Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Vel, porta pro passer ikke akkurat inn under "hodetelefonofile" gruppen som tråden omhandler.

Og når man tenker litt på hva som ligger i begrepet "hodetelefonofile" vil man gjerne komme frem til at det er folk som liker bra lyd og bra hodetelefoner, og da passer porta pro ikke inni heletatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle egentlig postet dette igår, men oppgraderingen av PC'en tok lenger tid enn planlagt :)

 

Kvalitetsmessig ligger den langt over Argon og Caiman, nettopp fordi på Argon og Caiman må de fokusere på billige komponenter, mens på et Essence STX kort kan de bruke mer penger på kvalitets OpAmp's og DAC chip

 

Jeg er enig i at STX gir mye valuta for pengene og det stemmer at kortet generelt sett har fått mye skryt (har nemlig vurdert å kjøpe det selv), men påstanden du kommer med her vedrørende Argon henger ikke på greip, spesielt med tanke på at den integrerte hodetelefonforsterkeren til STX koster rundt $2. Argon er en ren klasse A hodetelefonforsterker til rundt 1.000 kr, der omtrent alle produksjonskostnadene går med til forsterkerdelen, i motsetning til STX (og Caiman for den saks skyld) som må fordele kostnadene over flere deler (som f.eks. DAC'en, grensesnittene og forsterkerdelen).

 

Caiman sin DAC har jeg ikke prøvd, bare lest en del om. Utenom hele greia med at Stanley Beresford (grossisten) sin ekstremt forkastelige måte å drive buisness på, så er Caiman dårligere på spec's og koster over 1000kr mer

 

Det kan godt være at STX låter bedre enn Caiman slik noen hevder, men du bør ikke henge deg for mye opp i spesifikasjoner og markedsføringstall som ikke har annen hensikt enn å trekke til seg ignorante kjøpere. Lydkomponenter kan låte vesentlig bedre enn spesifikasjonene skulle tilsi.

 

Når det gjelder kommentaren din vedrørende Beresford så er jeg forsåvidt enig. Det er en god grunn til at han ble bannet fra flere diskusjonsforum.

 

Argon har jeg testet på Hifiklubben og den var helt grei, men ikke noe spesielt

 

Hvis uttalelsen din over er basert på en lytt i butikken så synes jeg at du uttaler deg på heller tynt grunnlag. I motsetning til STX er Argon en ren forsterker (uten DAC), så en direkte sammenligning lar seg ikke gjøre. Lydkvaliteten vil bl.a. være bestemt av hvilken lydkilde du bruker (forutsatt at du bruker de samme hodetelefonene, naturligvis). Sammenligningsgrunnlaget ville vært bedre dersom du f.eks. koblet Argon til linjeutgangen på STX'en, slik at lydkilden er den samme for begge hodetelefonforsterkerne. Å trekke konklusjoner vedrørende et produkt basert på lytting i butikken, sammenlignet med utstyr du har hjemme og som du har bred erfaring med, kan dessuten være ganske misvisende nettopp fordi sammenligningsgrunnlaget og lytteforholdene ofte er (vidt) forskjellige.

 

Generelt sett har ikke billige hodetelefonforsterkere i STX sin prisklasse noen problemer med å drive mer tungdrevne hodetelefoner, men høy lyd i seg selv er ikke ensbetydende med bra lyd. Dedikerte og mer påkostede hodetelefonforsterkere gjør som regel en vesentlig bedre jobb rent lydmessig.

 

Et typisk problem med integrerte hodetelefonforsterkere i den prisklassen vi snakker om her, er at lydbildet ikke åpner seg tilstrekkelig opp og dette gjelder særlig for mer tungdrevne hodetelefoner. Slike forsterkere mangler ofte fundament og tyngde i forhold til dedikerte forsterkere. De låter som regel også hardere, mindre fokusert og mer anstrengt ved høyere volum (lyttetretthet). Dette er kanskje ikke ting man legger så godt merke til med en gang, spesielt hvis lyden i utgangspunktet er grei nok og dersom man ikke har lytteerfaring med bedre hodetelefonforsterkere (manglende referansegrunnlag).

 

Asus Xonar Essence STX koster rundt 1500 og har en integrert hodetelefonforsterker og gir som sagt veldig bra muligheter til å endre lydkarakteristiken ved å kjøpe noen billige OpAmp's.

 

STX er absolutt et bra kjøp, spesielt med tanke på at den yter bedre enn det prisen skulle tilsi [1]. Men STX er ikke alene om dette, og hvis man er villig til å betale litt ekstra så finnes det mange eksterne lydkort/DAC'er som tilbyr enda bedre lyd.

