Gå til innhold

Pirater mister nett-tilgang?


Anbefalte innlegg

Problemet er langt større en det Idiotene hos RIAA og MPAA vil få folk til å tro og I hovedsak så vil ikke et slikt tiltak gjøre annet enn å fjerne behovet mange har for å ha raske internettlinjer. Det som kan skje på sikt er at tjenester som streaming av video, og mange andre bredbåndskrevende tjenester blir innskrenket pga kundemassens manglende kapasitet på nedlastning.

 

Dette tar nok knekken på mange innholdsleverandører som merker at de ikke lenger har like stor kundemasse.

 

Det platebransjen ikke tenker på er at hva skjer når man ikke lenger får tilgjengelig "billig programvare" gjennom nettverkskabelen? Vel vennekopiering øker , dvs kompisen min låner meg spillet han nettop kjøpte (noe som egentlig er helt greit, da det er jo hans gjennstand) man får tak I musikk gjennom venner som kjøpte filer over nettet.

 

Det som også vil øke markant er nettop piratene som har levebrød på å selge piratkopiert programvare / musikk / Video til en billigere pris en butikkene. Ergo så vil man på sikt forsterke en gruppe gjennom å gjøre nettop dette.

 

Ser også ut som at det kommer til å bli langt vanskeligere å ta de som er ille på nettet pga at det blir langt vanligere å kryptere innhold og kjøre anonymiserte tjenester (tor) så man lar Pedofile krek og for eksempel Utspekulerte mordere komme unna. Enkelt og greit så vil nok tiltakene gjøre det langt lettere å få tak i "krypterte" tjenester og fildelingsnettverk som ikke kan spores. Sammfunnet er den store taperen da Man ikke lenger greier å spore Ip-adressen eller opphavet like enkelt til den fotofila der en liten gutt blir misbrukt på det groveste.

 

Nei, myndighetene og platebransjen skyter seg selv kraftig i foten her og i steden for å finne gode kreataive løsninger som er I tråd med dagens samfunn velger de å skyte kundene sine. Dette føles som ren mafiavirksomhet der de store kjøper seg innflytelse ved omfattende lobbyvirksomhet. Svært lite tyder i alle fall på at dette er noe som har vært særlig gjennomtenkt.

 

På tide at vi passer på at dette ikke blir slik i norge også.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synes nå det åpenbare svaret hadde vært at totalforbudet hadde funket best. Ja, folk ville smuglet og røykt enda, men det hadde neppe vært 700 000 røykere. Og så kunne en heller slengt på noe holdning for å få vekk en del av de som er igjen.

Hadde det bare vært så enkelt. Problemet er at du skaper aldri holdninger ved å tvinge, du bare feier de under teppet. Bare prøv å få en alkoholiker til å slutte å drikke. Det går kort og greit ikke uten at vedkommende selv er med på det, ellers begynner h*n igjen.

Lenke til kommentar

Snakk om å ta tak i problemet i absolutt feil ende.

Istedenfor å gå til angrep mot pirater, hvorfor ikke spille på lag istedet og heller få til en felles løsning som alle parter er fornøyd med?

 

En nettside som inneholder det meste av film, musikk og tv-serier i god kvalitet til en billig penge. At de ikke ser hvor mye penger det ligger i dette? Muligheten har ligget å ventet på plateselskapene og filmselskapene i flere år allerede, og det er hårreisende å se hvilke "løsninger" de forskjellige selskapene prøver å få til.

 

Jeg er rimelig sikker på at de som oppretter en slik side nå, hvor innholdet er enormt, prisene er billig, og kvaliteten god, vil tjene seg søkkrike på relativt kort tid.

 

Butikken til apple tjener jo penger som gress, og det er tilogmed med kopibeskyttelse og alskens rare greier.

 

Hvis folk bare hadde klart å tenke litt lenger enn en dag fremover, og heller sett på langsiktige planer og løsninger ville piratene fort gått over til et sted hvor det er like enkelt, eller aller helst enklere å skaffe seg materiale på, til en billig penge, hvor kvaliteten er like god eller bedre.

