teaspoon Skrevet 2. februar 2008 Skrevet 2. februar 2008 (endret) Jeg skjønner meg ikke helt på verdiene innen dataverdenen. Lager yahoo egentlig noen fysiske produkter, eller er det rett og slett bare en søkemotor. Hva tjener de penger på? Lurer jeg på og For samme summen kunne man liksom kjøpt to skipsverft, noen textil fabrikker, og etpar varehus-kjeder. Wow! Mye penger det der! Spørsmålet er bare: Er det verdt det? Jeg har i alle fall aldri lagt igjen ei krone hverken hos Yahoo, Google, eller Fast Search. De tjener vel endel på anonnse-inntekter, men er det virkelig så mange der ute som klikker seg inn på denslags? Trodde IT-bobblen sprakk for endel år tilbake, eller er "the Hype still alive"? Etter det jeg har fått med meg, så tjener de gode penger på reklame, det er her MS og Google kjemper om markedsandeler. Sier seg selv at om ett firma sitter med inntekter fra 40% av all online reklame i USA så genrererer det noen kroner. http://www.techcrunch.com/2007/10/05/googl...its-40-percent/ http://parand.com/say/index.php/2006/02/03...gle-make-money/ Endret 2. februar 2008 av teaspoon
Mr.M Skrevet 2. februar 2008 Skrevet 2. februar 2008 På hvilken måte hindres OpenSource-alternativene i konkurransen? Hvilke vilkår er det du snakker om siden du hevder at "konkurrentene ikke kan konkurrere på like vilkår"? Har Microsoft noen bedre vilkår i markedet enn konkurrentene? Hvem er det som eventuelt har satt disse vilkårene? Man finner ingen ferdigpc-er hos f.eks. Elkjøp, Elprice osv. med Linux? Det forteller i alle fall meg at det kan finnes "skjulte" økonomiske maktstrukturer der ute..
kjeklulf Skrevet 2. februar 2008 Skrevet 2. februar 2008 Det kan også være så enkelt at butikkene i hovedsak leverer det de fleste forbrukerne ønsker. Det blir i mine øyne for dumt å gi MacDonalds all skylden for at folk kjøper for lite lefser.
teaspoon Skrevet 2. februar 2008 Skrevet 2. februar 2008 Eller at markedet bestemmer hva som er i butikkene, og at markedet fortsatt ønsker Windows?
ATWindsor Skrevet 2. februar 2008 Skrevet 2. februar 2008 Du skriver først følgende: Gjenta så mye du vil, essensen er at i de fleste tilfeller er ikke konkurransen helt fri, er det ikke fri nok konkurranse, så får en slike utslag. Deretter skriver du: Med fri konkurranse, så legger jeg i det at konkurrentene kan konkurrere på like vilkår... Mener du det er fri konkurranse i softwaremarkedet i dag? Mener du at konkurrentene kan konkurrere på like vilkår? Jeg har ikke satt opp noe hypotetisk eksempel. Jeg bare forsøker å finne ut hva det er du egentlig mener. Du hevdet jo tidligere at monopoltaktikker kunne hindre at det beste produktet ikke klarte seg. Dette er helt riktig i et marked hvor flere parter har noe å tjene på å selge et produkt. Så lenge en av partene produserer et produkt og gir det bort gratis så vil det jo ikke spille noen rolle for produsentens overlevelse hvor mange som bruker det. Kostnaden ved produksjonen er jo den samme om de produserer en eller en million (gitt dagens distribusjonsmetoder) og inntektene er lik null uansett. Da blir poenget mitt igjen det samme: De som lager så gode produkter og fortsatt ikke lykkes i å ta vesentlige deler av markedet selv om de gir bort programmene gratis bør konsentrere seg mer om hva de selv gjør og mindre om hva Microsoft gjør. Jeg tenkte på eksemplet ditt med veldig få brukere av en open-source-programvare som er bedre enn konkurrenter som koster penger. Så over til svaret: Nei, i software-markedet i dag er det ikke helt fri konkurranse, og man konkurrere ikke på like vilkår. Også om man ikke tar penger for produktet så kan lav bruk hindre at produktet kalrer seg, insentivene for å utvikle videre er lavere om få bruker det. Hva mener du de bør konsentere seg om da, om man regner med at produktet er både bedre og gratis? Hva er det du mener hindrer de i å selge? Er du ikek enig i at i et helt fritt marked, så vil det beste produktet gjøre det best, når det attpåtil er gratis? AtW Det kan også være så enkelt at butikkene i hovedsak leverer det de fleste forbrukerne ønsker. Det blir i mine øyne for dumt å gi MacDonalds all skylden for at folk kjøper for lite lefser. Så er heller ikke matprodkusjon i samme situasjon som software. Det er stor forskjell på bransjer, noen har så og si hel fri konkurranse, mens andre er det svært vansklig å slå seg opp i, av forskjellige grunner. AtW
kjeklulf Skrevet 2. februar 2008 Skrevet 2. februar 2008 Jeg forstår ærlig talt ikke hva du vil fram til her og hvorfor man skal frykte Microsoft på noen måte. Hvis OpenSource-alternativene ikke lykkes mener jeg fortsatt de bør se mer på hva de selv gjør eller ikke gjør og mindre på hva Microsoft gjør.
