Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men jeg er ikke så vanvittig audiofil, og har ingenting å sammenligne med, men etter hva jeg har funnet ut skal den være på nivå med / bedre enn DacMagic, men Caiman inneholder i tillegg en amp, og koster litt mindre.

 

DacMagic har kommet best ut i gruppetester [1], men totalt sett kan man slippe billigere unna med Caiman (siden den har en forsterker i tillegg). Men det bør nevnes at hodetelefonutgangen på Caiman'en ikke regnes for å være spesielt god.

 

Det er både fordeler og ulemper med å handle i utlandet: Man kan spare litt penger, men det kan være upraktisk dersom man ikke er (helt) fornøyd med utstyret. Det å kjøpe blindt uten å ha prøvelyttet innebærer også en viss risiko (selv om andre mener ditten eller datten så er det dine egne ører som avgjør til slutt).

 

Kjøper man i en norsk butikk er det enklere å testlytte på utstyret før man kjøper, og dersom man er misfornøyd er det stort sett ikke noe problem å bytte varen. Ulempen er at man kan få kjøpt varer til en rimeligere pris i utlandet enn her i Norge (enkelte varer har dessuten ingen norsk importør i det hele tatt).

 

Argon + DacMagic vil nok låte bedre enn Caiman, men på den annen side er Caiman en rimeligere løsning. Til syvende og sist er det The Stig som avgjør hvilken løsning som passer best for ham og hans lommebok :)

 

[1] DacMagic vant gruppetestene mot Beresford i Hi-Fi Choice og What Hi-Fi. Jeg kan forøvrig tillegge at jeg har Hegel HD10 som jeg er ganske fornøyd med (den fikk også skryt i bl.a. Lyd & Bilde, der den ble ansett for å være bedre enn bl.a. Benchmark DAC1), men den låter ikke så veldig mye bedre enn DacMagic synes jeg. HD10 koster rundt 8.000 kr mens DacMagic koster litt over 2000 kr, og en skulle kanskje tro at dette var rått parti, men slik er det altså ikke. DacMagic representerer mye bedre valuta for pengene, og slikt er viktig for de som handler på et mindre budsjett.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Dere må vite at jeg aldri har hørt skikkelig referanselyd før. Og hodetelefonene mine (Sony MDR V500) anser jeg til å være bottleneck i oppsettet mitt. Sennheiser HD 595 står med status "ikke sendt" på CDON.com enda (har ventet i to uker).

 

Fint å høre at du er fornøyd så langt :) Jeg har ikke hørt V500 selv, men det skulle ikke forbause meg om HD595 vil gi anlegget ditt enda et ekstra løft.

 

De første sangene jeg hørte på:

 

Jeg vil i utgangspunktet anbefale ripping til FLAC eller et annet lossless format. For ripping vil jeg anbefale EAC med AccurateRip.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Blir antageligvis skutt i bakhodet nå, men jeg har begynt å kikke litt på interne komponenter fremfor eksternt lydkortD/A-konverter og forsterker. Først på listen har jeg denne,

 

http://www.idg.no/pcworld/article141589.ece

 

Det hevdes jo at interne lydkort aldri vil klare å levere like god lydkvalitet ettersom det er en del magnetisk støy i selve PC-en, men jeg undres på om dette kanskje blir forbi mine krav.

Endret av The Stig
Lenke til kommentar

Blir antageligvis skutt i bakhodet nå, men jeg har begynt å kikke litt på interne komponenter fremfor eksternt lydkortD/A-konverter og forsterker. Først på listen har jeg denne,

 

http://www.idg.no/pcworld/article141589.ece

 

Det hevdes jo at interne lydkort aldri vil klare å levere like god lydkvalitet ettersom det er en del magnetisk støy i selve PC-en, men jeg undres på om dette kanskje blir forbi mine krav.

 

Har selv nesten et helt likt kort, mitt heter STX istedet for ST. STX'et fungerer helt supert med mitt HD650, både på lydkvalitet og forsterkerevne. Spesielt med tanke på kortet koster er kvaliteten langt over hva man kan forvente. Du blir iallefall ikke skuffet hvis du kjøper et slikt. Kvalitetsmessig ligger den langt over Argon og Caiman, nettopp fordi på Argon og Caiman må de fokusere på billige komponenter, mens på et Essence STX kort kan de bruke mer penger på kvalitets OpAmp's og DAC chip. Du kan også bytte OpAmp's noe som vil endre lyden, hvis du ikke er fornøyd eller senere liker en type forsterker bedre.