 

Dog vil det alltid være noen som aldri vil betale for noe man kan få gratis. Men jeg er i den tro, at er den "store nettsiden" jeg nevnte tidligere like enkel, eller enklere enn torrents, limewire, dc++, usenet osv, vil folk begynne å bruke den.

 

Er ikke dette en god, langsiktig og ikke minst lønnsom løsning for alle parter?

Lenke til kommentar
Håper for all del at dette ikke kommer til Norge..

 

Jeg som veldig mange andre laster gjerne ned en sang for å høre om den er bra og siden kjøper jeg albumet (ja, det er tilfelle) hvis jeg likte det jeg hørte. På en måte kan dette kalles stjeling, på en annen måte kan du kalle det "prøving".. Blir som om du måtte kjøpt bilen først, og så testkjørt den eller å testkjøre den først og så kjøpe den om du liker den.. Bare at testkjøring er lovlig..

 

Synes det er synd at så stor del av norges befolkning skal bli sett på som pirater eller kriminelle om du skal si det på den måten.. Alle som har kjørt for fort engang, nasket noe, lastet ned musikk eller film er jo på sett og vis kriminelle.

 

Uansett, dette ble litt off-topic men jeg måtte bare få ut litt..

 

Overvåknings samfunn, NEI TAKK :mad:

 

Ta det med ro kryptering vil sette(og setter allerede idag) en effektiv stopper for dette, og alt vil være som før(om det kommer noen lovendringer). Prøver de å gjøre kryptering ulovlig vil de feile med det, siden det vil være teknisk umulig. Det som blir et lite problem er nøkkel utveksling pirater imellom, men det har gått rimelig smertefritt for meg så langt.

 

Personlig synst eg det bare ville vert spennende om noe sånne lover kom så eg faktisk kunne stress teste bruken min av kryptering.

Lenke til kommentar
Synes nå det åpenbare svaret hadde vært at totalforbudet hadde funket best. Ja, folk ville smuglet og røykt enda, men det hadde neppe vært 700 000 røykere. Og så kunne en heller slengt på noe holdning for å få vekk en del av de som er igjen.

Hadde det bare vært så enkelt. Problemet er at du skaper aldri holdninger ved å tvinge, du bare feier de under teppet. Bare prøv å få en alkoholiker til å slutte å drikke. Det går kort og greit ikke uten at vedkommende selv er med på det, ellers begynner h*n igjen.

Holdninger er langsiktig, forbud kortsiktig.

Lenke til kommentar

Hehe.. Fangs78 har ett nyansert syn på saken.. som vanlig ;)

 

Synes kanskje heller man kunne satt ned farten på linja om det var opplagt att man lastet ned/opp mye piratvare. Det er klart et er en stor utfordring å få til en slik overvåkning uten å tråkke på personvernet. Men jeg tror man kan få til noen filtere der man i hvertfall kan ta bort noen av de mest opplagte piratportalene f eks.

Vil det stoppe piratkopiering? Nei.. men jeg er ganske sikker på det får en begrensende effekt.

Den største effekten er kanskje at folk i større grad faktisk vet at det er en større sjangs for å bli straffet for ulovligheter. Da er det mye mer effektivt at flere kan risikere å få en smekk på fingrene enn at man saksøker ihjel noen svært få uheldige individer.

Så lenge vi faktisk har en åndsverklov og annen type kriminalitet blir kanalisert gjennom inet så er det neppe uunngåelig at vi vil få en økt overvåking i fremtiden... :/

Endret av filter69
Lenke til kommentar

Komisk dette her. Har en kamerat i frankrike som fortsatt laster som en galning, dog krypterte strømmer(så det er jo ikke like stort mangfold for han nå) det går helt fint. Dagens krypterings algoritmer er så bra at dersom en bruker en lang nok nøkkel vil det ta så urimelig lang tid å prøve alle nøkler(snakk om 100++ år med dagens utstyr) at det er så og si umulig å knekke.

Lenke til kommentar
Hehe.. Fangs78 har ett nyansert syn på saken.. som vanlig ;)

 

Synes kanskje heller man kunne satt ned farten på linja om det var opplagt att man lastet ned/opp mye piratvare. Det er klart et er en stor utfordring å få til en slik overvåkning uten å tråkke på personvernet. Men jeg tror man kan få til noen filtere der man i hvertfall kan ta bort noen av de mest opplagte piratportalene f eks.

