Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden jeg blir mest sannsynelig å vente en stund med å kjøpe forsterker til mine DT880, tenkte jeg, hvis jeg skulle brukt oppmot 3000kr, hvilken forsterker eller forsterker+dac combo ville jeg fått da? Helst rør siden jeg har lyst til å prøve det ut.

 

Er det verdt å bruke så mye (eller lite kommer ann på hvordan du ser på det) penger, eller burde jeg bare gå for Schiit Vali?

Lenke til kommentar

Schiit er mye for pengene. Hvis du er villig til å legge opptil 3K i det kan du jo gå for Schiit Asgard 2 for en ren tubeamp. Eller en kombo av Vali og Modi 2 hvis du vil ha med en DAC innenfor 3K.

Mener du Valhalla 2? Er ikke Asgard 2 solid state? Jeg har mulighet til å få tak i en billig Modi 1 i tiden jeg blir mest sannsynelig å kjøpe, så jeg tror alle pengene går til forsterker. Er et + at jeg kan sette Modi 1 og Vali oppå hverandre da. Men hvis det er veldig stor forskjell i lyden, kunne jeg likså godt kjøpt ordentlig utstyr med en gang.

 

Men siden jeg bare hører musikk spotify, ikke noe Flac eller høyoppløste nedlastede sanger, vil jeg kunne merke veldig mye forskjell mellom en forsterker til ca1000kr og en til ca3000kr, f.eks Vali og Valhalla 2.

Lenke til kommentar

Ja, er ikke så vant til å plugge tuber, så den sitter i fingrene :)

 

Har ikke hørt lyden på begge, så har ikke noe direkte sammenligningsgrunnlag.

Mine tuber inneholder stort sett tannkrem, ost eller kaviar :)

 

Valhalla 2 jo en god del dyrere, så en Vali er nok tingen kostnadsmessig med mindre du tenker langsiktig og vil satse på tuber. Mye for pengene med Vali for å teste ut tubelyd og se om det faller i smak. Ingen dårlig sak til prisen.

 

Lyden på Spotify er helt kurant også for en såpass god stack. Du skal ha rimelig direkte sammenligningsgrunnlag for å kunne si mye om hva som er kilden av Spotify og CD.

Lenke til kommentar

Man får jo ikke "tubelyd" av en hybrid med signalrør og vanlig stram og fin transistorutgang. :ermm: I værste fall får man med seg unotene av et inngangsrør, i beste fall så får man en løsning der røret ikke tilfører så mye verken til eller fra.

 

Har man alle ulempene av en OTL-design, så får man finfin tubelyd og lav dempefaktor og tilhørende hørbart forskjellig match mellom hodetelefoner og forsterker i forhold til en vanlig transistorforsterker. Akkurat dette er noe som enkelte faller helt pladask for. 600ohms hodetelefoner gjør det relativt enkelt å få til slik magi.

 

Forøvrig bør det nevnes at for hodetelefoner som har lavere impedans, så er hybridforsterkere hakket mer aktuelt - siden en effektkrevende lavimpedanshodetelefoner representerer en helt håpløs last for en rimelig OTL-forsterker, samtidig som man får kjørt hybridforsterkeren i det området den yter best. Slå opp spesifikasjonene for forskjellige schiit-forsterkere - legg merke til hvordan utganseffekten i 600ohm og 50ohm varierer. Det er lurt å velge forsterker som fungerer "best" mot de hodetelefonene man har.

Lenke til kommentar

LCD2 er jo eksepsjonelt lineær fra nederst i bunnen til langt opp i lavere mellomtone. Du finner nok neppe noen som er helt lik i respons. Kan aldri huske å ha sett en sånn responskurve på noen andre klassiske hodetelefonmerker, uten at jeg skal påstå å ha sjekket alle. X2'en er nok verdt et forsøk. Den er ikke helt tam i bassen den heller selv om det er mer på X1. Du kan jo uansett justere EQ for smak og behag. Problemet med for mye integrert  loudness-kurve på hodetelefonen er at lyden blir ubalansert når du drar på litt med volumet, men det er jo på en måte bra også da at lyden høres bra ut på lavere volum, så trenger man ikke skrur opp så mye at det går ut over hørselen.

 

Skal jo ha en oppgradering fra LCD-2. Så som nevnt tidligere skal jeg kjøpe LCD-X eller LCD-3F!

Men imellom tiden tenkte jeg å prøve å X2. 

Jeg vil ikke nødvendigvis ha mye bass, men punchy, sånn at man merker det. 