Mr.M Skrevet 2. februar 2008 Skrevet 2. februar 2008 Hvis OpenSource-alternativene ikke lykkes mener jeg fortsatt de bør se mer på hva de selv gjør eller ikke gjør og mindre på hva Microsoft gjør. Er et faktum at "money talks". Den som har mest penger bestemmer, hvilket ble avslørt ved at Intel brukte makten sin til å presse pc-produsenter til å ikke benytte AMD cpuer, en sak som forøvrig nå ruller i rettsapparatet i USA under anti-trust lovene. Ingen grunn til å tro at det er (fullstendig) anderledes på software sektoren, og at OpenSourse stiller på helt like vilkår som MS giganten. *just my two cents*
kjeklulf Skrevet 2. februar 2008 Skrevet 2. februar 2008 Forbrukerne har alle muligheter til fritt å laste ned alle mulig slags gratisprogrammer som konkurrerer med Microsoft sin programvare, uten at Microsoft har noen mulighet til å hindre dette. Det blir igjen for dumt å skylde på Microsoft når det er forbrukerne som har alle muligheter til å velge selv. Når en så liten del av forbrukerne velger OpenSource-alternativene kan man ikke legge all skyld på en enkelt leverandør.
RamGuy Skrevet 2. februar 2008 Skrevet 2. februar 2008 Forbrukerne har alle muligheter til fritt å laste ned alle mulig slags gratisprogrammer som konkurrerer med Microsoft sin programvare, uten at Microsoft har noen mulighet til å hindre dette. Det blir igjen for dumt å skylde på Microsoft når det er forbrukerne som har alle muligheter til å velge selv. Når en så liten del av forbrukerne velger OpenSource-alternativene kan man ikke legge all skyld på en enkelt leverandør. Hvorfor ikke? Det meste av Microsoft sine løsninger blir jo prakket på deg når du bruker Windows, som de aller fleste her i verden gjør. Det er så ufattelig mange som benytter Microsoft sin programvare fordi de aner ikke at det finnes alternativer engang. Møter da folk støtt og stadig som tror at "internet explorer er internett" osv..
kjeklulf Skrevet 2. februar 2008 Skrevet 2. februar 2008 Igjen: Alle har full frihet til å velge noe annet om de vil. Nettet er fullt av informasjon og muligheter men allikevel velger opp mot 90 % å fortsette å bruke Windows.
