Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte jeg skulle kjøpe inn en DAC som kan brukes sammen med min bærebare datamaskin siden den er med meg nesten overalt for tiden. Lyden av PCen er ikke så mye å skryte av så nå må noe skje. Noen som har erfaring med noen som drives av kun USB? Tenker fra 500 til 2000 kr, og kvaliteten på lyd/boks er absolutt en viktig faktor.

 

Har sett på Dragonfly, Hegel og Fiio, men føler meg egentlig litt blank. Noen tips?

Creative sound blaster x-fi hd. Har denne selv og er kjempefornøyd. Merket lite forskjell på den og min tidligere fiio e17.

Tviler på at du vil merke noen forskjell på den og schiit magni/modi. I så fall er det lite.

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

Magni/Modi er gode i prisklassen. Hodetelefonutgangen er bedre enn SB x-fi hd, spesielt hvis man bruker hodetelefoner med lav impedans.

Målinger og subjektive lytteinntrykk av flere amp/dac i samme prisklasse:

http://www.superbestaudiofriends.org/index.php?threads/measurements-mid-fi-dac-amp-comb-units-grace-schiit-ifi-lh-jds-etc.427/

http://www.superbestaudiofriends.org/index.php?threads/comparison-of-mid-fi-dac-amp-combination-units-grace-schiit-ifi-lh-jds-etc.401/

Endret av bar1
Lenke til kommentar

Vurderer å shoppe støykanselerende ørepropper fra Sony i MDR-NC serien. Det er f.eks NC33, NC31, NC13, NC750. Det er den typen med 5 kontaktpunkter på 3,5 mm plugg som fungerer med nyere Xperia-telefoner. Har aldri vært borti disse proppene før. Har du prøvd noe av dette og/eller kan anbefale noen av dem ?

 

NC31EM er den mest omtalte modellen og kanskje den som virker mest sannsynlig. NC750 er nyere, ser mer normal/kompakt ut og er rapportert mer behagelig å ha i øret, er en del dyrere men har mest sannsynlig ganske identisk lydkvalitet.

Lenke til kommentar

http://www.head-fi.org/t/795737/25-off-chesky-album-from-jazz-trio-of-javon-jackson-ron-carter-billy-drummond#post_12275430

 

Godt tilbud på et binaural album designet for hodetelefoner. 96 KHz/24 bit til USD $13.49 med rabatt. Optimal kvalitet i elementet får du om du downsampler til 44.1K eller 48K og beholder 24 bit. $9 om du klarer deg med "bare" 16 bit.

 

http://www.voxengo.com/product/r8brain/

Lenke til kommentar

Noen anbefalinger til hodetelefoner som er trådløse?

 

Har per nå Beyer Dynamics DT770 Pro (om jeg husker riktig, de som var/er populære). Men, litt lei den lange ledningen hvis jeg skal hit og dit.

 

Litt nysgjerrig på støykansellering også. Noen tips med det, eventuelt?

 

Jeg hører på veldig mye rart, men mye rock og metal. Allikevel også jazz, Lisa Ekdahl, ABBA, osv.. Men ikke techno, trance, dance eller slik type musikk..

 

Budsjett? Opp til 2000? 3000? I hvert fall ikke noe mer enn 3000, tenker jeg..

 

Takk for tips!

 

Edit: Burde kanskje ta med at lydkilden er i stor hovedsak mobiltelefon og tablets, men også stasjonær PC..

Endret av Bone
Lenke til kommentar

Takk for tips! :)

 

Så en liten anmeldelse av Parrot på YouTube, det var de som friset mest, og de fikk god skryt der. Så også på Zik 3.0, men de hadde fått litt kritikk på prisjakt sine sider.

 

Zik 2 fikk litt kritikk på YouTube for ikke å ha Bluetooth 4.0, men det har heller ikke 3-ern, så det var litt rart? Ikke at jeg vet forskjellen, eller hva det skal ha å si, men var noe jeg la merke til.

 

Noen med erfaringer til Parrot Zik 2/3 her? :)

Lenke til kommentar

Du får god kvalitet og lite lagging med aptX og A2DP har brukbar kvalitet men en del lag. Det er nok greit å satse på aptX for futureproofing. Har ikke testet dette i praksis selv så hvordan det blir i praksis skal jeg ikke uttale meg om. Trådløs lyd frister ikke riktig enda for min del selv om jeg begynner å bli litt lei slitne headphone-sockets og plugger med dårlig kontakt.

 

----------------------------------8<-------------------------------------------------

 

aptX lossless, which will supposedly transfer enough data not to lose sound quality.

 

Sample rate: supports HD-Audio up to 96KHz

Word depth: 16-bit or 24-bit

Compression ratio: dependent on content, but average 2:1 for 16-bit audio

Delay: scalable to 1ms@48kHz

Compression ratio: 2:1

 

aptX low latency - These things transmit at

Compression ratio: 4:1

Audio Format: 16-bit, 44.1kHz (CD-Quality)

Data Rates: 352Kbit/s

Frequency Response: 10Hz– 20kHz

Algorithmic Delay: <1.89ms @ Fs 48KHzAlgorithmic + Bluetooth delay: 32ms

Dynamic Range: 96dB

THD+N: -68.8dB

​aptX - (I don't see a difference with low latency but not Bluetooth delay was listed)

 

Compression ratio: 4:1

Audio Format: 16-bit, 44.1kHz (CD-Quality)

Data Rates: 352kbps

Frequency Response: 10Hz to 22kHz

Algorithmic Delay: <1.89ms @ Fs 48KHz

Dynamic Range: 16-bit: >92dB

THD+N: -68.8dB

Lenke til kommentar

aptX og A2DP, er det merker på hodetelefoner eller hva er det? Hvis posten var til meg, skjønte jeg desverre ikke så mye. Futureproofing? Er det noe spesielt, eller mener bare at det er noe som vil fungere noen år frem i tid?

 

Hvorfor frister ikke trådløs lyd?

 

 

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar

Takk for link! :)

 

Men, et lite spørsmål generelt om lyd fra trådløs, via Bluetooth: Er lydkvaliteten for dårlig? Vil en "vanlig bruker" merke noe i hele tatt?

 

Er veldig glad i mine Beyerdynamic dt770pro. Vil det være stor forskjell fra de? På mobil har jeg 192 kbps mp3 filer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...