Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Da var det handlet litt igjen.

Denne gangen blir det innkjøp beregnet på mobilitet og bærbarhet (om det er et ord).

 

Handleliste:

Audio Technica ATH-M50 Headphones

Nuforce Udac

 

Og til slutt måtte jeg ta med en Fiio E5 ifra ebay, mest fordi den er så billig, og lyst til å teste.

 

Fikk også kjøpt no nye kabler når jeg først var i gang hos dustinhome.

 

Alt i alt, ca 1750 spenn inkl frakt, som jeg håper det er verdt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da var det handlet litt igjen.

Denne gangen blir det innkjøp beregnet på mobilitet og bærbarhet (om det er et ord).

 

Handleliste:

Audio Technica ATH-M50 Headphones

Nuforce Udac

 

Gi oss gjerne en tilbakemelding om hva du synes om NuForce DAC'en :) Jeg har ikke lyttet til ATH-M50, men hadde ikke du Sennheiser HD 650 også? (eller husker jeg feil?) Kunne vært interessant å høre hvordan HD 650 + NuForce fungerer sammen.

Lenke til kommentar

Jeg har HD650 koblet opp mot endel utstyr her ja, via Caiman.

Så det er det som er primær setup'en min per i dag.

 

Det jeg savnet var noe å ta med meg når jeg er på hotell f.eks, eller bare å ha på pulten på jobb.

Og det var der ath-m50 kommer inn, den har fått mye skryt, og tror den passer meg og hva jeg ønsker ut ifra hva som er sagt.

 

Nuforce er jeg skeptisk til, men igjen, er noe begrenset hva man kan dra med seg, så håper det er verdt det.

 

Høretelefonene er bestilt via ebay, så kan ta litt tid før jeg har dem, nuforce var via dustinhome, så regner med at jeg har den i løpet av uka ca, så kan teste med HD650 for skøy da.

Lenke til kommentar

Positivt overrasket over NuForce Udac til nå, fikk den i går.

 

Driver mine HD650 helt greit.

Jeg suger på forklaringer, men føler det er et eller annet som mangler i forhold til min caiman.

 

Men slår mitt onboard kort veldig, og økte kvaliteten på jobb bærbare ganske heftig.

Så tror dette blir en grei setup, bare jeg får de andre høretelefonene jeg har bestilt.

 

Kanskje man kan se film på hotell uten ræva lyd (reiser endel via jobb)

Lenke til kommentar

skjønner ikke det der med at ting skal koste flere tusen kr for at det ikke skal være ræva? er det virkelig SÅ stor forskjell? for jeg har liten tro på at det er det og nå sitter det en hi-fi elsker på loftet(stefar) som bare sitter og ler :p han var på loppemarked(faktisk :p ) og fant elektrostatheadsett som han selv påstår knuser de fleste du får tak i idag. men da er du avhengig av en stor stygg box. men likevel. vedder på det finnes headsett som er billige som spiller like bra som dette HD650 greiene.

vil at alle som har HD650 skal si en ting som er BEDRE med det en alle andre! :p

om jeg får lov og be om det?

Lenke til kommentar

Det faktum at du kaller HD650 "HD650 greiene" er et godt tegn på at du er enten totalt uviten, eller bare et troll, men et svar skal du få.

 

Lyden er ren, nøytral og bassen er veldig balansert og fin. Du kan gjerne klare å plukke ut flere detaljer i lydbildet, enn med billige headset.

Og nei, sier ikke at de er bedre enn alle andre, bare alt søppelet du får til 250 kroner, f.eks porta pro.

Lenke til kommentar

Lydkvalitet.

 

Folk er for opptatte av at billig=bra. Ingen reagerer om man bruker en halv million på en bil når det fins biler som fyller samme funksjon til 20k. Bruker man bare en brøkdel av disse summene på noe så lite som hodetelefoner så reagerer folk plutselig.

 

Man får helt ok hodetelefoner til en tusenlapp, men selvfølgelig får man bedre hodetelefoner til 3k.

Lenke til kommentar

skjønner ikke det der med at ting skal koste flere tusen kr for at det ikke skal være ræva? er det virkelig SÅ stor forskjell?... vedder på det finnes headsett som er billige som spiller like bra som dette HD650 greiene.

