Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

 

Ingen video, men jeg syntes det er litt vittig å se innsiden til HE-1000, en hodetelefon til 30 000kr... 

Det ser jo mildt sagt ut som den kunne kosta 1000kr. 

 

http://www.changstar.com/index.php/topic,2735.0.html

Ja, den ser ikke mye eksklusiv ut inni.

Magien og det folk betaler for er vel først og fremst elementene og den lyden de klarer å produsere.

Designet på entusiastutstyr pleier sjelden å være det største selling-point. Er det for pent designet er det nesten som det blir stemplet som at ikke nok av pengene har gått til lydegenskapene. Det er vel lite å si på lyden i HE-1000. Flere som mener den overgår 009'en.

 

Jeg kan vel telle på en hånd antall hodetelefoner jeg synes er virkelig pent designet, de aller fleste er greit nok designet.

 

 

Nå har jeg kun hørt HE-1000 1 gang, men jeg er en av de som mener HE-1000 ikke er noe vidunder hodetelefon, tvertimot. 

De låter annerledes, med noe positiv men også noe som virkelig trekker ned ved hvordan man opplever lyden. 

Lydbilde er litt for distansert for min smak og bassen slår ikke spesielt kraftig fra seg til å være planar. 

 

Er meget spent på hvordan mine HE-6 vil låte når jeg får Lawton Audio Angle pads, adaptere til mine Norne Solv X kabel så jeg kan bruke den med HE-6 & stereoforsterker og en stereoforsterker. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan kalkulerer man hvor mye watt en forsterker gir per ohm?

La oss si forsterkeren gir 100w @ 8ohm, hvor mye er det i 50ohm? 

Også er det forsterkere som er klasse A opp til en viss mengde, det er bare produsenten som har disse tallene eller?

Visst det ikke er opplyst da.

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Hvordan kalkulerer man hvor mye watt en forsterker gir per ohm?

La oss si forsterkeren gir 100w @ 8ohm, hvor mye er det i 50ohm? 

Også er det forsterkere som er klasse A opp til en viss mengde, det er bare produsenten som har disse tallene eller?

Visst det ikke er opplyst da.

Hvor mange watt en forsterker gir i en gitt last avhenger av hvilken begrensning man kommer borti med akkurat den lasten. Både spenning og strøm kan være begrensende faktorer. Med en typisk forsterker kan du anta at spenning er begrensende faktor og doble ohm/halvere watt oppover og treffe bra rett på hva den kan levere. (I ditt eksempel, 50w @ 16ohm, 25w @ 32ohm, 12,5w @ 64 ohm osv.) Sjekk spesifikasjonene ellers på forsterkeren for å sjekke om dette er en grei antakelse.

 

Når du er ute etter å bruke "vanlige" stereoforsterkere til hodetelefonbruk er det greit å huske på at mengden watt ikke er det viktigste, med normalt lyttevolum vil selv en såpass lite effektiv hodetelefon som HE6 klare seg med få watt. Kvaliteten betyr mer enn absolutt mengde.

 

"Alle" klasse AB-forsterkere er klasse A opp til en viss mengde. Om denne mengden er stor nok til at det har noe å si (/ at det er noe å skryte av / verdt å nevne i specs) kommer helt an på hvilke avveininger produsenten har gjort når de designet forsterkeren. Oppgis det ikke, så er oppgitt strømforbruk ved tomgang en liten indikator - og det kan gå an å regne seg fram til det om man klarer å få tak i mye info om kretsen. (F.eks fra en servicemanual.)

 

Et par relevante lenker:

http://www.apexhifi.com/specs.html

https://passlabs.com/articles/leaving-class-a

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mulig. Fins fine kalulatorer som gjør det for deg, denne blandt annet:

http://www.digizoid.com/headphones-power.html

 

(Metoden bak er vel også nevnt i første link i min forrige post.)

 

Men husk at det krever høyt nok signal inn for å nå maks effekt ut fra en forsterker, det kan godt hende at du ikke når 5W med din kombinasjon av dac og forsterker. Også dette kan man regne seg fram til. Det var en irdac du hadde?

 

Finn oppgitt utgangsspenning fra dac-en, legg til gain for hvert forsterkerledd, og så ser du fort om du har nok gain til å nå makseffekten.

http://www.sengpielaudio.com/calculator-amplification.htm

 

2.2Vrms ut fra irdac, 18db gain fra Mjolnir, og du havner ganske nært 5W.

 

Men ved lydfiler som er mastret lavt, så kan det godt hende at kombinasjonen har litt for lite gain / at det ikke går å dra på og nå makseffekten på forsterkeren.

Lenke til kommentar

Det stemmer, og som nevnt - du må jo ha nær maks volum ut fra dac for å nå 5W med din kombinasjon.

 

En "enkel" sjekk er å sammenligne de kildene du bruker til vanlig med noe som er mikset med (alt for) høyt volum og omtrent ingenting av headroom. Youtube er en grei kilde for å finne sånt, finn en nyere popmusikkvideo fra VEVO, og det er gjerne mikset sånn at maksnivå ligger i området -6dB til -5dB. (F.eks Katy Perry - Roar, makser på akkurat -5.0 dB) Er det såpass mye høyere enn det du normalt bruker av mer kvalitetsorienterte kilder at du må skru ned litt for å få det behagelig, så er det kombinasjonen din som har litt for lite gain til at maksvolum faktisk klarer å få forsterkeren til å levere maks effekt.

 

En mer fancy løsning er å finne en avspiller med peakmeter. Eksempelvis foobar med denne: http://wiki.hydrogenaud.io/index.php?title=Foobar2000:Components_0.9/Peakmeter_Spectrum_(foo_uie_vis_peakmeter_spectrum)Jeg har innebygd peakmeter og klipping-indikator i mikseren til lydkortet mitt, og det er litt "kjekt å ha."

 

Husk at "volumknotten" styrer gain, og på maks legger den til 18dB på det signalet som kommer fra dacen din, et signal som ikke behøver å være sterkt nok til at man faktisk når 5W.

 

Når man ser på lyttenivå, så er det gjennomsnittet som er viktig, og hører man på for eksempel høyt volum / 100dB i gjennomsnitt, så vil det være korte topper med høyere volum som går mye høyere i effektbehov. A-vekting vs uvektet dB er også viktig, spesielt i bassområdet så kreves det mye effekt fordi vi naturlig krever ekstra nivå der for at det skal høres flatt ut. Beste måten å bli litt kjent med hvordan forskjellig lydnivå faktisk oppleves er å prøve seg fram med vanlige høyttalere og et spl-meter, så får man litt perspektiv på hva som er høyt og ikke. Selv en ukalibrert app på mobil er nok.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/A-weighting

Lenke til kommentar

Lyttet til AudioQuest Nighthawk idag. Jeg ble skuffet. Overpriset Denon AH-D2000, spørr du meg. 

Bass over hele linja så det hørtes litt muddy ut. Dog er det sikkert bra med musikk som kaller for slik, men akustisk musikk, rock, indie, hva enn det måtte være med ekte instrumenter, så låt det ræv. 

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Kjøp Shure med utbyttbar kabel. Disse er også ganske så solide, så de varer nok en god stund. Mulig du synes prisen er høy og at de er uvant i begynnelsen, men de er verdt det i et langsiktig perspektiv.

 

Går og god for Shure. Bygget som tanks med tykk og god utbyttbar ledning.

 

Bruker mine SE-215 og SE-535 til alt og er overhodet ikke redd for å ødelegge de. 

 

Prisen er noe høy, men brukte SE-535 dukker opp på Finn av og til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...