Gå til innhold

Gamedaily rangerer tidenes beste konsoller.


Anbefalte innlegg

Så dem som er enig med listen fra 10 til 2 er automatisk fanboy?

Nei. Jeg sier bare at grunnen til at artikler som denne sprer seg som ild i tørt gress er at de er myntet på fanboys. Det har vært gjort utallige slike kåringer tidligere, og den artikkelen tilføyer ikke noen verdens ting, bortsett fra å fortelle at forfatteren mener at 360 fortjener å havne (minst) 10 plasser høyere enn PS3. Og som enkelte andre her inne mistenker jeg at forfatteren var veldig klar over at dette ville vekke oppsikt, og gjorde det hovedsakelig for å generere trafikk til sin egen side.

 

Og det har ikke så mye å gjøre med at det er 360 som er på toppen. Det hadde vært akkurat like dumt om PS3 var øverst og 360 ikke var med på listen. Poenget er at det er to relativt like konsoller, med hittil nokså likt grafikknivå. De ser ut til å knive veldig mtp. salg og popularitet, de har svært mange like funksjoner og en hel del felles spill i sine bibliotek.

 

Det er klart det er uenigheter om hvilken som er best, men et hvilket som helst objektivt øye vil se at det ikke er så jævlig stor avstand mellom dem, som enkelte her skal ha det til.

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
N64 kontrollen var nok litt mer vel designet enn den dualshock kontrollen Sony svarte med. Dessverre har ikke Sony innsett feilen og fremdeles niholder på den kontrollen.

 

Tror du vil finne lite støtte for den konklusjonen. Med analogstikke i midten? Det har jo virkelig slått så ann at alle har tatt mål av det. Gimme a break.. :lol:

 

De kan tøve de min gode mann :)

Lenke til kommentar
Tror du vil finne lite støtte for den konklusjonen. Med analogstikke i midten? Det har jo virkelig slått så ann at alle har tatt mål av det. Gimme a break.. :lol:

 

De kan tøve de min gode mann :)

 

Ja kan du si meg hvilken kontroll de brukte før N64 kom på banen med analogstikken? Åja, det var Nintendo's siste innføring som var mest brukt da, D krysset.

 

Så kom N64 med analogstikken og ikke lenge etter kom Sony på banen med sin Dualshock og hva er standard i dag? Å ja, analogstikker, alle bruker dem i dag.

 

N64 med analogstikken i midten var mye mer behagelig enn Sony's dualshock, mye grunnet at spillene var designet med en kontroll i tankene. Analogstikken ble forøvrig standard etter at N64 igjen definerte hvordan man man styrer karakterene i spillet, de gjorde det med NES, så med N64 og nå har de gjort det med Wii og.

Lenke til kommentar
Ja kan du si meg hvilken kontroll de brukte før N64 kom på banen med analogstikken? Åja, det var Nintendo's siste innføring som var mest brukt da, D krysset.

 

Så kom N64 med analogstikken og ikke lenge etter kom Sony på banen med sin Dualshock og hva er standard i dag? Å ja, analogstikker, alle bruker dem i dag.

 

N64 med analogstikken i midten var mye mer behagelig enn Sony's dualshock, mye grunnet at spillene var designet med en kontroll i tankene. Analogstikken ble forøvrig standard etter at N64 igjen definerte hvordan man man styrer karakterene i spillet, de gjorde det med NES, så med N64 og nå har de gjort det med Wii og.

 

Eg repeterar: Tøv

 

Dette er smak og behag. Analogstikker var forøvrig i bruk på PC lenge før Nintendo begynte å dille med det. Tilogmed Sony hadde analogstikker ute til PC før Nintendo 'Innoverte' dette. Dpad var det forøvrig Intellivision som kom med først med.

Det var Dpad man benyttet og ikke D krysset. Den greia er Nintendo stort sett alene om.

 

Men at de var først ute å benytte det til å styre 3d karakterer skal de ha. Det gjør forøvrig ikke kontrolleren til noe mer enn en smertefull plastikk etterlikning av et eller annet starfox romskip. ;)

Lenke til kommentar
Eg repeterar: Tøv

 

Dette er smak og behag. Analogstikker var forøvrig i bruk på PC lenge før Nintendo begynte å dille med det. Tilogmed Sony hadde analogstikker ute til PC før Nintendo 'Innoverte' dette. Dpad var det forøvrig Intellivision som kom med først med.

