Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken type forvrengning skal det være mindre av med OTL?

Litt av poenget med rørforsterkere er at  harmonisk forvrengning i hovedsak er  2. harmonisk (2/4/8/etc), dvs. "ørevennlig".

Vanligvis har Solid-State forsterkere noe lavere forvrengning enn rørforsterkere.

Endret av bar1
Lenke til kommentar

Største poenget med OTL er at man på en enkel og grei måte får til en forsterker der utgangsrørene trives greit, uten at man må til med utgangstransformatorer. Typisk medfører det at de yter best med hodetelefoner med høy impedans. Billige utgangstrafoer forvrenger relativt mye, og selv de aller billigste er dyre nok til at det virkelig merkes på totalprisen - så om man ser på rimelige forsterkere, så finner man bare OTL og hybridkonstruksjoner. Såklart får man mer "magi" av en OTL med typisk enkel 2. harmonisk OTL-forvrengning og lav dempefaktor, enn en hybrid der forvrengningen kan være mindre og mer komplisert.

 

Men er man opp i "rett" prisnivå, så unngår man de aller fleste unotene som billige trafoer har, samtidig som utgangsrørene får bedre arbeidsvilkår, og det blir fort sånn at OTL gir mer forvrengning. Det er heller ikke sånn at alle "fordelene" med typiske OTL-hodetelefonforsterkere kommer fra at de or OTL - helheten har mer å si, og nesten alle triksene som kan gi gode OTL-forsterkere hjelper også om man designer seg fram til en forsterker med utgangsrør. Se på utvalget av modeller hos Woo Audio - de har åpenbart peiling på hvordan det skal gjøres.

 

Ønsker du deg renere lyd enn det WA6SE tilbyr, så bør neste fornuftige steg være å se i retning transistorforsterkere, med den typen forvrengning som dine ører liker best, i minst mulig mengde - ikke en tilfeldig OTL-forsterker kun fordi du har hørt noe om at OTL har mindre forvrengning.

 

Tips i så måte: noen liker 2. harmonisk, andre liker 3. harmonisk. Du har jo hatt forsterkere i hus som burde gi deg en pekepinn på hva som passer for deg.

Lenke til kommentar

Holy schiit!

For en forskjell i lyden fra onboard manshait til schitt modi 2.

Har vært uten min modi 1 siden oktober. Så måtte venne meg på onboard skjiten.

Det er mere av alt fra asgard 2'en min enn fra lydkortet :p

Helt glemt av hvor mye bedre eksternt utstyr er enn internt.

 

2 år siden eg kjøpte modi. Nå skal eg ha modi 2'en som eg fikk som erstattning fram til eg har råd til Bifrost multibit.

Endret av Netrum
Lenke til kommentar

Holy schiit!

For en forskjell i lyden fra onboard manshait til schitt modi 2.

Har vært uten min modi 1 siden oktober. Så måtte venne meg på onboard skjiten.

Det er mere av alt fra asgard 2'en min enn fra lydkortet :p

Helt glemt av hvor mye bedre eksternt utstyr er enn internt.

 

2 år siden eg kjøpte modi. Nå skal eg ha modi 2'en som eg fikk som erstattning fram til eg har råd til Bifrost multibit.

Hva slags hovedkort har du? :)
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle kjøpe inn en DAC som kan brukes sammen med min bærebare datamaskin siden den er med meg nesten overalt for tiden. Lyden av PCen er ikke så mye å skryte av så nå må noe skje. Noen som har erfaring med noen som drives av kun USB? Tenker fra 500 til 2000 kr, og kvaliteten på lyd/boks er absolutt en viktig faktor. 

 

Har sett på Dragonfly, Hegel og Fiio, men føler meg egentlig litt blank. Noen tips?

Lenke til kommentar

Hegel SUPER er enkel og grei til ditt bruk men er det noen som selger den enda ?

Dragonfly gjør også jobben helt greit. De var med helt i starten for USB-baserte DAC-amp'er.

Fiio er bra den også med mer fleksibilitet og justeringsmuligheter for lydbilde med f.eks E17K. Alle er mest sannsynlig endel bedre enn det du har innebygget. Bruker E17 selv.

 

Her er det som er i markedet:

http://www.prisjakt.no/category.php?m=s254751008&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...