Gå til innhold

Pirater mister nett-tilgang?


Anbefalte innlegg

"pirater" er det jeg kaller de som faktisk har egne lokaler stappet med cd-brennere og kopierer i hytt og pine, lager forseglinger osv og selger de på gata eller marked for en tredjedel av prisen.

 

slike ting synes jeg er råttent, å tjene penger på det liksom.

vi som sitter hjemme og ikke har råd eller vil betale 200kr for en film, vi laster den ned gratis såklart. om de ikke hadde hatt noe valg enn å kjøpe så hadde de ikkje kjøpt uansett vil jeg tro, nettopp fordi det er dyrt vil jeg påstå. og de som har lidenskap for film kjøper som oftest filmen. jeg gjør vertfall det selv. det samme gjelder musikk.

 

har selv opplevd å kjøpt terminator 3 på dvd i polen da den kun gikk på kino for noen år siden feks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Håpløst forslag....

 

Annklages du for lovbrudd, skal dette bevises i en rettsal. Og du har rett til å forsvare deg og alle dine rettigheter skal ivaretas. Menes det virkelig at en eller annen fyr på en ISP skal kunne leke dommer og bøddel???

 

Snakk om idioti...

Hvis du blir utvist fra en pub fordi du ikke har oppført deg, skal pubeier gå til sak for å få deg utvist?

Nå eier vel ikke musikkbransjen internettet.

Lenke til kommentar

Føler dette er litt de samme virkemidlene som ble brukt under krigen for å hindre de alliertes budskap. Nemlig å konfiskere radioer, og annet materiell som kunne spre informasjon. Selv om det er en helt absurd sammenligning og en sammenligning som ikke burde funnet sted, er det likhetstrekk.

Lenke til kommentar

Hvis du blir utvist fra en pub fordi du ikke har oppført deg, skal pubeier gå til sak for å få deg utvist?

Nå eier vel ikke musikkbransjen internettet.

Nei, men eg vil tru internettleverandørane "eig" tenestene dei tilbyr. Spørsmålet blir kva grunnlag dei må ha for å nekte å tilby dei.

 

Kay

Lenke til kommentar
vi som sitter hjemme og ikke har råd eller vil betale 200kr for en film, vi laster den ned gratis såklart. om de ikke hadde hatt noe valg enn å kjøpe så hadde de ikkje kjøpt uansett vil jeg tro, nettopp fordi det er dyrt vil jeg påstå.

Når eg synest at ein film er for dyr, let eg vere å kjøpe han. Det er jo ikkje slik at eg har ein rett til å få tilgong til resultatet av andre sitt arbeid.

 

Kay

Lenke til kommentar

Tror mange av dere tenker litt feil jeg. .....

 

En ISP, vile måtte ansette shitloads med folk til å administrere en slik overvåkning, og kjøpe mye utstyr til det. Og dette ville øke kostnaden på linjene til folket., og folket vil forsvinne til andre isp'er som gir seg faen.

 

Jeg tror det kommer til å skje andre veien jeg. AT, riaa, mpaa, ifpi og hva de nå heter alle, må RAPPORTERE INN til ISP'ene hvilke kunder som har forbrutt seg mot hvilken lov. Dette blir gjort den dag i dag, men i Norge har vi ingen konkret lov hjemmel som sier at ISP'er er pliktige til å forholde seg til sånne rapporter, så derfor er ofte [email protected] forwardet rett i en bossbøtte..

 

Med en konkret lovhjemmel, vil ISP måtte behandle enhver henvendelse seriøst, og informere den aktuelle kunden som har den ip adressen, om at han er påklaget, og at han vil bli stengt om det skjer igjen.

 

Håper ikke det her skjer, da det vil være ett STYGT tilbakefall for torrent teknologien.

Lenke til kommentar
vi som sitter hjemme og ikke har råd eller vil betale 200kr for en film, vi laster den ned gratis såklart. om de ikke hadde hatt noe valg enn å kjøpe så hadde de ikkje kjøpt uansett vil jeg tro, nettopp fordi det er dyrt vil jeg påstå.

Når eg synest at ein film er for dyr, let eg vere å kjøpe han. Det er jo ikkje slik at eg har ein rett til å få tilgong til resultatet av andre sitt arbeid.

 

Kay

 

Hvis du kjøper en film og syns den er dritdårlig da? Leverer du den tilbake? Ånei...det gikk jo ikke det. Da har du jo sikkert KOPIERT filmen og da kan jo ikke butikken ta den tilbake.