 

Kjøp den!

Lenke til kommentar

Blir antageligvis skutt i bakhodet nå, men jeg har begynt å kikke litt på interne komponenter fremfor eksternt lydkortD/A-konverter og forsterker. Først på listen har jeg denne,

 

http://www.idg.no/pc...ticle141589.ece

 

Det hevdes jo at interne lydkort aldri vil klare å levere like god lydkvalitet ettersom det er en del magnetisk støy i selve PC-en, men jeg undres på om dette kanskje blir forbi mine krav.

 

Har selv nesten et helt likt kort, mitt heter STX istedet for ST. STX'et fungerer helt supert med mitt HD650, både på lydkvalitet og forsterkerevne. Spesielt med tanke på kortet koster er kvaliteten langt over hva man kan forvente. Du blir iallefall ikke skuffet hvis du kjøper et slikt. Kvalitetsmessig ligger den langt over Argon og Caiman, nettopp fordi på Argon og Caiman må de fokusere på billige komponenter, mens på et Essence STX kort kan de bruke mer penger på kvalitets OpAmp's og DAC chip. Du kan også bytte OpAmp's noe som vil endre lyden, hvis du ikke er fornøyd eller senere liker en type forsterker bedre.

 

Kjøp den!

 

Regner med at du har backing for den kommentaren der? Annet enn billig vs dyre komponenter.

Har du testet argon/caiman opp imot lydkortet ditt? Evt er det noen andre som har testet det på en skikkelig måte?

Lenke til kommentar

Å henge seg opp i enkeltkomponenter blir feil. Klart, DAC-chippen og den aktive komponenten i den analoge biten kan være bedre og utskiftbart - men dette er bare en liten del av helheten som utgjør et lydkort/en komplett DAC.

 

Enhver normal DAC har en analog forsterkerbit, og alle som har vært borti forsterkerdesign vet at det skal til mer enn en god opamp for å få til god lyd.

 

Alt det rundt må være gjort rett, og billige komponenter i en gjennomtenkt krets er bedre enn dyre komponenter i en feildesignet krets.

 

Et slikt påkostet lydkort der både DAC-en og den analoge forsterkerbiten er forseglet i et RFI-blokkerende kammer kan både teoretisk sett og praktisk sett være like bra som en ekstern DAC. Selvfølgelig er ikke strømmen fra en vanlig strømforsyning like ren som strømmen fra strømforsyningen i en typisk ekstern dac, men er det tatt hensyn til det under kretsdesignen er det ikke noe problem å nå ekstrem ytelse selv med en elendig pc-strømforsyning av billigste sort, om lydkortet har nok filtrering av strømmen.

 

En god DAC med kraftig nok forsterker til normale hodetelefoner fungerer med et vidt spenn av last, alt fra ekstremt lettdrevne dedikerte forsterkere til relativt tungdrevne hodetelefoner. Hvor godt en gitt kombinasjon fungerer varierer, men forskjellen skal vanligvis ikke være enorm.

 

Husk at ved bruk av dedikert forsterker etter DAC-en så er det vanlig at det er nesten umulig å skille gode DAC-er fra hverandre i en ABX-test.

Lenke til kommentar

Blir antageligvis skutt i bakhodet nå, men jeg har begynt å kikke litt på interne komponenter fremfor eksternt lydkortD/A-konverter og forsterker. Først på listen har jeg denne,

 

http://www.idg.no/pc...ticle141589.ece

 

Det hevdes jo at interne lydkort aldri vil klare å levere like god lydkvalitet ettersom det er en del magnetisk støy i selve PC-en, men jeg undres på om dette kanskje blir forbi mine krav.

