Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Kun usb på udac, og ja jeg bruker spdif på caiman, som gjør at det er 24bit 96khz mot 16bit 48khz på udac.

Tenkte jeg skulle bruke udac hele helgen, for å bli litt vant til den, også teste igjen med caiman til uka for å se om jeg klarer å plukke ut forskjellene.

 

Jeg har selv sammenlignet USB mot SPDIF og jeg synes forskjellen er merkbar (men dette kan variere fra DAC til DAC, det avhenger av hvor bra USB-implementasjonen er). Lyden har en tendens til å låte litt 'flatere' via USB med de produktene jeg har testet.

 

Har en prisklasse som gjør at det er ikke verdens undergang om de ryker, men skal yte bra til prisen.

Den skal være lettdreven, så mulighet til å kjøre den rett i mp3 spilleren. Og kommer til å bruke den opp mot udac når jeg bruker laptop.

 

Det høres ut som en bra portabel hodetelefon i den prisklassen.

 

Har også bestilt fiio e5 som nevnt, mest av nysgjerrighet, men også fordi jeg tror denne evt kan være til hjelp om det trengs imellom mp3 spiller og m50.

 

Jeg har prøvd en dings som minner om lillebroren til Fiio, men mine erfaringer med den var negative (den ga liten eller ingen forsterkning, og batteriet ladet seg ut etter kort tid. På den annen side kostet den bare 150 kr. Jeg synes nok en bedre løsning ville vært å finne en mer lettdreven, portabel hodetelefon istedetfor å styre rundt med den tilnærmet verdiløse dingsen). Nå bruker e5 et kraftigere litiumbatteri, så den er forhåpentligvis bedre :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

30 Mhz: +10 DB.

60 Mhz: +10

120Mhz: +9

250Mhz: -5

500Mhz: -10

1k Mhz: -8

2k Mhz: 0

4k Mhz: +3

8k Mhz: +7

16kMhz: +10

 

Jeg regner med at du egentlig mener KHz her? :) (dvs. hvis du fjerner M'en) Jeg skal ikke si hva jeg mener om frekvenskurven din, bortsett fra at jeg personlig (som nevnt tidligere) ikke har noe særlig til overs for EQ :)

 

Environment på ROOM og medium, Dolby Headphone på (DH-2) og 7.1 virtual speaker på.

 

Jeg snes Dolby Headphone fungerer dårlig, og da tenker jeg ikke bare på musikk, men også til film. Hensikten med DH er ikke å gi bedre lyd, men å skape en illusjon av kringlyd. Problemet er at lydbildet ender opp som en smørje: Ullenhet og skjev lydbalanse er typiske karakteristikker (er ikke helt bra at f.eks. dialogen blir vanskeligere å høre). Jeg kan forstå at DH ikke lenger støttes på mange nyere forsterkere... Min forrige hjemmekinoforsterker hadde DH, men jeg foretrakk lyden nedmikset til stereo fremfor DH. DH kan til nød betraktes som en 'kul' gimmick, men det egner seg ikke til film og ihvertfall ikke til musikklytting etter min mening.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

30 Mhz: +10 DB.

60 Mhz: +10

120Mhz: +9

250Mhz: -5

500Mhz: -10

1k Mhz: -8

2k Mhz: 0

4k Mhz: +3

8k Mhz: +7

16kMhz: +10

 

Jeg regner med at du egentlig mener KHz her? :) (dvs. hvis du fjerner M'en) Jeg skal ikke si hva jeg mener om frekvenskurven din, bortsett fra at jeg personlig (som nevnt tidligere) ikke har noe særlig til overs for EQ :)

 

Environment på ROOM og medium, Dolby Headphone på (DH-2) og 7.1 virtual speaker på.

