Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan skolen suspendere meg pga dette?


Comma Chameleon

Anbefalte innlegg

Har vært hos samtale med rektor nå.

 

Jeg la fram saken klart, høflig og saklig. dessverre så er han veldig sta, og han mener han hadde all rett til å be lærerne utvise meg.

 

Aivio :)

OK. hvis vi nå sier at selve utvisningen skjedde korrekt, kom det da frem på hvilket grunnlag du ble utvist? Hvilket brudd på reglementet ble du utvist for? Hva sa rektor om det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva ble konsekvensene i dag da? Du nevnte det skulel diskuteres videre sanksjoner?

 

Jeg ville nok ha ringt de som sitter med utdanningen i fylkeskommunen, og/eventuelt http://www.sivilombudsmannen.no/

 

Men det er fordi jeg personlig syns brev blir en selsom affære.

Får ikke noe videre straff foreløpig.

Blir kanskje å ta en telefon til fylkeskommunen.

 

Han trodde han hadde rett, men jeg vet at han tar feil, så må bare overbevise de andre om at han tar feil

 

Hehe... Jeg sier bare.. Velkommen til min Verden.. En gang ble jeg suspendert fra skolen d\resten av dagen.. Og det var første skole dag i år.. xD Grunnen var at jeg har skytet fyrverkeri på skolen.. Måtte ha møte med rektor osv.. Men det som skjedde med deg får meg til å gå helt AMOK..!!! Hater sånne dritt folk!!! De kan ikke gjøre deg en dritt om du skrev den kommentaren etter skoletid!!

Liker heller ikke slik. Han var ignorant mot alle mine argumenter. Ikke noe bra rektor.

Lenke til kommentar
Tja. Tatt litt ut fra de andre innleggene, her er det en del feil gjort fra skolen sin side.

 

1) Du fikk ikke forklare deg før de utdelte straff.

2) Den som utviste deg hadde ikke myndighet til å utvise deg

3) De satte utvisning som straff med en gang, uten å snakke med deg eller vurdere andre alternativer først, som skal gjøres da utvisning er en veldig streng straff i skolesammenheng da det går ut over undervisningen din, som du har krav på.

4) Det ble skrevet utenom skoletid

5) Litt på kanten, men dette angriper jo ytringsfriheten

 

Når det er sagt er jeg enig med skolen at det skal komme en reaksjon, men da ikke fra skolen sin side, men fra læreren sin side. Her forsøker skolen å leke politi og straffe utenfor det de har myndighet til, noe som jo for så vidt er ganske alvorlig i seg selv. En ting du jo kan gjøre er å gå bort til læreren å beklage, og deretter forklare saken og hva skolen har foretatt seg. Da kan flere ting skje, en av de er selvsagt at hun blir såret, men vil tro hun synes det er bedre at du sier det en at rektor kommer og sier det. Viser hvertfall at du angrer.

 

Deretter vil hun enten si seg enig i straffen skolen ga deg og dermed være ferdig med saken, eller hun vil også innse at skolen ikke har rett til dette og si ifra til rektor om at hun synes skolen har gjort noe de ikke har lov til, unngått å opplyse henne om en sak som angår deg og henne og ordne opp slik at rektor kanskje kan bli litt greiere å ha med å gjøre. Noe annet som kan skje er jo selvsagt at hun krever større straff osv. men det ser jeg på som veldig usannsynlig hvis hun er en noe oppegående person. En innrømmelse og beklagelse fra din side før hun fikk vite det av rektor mener jeg er veldig voksent og viser at du ser hvor alvorlig det du har gjort er og at det kan såre andre og det at du kommer før rektor selv og sier hva som har skjedd hadde hvertfall ikke ført til at jeg krevde strengere straff. Uansett er ikke den siste så veldig farlig, da du faktisk har loven i ryggen til å sørge for at den straffen aldri havner i noe papir videre.

Hvis de skal se det til henne vil jeg spørre om å være den som sier det til henne.

Og hun er en grei person så tviler hun blir å gjøre noe med det.

 

Brevet burde sette rektor på sin plass. Det er klart at han ikke har kontroll over det han gjør. Han forventet nok at jeg skulle godta straffen og la det være.

 

OK. hvis vi nå sier at selve utvisningen skjedde korrekt, kom det da frem på hvilket grunnlag du ble utvist? Hvilket brudd på reglementet ble du utvist for? Hva sa rektor om det?

Han nevnte ikke nøyaktig regelen. Men han sa at trakassering av lærere er noe de ser på som veldig galt. At jeg gikk langt over streken osv.

