i det..

 

Så er det gråsonen om det jeg har gjort er "uaktsomt", eller av "manglende omsorg". Manglende omsorg kan vi vel definitivt utelukke, da jeg har behandlet både maskin og alt annet (som jeg mener teller) med forsiktighet. Og man kan vel ikke direkte være omsorgsløs ovenfor software? (hvis vi ser bort ifra delen som virus og slike andre programmer / script / koder, osv som gjør mot andre "snille" programmer).

 

Da står vi igjen med "uaktsom", og jeg skal være enig i det at det er en stor gråsone og et definisjonsspørsmål.

 

Men.. Uaktsom? Med uaktsom tenker jeg jo litt på at jeg ikke har vurdert hva jeg har gjort.. At jeg har gjort ting i "hui og hast", gjort ting skjødesløst, et cetera.. Det vil jeg ikke kalle det, selv. Jeg har jo vurdert nøye (på min måte) hva jeg har gjort; det er jo derfor jeg formaterer (mye av grunnen), for å ha det ryddig med hvor jeg installerer programmer, og ikke minst HVA jeg installerer..

 

Det går, for meg, på uvitenhet. For, det er ikke før jeg startet denne tråden at jeg fikk vite at denne partisjonen var/er VIKTIG for angreretten, og/eller recovery. Slik sett ville jeg jo ha ventet til jeg var helt sikker!

 

Er uvitenhet da uaktsomhet? Ikke slik jeg ser det.. Og, det BØR ha stått et sted at å slette en slik partisjon ville medføre konsekvenser for min rett som bruker.. Er det en regel at hvis man kan NOE, så man man kunne ALT?

 

 

Takker igjen for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk for svar!

 

 

Jeg er tydeligvis nødt til å bli med på påstanden om at det har skjedd en "forringelse", men jeg er ikke helt enig selv, da jeg ikke klarer å se at software-endring skal ha noe å si.. Det er tydeligvis min feil og mitt problem..

 

...

 

Er uvitenhet da uaktsomhet? Ikke slik jeg ser det.. Og, det BØR ha stått et sted at å slette en slik partisjon ville medføre konsekvenser for min rett som bruker.. Er det en regel at hvis man kan NOE, så man man kunne ALT?

 

 

Takker igjen for svar! :)

Siden produktet er forringet har du ingen angrerett uansett om det er uaktsomhet eller uvitenhet... dessverre!

Lenke til kommentar
Finnes sikkert de som ikke er istand til å bruke en recovery-CD også (selv med recovery-partisjon tilstede).. Skal de straffes for sin inkompetanse?

 

Nye maskiner leveres med bruksanvisning og alle har plikt til å lese disse.

Å bruke recovery er en lett og grei sak. F.eks. Acer-> trykk ALT + F10 ved boot og resten går automatisk.

Skal innrømme at jeg ikke har lest bruksanvisningen fra perm til perm, men noe har jeg jo selvfølgelig sett på..

 

Men, hva tenker du på at jeg burde ha sett der? Mener du at det der bør stå at sletting av "partisjon x" vil medføre tap av angrerett, eller lignende?

 

 

At "recoverypartisjonen" forsvant var bare et resultat av at jeg vil ha PCen slik jeg selv ønsker..

Da har du tatt maskinen i bruk som din egen.

 

Slettet recoverypartisjon er nok til å nekte angreretten hvis leverandør setter seg på bakbeina.

Den delen må reinstalleres og maskinen testes.

Ja, jeg har tatt ibruk maskinen som min egen.. den er jeg med på. Det er jo min maskin, så hvorfor skulle jeg ikke?

 

Repeterer meg til det kjedsommelige her, men ser ikke helt problemet med at den delen må reinstalleres og maskinen testes, igjen.. Det bør den UANSETT ha blitt etter en svipptur hos en bruker..

 

Alt annet er jo intakt, ubrutt og ellers i fin stand!

 

 

Takker for svar!