 

Jeg snes Dolby Headphone fungerer dårlig, og da tenker jeg ikke bare på musikk, men også til film. Hensikten med DH er ikke å gi bedre lyd, men å skape en illusjon av kringlyd. Problemet er at lydbildet ender opp som en smørje: Ullenhet og skjev lydbalanse er typiske karakteristikker (er ikke helt bra at f.eks. dialogen blir vanskeligere å høre). Jeg kan forstå at DH ikke lenger støttes på mange nyere forsterkere... Min forrige hjemmekinoforsterker hadde DH, men jeg foretrakk lyden nedmikset til stereo fremfor DH. DH kan til nød betraktes som en 'kul' gimmick, men det egner seg ikke til film og ihvertfall ikke til musikklytting etter min mening.

 

Herregud, menter khhz. Og ja, på høytalere er det best uten men jeg syntes den frembringer mye mer liv, kvalitet og soundstage med dette på i forhold til av på hodetelefoner, iallefall mine HD650. Jeg syntes lyden er rett og slett billig uten. Men det er vel subjektivt som alt annet :D

Endret av Bloodwake
Lenke til kommentar

Herregud, menter khhz. Og ja, på høytalere er det best uten men jeg syntes den frembringer mye mer liv, kvalitet og soundstage med dette på i forhold til av på hodetelefoner, iallefall mine HD650.

 

Hvis du er ute etter mer soundstage så bør du sjekke om lydkortet har noe støtte for crossfeed. Crossfeed har til hensikt å 'eksternalisere' lydbildet i større grad. Blant audiofile er dette en mer akseptert måte å lage et mer naturlig lydbilde på enn å bruke kunstig surround, spesielt med tanke på musikk som er mikset i stereo (og ikke surround).

 

En av de tingene jeg liker med Sennheiser HD 800 er at den har en stor soundstage som er langt bedre enn noen annen hodetelefon jeg har hørt (driverne i hodetelefonen er bl.a. plassert på skrå og litt foran ørene, en tilnærming til måten lyden fra vanlige høyttalere treffer ørene på). Den trenger ikke 'drahjelp' i form av crossfeed :)

 

Jeg syntes lyden er rett og slett billig uten. Men det er vel subjektivt som alt annet :D

 

Slik jeg oppfatter det så er nok ikke HD 650 et veldig bra valg for deg i utgangspunktet, siden du må 'pynte' såpass mye på lyden for at den skal bli akseptabel. Jeg tror kanskje en mindre nøytral og rimeligere hodetelefon med høyere 'moro'-faktor kanskje ville passet dine preferanser bedre :)

Lenke til kommentar

Da var det handlet litt igjen.

Denne gangen blir det innkjøp beregnet på mobilitet og bærbarhet (om det er et ord).

 

Handleliste:

Audio Technica ATH-M50 Headphones

Nuforce Udac

 

Og til slutt måtte jeg ta med en Fiio E5 ifra ebay, mest fordi den er så billig, og lyst til å teste.

 

Fikk også kjøpt no nye kabler når jeg først var i gang hos dustinhome.

 

Alt i alt, ca 1750 spenn inkl frakt, som jeg håper det er verdt.

 

 

Da har jeg fått brent inn høretelefonene. Og jeg angrer ikke på kjøpet.

De sitter veldig godt/behagelig etter litt justering. Sperrer ute mye lyd, men føler ikke de fucker lyden for det.

Men jeg merker de ikke er som HD650, men vanskelig å forklare forskjellene konkret, utenom at HD650 føles mer fyldig og åpen.

 

Udac var også et greit kjøp. Ikke verdens bedte usb dac kanskje, men til prisen var det et bra kjøp i forhold til å sette høretelefonene rett i den bærbare.

Lenke til kommentar

så om disse AKG K518 DJ. Passer de bra på en 13 åring? Vurderer å kjøpe, og er 13 år. er litt bekymret om de ikke passer..

 

Hei. Søstra mi på 14 har et par K518, så hvis du ikke er unormalt liten av vekst tror jeg at de passer deg helt fint. Og husk, hvis de ikke passer så kan du jo alltids få dem byttet. De fleste nettbutikkene her til lands tilbyr gode returordninger.