 

Jeje...det gjør ikke piratkopiering noe mer lov av den grunn. Bare enda et eksempel på at distribusjonsformen og businessmodellen er utdøende. Og slike lover opprettholder en døende modell.

Lenke til kommentar
Tror mange av dere tenker litt feil jeg. .....

 

En ISP, vile måtte ansette shitloads med folk til å administrere en slik overvåkning, og kjøpe mye utstyr til det. Og dette ville øke kostnaden på linjene til folket., og folket vil forsvinne til andre isp'er som gir seg faen.

 

Jeg tror det kommer til å skje andre veien jeg. AT, riaa, mpaa, ifpi og hva de nå heter alle, må RAPPORTERE INN til ISP'ene hvilke kunder som har forbrutt seg mot hvilken lov. Dette blir gjort den dag i dag, men i Norge har vi ingen konkret lov hjemmel som sier at ISP'er er pliktige til å forholde seg til sånne rapporter, så derfor er ofte [email protected] forwardet rett i en bossbøtte..

 

Med en konkret lovhjemmel, vil ISP måtte behandle enhver henvendelse seriøst, og informere den aktuelle kunden som har den ip adressen, om at han er påklaget, og at han vil bli stengt om det skjer igjen.

 

Håper ikke det her skjer, da det vil være ett STYGT tilbakefall for torrent teknologien.

Presis. Slike utsendelser skjer i dag i bøttelass over hele verden, saken er bare at NGT/Telenor o.l ikke videresender de til deg som privatkunde. Hadde loven de foreslår her gått gjennom hadde nok langt over halvparten av diskusjon.no plutselig vært uten nett. Uansett hva de gjør finner jo pirater etterhvert et hull, dette er bare dødskrampene til et allerede foreldet organ. RIAA og de store korporasjonene er utdaterte. Vil de konkurrere må de innse at Internet ikke er et marked de kan kontrollere, men et marked de må lære seg å bruke på dets egne premisser.

Secure computing, DRM og søksmålene deres er jo forsøk på å kontrollere Internet heller enn å utnytte det. Markedet tilpasses ikke deltagerne i det, deltagerne må tilpasse seg markedet.

Lenke til kommentar

Hvis du blir utvist fra en pub fordi du ikke har oppført deg, skal pubeier gå til sak for å få deg utvist?

Nå eier vel ikke musikkbransjen internettet.

Nei, men eg vil tru internettleverandørane "eig" tenestene dei tilbyr. Spørsmålet blir kva grunnlag dei må ha for å nekte å tilby dei.

 

Kay

 

Hvis en person som bruker bil for å smugle DVD-filmer fra A til B. Burde det da være lov at alle bensinselskapene går sammen og svartelister slik at man ikke får kjørt bil lenger?

 

Det blir jo i prinsippet nøyaktig det samme som vi snakker om her.

Lenke til kommentar

Hvis du blir utvist fra en pub fordi du ikke har oppført deg, skal pubeier gå til sak for å få deg utvist?

Nå eier vel ikke musikkbransjen internettet.

Nei, men eg vil tru internettleverandørane "eig" tenestene dei tilbyr. Spørsmålet blir kva grunnlag dei må ha for å nekte å tilby dei.

 

Kay

 

Hvis en person som bruker bil for å smugle DVD-filmer fra A til B. Burde det da være lov at alle bensinselskapene går sammen og svartelister slik at man ikke får kjørt bil lenger?

 

Det blir jo i prinsippet nøyaktig det samme som vi snakker om her.

For det første synes jeg ikke bensinselskaper på noe vis skal ha rett til dette da de ikke har noe grunnlag for å nekte, det er opp til hvert enkelt land og deres politiorganer å stoppe vedkommende.

For det andre er det ikke snakk om at "bensinselskapene" skal gå sammen av fri vilje, som tele2 har vist er dette det siste de vil. De blir tvunget av en regjeringen som igjen blir tvunget av de som lager DVD-filmene. Vil vi at big music skal kunne pålegge oss lover?

We the people osv. Det er vårt land, ikke RIAAs, vi bestemmer. Vil flertallet ha et fritt Internet så har vi et fritt Internet, end of discussion. Hvordan de enkelte tilpasser businessmodeller til det er deres sak.

Lenke til kommentar
Hvis en person som bruker bil for å smugle DVD-filmer fra A til B. Burde det da være lov at alle bensinselskapene går sammen og svartelister slik at man ikke får kjørt bil lenger?

Men straffet blir han. Og dersom han bryter trafikkreglene, ja så tar staten lappen hans. Da er han forhindret fra å kunne bevege seg fritt i motorisert kjøretøy på statens veier. Er ikke det et fellestrekk?