 

[1] STX fikk positiv omtale i bl.a. Stereophile. Dette er folk med lang lytteerfaring i tilknytning til high-end utstyr, som de fleste anmeldere på typiske data-hjemmesider har liten eller ingen erfaringer med. Det at Stereophile i det hele tatt gidder å teste et slikt kort viser at de ikke betrakter det som et leketøy, for å si det slik. Men for å sette ting i perspektiv, så havnet STX i klasse D på deres liste over anbefalte DAC'er/lydkort, mens DacMagic havnet i klasse B. DacMagic koster heller ikke avskrekkende mye mer enn STX (selv om man må kjøpe hodetelefonforsterker/forsterker separat).

Lenke til kommentar
Og ja, klar over at han drev å promoterte seg selv på en uærlig måte en periode. Men det i seg selv gjør ikke produktet dårlig.

 

Nei, men når han påstår at Caiman kan hevde seg med langt dyrere high-end DAC'er, uten noe som helt belegg for dette (etter gjentatte oppfordringer), da kan man vel trygt si at det dreier seg om villedende markedsføring :)

Lenke til kommentar

Jeg noterer meg at det tales mye om (interne) lydkort, som det her nevnte Asus Xonar, som formodentlig er inni stasjonære PC-er. Jeg hadde ikke holdt ut kombinasjonen av (vifte-)støy fra en stasjonær PC (de jeg har hatt opp gjennom årene støyer i alle fall ganske mye) og mer eller mindre seriøs musikklytting (med mindre det anvendes lukkede hodetelefoner eller hodetelefoner med en eller annen form for støydemping). Er det bare jeg som har meget støyende PC-er eller? :ph34r:

Lenke til kommentar

hal9k: Du har mye rett! Og jeg hadde heller kjøpt en Dacmagic + amp hvis pengene var der, men for 1500kr-2500kr sjiktet (Dac med/og amp) tør jeg å påstå at STX er ypperlig. Spesielt med tanke på videre utvidelse siden den er en veldig god source. Det er bedre å kjøpte STX å utvide med en bedre forsterker (som Darkvoice o.l) enn å kjøpe en Beresford hvor flaskehalsen er Beresforden. Men alt er subjektivt, og mange liker ikke lydkort over "ekte" apparatuser. Et annet poeng som for min del er greit, er mulighetene for å EQ'e lyden fra STX kortet. Selv om mange hater EQ, den har en veldig god EQ, ikke presetene da, som løfter detaljnivået og lydbildet betraktelig.

 

Og om Mr. Beresford, han hadde masse forskjellige brukere på mange forum, gjerne flere på samme forum også, for å promotere sitt produkt som en "objektiv" lytter. Han hadde ganske mange tusen poster. Og påfølgende trolling etter han ble bannet fra Head-fi. Etter hva jeg leste så kjøper han dem fra kina og putter på navnet sitt på i England, men det gjør vel egentlig alle i den bransjen på et eller annet nivå :p Kanskje ikke Klipsch <3

Lenke til kommentar

Jeg noterer meg at det tales mye om (interne) lydkort, som det her nevnte Asus Xonar, som formodentlig er inni stasjonære PC-er. Jeg hadde ikke holdt ut kombinasjonen av (vifte-)støy fra en stasjonær PC (de jeg har hatt opp gjennom årene støyer i alle fall ganske mye) og mer eller mindre seriøs musikklytting (med mindre det anvendes lukkede hodetelefoner eller hodetelefoner med en eller annen form for støydemping). Er det bare jeg som har meget støyende PC-er eller? :ph34r:

 

Hvis du har såpass støyende pc at du hører det over musikken bør du vurdere vannkjøling :p

Lenke til kommentar

hal9k: Du har mye rett! Og jeg hadde heller kjøpt en Dacmagic + amp hvis pengene var der, men for 1500kr-2500kr sjiktet (Dac med/og amp) tør jeg å påstå at STX er ypperlig.

 

Som sagt så er jeg helt enig i at STX gir mye bra lyd for pengene :)

 

Det er bedre å kjøpte STX å utvide med en bedre forsterker (som Darkvoice o.l) enn å kjøpe en Beresford hvor flaskehalsen er Beresforden.

 

Det avhenger litt av individuelle behov. Noen foretrekker en ekstern DAC/lydkort på grunn av portabiliteten og fleksibiliteten (dersom DAC'en har støtte for f.eks. SPDIF). Men ellers er jeg enig i at det kan lønne seg å fokusere på det svakeste leddet i kjeden.

 

Et annet poeng som for min del er greit, er mulighetene for å EQ'e lyden fra STX kortet. Selv om mange hater EQ, den har en veldig god EQ, ikke presetene da, som løfter detaljnivået og lydbildet betraktelig.