 

Har selv nesten et helt likt kort, mitt heter STX istedet for ST. STX'et fungerer helt supert med mitt HD650, både på lydkvalitet og forsterkerevne. Spesielt med tanke på kortet koster er kvaliteten langt over hva man kan forvente. Du blir iallefall ikke skuffet hvis du kjøper et slikt. Kvalitetsmessig ligger den langt over Argon og Caiman, nettopp fordi på Argon og Caiman må de fokusere på billige komponenter, mens på et Essence STX kort kan de bruke mer penger på kvalitets OpAmp's og DAC chip. Du kan også bytte OpAmp's noe som vil endre lyden, hvis du ikke er fornøyd eller senere liker en type forsterker bedre.

 

Kjøp den!

 

Regner med at du har backing for den kommentaren der? Annet enn billig vs dyre komponenter.

Har du testet argon/caiman opp imot lydkortet ditt? Evt er det noen andre som har testet det på en skikkelig måte?

 

Haha, alle blir skeptiske når noen er overbeviste, og det er bra. Caiman sin DAC har jeg ikke prøvd, bare lest en del om. Utenom hele greia med at Stanley Beresford (grossisten) sin ekstremt forkastelige måte å drive buisness på, så er Caiman dårligere på spec's og koster over 1000kr mer. Utifra hva jeg har lest på Head-fi så er STX'en mye mer avslørende på detaljer med den konsekvens at dårlige lydfiler blir verre å høre på, men hvis du har skikkelige lydfiler så blir opplevelsen tilsvarende bedre. Caiman er bedre på MP3 filer da den ikke er så analytisk.

 

Argon har jeg testet på Hifiklubben og den var helt grei, men ikke noe spesielt. Hvis du vil ha en MP3-vennlig Dac hadde jeg heller sjekket ut uDac som mange er så begeistret for og som koster rundt 800 på dustin home. Asus Xonar Essence STX koster rundt 1500 og har en integrert hodetelefonforsterker og gir som sagt veldig bra muligheter til å endre lydkarakteristiken ved å kjøpe noen billige OpAmp's.

Lenke til kommentar

Blir antageligvis skutt i bakhodet nå, men jeg har begynt å kikke litt på interne komponenter fremfor eksternt lydkortD/A-konverter og forsterker. Først på listen har jeg denne, ... Det hevdes jo at interne lydkort aldri vil klare å levere like god lydkvalitet ettersom det er en del magnetisk støy i selve PC-en, men jeg undres på om dette kanskje blir forbi mine krav.

 

ST/X varianten regnes for å være en av de beste audiofile (interne) lydkortene for PC. Du får mye bra lyd for pengene, samt en kurant hodetelefonforsterker.

 

Jeg vil anbefale den positive omtalen i Stereophile:

 

http://www.stereophile.com/computeraudio/asus_xonar_essence_ststx_soundcards/index.html

 

Rekker ikke å skrive så mye mer nå, installerer Windows 7 på min nye maskin :)

Lenke til kommentar

*snip*

 

Haha, alle blir skeptiske når noen er overbeviste, og det er bra. Caiman sin DAC har jeg ikke prøvd, bare lest en del om. Utenom hele greia med at Stanley Beresford (grossisten) sin ekstremt forkastelige måte å drive buisness på, så er Caiman dårligere på spec's og koster over 1000kr mer. Utifra hva jeg har lest på Head-fi så er STX'en mye mer avslørende på detaljer med den konsekvens at dårlige lydfiler blir verre å høre på, men hvis du har skikkelige lydfiler så blir opplevelsen tilsvarende bedre. Caiman er bedre på MP3 filer da den ikke er så analytisk.

 

Argon har jeg testet på Hifiklubben og den var helt grei, men ikke noe spesielt. Hvis du vil ha en MP3-vennlig Dac hadde jeg heller sjekket ut uDac som mange er så begeistret for og som koster rundt 800 på dustin home. Asus Xonar Essence STX koster rundt 1500 og har en integrert hodetelefonforsterker og gir som sagt veldig bra muligheter til å endre lydkarakteristiken ved å kjøpe noen billige OpAmp's.

 

Klart man blir litt skeptisk når du sier det så bastant som

Kvalitetsmessig ligger den langt over Argon og Caiman
.

Caiman kostet meg 2k bare, direkte ifra stanley. Lydkortet har vel en veiledende pris på 1500,-?