 

Generelt sett er det en sammenheng mellom pris og ytelse. Men ikke alltid og det hender at man får kjøpt produkter som yter bedre enn prisen skulle tilsi. Dette gjelder naturligvis ikke bare hodetelefoner. Det er også slik at forskjellene minsker idet man beveger seg opp i prisklassene: Det lille ekstra kvalitetsløftet kan være svært kostbart (relativt sett).

 

Når det gjelder HD 650 og andre, mer påkostede hodetelefoner kontra billige(re) hodetelefoner, så ligger som regel den største forskjellen i et mer balansert, detaljert og åpent lydbilde. Billige hodetelefoner har ofte en 'spinkel' lyd og de har også en tendens til å slite i begge ender av frekvensområdet. En trenger ikke være audiofil for å innse dette, dersom man foretar en sammenligning under noenlunde kontrollerte forhold. Og da har jeg sett bort ifra ting som f.eks. komfort og konstruksjonskvalitet. Det er ingen tilfeldighet at dyrere hodetelefoner stort sett er (mye) bedre på disse områdene sammenlignet med rimeligere hodetelefoner.

 

Så istedetfor å stole blindt på stefaren din så synes jeg du bør foreta en sammenligning selv :) Det er jo litt dumt å begi seg ut på veddemål når du åpenbart ikke har noe personlig grunnlag å basere uttalelsene dine på :) Du kan jo også spørre stefaren din om hvor mye han tror de elektrostatene kostet da de var nye. Jeg tviler på at de kostet 300 kr for å si det slik :)

Lenke til kommentar

Positivt overrasket over NuForce Udac til nå, fikk den i går.

 

Driver mine HD650 helt greit.

Jeg suger på forklaringer, men føler det er et eller annet som mangler i forhold til min caiman.

 

Det kan kanskje være at du er mer vant med klangen til Caiman? Bruker du SPDIF på Caiman? Jeg ser at Udac'en kun støtter USB (jeg forventer ikke at en DAC i den prisklassen har SPDIF støtte).

 

Men slår mitt onboard kort veldig, og økte kvaliteten på jobb bærbare ganske heftig.

 

Slike integrerte lydkort (ihvertfall på litt eldre PC'er) fungerer jo nesten som støygeneratorer :)

Lenke til kommentar

Det jeg savnet var noe å ta med meg når jeg er på hotell f.eks, eller bare å ha på pulten på jobb.

Og det var der ath-m50 kommer inn, den har fått mye skryt, og tror den passer meg og hva jeg ønsker ut ifra hva som er sagt.

 

Har aldri hørt M50. På hvilken måte tror du den passer deg?

 

Nuforce er jeg skeptisk til, men igjen, er noe begrenset hva man kan dra med seg, så håper det er verdt det.

 

Den virker ihvertfall veldig lett og kompakt. Slikt er jo viktig når man er på farten :)

Lenke til kommentar

Positivt overrasket over NuForce Udac til nå, fikk den i går.

 

Driver mine HD650 helt greit.

Jeg suger på forklaringer, men føler det er et eller annet som mangler i forhold til min caiman.

 

Det kan kanskje være at du er mer vant med klangen til Caiman? Bruker du SPDIF på Caiman? Jeg ser at Udac'en kun støtter USB (jeg forventer ikke at en DAC i den prisklassen har SPDIF støtte).

 

Men slår mitt onboard kort veldig, og økte kvaliteten på jobb bærbare ganske heftig.

 

Slike integrerte lydkort (ihvertfall på litt eldre PC'er) fungerer jo nesten som støygeneratorer :)

 

 

Det jeg savnet var noe å ta med meg når jeg er på hotell f.eks, eller bare å ha på pulten på jobb.

Og det var der ath-m50 kommer inn, den har fått mye skryt, og tror den passer meg og hva jeg ønsker ut ifra hva som er sagt.

 

Har aldri hørt M50. På hvilken måte tror du den passer deg?

 

Nuforce er jeg skeptisk til, men igjen, er noe begrenset hva man kan dra med seg, så håper det er verdt det.

 

Den virker ihvertfall veldig lett og kompakt. Slikt er jo viktig når man er på farten :)

 

Kun usb på udac, og ja jeg bruker spdif på caiman, som gjør at det er 24bit 96khz mot 16bit 48khz på udac.