Lenke til kommentar

Du får mest punch i bassen når musikken er dynamisk. Daft Punk er ganske flinke der i forhold til mange andre. Overraskende mye av punchen i bassen ligger i overtonene. Hvis du hører på Paul van Dyk høres dette bra. Mer bassrespons er nødvendigvis ikke alltid bedre da det gjørmer til lyden. Ingenting som slår selvtest av hodetelefoner så sjekk gjerne en butikk med godt utvalg. Kan være lurt å veksle mellom med hodetelefoner som har mindre bassrespons enn det du vanligvis bruker, så slipper du å hige etter noe bedre hele tiden. Biffen mister litt av sjarmen hvis du spiser den hver dag.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Siden jeg tenker langsiktig når jeg kjøper forsterker, lener jeg meg mest mot Valhalla 2, også siden Jann-Ove sa at jeg ikke får noe/lite rør lyd i Vali. Men fortsatt usikker, Valhalla 2 koster mye, og jeg kan få plassmangel med den. I tillegg hvis jeg må ha dac, passer Modi bedre med Vali enn Valhalla 2. 

Lenke til kommentar

Du får spørre deg hva du vil ha. Rør gir lyden fylde og varme på bekostning av detaljer og vreng. Har du en varm og udetaljert hodetelefon, så gå heller for solidstate. Har du en skarp og analytisk hodetelefon du ønsker å myke opp, gå for rør. Det er en tradeoff med rør, så sånn sett kan jo vali fungere som et kompromiss.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Du får spørre deg hva du vil ha. Rør gir lyden fylde og varme på bekostning av detaljer og vreng. Har du er varm og udetaljert hodetelefon, så gå heller for solidstate. Har du en skarp og analytisk hodetelefon du ønsker å myke opp, gå for rør. Det er en tradeoff med rør, så sånn sett kan jo vali fungere som et kompromiss.

DT880 er veldig skarp og analytisk, i alle fall i mine øyne, så jeg tror rør passer veldig bra til de, det vanskelige spørsmålet er hvilken.

Lenke til kommentar

Et annet finfint alternativ er å gå for en god transistorforsterker med klasse A-drift. Det slår "aldri" feil å mate skarpt og analytisk utstyr med klasse A, og når man har med hodetelefoner å gjøre, så er ikke varmeutviklingen / den lave effektiviteten et like stort problem som ellers. Skarpt og analytisk utstyr avslører "feilene" veldig tydelig i AB-forsterkere, området der den ene transistoren tar over for den andre kan høres.

 

Asgard 2 bør definitivt være med i vurderingen, om du holder deg innenfor det schiit har å tilby. (Ser du på andre merker så fins det vel også tilsvarende alternativer, men jeg er ikke nok inne i det til å ha oversikt og anbefalinger der.)

 

Betraktninger om utvalgte modeller, gitt en 600ohm hodetelefon:

 

Vali:

 

Unotene fra et signalrør, forsterket mye - av et billig AB-utgangstrinn. Utgangseffekten synker med impedansen, så du må skru opp volumet mer for å få nok lyd -> du får med mer av signalrøret, og det kan bli for mye av det gode. Du havner også langt unna der utgangstrinnet trives "best" - et sted i nærheten av 50 ohm. (Hadde du f.eks hatt AKG K702 med mye snillere impedans, så hadde ikke rør-unotene blitt forsterket like mye.) 

 

Asgard 2:

 

Klasse A-drift, med en "pen" topologi, og jfet inngangstrinn. Jfet-transistorer er kjent for å yte knallgodt til slikt bruk, og utgjør virkelig en forskjell. Sannsynligvis kan du også kjøre i high-gain mode, der den trives best, og opererer uten feedback. (Enda et kjent triks som kan gi god lyd.) Sannsynligvis samme behagelig fordeling av forvrengningen som man finner i rørforsterkere, bare mindre av den. Alt i alt - en transistorløsning som gjør *mye* rett, og som passer veldig bra til analytiske og skarpe hodetelefoner. 

 

Valhalla 2:

 

OTL rør, som trives best på 600ohm. Lite forvrengning og lavt støygulv. "Rett" form for rørlyd.  :love:

 

Asgard 2 bør være det sikreste valget.

 

---

 

Huff. Kjenner jeg blir dårlig av å sitte og se på forsterkere for å gi anbefalinger. Savner Little Dot-en. Har også vært så uheldig at jeg snublet over en meget pen krets som kan være aktuell som diy-prosjekt.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...