Vil det stoppe piratkopiering? Nei.. men jeg er ganske sikker på det får en begrensende effekt.

Den største effekten er kanskje at folk i større grad faktisk vet at det er en større sjangs for å bli straffet for ulovligheter. Da er det mye mer effektivt at flere kan risikere å få en smekk på fingrene enn at man saksøker ihjel noen svært få uheldige individer.

Så lenge vi faktisk har en åndsverklov og annen type kriminalitet blir kanalisert gjennom inet så er det neppe uunngåelig at vi vil få en økt overvåking i fremtiden... :/

 

Skylapptankegangen er jeg redd for stopper folk fra å se realiteten. Du kan jo spørre deg selv hva staten England tjener på å hjelpe plateselskap med å stoppe piratvirksomhet, som i teorien skader platesalg som igjen er en utdøende commodity? Ihvertfall når disse selskapene i stor grad er fra USA? Ingenting selvsagt. Så hvorfor setter de i gang slike tiltak da? Fordi man ønsker å få muligheten til å kunne styre befolkningen sin lettere.

 

Det er viktig for dem å få folk til å akseptere slike "små" overtråkk på personvernet for å få dem vant til tanken om at internet ikke er fritt...noe det jo *var* i utgangspunktet. Dette liker ikke styresmaktene.

Lenke til kommentar
Når jeg så denne artikkelen tenkte jeg faktisk på putty, les under for å finne ut hvorfor. :)

 

LEGAL WARNING: Use of PuTTY, PSCP, PSFTP and Plink is illegal in countries where encryption is outlawed. I believe it is legal to use PuTTY, PSCP, PSFTP and Plink in England and Wales and in many other countries, but I am not a lawyer and so if in doubt you should seek legal advice before downloading it. You may find this site useful (it's a survey of cryptography laws in many countries) but I can't vouch for its correctness.

Dette gjør det vel overvåkning litt enklere i england/wales.

Burde egentlig forventet egentlig det. Kryptering er det siste forsvaret personvern har igjen. Krypterer du trafikken din, STØTTER DU TERRORISME OG BARNEMISHANDLERE!

Endret av haalo
Lenke til kommentar

Idiotisk tiltak, er jo ikke kjangs i havet at de klarer å overvåke slikt.

 

Det å dele for eksempel "Age of Conan" eller "Battlefield 2" for den sakensskyld over P2P nettet er jo ikke ulovlig, inneholder ikke torrent noen lisens eller noe så er jo ingenting galt, det er rettere sagt bare praktisk for folk som har mistet / ødelagt CD-en / DVD-en sin. Flere ganger hvor jeg har lastet ned spill via P2P fordi jeg ikke finner diskene mine, også benytter jeg min egen lisenskode når jeg installerer. Det kan da umulig være ulovlig?

 

 

Kommer det et slikt tiltak, så skal jeg konstant dele lovligmateriell bare for faenskap!

Hva tenker egentlig briter, politiet og politikere med egentlig? :nei:

 

Er jo latterlig at de i det hele tatt forsøker å "sperre" for slikt, vi alle vet da at det å sperre noe aldri er den rette veien og gå! Skulle tro at disse voksne og oppgående menneskene hadde lært seg det igjennom livets løp. Men tydeligvis ikke.

 

Nå prøver de jo også på noe som er umulig, de har jo ikke kjangs til å overvåke dette.

Hva med oss som bruker kryptering?

 

Dette er jo dømt til å feile, og nettleverandørene vil jo fort miste en hel mengde av kundene sine på flekken.

Jeg hadde hvert fall byttet leverandør på flekken om de begynte med noe slikt :thumbdown:

 

Heldigvis har jeg nett fra en lokalleverandør som har garantert oss at de aldri skal sperre noe slikt, så jeg tror at jeg er ganske trygg, om det selv skulle blitt lovbestemt her i landet.