 

 

 

Men, er det slik at de aller fleste her mener at min angrerett rettmessig har blitt ugyldiggjort!?

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Takk for svar!

 

 

Jeg er tydeligvis nødt til å bli med på påstanden om at det har skjedd en "forringelse", men jeg er ikke helt enig selv, da jeg ikke klarer å se at software-endring skal ha noe å si.. Det er tydeligvis min feil og mitt problem..

 

...

 

Er uvitenhet da uaktsomhet? Ikke slik jeg ser det.. Og, det BØR ha stått et sted at å slette en slik partisjon ville medføre konsekvenser for min rett som bruker.. Er det en regel at hvis man kan NOE, så man man kunne ALT?

 

 

Takker igjen for svar! :)

Siden produktet er forringet har du ingen angrerett uansett om det er uaktsomhet eller uvitenhet... dessverre!

Det burde det være! :)

 

Burde ikke muligheten for at de tok den tilbake, på angreretten, mot et lite gebyr, eller noe, være til stede?

 

 

EDIT:

 

men ser ikke helt problemet med at den delen må reinstalleres og maskinen testes, igjen.. Det bør den UANSETT ha blitt etter en svipptur hos en bruker..

 

Å reinstallere en recoverypartisjon er helt noe annet enn å bare starte opp en recovery ;)

hehe.. Den er jeg helt med på! :) Men, står fortsatt på at det burde ha blitt gjort! Hvilken bedre plass finnes det å gjemme private filer på, enn en liten "gjemt" partisjon!? :p

Endret av Bone
Lenke til kommentar
Men, er det slik at de aller fleste her mener at min angrerett rettmessig har blitt ugyldiggjort!?
Muligens. Etter mitt syn er ikke saken sikker hverken i din eller bestbuys favør. Hva med å lage en tråd i programvare-delen, der du spør om noen kan sende deg et ghost-image e.l. av revcovery-partisjonen? Du bør kanskje sjekke ut først hvilke metoder du kan bruke for å gjennoprette gjenopprettingspartisjonen (:wee:) . Acer-support bør kunne hjelpe deg med dette, om du treffer rette person på jobb.
Lenke til kommentar
Acer-support bør kunne hjelpe deg med dette, om du treffer rette person på jobb.

Er en ASUS-maskin som må(kanskje) sendes til Holland for å gjennopprette recoverypartisjon.

 

Men man kan bestille en recovery-CD hos ASUS, koster ca. 600-700,- i alt, såvidt jeg husker riktig.

Dog vil ikke maskinen bli satt tilbake til fabrikkstandart med den.(mangler verktøy ang. oppbygging av rec.-partisjon)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Men, er det slik at de aller fleste her mener at min angrerett rettmessig har blitt ugyldiggjort!?
Muligens. Etter mitt syn er ikke saken sikker hverken i din eller bestbuys favør. Hva med å lage en tråd i programvare-delen, der du spør om noen kan sende deg et ghost-image e.l. av revcovery-partisjonen? Du bør kanskje sjekke ut først hvilke metoder du kan bruke for å gjennoprette gjenopprettingspartisjonen (:wee:) . Acer-support bør kunne hjelpe deg med dette, om du treffer rette person på jobb.

Var nå litt godt å høre.. at ikke ALLE er i mot meg! :p

 

Det hadde vært en mulighet.. men, vil ikke den .iso -fila bli på en 9 GB, eller noe, hvis det er det som er størrelsen på partisjonen? :cry: ..tenker mer på at jeg tviler at noen gidder å gjøre / laste opp / lage torrent av noe sånn, på en slik størrelse, enn hva det blir for meg å laste ned..