Tenkte jeg skulle bruke udac hele helgen, for å bli litt vant til den, også teste igjen med caiman til uka for å se om jeg klarer å plukke ut forskjellene.

 

ath-m50 er litt skudd i blinde, jeg må innrømme dette, men lest mye positivt om den som sagt.

Folk skriver at den er nøytral med klar lyd, og en hel masse annet jeg ikke helt klarer å få skrevet på godt norsk.

De er også "semi" kompakte når man pakker dem sammen. Ser ok ut, er passe store til å bruke ute (etter hva jeg mener).

Har en prisklasse som gjør at det er ikke verdens undergang om de ryker, men skal yte bra til prisen.

Den skal være lettdreven, så mulighet til å kjøre den rett i mp3 spilleren. Og kommer til å bruke den opp mot udac når jeg bruker laptop.

 

Har også bestilt fiio e5 som nevnt, mest av nysgjerrighet, men også fordi jeg tror denne evt kan være til hjelp om det trengs imellom mp3 spiller og m50.

Hadde (usikker på hvor jeg har forlagt den) e3 jeg brukte opp imot en eller annen apple spiller på jobb, da jeg slappet av i massasje stolen, som hjalp endel på lyden, så til under 200 spenn, tenkte jeg hvorfor ikke.

 

Og ja, skal gjerne ikke mye til for å slå onboard lydkort.

Lenke til kommentar

Yepp STX'en er veldig veldig bra. Iallefall til prisen. Bare vent til du får stillt inn EQ'en skikkelig og får tak i en skikkelig FLAC sang. Jeg syntes og lyden var bra i begynnelsen med etter å ha funnet de beste innstillingene på Audio Center'e ble alt enda mye bedre!

 

Min EQ med HD650 er:

 

30 Mhz: +10 DB.

60 Mhz: +10

120Mhz: +9

250Mhz: -5

500Mhz: -10

1k Mhz: -8

2k Mhz: 0

4k Mhz: +3

8k Mhz: +7

16kMhz: +10

 

Environment på ROOM og medium, Dolby Headphone på (DH-2) og 7.1 virtual speaker på.

 

Konge lyd :D

Endret av Bloodwake
Lenke til kommentar

Så du bruker Dolby Headphone når du hører på musikk? Gjennom årene har jeg oppfattet at emulering av surrond stort sett fungerer dårlig, og i hvert fall for musikk. Men når det er sagt, så var det faktisk noen sanger jeg syns hørtes bedre ut med DBH.

 

Prøver meg litt fram og tilbake med diverse oppsett (antall kanaler, DBH, Prologic mm.). Syns forøvrig det var en del ekko med 8 kanaler og DBH (spesielt under spilling), men er vel kanskje begrenset hvor god surround-lyd man får via hodetelefoner :p

 

Beklager for off-topic, men jeg har jo skjønt at det er i denne tråden de med peiling på hodetelefoner henger :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Jeg ville ikke stolt for mye Bloodwake her, flere plasser i innlegget sitt gir han klart inntrykk for at han ikke vet hva han snakker om. For eksempel ved å anbefale emulering av surround og at samtlige av frekvensene han har oppgitt at han har justert på i eq'en sin er utenfor det menneskelige høreområdet. Vi hører ca. fra 20Hz til 20kHz +/- når han da her hevder at han har økt frekvenser i mega-hertz-området så skal dette være langt utenfor menneskelig hørsels båndbredde. Kanskje bare en ærlig skrivefeil, men beklager Bloodwake det er ikke første gangen jeg ser deg utlevere direkte feil informasjon her i tråden. :)

Endret av Slettet+oiasdf79
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke stolt for mye Bloodwake her, flere plasser i innlegget sitt gir han klart inntrykk for at han ikke vet hva han snakker om. For eksempel ved å anbefale emulering av surround og at samtlige av frekvensene han har oppgitt at han har justert på i eq'en sin er utenfor det menneskelige høreområdet. Vi hører ca. fra 20Hz til 20kHz +/- når han da her hevder at han har økt frekvenser i mega-hertz-området så skal dette være langt utenfor menneskelig hørsels båndbredde. Kanskje bare en ærlig skrivefeil, men beklager Bloodwake det er ikke første gangen jeg ser deg utlevere direkte feil informasjon her i tråden. :)

 

du må da forstå at å makse alt og slå på alle funksjoner gjør lyd bra :p [/ironi]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...