Det var Dpad man benyttet og ikke D krysset. Den greia er Nintendo stort sett alene om.

 

Men at de var først ute å benytte det til å styre 3d karakterer skal de ha. Det gjør forøvrig ikke kontrolleren til noe mer enn en smertefull plastikk etterlikning av et eller annet starfox romskip. ;)

 

Atari 5200 var den første konsoll enheten som brukte analogstikke, ellers var det ikke analogstikke som ble brukt men digital stikke (som på Atari 2600) eller som på Intellivison's enhet en tidligere utgave av det digitale krysset (D-pad). Det var brukt på PC men nå var ikke PC akkurat kjent for spill på 70 tallet selv om enkelte banale småspill fantes (Pong).

 

Det var Nintendo som var med på å gjøre det til en tilnærmet standard som det er i dag, er faktisk ingen kontrollere i dag som ikke har en form for D-pad på kontrollen som det er ingen kontrollere i dag som ikke har analogstikken, på de konsollene man bruker aller mest.

 

Jeg lurer på om du har brukt N64 kontrollen noe særlig når du kaller den for smertefull. Den var liten for større hender (som jeg har merket nå i mine eldre år) men aldri er den direkte smertefull. Knappene er behagelig plassert lett tilgjengelig og handa du bruker for å styre karakteren på skjermen holdes i en posisjon hele tiden (en naturlig posisjon) hvor du med dualshock kontrollen får en nærmest krabbelignende håndstilling som etter en stund begynner å merkes på tommelfestet. Merket fort på spill som Syphon filter at digital krysset til Sony ikke var noe brukbart til å styre en karakter i en 3D verden og navigeringen av Gabe var ikke så innmari lett når du måtte slippet fremover knappen for å snu deg rundt. Ble mye knoting i starten. Ble mye lettere når du fikk dualshock kontrollen i hus men til gjengjeld litt mer smertefult å spille i lengden, mye takket være i mine øyne en knotete oppsett av knappene. Det er tydelig at Sony har forsøkt å få ut et produkt kjapt for å svare på Nintendo's N64 kontroll men som ikke har vært lenge nok innenfor testingen. En ganske så enkel løsning hadde vært å flyttet den ene stikken til der D krysset er og sette D krysset der stikken var, ettersom det er stikken du bruker mest i spillene.

 

Den andre stikken er veldig lite brukt i mange spill (som f.eks God of War) mens den er flittig brukt i andre spill (som Black). Dessverre synes jeg kontrollen er klumpete satt sammen og burde vært re-designet for lenge siden. Synes personelig at Sony burde satt seg ned på tenkestolen og vurdert andre oppsett på kontrollen sin fremfor å niholde på et design som kan skape mer problematikk ettersom spill trenger flere og flere knapper. Jeg synes personelig at X360 kontrollen vitner om et godt gjennomtenkt og gjennomført design hvor alle knappene sitter behagelig i nærheten av hverandre.

 

Min mening.

Lenke til kommentar
Fleste? Var det så mange da? Vet om bare 2 jeg :)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_vi...rst_generation)

Ja, men det finnes ørten forskjellige varianter av dem. I tillegg kan jo VC 4000 og Magnavox Odyssey² nevnes. Men hvilke type teknologi de forskjellige stikkene bruker og slikt, har jeg ikke så veldig mye peiling på. Men hvis vi skal ha første konsoll som brukte potentiometer-basert analogstikke, så var det Atari 5200, som Bear^ nevner. Men da tar vi steget inn i en håpløs diskusjon som egentlig bare er et definisjonsspørsmål. Meningen var bare å understreke enda sterkere at Nintendo ikke var først ute med analogstikker og d-pader som dessverre mange feilaktig tror.

 

Men hvis jeg skal rangere dagens vanlige kontrollere så hadde det blitt Xbox 360, GameCube og så PS3 sin. Og angående N64 sin kontroller så synes jeg den var helt grei. Eneste som var irriterende var at analogstikken ble så fort utslitt.

Endret av Egle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...