 

Men igjen, de kan ikke dømme meg utifra skolegreglemanget, siden det var utenfor skoletiden. Det nevnte jeg også til han :)

 

 

Sjølvsagt var han det. Rektorar i det norske skulevensenet er for det meste mørkemenn/kvinner som trur dei kan gjera som dei vil. But no.

 

Begynner å få det inntrykket ja :p

Lenke til kommentar
Men han sa at trakassering av lærere er noe de ser på som veldig galt. At jeg gikk langt over streken osv.

 

Ok, så han begrunna straffen med heimel i moralnormer og retningslinjer for god skikk og bruk? Sjølv om du faktisk gjekk litt over streken, er det ingenting som talar for at rektor rettmessig kunne straffe deg i dette tilfelle. Du har ei god sak.

Lenke til kommentar

Ta med ihvertfall dette i klagen:

 

Selv ville jeg først ha tatt med at det er et enkeltvedtak etter forvaltningsloven § 2 (1) litra b.

 

Deretter ville jeg problematisert det opp mot ytringsfriheten, at i rettslig teori så har man lex superior prinsippet og at du mener at vedtaket er i strid med Grl. § 100 om ytringsfrihet.

 

Deretter skriver du at vedtaket fra skolen har så mange mangler at det umulig kan opprettholdes.

 

1. At kontaktlæreren ikke har kompetanse til å utvise deg jfr. det som har blitt skrevet tidligere. Og at det kun er rektor som kan gjøre dette.

 

2. At du ikke har fått anledning til å uttale deg før utviningen.

 

3. At rektor begrunner vedtaket i normalnormer og ikke formell lov (lov, forskrifter osv. Husk at ordensreglementet er en forskrift).

 

4. At uansett så mangler rektor hjemmel for utvisningen siden handlingen ikke ble gjort i skoletid.

 

5. Hvis du ikke har fått vedtaket skriftlig, så klager du også på brudd på forvaltningsloven § 23

Lenke til kommentar

Er vel også en fordel å ta med hvilke punkter i hvilke lover du drar rettighetene dine ut fra, både for at det skal være lettere for den som behandler klagen å dobbeltsjekke og for å vise at du ikke tar dette ut fra løse lufta.

 

EDIT: Kan også være en ide å si at du vet du har gjort noe galt, men at det du faktisk klager på er hvordan skolen har behandlet dette.

Endret av NevroMance
Lenke til kommentar
Jeg la fram saken klart, høflig og saklig. dessverre så er han veldig sta, og han mener han hadde all rett til å be lærerne utvise meg.

Tydeligvis at han kjenner loven, eller forsøker å vri den til sin fordel. Loven sier at han ikke kan delegere retten til å utvise. Men slik han fremlegger det, så har han kun delegert retten til å gi deg beskjed om utvisningen til angjeldende lærer etter at han på egenhånd hadde fattet beslutningen. Selv om læreren på eget initiativ har utvist deg så har han vel fått rektors aksept i ettertid. Så lenge de dekker hverandre er det vanskelig å få hull på den byllen. Det spørs hvor langt læreren er villig til å lyve for å dekke rektor og omvendt.

Lenke til kommentar

I praksis er det vel den som gir beskjeden som faktisk utviser? Siden det kun er rektor som har rett til dette burde det hvertfall være noe om dette slik at ikke en lærer kan utvise og deretter få rektor til å si at hun bare formidlet videre en beskjed fra ham.

 

Uansett har jo ikke trådstarter fått muligheten til å forklare seg i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Ta med ihvertfall dette i klagen:

*snip*

 

Skal ta dette med. Takker ;)

 

Tydeligvis at han kjenner loven, eller forsøker å vri den til sin fordel. Loven sier at han ikke kan delegere retten til å utvise. Men slik han fremlegger det, så har han kun delegert retten til å gi deg beskjed om utvisningen til angjeldende lærer etter at han på egenhånd hadde fattet beslutningen. Selv om læreren på eget initiativ har utvist deg så har han vel fått rektors aksept i ettertid. Så lenge de dekker hverandre er det vanskelig å få hull på den byllen. Det spørs hvor langt læreren er villig til å lyve for å dekke rektor og omvendt.

 

Vel, for å sjekke spurte jeg "For det var *Navn 1* og *navn 2* som utviste meg, sandt?". Og når rektoren og læreren da var enig, så har de selv inrømmet at det ikke var rektor som gjorde dette. Og det sa jeg ifra, men han sto fortsatt på sitt.