Lenke til kommentar
Skylapptankegangen er jeg redd for stopper folk fra å se realiteten. Du kan jo spørre deg selv hva staten England tjener på å hjelpe plateselskap med å stoppe piratvirksomhet, som i teorien skader platesalg som igjen er en utdøende commodity? Ihvertfall når disse selskapene i stor grad er fra USA? Ingenting selvsagt. Så hvorfor setter de i gang slike tiltak da? Fordi man ønsker å få muligheten til å kunne styre befolkningen sin lettere.

 

Det er viktig for dem å få folk til å akseptere slike "små" overtråkk på personvernet for å få dem vant til tanken om at internet ikke er fritt...noe det jo *var* i utgangspunktet. Dette liker ikke styresmaktene.

For det første har inet aldri vært fritt. Les avtalevilkårene fra din ISP f eks.

Dernest snakker du konsekvent om multinasjonale selskaper og platebransjen spesiellt.

Det er jo klart at de har langt flere ressurser til faktisk å ta opp en kamp (dog på en særdeles uklok måte kan vi vel alle si..).

Men dette gjelder like mye film/tv, bøker, programvare etc.. kort sagt alle som er beskyttet av åndsverkloven.

Mitt poeng er at alle er ikke svære multinasjonale griske totaliære og brutale plateselskaper som ønsker å få piratkopieringen til livs...

 

Å få ett helt fritt inet er utopi. Men vi må konstant diskutere hvor man skal trekke grensene.

Endret av filter69
Lenke til kommentar
Kommer det et slikt tiltak, så skal jeg konstant dele lovligmateriell bare for faenskap!

Hva tenker egentlig briter, politiet og politikere med egentlig? :nei:

 

Er jo latterlig at de i det hele tatt forsøker å "sperre" for slikt, vi alle vet da at det å sperre noe aldri er den rette veien og gå! Skulle tro at disse voksne og oppgående menneskene hadde lært seg det igjennom livets løp. Men tydeligvis ikke.

 

Nå prøver de jo også på noe som er umulig, de har jo ikke kjangs til å overvåke dette.

Hva med oss som bruker kryptering?

 

De gjør dette for at det skal bli allmennt akseptert at min blir overvåket til enhver tid. Det er selvfølgelig ingen som tror at slik overvåking skal fakke de store onde fildelerne og piratene. Det er bare "sales-pitchet". Piratene går over til andre teknologier som kryptering som du nevner, eller mailinglister med anonymisering...som jo er den EGENTLIGE kilden til alt piratmateriale. Det er jo DER fildelerne henter alt.

Lenke til kommentar
For det første har inet aldri vært fritt. Les avtalevilkårene fra din ISP f eks.

Dernest snakker du konsekvent om multinasjonale selskaper og platebransjen spesiellt.

 

Du kan historien din gitt.

 

Det er jo klart at de har langt flere ressurser til faktisk å ta opp en kamp (dog på en særdeles uklok måte kan vi vel alle si..).

Men dette gjelder like mye film/tv, bøker, programvare etc.. kort sagt alle som er beskyttet av åndsverkloven.

Mitt poeng er at alle er ikke svære multinasjonale griske totaliære og brutale plateselskaper som ønsker å få piratkopieringen til livs/begrenset...

 

Hallo. vi snakker om en stat som skal NEKTE TILGANG TIL INFRASTRUKTUR for et individ for et meget lite overtråkk av loven. At man prøver å stoppe piratkopiering er bare en unnskyldning for å få dette til...følg med i timen da gutt. Det kan sammenlignes med å sykle på fortauet og da miste lappen på bil...sinnsykt.

 

Å kunne styre slik tilgang er meget interessant når man sitter med makten (multi-nasjonale + dokkene i regjering), og meget farlig for resten av befolkningen.

Lenke til kommentar
Kommer det et slikt tiltak, så skal jeg konstant dele lovligmateriell bare for faenskap!

Hva tenker egentlig briter, politiet og politikere med egentlig? :nei:

 

Er jo latterlig at de i det hele tatt forsøker å "sperre" for slikt, vi alle vet da at det å sperre noe aldri er den rette veien og gå! Skulle tro at disse voksne og oppgående menneskene hadde lært seg det igjennom livets løp. Men tydeligvis ikke.

