Gå til innhold

Den store tråden om Flyvning - For ekte flyentusiaster!


Galexon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871324
Anbefaler alle flott lesning i siste utgave av Vi Menn om byggingen av JSF.

 

Men hva synes vi om LN-NOL da folkens? Synes kanskje NAX burde gjøre noe mer utav det, eller hva synes dere?

Som hva da?

Lenke til kommentar
Interresen har ikke dødd ut her heller, imorgen starter seilfly-påskeleir. Jeg gleder meg og håper på bedre vær. Poster resultat når leiren er ferdig. :)

 

Nå har jeg utsatt det lenge nok og må skrive noe før alt er glemt. Det har jo allerede gått ganske lang tid så noen detaljer er gått glemt, men jeg håper det fortsatt kan være av interrese til noen. Jeg bør også nevne at jeg kun er elev som ikke er forbi solo, så noen lange strekk turer, eller store eventyr er det nok ikke sett fra mer erfarne øyner.

 

Første lørdagen i påsken kom jeg frem til Frya flyplass (ENRI) og så ett av klubflyen leke seg i vakkert vær etter transport slep. Det ble ikke noe flyvning på meg den dagen, men det var ikke stor grunn til å forvente det når det var første dagen da alle var i ferd med å komme. Allikevel så jeg en sexy Lancair 360 med særdeles passende registrering (LN-SXY), og et Eurocopter EC-135T-2 helikopter. Det var artig å se det så nære.

 

Dagen etter kom min første flytur for påsken og året. Et slep 800m opp litt nord for flyplassen. Etter flytiden og loggboken å beregne fant vi bare synk. Jeg ble introdusert for landingsrutinen for flyplassen. Denne var og er veldig forskjellig i forhold til det jeg er vant med. Her startet crosswind i 400 til (som på denne turen) 500 meter og ble flydd i mye større hastighet. Trygt nede på bakken igjen var jeg glad for å endelig få en tur igjen, selv om den ikke satte noen rekorder med 15min i luften.

Neste flytur kom senere på dagen, slepet gikk til 600m mot vinstra. Slik jeg husker det steg vi svakt på noe (tror det var hang) til 800m. derfra fløy vi til hanget rett nord for plassen i ca 650m høyde. Defra mener jeg å huske at vi sank videre nedover til 550-600m. For meg var dette ganske skummelt, å stadig miste høyde og få beskjed om å øke farten mer. Heldigvis fikk jeg noen veldig gode tips fra intruktør i baksetet. Defra steg vi og komme til en maks høyde av 1100meter, klart andre kom høyere men jeg husker det bare som en fantastisk tur fram og tilbake på hanget og kansje det som var bølge. En fantastisk tur på 1t 4min ble det.

 

Edit med mer info kommer snart, bare ikke idag...

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte også det bladet :p Ble litt stuck på midtsidene jeg da :blush:

 

Hahahaha! :tease: skal ikke nekte for at jeg tok en liten titt jeg heller :p Var vel hun fra Paradise Hotel?

 

EDIT: Vell OT kan legge ved noe mer om fly :)

 

Quiz:

Hvilket bemannede fly holder rekorden som verdens raskeste?

 

Ser vi på fly som greier å komme seg opp fra bakken er SR-71 den raskeste ja. Men X-15 har visst gjort opp mot 7000km/t rett ved grensa til atmosfæren, det er sykt! Flyet må bli fraktet opp av et annet fly i stor høyde og deretter sluppet ut nesten som en missil.

 

Ifølge

filmen gjør den mach 4.0 med motoren på tomgang.....
Lenke til kommentar
Anbefaler alle flott lesning i siste utgave av Vi Menn om byggingen av JSF.

 

Men hva synes vi om LN-NOL da folkens? Synes kanskje NAX burde gjøre noe mer utav det, eller hva synes dere?

Som hva da?

Gjerne bruke flyet som en form for maskot for Norwegian kanskje?