Og ja, klar over at han drev å promoterte seg selv på en uærlig måte en periode. Men det i seg selv gjør ikke produktet dårlig.

 

Er veldig godt fornøyd med caiman, og jeg har koblet til flere enheter enn kun pc, så for meg er i utgangspunktet ikke et internt lydkort et alternativ.

 

Får lese litt på head-fi til sammenligning, er bare bra om det er lydkort som kan konkurrere til en grei pris, selv om jeg ser mer nytte i en ekstern enhet i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Caiman koster 2000kr + MVA og frakt = 2500kr+. Hvis ikke du klarte å få til en bedre løsning.. :p

Fordelen med Caiman er jo at du kan ta den med og at du ikke trenger en pc for å bruke den. Men skal du bare ha en DAC & Amp til hodetelefonlytting ved PCen så blir du nok god fornøyd med et STX kort.

Lenke til kommentar

Min ble ikke stoppet i tollen, så fikk den til rett under 2k inkl frakt.

 

Jupp, jeg har koblet til tv, xbox, "stuepc" og gamepc til min, så for meg hadde det ikke vært like aktuelt å kjøpe nytt lydkort.

Kobler også til bærbar tidvis, som også er grunnen til at jeg har litt lyst på en til, til å ha på jobb.

Lenke til kommentar

Blir antageligvis skutt i bakhodet nå, men jeg har begynt å kikke litt på interne komponenter fremfor eksternt lydkortD/A-konverter og forsterker. Først på listen har jeg denne, ... Det hevdes jo at interne lydkort aldri vil klare å levere like god lydkvalitet ettersom det er en del magnetisk støy i selve PC-en, men jeg undres på om dette kanskje blir forbi mine krav.

 

ST/X varianten regnes for å være en av de beste audiofile (interne) lydkortene for PC. Du får mye bra lyd for pengene, samt en kurant hodetelefonforsterker.

 

Jeg vil anbefale den positive omtalen i Stereophile:

 

http://www.stereophile.com/computeraudio/asus_xonar_essence_ststx_soundcards/index.html

 

Rekker ikke å skrive så mye mer nå, installerer Windows 7 på min nye maskin :)

 

Hehe, håper det -- fordi den er nå på tur i posten. Fikk et spontant innslag at jeg måtte kjøpe noe i dag, så da ble det Asus-lydkortet. Da er det bare å grave ut ørevoksen og glede seg :)

 

Forøvrig, takker nok en gang for svar til samtlige. Utrolig kjekt med så mange flinke folk som er så hjelpsomme :)

Lenke til kommentar

Blir antageligvis skutt i bakhodet nå, men jeg har begynt å kikke litt på interne komponenter fremfor eksternt lydkortD/A-konverter og forsterker. Først på listen har jeg denne,

 

http://www.idg.no/pcworld/article141589.ece

 

Det hevdes jo at interne lydkort aldri vil klare å levere like god lydkvalitet ettersom det er en del magnetisk støy i selve PC-en, men jeg undres på om dette kanskje blir forbi mine krav.

 

Har selv nesten et helt likt kort, mitt heter STX istedet for ST. STX'et fungerer helt supert med mitt HD650, både på lydkvalitet og forsterkerevne. Spesielt med tanke på kortet koster er kvaliteten langt over hva man kan forvente. Du blir iallefall ikke skuffet hvis du kjøper et slikt. Kvalitetsmessig ligger den langt over Argon og Caiman, nettopp fordi på Argon og Caiman må de fokusere på billige komponenter, mens på et Essence STX kort kan de bruke mer penger på kvalitets OpAmp's og DAC chip. Du kan også bytte OpAmp's noe som vil endre lyden, hvis du ikke er fornøyd eller senere liker en type forsterker bedre.

 

Kjøp den!

 

 

Slenger meg på denne. Har selv samme kort(ST) og er meeeget fornøyd, både med lyden fra hodetelefonene og til høytalerne mine.

 

Har HD650 og AH-D7000 og kortet gjør en aldeles glimrende jobb lydmessig. Har også koblet analog samt spif til min receiver(Onkyo 905) og også her imponerer det stort.

 

Føler at jeg aldri har fått så mye for så lite:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...