 

Ikke at det har så mye å si, siden poenget kom frem, men det er et ASUS -produkt jeg har, ikke Acer! :)

Lenke til kommentar

Så de har muligheten, men priser den stivt? Var jo relativ stiv pris det der.. Men vil en recovery-dvd (som jeg regner med at det er mtp. mengden data) gjenopprette gjennopprettingspartisjonen også? :hmm:

 

red: svar på Jarmos innlegg.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Så de har muligheten, men priser den stivt? Var jo relativ stiv pris det der.. Men vil en recovery-dvd (som jeg regner med at det er mtp. mengden data) gjenopprette gjennopprettingspartisjonen også? :hmm:

 

red: svar på Jarmos innlegg.

 

Dog vil ikke maskinen bli satt tilbake til fabrikkstandart med den.(mangler verktøy ang. oppbygging av rec.-partisjon)

Vi var på tråden samtidig :)

Lenke til kommentar
Det hadde vært en mulighet.. men, vil ikke den .iso -fila bli på en 9 GB, eller noe, hvis det er det som er størrelsen på partisjonen? :cry: ..tenker mer på at jeg tviler at noen gidder å gjøre / laste opp / lage torrent av noe sånn, på en slik størrelse, enn hva det blir for meg å laste ned..

 

Ikke at det har så mye å si, siden poenget kom frem, men det er et ASUS -produkt jeg har, ikke Acer! :)

Kanskje du finner en hjelpsom nerd som bor i nærheten av deg med samme maskin? Ellers er det jo ikke allverden, om man har en god linje og litt tid. Jeg ville ringt ASUS (jada, greit, jeg blandet :p) og sagt noe ala: "Unnskyld, kan jeg få snakke med den hyggeligste nerden dere har med store kunnskaper om partisjonsgjennompretting og recovery-funksjonaliteten på pc-ene deres?" Det er utrolig hva man kan ha flaks med innimellom.

 

Dog vil ikke maskinen bli satt tilbake til fabrikkstandart med den.(mangler verktøy ang. oppbygging av rec.-partisjon)

Vi var på tråden samtidig :)

Da er han vel like dårlig stilt? Men det er jo _mulig_ å gjøre dette.
Lenke til kommentar
Jeg skjønner du er fortvilet og synes du er uten skyld, men det er ikke å komme bort fra at du har kløna det til..

 

Kontakt Forbrukerrådet, de vil rimelig sikket være enig med deg og så er spørsmålet om Best-buy vil ta en runde med FR.

 

Erfaringsmessig fra tiden jeg var kunde der og de likte meg dårlig så er de sikkert sta nok du :p

Lenke til kommentar

Seriøst, før man sletter en partisjon så får man en advarsel at alt data vil bli slettet, et par ganger ved installering av OS.(trykk P, trykk S, trykk Enter osv.) Det samme vil skje i Windows, alt data vil bli slettet.

Hvis man velger å fortsette videre så bør man ta dette i sin egen kappe. Da er det ingen vei tilbake.

 

Mitt råd til trådstarter er følgende: få tak i kyndig datahjelp og sett opp maskinen på nytt. Test så maskinen om noe HW-feil oppstår. Da har du straks noe mer å gå på.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Mange å svare her nå..

 

Takker først og fremst for svar, ... selv om dere er litt negative! :p hehe..

 

 

Jarmo: Men, ja.. er fullstendig klar over prosedyrene med partisjon! Men, igjen, trodde virkelig ikke noe var ødelagt - og i hvert fall ikke noe som gikk på garantien løs! Overbevist om at "software -herjing" hadde nada nix å si for garanti, og ville absolutt ikke påvirke "i samme stand"..

 

 

Christian86; Bare for nysgjerrighetens skyld.. Laget du en tråd om din sak her på forumet? :)

 

 

Til dere andre:

 

Det virker som om de fleste ikke deler mitt syn på hva som "forringet", og ikke.. Og dere vil mest sannsynlig være lettere tilbøyelig å være "på min side" enn hva BestBuy eventuelt vil være i en sak mot dem, enten ved forbrukerrådet, eller forbrukertvistutvalget.. Så det er egentlig en lang "kamp" og sak jeg egentlig ønsker å unngå..