 

Norwegian burde definitivt gjort mer enn kun å dekorere halen med "6000'th 737". Andre flyselskaper som har mottatt spesielle ordrenummer, har gjerne fått en spesialdesign på hele flykroppen, som igjen blir en slags maskot for det aktuelle selskapet. Litt skuffet, må si det. Men for all del, som passasjer på NOL på dets jomfrutur eg jeg veldig fornøyd med flyet i en helhetlig vurdering. Et stillegående fly med behagelige seter gjorde flyturen himmelsk :)

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte også det bladet :p Ble litt stuck på midtsidene jeg da :blush:

 

Hahahaha! :tease: skal ikke nekte for at jeg tok en liten titt jeg heller :p Var vel hun fra Paradise Hotel?

 

EDIT: Vell OT kan legge ved noe mer om fly :)

 

Quiz:

Hvilket bemannede fly holder rekorden som verdens raskeste?

 

Ser vi på fly som greier å komme seg opp fra bakken er SR-71 den raskeste ja. Men X-15 har visst gjort opp mot 7000km/t rett ved grensa til atmosfæren, det er sykt! Flyet må bli fraktet opp av et annet fly i stor høyde og deretter sluppet ut nesten som en missil.

 

Ifølge

filmen gjør den mach 4.0 med motoren på tomgang.....

 

 

Beklager, men her har du nok ikke lest godt nok. Hvilket BEMANNEDE fly er verdens raskeste? - Det er SR-71, det finnes ingen andre fly i verden hvor mennesker har sittet på som har flydd raskere. (Dersom man ikke tar hensyn til romfartøy som i grunn ikke kan sammenlignes)

 

Men i tillegg, X-15 som om jeg ikke tar helt feil er en ramjet, flyr riktignok opptil 7000km/t. Men det er ikke nærheten hva scramjeten X-43a er i stand til med gode 12144 km/t. Som igjen er en nedskalering av X-30 som på papiret skulle greid 30 Mach :p

 

EDIT: Jeg vet nå, at det du sa stemte, og at det jeg sa derfor ble helt feil. Godt at vi har noen som gjør leksene sine her :) Og det er ikke meg.

Endret av TGL
Lenke til kommentar
Jeg kjøpte også det bladet :p Ble litt stuck på midtsidene jeg da :blush:

 

Hahahaha! :tease: skal ikke nekte for at jeg tok en liten titt jeg heller :p Var vel hun fra Paradise Hotel?

 

EDIT: Vell OT kan legge ved noe mer om fly :)

 

Quiz:

Hvilket bemannede fly holder rekorden som verdens raskeste?

 

Ser vi på fly som greier å komme seg opp fra bakken er SR-71 den raskeste ja. Men X-15 har visst gjort opp mot 7000km/t rett ved grensa til atmosfæren, det er sykt! Flyet må bli fraktet opp av et annet fly i stor høyde og deretter sluppet ut nesten som en missil.

 

Ifølge

filmen gjør den mach 4.0 med motoren på tomgang.....

 

 

Beklager, men her har du nok ikke lest godt nok. Hvilket BEMANNEDE fly er verdens raskeste? - Det er SR-71, det finnes ingen andre fly i verden hvor mennesker har sittet på som har flydd raskere. (Dersom man ikke tar hensyn til romfartøy som i grunn ikke kan sammenlignes)

 

Men i tillegg, X-15 som om jeg ikke tar helt feil er en ramjet, flyr riktignok opptil 7000km/t. Men det er ikke nærheten hva scramjeten X-43a er i stand til med gode 12144 km/t. Som igjen er en nedskalering av X-30 som på papiret skulle greid 30 Mach :p

 

EDIT: Jeg vet nå, at det du sa stemte, og at det jeg sa derfor ble helt feil. Godt at vi har noen som gjør leksene sine her :) Og det er ikke meg.

 

Hehe, nå ble jeg litt klokere også. Har aldri hørt om x-43 før nå

Lenke til kommentar

I går dumpet en konvolutt fra forsvaret i postkassa. Det var selvsagt innkalling til førstegangstjeneste ved 138 luftving, luftvernartilleribataljonen på Ørland Hovedflystasjon :) Too bad at det er ulovlig å ta bilder der, for jeg komme til å oppleve en god del fly!