RamGuy Skrevet 2. februar 2008 Skrevet 2. februar 2008 Igjen: Alle har full frihet til å velge noe annet om de vil. Nettet er fullt av informasjon og muligheter men allikevel velger opp mot 90 % å fortsette å bruke Windows. Men nå er det som sagt så utrolig mange som ikke er klar over disse mulighetene, på grunn av Microsoft tvinger på deg deres løsninger, som gjør mange blinde for andre alternativer. Det er jo faktisk flere av Microsoft sine løsninger du er "nødt" til å ha på maskinen, uansett om du ikke ønsker det. Det at det finnes andre alternativer hjelpe fint lite når det er så ufattelig mange som ikke er klar over dette. Selv om det for deg ikke er noe problem å finne andre alternativer, så er det faktisk mange som ikke har den samme erfaringen og kunnskapen som deg som syntes det er MYE vanskeligere. Dama mi ante ikke at det fantes noe annet en Internet Explorer hun, hun trodde det var Internett. Nå har jeg fikset Mozilla FireFox til henne, og skaffet mange bedre alternativer som hun kan bruke isteden for alt det Microsoft løsningene hun benytte seg av tidligere. For henne var det bare Microsoft og deres programmer som eksisterte, og sånn er det for mange andre også. Du kan ikke forvente at alle vet like mye som deg
kjeklulf Skrevet 2. februar 2008 Skrevet 2. februar 2008 Men nå er det som sagt så utrolig mange som ikke er klar over disse mulighetene, på grunn av Microsoft tvinger på deg deres løsninger, som gjør mange blinde for andre alternativer. Det er jo faktisk flere av Microsoft sine løsninger du er "nødt" til å ha på maskinen, uansett om du ikke ønsker det. Microsoft kan ikke tvinge noen til noe som helst. Du har et fritt valg. Hvilke av Microsoft sine løsninger er du nødt til å ha på maskinen? Det at det finnes andre alternativer hjelpe fint lite når det er så ufattelig mange som ikke er klar over dette. Selv om det for deg ikke er noe problem å finne andre alternativer, så er det faktisk mange som ikke har den samme erfaringen og kunnskapen som deg som syntes det er MYE vanskeligere. Det er jo nettopp det som er poenget mitt: Man kan ikke bare sette seg ned og sutre over at alle bruker Microsoft og at det er Microsoft sin skyld at ingen bruker de OpenSource-alternativene som finnes. Som jeg har sagt mange ganger nå: De som står bak OpenSource-alternativene må fokusere mer på hva de skal gjøre for å nå fram og mindre på å skylde på Microsoft for alt som er vondt her i verden. Microsoft har jo skjønt noe tross alt. Du finner ingen i Microsoft som nå uttaler seg negativt om OpenSource generelt, og hvis du ser på diskusjonen rundt ODF og OOXML så har Microsoft stemt for ODF både i Oasis og ISO. Motstanderne bruker enorme krefter på å skjelle ut Microsoft og alt de gjør, i stedet for å kommunisere fordelene med de alternativene de presenterer.
Simen1 Skrevet 2. februar 2008 Skrevet 2. februar 2008 I en ideell verden hadde den perfekte konkurransen eksistert. Altså at kvalitet og pris på programmene var de eneste faktorene som betydde noe for om en produsent solgte bra eller ikke. Sånn er det dessverre ikke i dag. Misbruk av markedsmakt vrir markedet bort fra den perfekte konkurransen. Det gir et konkurranseforhold som ikke står i stil til pris/kvalitet og det er nettopp det som skjer i dagens programvaremarked. Microsoft styrer det meste, ikke på grunn av god pris/kvalitet, men på grunn av markedsmakt. Konkurranseforholdet er langt ute av balanse. Og da gjentar jeg bare: Hvis man lager verdens beste programmer og gir dem bort gratis og fortsatt ikke lykkes nevneverdig, da er det på tide å se på hva en selv gjør og ikke bare hva konkurrenten gjør. Åpen kildekode-miljøet følger godt med på hvordan de gjør det. Det samme gjør vi kunder, analytikere og konkurrenter. Stadig vekk kommer det nye artikler og rapporter om både teknisk kvalitet, brukervennlighet, markedsituasjonen osv. Poenget mitt er at konkurransesituasjonen likevel er sterkt dreid i forhold til hva perfekt konkurranse ville medført. Pris/kvalitet står på ingen måte i stil til markedsandelene til åpen kildekode. Kapitalismens ryggrad, konkurransen, fungerer ikke skikkelig. På hvilken måte hindres OpenSource-alternativene i konkurransen? Hvilke vilkår er det du snakker om siden du hevder at "konkurrentene ikke kan konkurrere på like vilkår"? Har Microsoft noen bedre vilkår i markedet enn konkurrentene? Hvem er det som eventuelt har satt disse vilkårene? Det er ikke snakk om "noen" som setter vilkårene for alle konkurrenter, det er snakk om hvordan konkurransen fungerer. Både lovlige, ulovlige triks og triks i gråsonen.