 

Nå prøver de jo også på noe som er umulig, de har jo ikke kjangs til å overvåke dette.

Hva med oss som bruker kryptering?

 

De gjør dette for at det skal bli allmennt akseptert at min blir overvåket til enhver tid. Det er selvfølgelig ingen som tror at slik overvåking skal fakke de store onde fildelerne og piratene. Det er bare "sales-pitchet". Piratene går over til andre teknologier som kryptering som du nevner, eller mailinglister med anonymisering...som jo er den EGENTLIGE kilden til alt piratmateriale. Det er jo DER fildelerne henter alt.

 

det er allerede allment å overvåke eller bli overvåkt!!

Lenke til kommentar
For det første har inet aldri vært fritt. Les avtalevilkårene fra din ISP f eks.

Dernest snakker du konsekvent om multinasjonale selskaper og platebransjen spesiellt.

 

Du kan historien din gitt.

 

Det er jo klart at de har langt flere ressurser til faktisk å ta opp en kamp (dog på en særdeles uklok måte kan vi vel alle si..).

Men dette gjelder like mye film/tv, bøker, programvare etc.. kort sagt alle som er beskyttet av åndsverkloven.

Mitt poeng er at alle er ikke svære multinasjonale griske totaliære og brutale plateselskaper som ønsker å få piratkopieringen til livs/begrenset...

 

Hallo. vi snakker om en stat som skal NEKTE TILGANG TIL INFRASTRUKTUR for et individ for et meget lite overtråkk av loven. At man prøver å stoppe piratkopiering er bare en unnskyldning for å få dette til...følg med i timen da gutt. Det kan sammenlignes med å sykle på fortauet og da miste lappen på bil...sinnsykt.

 

Å kunne styre slik tilgang er meget interessant når man sitter med makten (multi-nasjonale + dokkene i regjering), og meget farlig for resten av befolkningen.

 

Fælt så paranoid da?

Du sammenligner det med å miste lappen for å sykle. Hvorfor ikke sammenligne det med å få nok prikker for mindre overtredelser til at du mister lappen?

Du kan jo alltids ta bussen ikke sant? Eller sitte på med en kompis...

Du kan jo gå til naboen eller biblioteket eller rote frem det gamle modemet ditt om du må på nettet igjen? Det er jo ikke snakk om å banne deg fra inet for evig og alltid...

Endret av filter69
Lenke til kommentar
Burde egentlig forventet egentlig det. Kryptering er det siste forsvaret personvern har igjen. Krypterer du trafikken din, STØTTER DU TERRORISME OG BARNEMISHANDLERE!

 

Dette innslaget viser en problemstilling ingen lovgivere har kapasitet til å vurdere, dessverre. Om de virkelig lar komersielle selskaper starte et teknologi-kappløp mot 3/4 av internettets brukermasse (Her kan termen 'Outgunned' virkelig benyttes), så vil de skade sin egen kamp mot kriminalitet.

 

Selv jeg som er for overvåkning og en sterk statlig kontroll, har nå slått på kryptering av trafikk, og skal sette opp kryptering av lagring. Dette selv om jeg laster minimalt (mest serier jeg allikevel ikke får tak i på annen måte)

Lenke til kommentar
Fælt så paranoid da?

Du sammenligner det med å miste lappen for å sykle. Hvorfor ikke sammenligne det med å få nok prikker for mindre overtredelser til at du mister lappen?

Du kan jo alltids ta bussen ikke sant? Eller sitte på med en kompis...

Du kan jo gå til naboen eller biblioteket eller rote frem det gamle modemet ditt om du må på nettet igjen? Det er jo ikke snakk om å banna deg fra inet for evig og alltid...

 

En prikk på lappen er jo flere ganger høyere alvorlighetsgrad!! Du må nesten sette andres og/eller eget liv i fare før du ender opp med prikk. Ihvertfall ifølge politiet.

 

Det er snakk om overvåking og kontroll av tilgang. Ikke at én fildeler mister tilgangen sin. Det er jo nesten irrelevant her. Når først EN slik regel er på plass tar det ikke lang tid før andre kommer...det er foten innenfor dørsprekken om du vil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...