Lenke til kommentar

så om disse AKG K518 DJ. Passer de bra på en 13 åring? Vurderer å kjøpe, og er 13 år. er litt bekymret om de ikke passer..

 

Hei. Søstra mi på 14 har et par K518, så hvis du ikke er unormalt liten av vekst tror jeg at de passer deg helt fint. Og husk, hvis de ikke passer så kan du jo alltids få dem byttet. De fleste nettbutikkene her til lands tilbyr gode returordninger.

¨

 

Takk for svar :) Nei, jeg er ikke liten av vekst ;) Men en ting til folkens, er headset'e bra til å gå med ute?

Endret av AliasPenger
Lenke til kommentar

Takk for svar :) Nei, jeg er ikke liten av vekst ;) Men en ting til folkens, er headset'e bra til å gå med ute?

 

Jeg hadde disse selv i et par uker og jeg brukte dem da som portable hodetelefoner. Så det går greit å bruke dem ute. De tåler også litt regn, selv om jeg ikke akkurat vil anbefale at man bruker dem når det regner ute :)

 

Lydkvaliteten er bra, prisen tatt i betraktning, men grunnen til at jeg kvittet meg med dem er at hodeputene klemte direkte på ørene, og dette ble ganske ukomfortabelt i lengden. Det er ganske vanlig at mindre og portable hodetelefoner hviler direkte på ørene, men jeg valgte å gå litt opp i pris for å finne hodetelefoner som var både kompakte og som hadde bra komfort (i tillegg til bra lydkvalitet, naturligvis).

Lenke til kommentar

Takk for svar :) Nei, jeg er ikke liten av vekst ;) Men en ting til folkens, er headset'e bra til å gå med ute?

 

Jeg hadde disse selv i et par uker og jeg brukte dem da som portable hodetelefoner. Så det går greit å bruke dem ute. De tåler også litt regn, selv om jeg ikke akkurat vil anbefale at man bruker dem når det regner ute :)

 

Lydkvaliteten er bra, prisen tatt i betraktning, men grunnen til at jeg kvittet meg med dem er at hodeputene klemte direkte på ørene, og dette ble ganske ukomfortabelt i lengden. Det er ganske vanlig at mindre og portable hodetelefoner hviler direkte på ørene, men jeg valgte å gå litt opp i pris for å finne hodetelefoner som var både kompakte og som hadde bra komfort (i tillegg til bra lydkvalitet, naturligvis).

 

 

Har ikke hodetelefoner på seg så veldig lenge om gange, så jeg tror det går bra :)

 

 

Headset i regn er vel ikke så bra nei :p

Lenke til kommentar

Da har jeg fått brent inn høretelefonene. Og jeg angrer ikke på kjøpet. De sitter veldig godt/behagelig etter litt justering. Sperrer ute mye lyd, men føler ikke de fucker lyden for det. Men jeg merker de ikke er som HD650, men vanskelig å forklare forskjellene konkret, utenom at HD650 føles mer fyldig og åpen.

 

Jeg ser at dette er lukkede hodetelefoner, i motsetning til HD 650. Generelt sett har de en tendens til å låte litt mindre naturlige i forhold til åpne hodetelefoner. Jeg tenker da i forhold til romperspektiv, separasjon og naturlig bass. Åpne hodetelefoner anses generelt sett for å være bedre nettopp fordi lukkede hodetelefoner har en tendens til å produsere bokslyd med rumlebass (for å sette det litt på spissen). Men det kan være kjekt med en hodetelefon som skiller seg lydmessig fra HD 650. Til enkelte typer musikk så vil kanskje AT-hodetelefonene 'rocke' litt mer, hvis det er det man er ute tter :)

 

Lukkede hodetelefoner har imidlertid en stor fordel: De isolerer lyden mye bedre og for enkelte så er dette et krav. Sennheiserne jeg bruker nå lekker lyd som om de var små høyttalere, men heldigvis har ikke dette noe å si i mitt tilfelle :)

 

Udac var også et greit kjøp. Ikke verdens bedte usb dac kanskje, men til prisen var det et bra kjøp i forhold til å sette høretelefonene rett i den bærbare.

