Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Mine fidelio s2 iem's tok kvelden her forleden dag og tenkte jeg kunne dele litt erfaringer jeg har gjort meg på søken etter nye, da jeg har prøvd ut 2 sett som fåes kjøpt på samtlige elkjøp/lefdal osv.

 

Jaybird x2, trådløst sett; absolutt ikke verdt pengene hvis man ikke på død og liv må ha trådløse. Man får nok likesågod lyd av ett sett med xiamo propper, bare til en latterlige mindre penge. Passformen for meg var totalt ubrukelig, da sylinderen som proppene sitter på har ganske stor omkrets, noe som gjør at desse ikke satt i verken med skumpropp eller silicon. Endte i retur etter 30min med prøving og feilling av tilpassing. Andre ulemper er jo at fjernkontrollen som henger på ledning, henger såpass høyt at man aldri får sett denne og må fomle seg fram. (men kan dog se at dette blir en vanesak etter tilvenning)

Supra Nitro, vanlig med ledning; Her er lyden mer basstung enn andre iem's jeg har prøvd og jeg likte lyden, ser at på hjemmesidene dems så er inspilling tilrådelig, men som jaybirdsa gikk disse raskt i retur. Ledningen er laget av det jeg vil kalle hardplast, den er vanvittig stiv, og lager ernomt mye lyd når den gnisser mot t-skjorte osv. At lyd og bilde ikke har nevnt dette i en eneste setning i deres test, og klart og gi dem så høy score som dem gjorde, forsterker min mistanke om at de gir best karakter til dem som betaler dem mest. Jeg fant heller ikke her noen puter som fikk låst dem i ørene mine, noe som gjorde returen enda enklere.

Det skal dog sies at jeg har sære ører, så folk kan godt ha andre intrykk av passform, men alt i alt. Det blir nok reklamasjon på S2, i håp om at jeg får fiksa / nye på garanti, hvis ikke ender jeg nok opp med ett nytt par. For disse har det jeg leter etter, god lyd, myk fleksibel kabel. Kontroll som henger litt nedpå ledning som gjør at man ikke må opp under øret for og justere og ikke minst, en fantastisk passform. Både utformingen på selve proppen og de medfølgende skum-proppene gjør at denne sitter som støpt og kan sitte der i mange timer uten at jeg har ubehag i øret.
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være verdt å prøve og nedkonvertere til 44/48K da høyere frekvenser enn det hodetelefonen takler gjerne gjør overskytene frekvenser til støy, dog krever det ganske mye å skille det i blindtest. 24 bit er greit å beholde, da det ikke utgjør noe uønsket virkning. Har gjort en del tester på å nedkonvertere 96 til 48 og bare en gang har jeg merket dårligere kvalitet. Det var på Brasilia av Robert Len. Sjeldent god låt forresten. Voxengo har verktøyene.

 

Edit: For ordens skyld, nedkonverteringene ble etterfulgt av en 320 kbps encoding til mp3, så det var ikke en ren lineær sammenligning av PCM-data.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Her er filene fra uttestingen. Regner med det er greit å legge dem ut siden originalen er offentlig tilgjengelig som promo-materiale på HDtracks. Låten er utgitt på 2xHD og er fra albumet Fragile av Robert Len.

 

Brasilia96-32.wav

Brasilia48-16.wav

Brasilia320.mp3

 

For meg er i alle fall 96/32 og 48/16 oppfattelsesmessig identisk.

MP3'en faller greit igjennom og degraderingen blir påfallene på så godt råmateriale.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøvde en kort ABX for moro skyld:

 

foo_abx 2.0.2 report
foobar2000 v1.3.9
2016-03-08 16:58:34

File A: Brasilia48-16.wav
SHA1: 9c2764d9cc3d18a593a981b4f8af0f7de5c265e0
File B: Brasilia320.mp3
SHA1: 8c563852cd4617a92e4fe574b5428d56137487a2

Output:
DS : Primær lyddriver / Sony MDR-1A "Hi-Res" hodetelefoner / Realtek High Definition Audio på en Dell bærbar
Crossfading: NO

16:58:34 : Test started.
17:00:06 : 00/01
17:00:45 : 00/02
17:02:17 : 00/03
17:03:25 : 00/04
17:04:39 : 01/05
17:04:50 : 02/06
17:05:37 : 02/07
17:06:19 : 02/08

----------
Total: 2/8
Probability that you were guessing: 96.5%

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Mp3'en er ganske bra optimalisert. Har brukt alle triksene jeg vet om for konverteringen. Den er f.eks laget med det jeg anser som den beste tilgjengelige encoderen med en svært god psykoakustisk modell (LAME 3.99) i sann stereo, ikke joint og den er med full båndbredde, ikke cappet sånn som er standard. Encoderen har ikke noe enkel jobb her som de vanligvis har når man kutter alt over 15,16 eller 17 KHz og lar den fritt kombinere kanalene for å forenkle og komprimere stereo-lydbilde. Signalet er med dither og peaken for den ligger på 20 KHz, noe bare svært unge mennesker kan høre. Siden dynamikken i låten er bra vil ikke encoderen rote det til p.g.a for høyt inputvolum, og den trenger ikke forholde seg til et overstyrt signal og har lavere delta å forholde seg til som igjen gjør bitrate-reduseringen enklere. Litt morsomt at den er 7% av størrelsen på den originale hi-res filen og fremdeles bevarer oppløsning, stereo-image, hele det frekvensbåndet som vi kan høre og dynamikken.

 

http://www.walterdevos.be/how-to-check-quality-of-mp3-file

Lenke til kommentar

Testet litt i går kveld. Nå tok jeg ikke noen blindtest, men kan si meg enig i uttalelsen din Vidor. 96/32 og 48/16 høres nærmest identisk ut, mens mp3en henger litt etter og mangler en god del detaljer som burde blitt med. 

Syns jeg hørte litt forskjell i klarheten mellom 96/32 og 48/16, men det blir bare spekulasjon.

Lenke til kommentar

Synes det var lett å avsløre det på Z2 via innebygget headphone-utgang, men veldig vanskelig på E17 via PC. Har enda ikke 100% identifisert hvorfor. Brukte Doubletwist til testen. Wav'ene hørtes konsekvent høyere ut enn mp3'en. Man må uansett kjøre ordentlig ABX-blindtest ellers blander holdningene seg inn og ødelegger for objektiviteten. Det man hører blir filtrert gjennom holdningene og blir derfor farget av hvordan man tror det skal låte. På PC er filene lagt i multitrack i CoolEdit pro 2.1

Lenke til kommentar

Det som er enklest å få best er hodetelefoner. Det du får av høyttalere for prisen av en god hodetelefon kan du vel regne i brøkdeler. Mye forsvinner av detaljer selv i gode høyttalere, men dette har også med rom, fysikk og distanse i forhold til hørselen. En hodetelefon er sånn sett mye mer ren og direkte. Har hørt på særdeles gode høyttalere og blar man opp en to-tre-fire månedslønner kan det bli bra, men da må man spille en god del høyere enn det man typisk gjør med hodetelefoner.

Endret av vidor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...