Lenke til kommentar
I går dumpet en konvolutt fra forsvaret i postkassa. Det var selvsagt innkalling til førstegangstjeneste ved 138 luftving, luftvernartilleribataljonen på Ørland Hovedflystasjon :) Too bad at det er ulovlig å ta bilder der, for jeg komme til å oppleve en god del fly!

 

 

Grattis! Er en del NATO fly der ja, det skal øves rundt om i trøndelag nå, med F-16 altså.

Endret av Nipps
Lenke til kommentar
http://dt.no/article/20090513/NYHET/604141819/1063/NYHET

Jeg var i hvertfall ikke en av dem! Nøt synet og lyden :D

 

Jeg blir så sur når folk klager over noe slikt noe! De flyr jo ikke for morro skyld, de øver faktisk på mulige scenarioer som en dag kan komme til å redde livene deres eller andres. Jeg blir irritert! Grrr... :thumbdown:

 

Skulle gjerne betalt for å få noen F-16 over huset jeg, skulle likt å se de bryde lydmuren rett over hustaket, hadde sikkert vært spennende å se hvordan huset ble revet i fillebiter! Hadde sikkert blitt en jælla god historie av det og :p

Lenke til kommentar
Heisann.. jeg skal til Luftforsvaret 29.juli til madla som rekruit og lurte på om det er noen andre her som har vært der? og vært utplassert i noe flybaser/områder der det er mye jagefly og antifly personel osv ?

 

Jeg skal til luftforsvaret selv, 19. august. Jeg skal da ikke til Madla for rekruttskole, men skal direkte til Ørland Hovedflystasjon, ved 138 luftving luftvernartilleri. Jeg skal med andre ord trenes opp til å være flysoldat i luftvernartilleriet. Ørland Hovedflystasjon er kanskje en av landets travleste flystasjoner når det gjelder jagerfly og militære fly generelt. Flystasjonen er en NATO-operativ stasjon, så regner med at jeg får se en del fly.

 

Når du har endt rekrutten, kan du jo søke om å sendes til Ørland du også. Noen av oss som skal til Ørland, blir dessverre sendt videre til Bodø. Håper for Guds skyld at jeg får bli værende på Ørland :p

 

http://dt.no/article/20090513/NYHET/604141819/1063/NYHET

Jeg var i hvertfall ikke en av dem! Nøt synet og lyden :D

 

Jeg blir så sur når folk klager over noe slikt noe! De flyr jo ikke for morro skyld, de øver faktisk på mulige scenarioer som en dag kan komme til å redde livene deres eller andres. Jeg blir irritert! Grrr... :thumbdown:

 

Skulle gjerne betalt for å få noen F-16 over huset jeg, skulle likt å se de bryde lydmuren rett over hustaket, hadde sikkert vært spennende å se hvordan huset ble revet i fillebiter! Hadde sikkert blitt en jælla god historie av det og :p

 

Lurer på hva de hadde sagt hos forsikringsselskapet når du serverer en historie som det :p "Æh, en F-16 blåste taket av huset mitt. Helt sant!" :p

Lenke til kommentar

Nå er det litt under 3 måneder til jeg reiser til Ørland Hovedflystasjon for å gjennomføre rekruttskole der. Må bare si at forventningene er blandede. Jeg både gleder og gruer meg, tenker jeg vi kan si :p Jeg håper så inderlig at jeg får se masse fly, både militært og sivilt. Selv om det selvsagt er et personlig nederlag at det er ulovlig å fotografere på en militær flystasjon.

 

Regner med jeg får se en del F-16, muligens en del C-130 og kanskje også noen utenlandske fly?

Jeg kom til å tenke på at jeg kanskje, siden fotografering er utelukket, kunne kjøpe modellbyggesett av de flyene jeg ser, slik at jeg ved å se på modellene, kan mimre tilbake på det. Så får jeg minner om det likevel :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...