 

Har du sjekket ut USB/DAC 'mirakelklossen' til 1500 kr som ble omtalt i siste nummer av Hjemmekino? Den heter HRT Music Streamer og fikk terningkast 6. Nå tar jeg ikke alt det som står i Hjemmekino for god fisk (de har nok ikke like mye erfaring med high-end stereo utstyr), men dingsen fikk også positiv omtale i Stereophile, så dårlig valuta for pengene er den nok ikke :)

Lenke til kommentar

Headset i regn er vel ikke så bra nei :p

 

Før jeg hadde K518 hadde jeg Koss Porta Pro og de taklet regn helt greit. Jeg hadde aldri problemer med disse og jeg regner dem som en av de beste hodetelefonene i sin prisklasse (under 500 kr). De tjente meg bra i mange år, men de hadde det samme problemet som K518: Mangel på komfort. K518 låt litt bedre (og prisen på disse har vel falt godt under 500 kr nå; de kostet rundt 700 kr da jeg kjøpte dem) men det tok litt tid før jeg oppdaget at de heller ikke var spesielt komfortable.

Lenke til kommentar

Headset i regn er vel ikke så bra nei :p

 

Før jeg hadde K518 hadde jeg Koss Porta Pro og de taklet regn helt greit. Jeg hadde aldri problemer med disse og jeg regner dem som en av de beste hodetelefonene i sin prisklasse (under 500 kr). De tjente meg bra i mange år, men de hadde det samme problemet som K518: Mangel på komfort. K518 låt litt bedre (og prisen på disse har vel falt godt under 500 kr nå; de kostet rundt 700 kr da jeg kjøpte dem) men det tok litt tid før jeg oppdaget at de heller ikke var spesielt komfortable.

 

 

jaja, men man kan vel ha dem på en stund før det begynner å gjøre vondt.

Lenke til kommentar

Da var en Burson160 hentet av Moiz audio.

Det var et hyggelig bekjentskap som hadde stålkontroll på mine d7000.

Klart tilbakesteg å gå tilbake til en LD1+(som "bare" er bra)

 

For de som har muligheten, så er det absolutt verdt å ta den med på en hørerunde hvis man skal ha en mere top-end hodetelfonforsterker.

Lenke til kommentar

jaja, men man kan vel ha dem på en stund før det begynner å gjøre vondt.

 

For noen gjør det kanskje ikke vondt i det hele tatt, siden det avhenger litt av hodestørrelse og sensitiviteten til ørene :) Men for meg tar det ikke så lang tid før jeg begynner å merke det (kanskje 30 minutter til 1 time). Jeg forsøkte å bøye bøylene slik jeg gjorde på Grado-hodetelefonene mine (lot bøylen stå bøyd over natten), men det fungerte ikke like bra på AKG'ene.

Lenke til kommentar

Jeg har Caiman versjonen av 7520.

The Caiman is a special edition of the TC-7520

 

Den skal ha bedre deler, men om den er så mye bedre enn 7520 er vel et spørsmål for de høye herrer.

 

Hva jeg kan si, er at jeg har ikke angret på kjøpet et sekund.

Jeg har min koblet opp til gamepc via spdif, 1 tv (m/xbox, stuepc) via toslink og 1 bærbar via usb (mac).

Brukes sammen med Sennheiser HD650 og driver dem pent.

 

JEG mener det er verdt pengene, og vil påstå det er et fint startsted for headfi utstyr, men andre kan ha sin mening om det, vanskelig å vite hva som passer deg.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...