Simen1 Skrevet 2. februar 2008 Skrevet 2. februar 2008 Det kan også være så enkelt at butikkene i hovedsak leverer det de fleste forbrukerne ønsker. Det blir i mine øyne for dumt å gi MacDonalds all skylden for at folk kjøper for lite lefser. Jeg forstår ærlig talt ikke hva du vil fram til her og hvorfor man skal frykte Microsoft på noen måte. Hvis OpenSource-alternativene ikke lykkes mener jeg fortsatt de bør se mer på hva de selv gjør eller ikke gjør og mindre på hva Microsoft gjør. Forbrukerne har alle muligheter til fritt å laste ned alle mulig slags gratisprogrammer som konkurrerer med Microsoft sin programvare, uten at Microsoft har noen mulighet til å hindre dette. Det blir igjen for dumt å skylde på Microsoft når det er forbrukerne som har alle muligheter til å velge selv. Når en så liten del av forbrukerne velger OpenSource-alternativene kan man ikke legge all skyld på en enkelt leverandør. Igjen: Alle har full frihet til å velge noe annet om de vil. Nettet er fullt av informasjon og muligheter men allikevel velger opp mot 90 % å fortsette å bruke Windows. Nei. Det er ikke så enkelt. Prøv å finn en ferdig-PC med Linux, Firefox, Gimp og Openoffice ferdig innstallert. Spør mannen i gata hvilke valgmuligheter han har når det kommer til OS og programmer. Spør ansatte i en rekke bedrifter hvilke valgmuligheter de har og om det er vanskeligere å gjøre et fritt valg.
kjeklulf Skrevet 2. februar 2008 Skrevet 2. februar 2008 Jeg tror som nevnt tidligere at OpenSource-miljøene må ta mye av skylda sjøl, og ikke legge ansvaret over på at "konkurransen fungerer ikke" eller "Microsoft ødelegger" eller andre mer eller mindre holdbare argumenter. Hvis man hadde brukt litt flere krefter på å prate positivt om sine egne alternativer, og litt mindre krefter på å prate dritt om Microsoft tror jeg troverdigheten til OpenSource-miljøene ville tjent på det. I mange tilfeller oser det av useriøsitet i måten Microsoft sine produkter og initiativer blir omtalt og det slår bare tilbake på miljøene selv. Det er jo bare å se på hvordan du omtaler Microsoft sitt forhold til OpenSource. Microsoft har satt i gang en lang rekke OpenSource-initiativer som har blitt godt mottatt men allikevel henviser du til sitater som ikke finnes noe sted og påstander om at Microsoft skyr OpenSource som pesten. Det blir litt som å lese IBM og Sun sin motstand mot OOXML. De bruker uendelig med krefter på overbevise om hvor dårlig OOXML er og hvilke hensikter Microsoft egentlig har, fremfor å fremheve fordelene med den standarden de selv representerer og den programvaren de har til salgs.
kjeklulf Skrevet 2. februar 2008 Skrevet 2. februar 2008 Nei. Det er ikke så enkelt. Prøv å finn en ferdig-PC med Linux, Firefox, Gimp og Openoffice ferdig innstallert. Spør mannen i gata hvilke valgmuligheter han har når det kommer til OS og programmer. Spør ansatte i en rekke bedrifter hvilke valgmuligheter de har og om det er vanskeligere å gjøre et fritt valg. Igjen: Hvis det bare er MacDonalds som tilbyr mat der jeg bor og jeg vil ha lefse, så skylder jeg da ikke på MacDonalds. Jeg skylder på de som lager lefser og ikke tilbyr meg noe jeg ønsker der jeg vil kjøpe det!
hobgoblin Skrevet 2. februar 2008 Skrevet 2. februar 2008 mcdonalds er ett dårlig eksempel siden dem driver med direktesalg, men ikke råvareleveranse. la oss heller si gilde eller lignende, og se hva som skjedde for ikke lenge siden i norske butikker angående utvalg i kjøttdisken. var det ikke en kjede som fikk betalt for å fjerne ett konkurrerende merke fra hyllene? noe lignende er hva microsoft driver med, for når du leser om store prosjekter som skal til å innføre linux eller lignende så kan du banne på at microsoft sine selgere driver å ringer ledelsen i prosjektet hver dag for å tilby gode rabatter og imprementeringsassistanse for microsoftprodukter. pokker og, jeg prøvde meg på ett sertifiseringskurs i active directory. halve kurset handlet om å legge fram forslag for hvor mange maskiner osv som var nødvendig for å sette sammen en løsning for ett eller annet firma. jeg følte meg mer som en ms selger den som en teknikker.