 

 

 

Men, forringet, eller ikke... PCen har en stor feil/mangel og den må rettes på..

 

Regner med at slike feiler som beskrevet (slår seg selv av ved bruk av 3D-applikasjoner) er et udiskutabelt emne!? .. eller!? :ermm:

 

I så fall må jeg få sendt den til reparasjon..

 

Og, siden vi er så godt i gang her.. :) ..hvor lang tid vil slikt ta? Har jeg noen "tidsfrist" på dette?

 

Jeg kunne gjerne ha tenkt med å ha den til over påske, og heller sende den vekk da.. Hvor lenge vil den være borte? Noen som har noen erfaring?

 

 

Takker igjen for alle innspill og tilbakemeldinger! :)

Lenke til kommentar

Hm?

Min sak med hvem?

 

 

Bestbuy? hehe, nei, det var ikke noe vits i det. De hadde bare lagd en feil i reklamenen og sagt batteriet skulle holde 5 timer, mens det bare holdt 2-3 timer med enkelt bruk. resultatet var at jeg fikk valget mellom ekstra batteri eller pengene tilbake. Da var de ikke så glad i meg fordi vi hadde hatt problemer med rundt 3-4 bærbare innen den tid :)

 

Verkstedene kunne ikke si det var min feil, de så feilene, men kunne ikke gjøre noe.

Lenke til kommentar

Bone: Du har overhodet ikke mistet reklamasjonsretten din (og tenker heller ikke garantien) ved å fjerne alt som leveres med pcen, men support har du nok mistet.

I tillegg har du mistet, etter mitt syn, angreretten pga. du har fjernet software som må til for å tilbakestille maskinen.

Det er ikke slik at butikken må opplyse deg om dette, de sender ut et standard angrerettsskjema og resten må du selv lese deg til eller spørre om. Angreretten gjelder i 14 dager fra du mottok maskinen din.

 

Du kan jo høre om Bestbuy vil ta maskinen tilbake mot et avslag på 1.000-2.000 kr. Kan hende de er behjelpelige. ;)

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig enig med trådstarter. De burde uansett sette opp maskinen på nytt når den har vært ute hos en bruker. Og det er bare tull at det er fullgodt å gjøre dette fra recovery-partisjonen, ettersom brukeren kan ha tuklet med den også. Selvfølgelig tror jeg på at dette vil være mye prakk for butikken, men det da vitterlig deres egen feil at de har stilt seg så klønete til at de ikke kan nullstille deres egne produkter.

 

For øvrig står det at

Angreretten gjelder ikke

a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side

Hvis man kan norsk og vet hva ordet OG betyr, så holder det altså ikke at varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet stand og mengde for at angreretten skal bortfall, det er og nødvendig at forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra brukerens side. (Det er helt sikkert andre forhold som også får angreretten til å bortfalle.)

 

Etter mitt skjønn kan det ikke være uaktsomt å slette alt som er på datamaskinen, når man faktisk har en recovery-cd som ifølge bruksanvisningen skal gjenopprette datamaskinen til sin opprinnelige tilstand (og gjenopprettingspartisjonen ikke er nevnt).

 

På den annen side er jeg nok ganske farget av at det er feil på maskinen.

Lenke til kommentar
men det da vitterlig deres egen feil at de har stilt seg så klønete til at de ikke kan nullstille deres egne produkter.
Jasså? Når recoverypartisjonen er slettet av kunden så legger du skylden på butikken/produsenten/leverandøren? Den kan re-installeres igjen, uten problemer men noen må betale regningen. I dette tilfelle er det den som har slettet den partisjonen.

 

Og det er bare tull at det er fullgodt å gjøre dette fra recovery-partisjonen, ettersom brukeren kan ha tuklet med den også.
Produktet er ikke klar for videresalg eller i den standen som kunden forventer den skal være, uten recoverypartisjon. Den biten er med i kjøpsprisen når man kjøper en PC av denne typen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...