 

 

I praksis er det vel den som gir beskjeden som faktisk utviser? Siden det kun er rektor som har rett til dette burde det hvertfall være noe om dette slik at ikke en lærer kan utvise og deretter få rektor til å si at hun bare formidlet videre en beskjed fra ham.

 

Uansett har jo ikke trådstarter fått muligheten til å forklare seg i det hele tatt.

På fredag(da jeg ble utvist) ble ikke rektoren nevnt i det hele og det store. Jeg trodde dette bare var kontaktlærer og avdelingsleders beslutning.

Så det er vel ganske klart at de ikke har fullt reglene ordentlig på dette punktet heller.

Lenke til kommentar

Lurte på om jeg kunne stille et lite OT spm her til de som henviser til Grunnloven §100.

Har vi faktisk ytringsfrihet i norge? Har fått inntrykket av at vi ikke har det(særlig mtp "rasismeparagrafen" og "blasfemiparagrafen") og disse står vel ikke i grunnloven? Tenkte bare på det siden det ble nevnt dette med forskjellig "lag" i loven og at grunnloven var øverst(les: betydde mest).

 

Og til Aivio : Lykke til videre. Hold oss gjerne oppdatert med hvor denne saken går. Utifra det som kommer fram her så støtter jeg din sak i dette og jeg håper inderlig at dette ikke får etterspill for deg siden.

Lenke til kommentar

Det har ingenting å si at dette ikke skjedde på skolen. Han har trakasert læreren ved å si at hun var senil, og halvt døv. Hvor morsomt tror dere at det var for henne å lese dette? "Hah hah hah, alle elevene mine syns jeg er stygg, samt en forjævlig dårlig lærer!". Veldig gøy.

 

At han som lastet opp bilde skal ta straffen, blir ansvarsfraskrivelse med mindre bildet åpenbart stilte henne i et ekstremt dårlig lys. Hvordan han kan ha gjort det, uten å ha med så mye som en kommentar, er for meg et mysterium. Bildet av noen som ser idiot ut, kan være 'morsomt', for de vi vet var jo vedkommende med på det, men med en gang noen påpeker at personen ser ut som en sabla idiot, blir bildet til noe helt annet. Dette er ikke han som la ut bildet sin feil, men han som stilte det i et slikt lys.

 

At de brøt diverse regler med å kaste deg ut før du fikk snakket for deg, taler jo i din favør. Det kan du utnytte! "Uskyldig til det motsatte er bevist".

 

Lykke til uansett :)

Endret av J@cob
Lenke til kommentar
Det har ingenting å si at dette ikke skjedde på skolen. Han har trakasert læreren ved å si at hun var senil, og halvt døv. Hvor morsomt tror dere at det var for henne å lese dette? "Hah hah hah, alle elevene mine syns jeg er stygg, samt en forjævlig dårlig lærer!". Veldig gøy.

Klart det har noe å si at det ikke skjedde på skolen. Trakasseringen skjedde som privatpersoner. Jeg nevnte aldri at det har noe i lærer eller skolesammenheng.

Dessuten har hun heller ikke lest kommentaren :)

 

At han som lastet opp bilde skal ta straffen, blir ansvarsfraskrivelse med mindre bildet åpenbart stilte henne i et ekstremt dårlig lys. Hvordan han kan ha gjort det, uten å ha med så mye som en kommentar, er for meg et mysterium. Bildet av noen som ser idiot ut, kan være 'morsomt', for de vi vet var jo vedkommende med på det, men med en gang noen påpeker at personen ser ut som en sabla idiot, blir bildet til noe helt annet. Dette er ikke han som la ut bildet sin feil, men han som stilte det i et slikt lys.

 

At de brøt diverse regler med å kaste deg ut før du fikk snakket for deg, taler jo i din favør. Det kan du utnytte! "Uskyldig til det motsatte er bevist".

 

Lykke til uansett :)

Hvis skolen skal straffe noen, så må det nesten bli han som tok bildet. For bildet ble tatt på skolen i timen, uten samtykke fra læreren.

 

At de brøt regler med å kaste meg ut hjelper min sak ja :)

Lenke til kommentar
Det har ingenting å si at dette ikke skjedde på skolen. Han har trakasert læreren ved å si at hun var senil, og halvt døv. Hvor morsomt tror dere at det var for henne å lese dette? "Hah hah hah, alle elevene mine syns jeg er stygg, samt en forjævlig dårlig lærer!". Veldig gøy.