kjeklulf Skrevet 2. februar 2008 Skrevet 2. februar 2008 (endret) Problemet med sammenlikningen din er at hyllene er fulle av alternativer! Microsoft har ingen mulighet til å stenge ute OpenSource-alternativene. De finnes, fritt tilgjengelig for alle som måtte ønske det. At Microsoft har dyktige selgere er vel noe andre heller bør lære noe av. Endret 2. februar 2008 av kjeklulf
RamGuy Skrevet 2. februar 2008 Skrevet 2. februar 2008 Hvilke av Microsoft sine løsninger er du nødt til å ha på maskinen? Internet Explorer er et godt eksempel, det er et program du er NØDT til å ha, både for at Windows Update skal fungere, samt mange andre programmer er avhengig av dette. Programmer som netmeeting osv dukker faktisk opp igjen på maskinen tiltross for at jeg har fjernet disse med nLite, tror de kommer på maskinen. Om de kom tilbake ved oppdateringer eller noe aner jeg ikke. Når 90% av alle maskinen kommer ferdig installert med Windows og programmer som Internet Explorer, Windows MovieMaker, Windows Live Messenger, Windows MediaPlayer, Paint osv osv.. Så sier det seg selv at det er fryktelig mange som benytter seg av disse programmene helt uvitende om at det i det hele tatt finnes alternativer. For ikke å nevne alle "sperrede" maskiner (som skole-PC, bedrift-PC osv) hvor du ikke engang har muligheten til å benytte deg av noe annet enn det som er å finne på maskinen. Og da er det som oftest Microsoft sine løsninger som befinner seg på den. Da de alt er å finne i Windows. Det er da ingen som helst tvil om at utrolig mange benytter seg av Microsoft sine programmer fordi de er inkludert i operativsystemet til folk flest. Hvorfor tror du det er flere som bruker IE6 enn det er folk som bruker FireFox? Det er fordi det sitter folk som ikke vet hva Windows Update er i det hele tatt, eller ikke har muligheten for å kjøre det. Disse personene aner heller ikke at det finnes alternativer, eller så har de ikke muligheten til å benytte seg av andre alternativer. Det er klart at dette er til Microsoft sin store fordel, og en av grunnene til at Microsoft presser på oss alle disse programmene ved installasjon av Windows. Hadde ikke alle disse programmene fulgt med Windows, og vi som bruker selv kunne valgt hvilken nettleser osv som fulgte med operativsystemet, så hadde situasjonen helt klart vært annerledes. Som kjæresten min ante ikke at det fantes alternativer til Internet Explorer, hun trodde det "var" internett. Hun ble jo overlykkelig når jeg fortalte henne om FireFox, og fikset det for henne. Etter det har hun jo aldri brukt Internet Explorer igjen. Hun ønsker ikke å benytte seg av Internet Explorer, men siden det fulgte med Windows var hun fullstendig uvitende om andre alternativer.
hobgoblin Skrevet 2. februar 2008 Skrevet 2. februar 2008 Problemet med sammenlikningen din er at hyllene er fulle av alternativer! Microsoft har ingen mulighet til å stenge ute OpenSource-alternativene. De finnes, fritt tilgjengelig for alle som måtte ønske det. At Microsoft har dyktige selgere er vel noe andre heller bør lære noe av. de finnes ja, men hvor mange pcer finner du i slag i dag som har openoffice heller den ms office installert? selv dell selger bare ett begrenset antall modeller med linux, mens hele deres portefølje med maskinvare kan fås kjøpt med windows installert. hadde ikke microsoft en klausul i sin leverandørkontrakt lenge hvor om pc-produsenten solgte noen maskin med annet den windows ferdig installert så mistet de retten til å distribuere windows? og forresten, hvilke hyller snakker du om? jeg ser ingen openoffice eske eller tilsvarende i min lokale elektrobutikk. og uansett hvor lett det er for oss som sitter her på forumet å plukke openoffice ned av nettsiden så vil den store massen bruke det som ligger på hardisken som maskinen kom med ved første gangs salg helt til dem skifter ut nevnte maskin. det er også på det området den største prosenten av vista salg er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå