Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det jo sånn at alles ører er litt forskjellige, både i fysisk utforming, frekvensrespons og sensitivitet for forvrengning ved forskjellige frekvenser. Så selv om hele lydkjeden frem til øret er "100%" så kan lyden være bedre med equalizer.

 

Kan forstå den. Men hvis det er sant, så er vel ikke all musikk skapt for én type mennesker? Så bør vel egentlig alle trenge litt lydutjevning ^^ Det kommer vel ned til erfaring og krav.

 

 

Var kanskje hodetelefonene du mente, men;

Equalizer APO og Pulseeffect er open-source (gratis) men krever at man leser bruksanvisningen mer enn EN gang.

"Trykk en knapp" løsninger som Dirac og Audyssey koster litt...

 

Njæ, mente egentlig datamaskinen og eventuelle programmer til å redigere musikk. Men det dreier seg kanskje egentlig mest om kunnskap. Skulle ønske jeg visste nøyaktig hvordan musikk fungerte, hele veien fra instrumentene til lydstudioet, innspillings- og redigeringsutstyr, filformat, avspilling, materialet og øretelefonens oppbyggingsform, og hvordan ørene våre fanger opp lydsignaler. Dette er jo en egen studie i seg selv. Men skal man forstå lyd, så føler jeg det ikke nytter å bare kjøpe dyre øretelefoner, man må forstå alt det her.

 

Dreier det seg mest om at øretelefonene skal kunne skille instrumentene brukt i låtene best mulig, at alt ikke flyter sammen til nesten en statisk røre som på et par gamle høyttalere fra en kassettspiller i en pickup fra 80-tallet (som jeg hadde ^^)? Jeg synes det var kult med Metallica på dem .. men det er jo artigere når man kan høre litt mer av hva som skjer i musikken.

 

Hva er forskjellen på mine Marshall øretelefoner til 500 kr, og et par til 5000 kr? Med tanke på konstruksjon, materialer, og avspillings"kvalitet", eller kapasitet?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Kunne tenkt meg å prøvd TH900 mk2 en gang.

WASAPi-modusen i Foobar fikk frem detaljer jeg ikke har lagt merke til før da jeg nå nettopp hørte på Porcelain Heart av Opeth. Det virker om det ble lettere å høre hvor detaljene kommer fra i rundt meg.

 

Man må vel ta høyde for at dette er noe jeg innbiller meg.

Lenke til kommentar

Kunne tenkt meg å prøvd TH900 mk2 en gang.

WASAPi-modusen i Foobar fikk frem detaljer jeg ikke har lagt merke til før da jeg nå nettopp hørte på Porcelain Heart av Opeth. Det virker om det ble lettere å høre hvor detaljene kommer fra i rundt meg.

 

Man må vel ta høyde for at dette er noe jeg innbiller meg.

 

Hva er / gjør WASAPi ?

Finn gjerne frem teskje om det er veldig teknisk :)

Endret av Gulrotsaft
Lenke til kommentar

Jeg kan jo ingenting om dette, men jeg tror det er slik at lydsignalet går direkte fra Foobar i mitt tilfelle til DACen uten at windows-mikseren og driveren er borti det.

 

Dette kan kanskje forklare: https://newsandviews.dataton.com/what-is-wasapi

 

Høres jo fornuftig ut det da.

Skulle vært noe lignende for Peace også om det ikke allerede er det.

 

Mye av musikken jeg konsumerer er online så Foobar hjelper ikke mye der

Lenke til kommentar

Skulle jo selvfølgelig være APO.

Gikk litt fort i svingen

 

Fordelen med "direktedrivere" som WASAPI eller ASIO (som jeg bruker mest selv) er å få minst mulig forsinkelse på lyden om du skal fikle med effekter real-time. Det er ikke noe problem å bruke standard-driverne for å bare spille av musikk. Du får ikke noe "bedre" lyd med noen av de andre.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ville ikke lage en ny tråd for det her så spør her. Stemmer det at denne har vært nede i 1350kr som det står i prisguide? Det virket veldig billig lurer på å vente til det når den prisen igjen

 

https://prisguiden.no/produkt/b-o-play-beoplay-h4-292379

https://cdon.no/elektronikk/bang-olufsen-beoplay-h4-aloe-p46936125

 

De har det fortsatt til den prisen men midlertidig utsolgt. Skal dog siest at det ikke er fryktelig uvanlig for CDON å legge ut slike tilbud med ekstremt lite beholdning. Så det stemmer nok at det har vært til den prisen, men om det er noen som i det heletatt har fått kjøpe de til den prisen er en annen sak :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...