 

At han som lastet opp bilde skal ta straffen, blir ansvarsfraskrivelse med mindre bildet åpenbart stilte henne i et ekstremt dårlig lys. Hvordan han kan ha gjort det, uten å ha med så mye som en kommentar, er for meg et mysterium. Bildet av noen som ser idiot ut, kan være 'morsomt', for de vi vet var jo vedkommende med på det, men med en gang noen påpeker at personen ser ut som en sabla idiot, blir bildet til noe helt annet. Dette er ikke han som la ut bildet sin feil, men han som stilte det i et slikt lys.

 

At de brøt diverse regler med å kaste deg ut før du fikk snakket for deg, taler jo i din favør. Det kan du utnytte! "Uskyldig til det motsatte er bevist".

 

Lykke til uansett :)

 

Ehm, leste du det som stod i tråden? Skolen har ikke adgang til å gjøre det de gjorde,ergo har det noe å si når det skjedde.

Lenke til kommentar
Det har ingenting å si at dette ikke skjedde på skolen.

 

Dette er et jusforum. En slik påstand som du kommer med krever begrunnelse og hjemmel, ellers er det bare pissprat fra din side. Vi har nå i ørten poster begrunnet våre påstander om det motsatte, nå er det din tur...

Sett igang og belær oss, vi venter i spenning.

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar
Ta med ihvertfall dette i klagen:

 

Selv ville jeg først ha tatt med at det er et enkeltvedtak etter forvaltningsloven § 2 (1) litra b.

 

Deretter ville jeg problematisert det opp mot ytringsfriheten, at i rettslig teori så har man lex superior prinsippet og at du mener at vedtaket er i strid med Grl. § 100 om ytringsfrihet.

 

Deretter skriver du at vedtaket fra skolen har så mange mangler at det umulig kan opprettholdes.

 

1. At kontaktlæreren ikke har kompetanse til å utvise deg jfr. det som har blitt skrevet tidligere. Og at det kun er rektor som kan gjøre dette.

 

2. At du ikke har fått anledning til å uttale deg før utviningen.

 

3. At rektor begrunner vedtaket i normalnormer og ikke formell lov (lov, forskrifter osv. Husk at ordensreglementet er en forskrift).

 

4. At uansett så mangler rektor hjemmel for utvisningen siden handlingen ikke ble gjort i skoletid.

 

5. Hvis du ikke har fått vedtaket skriftlig, så klager du også på brudd på forvaltningsloven § 23

 

Gode klagegrunner, dette, men jeg ville nok valgt en litt annen rekkefølge. Etter mitt syn er Grl. § 100 i beste fall et støtteargument her. Jeg tviler sterkt på at drittslenging som utgjør brudd på ordensreglement vernes av hverken Grl. § 100 eller EMK art. 10. Likevel kan den være grei å slenge på på slutten.

 

Jeg ville kanskje valgt en disposisjon alla dette:

 

1. Utvisningsvedtaket er et enkeltvedtak.

2. At han er utvist uten hjemmel i lov eller forskrift. Dette er jo hovedpoenget. Her må det forklares at han ikke tok bildet, at kommentaren er skrevet utenfor skoletiden, og at den var ment humoristisk.

3. At utvisningen skjedde uten at han fikk uttale seg på forhånd.

4. Utvisningen var ikke tilstrekkelig begrunnet. Evt. et punkt om manglende skriftlig begrunnelse, jf. det du skriver.

(5. Inngrep i ytringsfriheten må gjøres på den måte som foreskrives i Grl. § 100 og EMK art. 10. Ved manglende hjemmel i lov, jf. punkt 1, vil inngrepet være et brudd på Grl. § 100 og EMK art. 10, og fylkeskommunen vil i prinsippet kunne bli erstatningsansvarlig for brudd på menneskerettskonvensjonen. Et økonomisk tap kan bli konskevensen av urettmessig nedsatt ordenskarakter og økt fravær. Dette vektlegges av fremtidige arbeidsgivere.)

 

Konsekvensen av disse manglene må være at utvisningsvedtaket er ugyldig. Det må oppheves og fraværet slettes.

 

Samtlige punkter bør naturligvis knyttes opp mot de lovhjemler våre utmerkete forummedlemmer har gravet frem her tidligere.

 

Uansett hvordan argumentene settes opp, bør det også understrekes i klagen at han angrer på kommentaren - at den var et resultat av et øyeblikks dumhet. Litt ydmykhet skader ikke når man har gjort en tabbe. Da blir man også tatt mer seriøst.

 

(Edit: Nytt punkt og typo)

Endret av Nagel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...