Lenke til kommentar
Hvis en person som bruker bil for å smugle DVD-filmer fra A til B. Burde det da være lov at alle bensinselskapene går sammen og svartelister slik at man ikke får kjørt bil lenger?

Men straffet blir han. Og dersom han bryter trafikkreglene, ja så tar staten lappen hans. Da er han forhindret fra å kunne bevege seg fritt i motorisert kjøretøy på statens veier. Er ikke det et fellestrekk?

 

Nei. Fordi dette er ikke det polititet som gjør, men ISP'ene...

 

Du kan sammenligne det med at Securitas skulle stått på veien og hanket inn førerkortet.

 

Jeg syns nå å kjøre for fort (dvs så mye som må til for å miste lappen...som er betydelig) er en mye farligere og sammfunnsfiendtlig akt enn å dele filer på internet.

Lenke til kommentar

Jeg regner med dette blir løst på samme måte som når danske isp'er blokkerte piratebay. Dette er vel i praksis ikke så vanskelig å få til og jeg tror det kommer en lignende løsning i england også hvis dette blir aktuelt.

 

En slik løsning vil vel i de fleste tilfeller være ganske lett å unngå for dem som absolutt vil laste ned, men for det store flertall betyr det kanskje at de gir f i torrentsidene.

 

Jeg er overbevist om at de driter en lang mars i argumentet om at torrents også kan brukes de lovlige ting, de kommer til å ta alle torrentsider over en kam og blokkere sidene.

Lenke til kommentar
Tror mange av dere tenker litt feil jeg. .....

 

En ISP, vile måtte ansette shitloads med folk til å administrere en slik overvåkning, og kjøpe mye utstyr til det. Og dette ville øke kostnaden på linjene til folket., og folket vil forsvinne til andre isp'er som gir seg faen.

 

Hørt om eksemplets makt? Vil neppe være nødvendig å overvåke nettrafikken til alle brukere konstant, i stedet vil de nok f.eks. plotte ut 10 stk. brukere i slengen som har et interessant ned/opplastingsmønster og ta disse for å statuere avskrekkende eksempel. Sånn fortsetter det, og stadig fler skremmes fra å syssle med noe snusk.

Lenke til kommentar
Bra,håper alle nettlevrandører verden over kan enes om dette .

 

 

Sa Snekker'n helt til han mistet linjen sin på feilaktig grunnlag og brukte 3 uker av livet sitt på å få tilbake linjen sin... Selvom han hadde sitt på det rene er det han som måtte kaste bort bøttelass med tid for å få linjen sin opp igjen fordi et helvetes byråkrati måtte iverksette sine saker neste uke og uka etter der igjen. Det blir som vanlig latterlig vrient å være ærlig forbruker....

Lenke til kommentar
Hvis du kjøper en film og syns den er dritdårlig da? Leverer du den tilbake? Ånei...det gikk jo ikke det. Da har du jo sikkert KOPIERT filmen og da kan jo ikke butikken ta den tilbake.

Då blir eg sannsynlegvis skuffa, men slik er det no ein gong med film/musikk/spel. Du må nesten gjere deg opp ei meining om du trur det er bra på førehand, og so ta ein sjanse. Det er derfor vi har slike ting som omtalar og demoar.

 

Kay

Lenke til kommentar
Då blir eg sannsynlegvis skuffa, men slik er det no ein gong med film/musikk/spel. Du må nesten gjere deg opp ei meining om du trur det er bra på førehand, og so ta ein sjanse. Det er derfor vi har slike ting som omtalar og demoar.

 

Kay

 

 

Synes det er utrolig at man kan ha en slik holdning til et produkt. Ville du sagt det samme om en vaskemaskin? Nei, selvfølgelig ikke. Der er det HELT vanlig at man blir misfornøyd og leverer produktet tilbake. Hever kjøpet. Hva er så spesielt med film eller musikk? Potensialet for at du er en skurk er så stort at du ikke skal få lov å heve kjøpet? Latterlig.

Lenke til kommentar

Vi får vel bare gå tilbake til gamledagene da. Jeg vil tro at det er fler enn meg av de brukerne her i slutten av 20-åra og eldre som husker at vi fikk tak i piratkopier av programmer og spill til C64 og Amiga også.

 

Vi fikk tilsendt disketter fra inn og utland vi uten at det var noe høyt snakk om at det vi gjorde var ulovlig den gangen. Ikke nok med at vi fikk tak i spill og programmer, men vi fikk tak i spill og programmer som ikke var å få kjøpt på det norske markedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...