 

Når det gjelder hodetelefonlytting der akustiske romforhold ikke er relevant, så holder jeg meg langt unna EQ, ettersom jeg betrakter det som unødvendig farging av lyden :) Dersom du bruker EQ for hodetelefonlytting og mener at det hever lydkvaliteten, så tyder jo det på at du ikke er helt fornøyd med det opprinnelige lydbildet fra STX'en (slik den oppleves via HD 650). EQ bør etter min personlige mening kun anvendes for å kompensere for akustiske mangler. Dersom en komponent i lydkjeden er for lys eller mørk, så synes jeg det i prinsippet er bedre å bytte komponenten enn å fikle med frekvenskurven. Det er også grunnen til at komponentmatching er såpass viktig. Apropos detaljnivå: Jeg har selv hatt en HD 650, og jeg vil anbefale Cardas-kabler. Disse bidrar til å løfte litt på 'sløret' til HD 650.

 

Når det gjelder lytting i rom (i motsetning til hodetelefoner), så stiller ting seg litt annerledes for min del. I de siste årene har jeg brukt et Audyssey-romkorreksjonssystem til både musikk og film. (jeg snakker altså da om hjemmekinoforsterkeren og høyttalerne mine). Dette fungerer såpass bra at selv om lyden gjennomgår en prosessering, så utjevnes de akustiske manglene effektivt og lydbildet får en mer naturlig balanse. Nå er det ikke alle slike systemer som fungerer like bra, og på mindre gode hjemmekinoforsterkere så kan dette gå merkbart utover lydkvaliteten i stereo (musikklytting). Jeg opplevde selv dette for en rekke år tilbake da jeg hadde en Denon 3805, og der brukte jeg aldri Audyssey til musikk. Forsterkeren jeg bruker nå derimot (og hadde tidligere), takler dette såpass bra at jeg synes lydkvaliteten er bra nok for musikklytting.

 

Og om Mr. Beresford, han hadde masse forskjellige brukere på mange forum, gjerne flere på samme forum også, for å promotere sitt produkt som en "objektiv" lytter. Han hadde ganske mange tusen poster. Og påfølgende trolling etter han ble bannet fra Head-fi.

 

Ja, jeg husker han ble bannet fra flere forum. Mange av postene hans er fremdeles ikke fjernet, så det er mye artig lesning å finne på disse forumene ennå :)

 

Etter hva jeg leste så kjøper han dem fra kina og putter på navnet sitt på i England, men det gjør vel egentlig alle i den bransjen på et eller annet nivå :p

 

Det lages mange bra og billige musikk-komponenter i Kina, men problemet var vel (såvidt jeg husker) at han ikke var oppriktig og kom med faktiske og påståelige uttalelser som han ikke klarte eller ville begrunne :)

Lenke til kommentar

Apropos detaljnivå: Jeg har selv hatt en HD 650, og jeg vil anbefale Cardas-kabler. Disse bidrar til å løfte litt på 'sløret' til HD 650.

Dette forutsetter vel at resten av ledningene i systemet står i stil til Cardas-kablene, og da blir det jo fort en litt dyr oppgradering.

 

Man blir etter hvert så fryktelig opphengt i detaljene når man lytter med disse hodetelefonene. Nesten mer fokusert på lydopplevelsen enn selve musikken.

Lenke til kommentar
Dette forutsetter vel at resten av ledningene i systemet står i stil til Cardas-kablene, og da blir det jo fort en litt dyr oppgradering.

 

I dette tilfellet er det bare snakk om å bytte stock-kabelen med en Cardas-kabel, som så kobles rett inn i hodetelefonutgangen på Asus-kortet. Spørsmålet er vel om han synes det er verdt oppgraderingen, vi snakker ikke akkurat om 'dag og natt'-forskjeller her, og kabelen er heller ikke billig. Er ellers enig i at desto bedre signalkilden er i dette tilfellet, desto mer får man ut av en slik kabeloppgradering. Utifra det jeg har hørt om STX så tror jeg nok han vil merke en forskjell her, spesielt når det gjelder bruk av kildemateriale med bra kvalitet (fortrinnsvis musikk i lossless-format).

 

Man blir etter hvert så fryktelig opphengt i detaljene når man lytter med disse hodetelefonene. Nesten mer fokusert på lydopplevelsen enn selve musikken.

 

Jeg synes mer åpenhet og luft i toppen (mindre slør), samt et mer transparent og detaljert lydbilde bidrar til musikkopplevelsen. Det er nettopp disse tingene (i tillegg til romperspektiv, dybde, osv.) jeg verdsetter med gode hodetelefoner i forbindelse med kritisk og aktiv lytting, fordi de gir meg følelsen av at orkesteret spiller midt på scenen, og ikke bak sceneteppet :) Når jeg driver med passiv lytting (når jeg f.eks. arbeider), så kan en mindre 'avslørende' og

'rundere' hodetelefon fint gjøre nytten.

Lenke til kommentar

0 på lager, og 1600 spenn gjør det lite aktuelt, men takk for forslaget.

 

Blir nok bestilling på ebay på meg, inkl moms kommer det under 1k.

Så får jeg heller bruke litt penger på en evt udac/Fiio E5, blir uansett jobb setup opp mot bærbar, så begrenset hva jeg ønsker å legge i det utstyret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...