Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan skolen suspendere meg pga dette?


Comma Chameleon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette tok lengre tid enn forventet, men jeg har omsider skrevet e-mailen.

Jeg er sikker på at det er noe som må forandres på, og håper at dere kan gi noen tips til omformuleringer og/eller argumenter som kan taes med. :)

 

Slik ser det ut foreløpig (Navn er sensurert, av grunner dere sikkert skjønner).

 

 

 

Hei

 

Mitt navn er *Mittnavn*. Jeg går Medier og kommunikasjon vg2 ved Breivika VGS.

Saken er at fredag 01.02.08 ble jeg innkalt til samtale med avdelingsleder (*navn*) og min Kontaktlærer (*navn*). De sa at jeg har brutt skolens reglement og ble derfor utvist ut dagen, samt en adferdsanmerkning. I tillegg blir jeg nektet å bruke skolenettet en stund.

 

For en stund siden tok noen et bilde i timen, av en lærer og en elev. Bildet ble lagt ut på ”Facebook”, og jeg var da en av de som så det. Jeg la på en kommentar på bildet. Kommentaren min var ment humoristisk, og ikke for å sjikanere læreren. Dette var en handling jeg gjorde på min fritid, og ingenting rundt denne saken hadde har sammenheng med skolen. Likevel tok skolen tak i saken og utviste meg. Dette hadde de ikke lov til.

Hadde skolen gjort rett, så hadde ikke jeg behøvd å skrive dette.

 

Under samtalen med avdelingsleder og kontaktlærer sa de at jeg har brutt skolens reglement, og det er derfor jeg ble utvist. Skolens reglement gjelder på skolen, og på vei til og fra skolen. Ikke på fritiden. Derfor hadde lærerne ikke noen grunn til å utvise meg, da dette er en hendelse utenfor skolen og dets reglement. Dette er en privatsak, og skolen gjorde derfor en feil når de grep inn. Lærerne nevnte aldri hvilken regel jeg har brutt, ei henviste de til lover.

 

Ifølge § 3-7 i opplæringsloven skal jeg få sagt min side av saken før avgjørelsen om utvisningen blir gjort. Dette skjedde ikke. Jeg ble innkalt til samtale, der jeg ble fortalt at jeg brøt skolens reglement, og var herved utvist. Dette er et klart brudd på opplæringsloven § 3-7.

I forvaltningsloven

 

En ting man kan bemerke seg her er at læreren dette omhandler ikke visste om kommentaren før etter at avgjørelsen ble tatt. Noen dager etter at jeg ble utvist ble læreren informert om hendelsen. Deretter tok læreren kontakt med meg (som privatperson) for å høre hva jeg hadde si. Jeg beklaget, og viste at jeg faktisk angrer på det jeg har gjort. Læreren forstod hva jeg sa, og godtok unnskyldningen. Vi ble enige om å la det ligge og bli ferdig med det.

I opplæringsloven § 3-8 står det at andre refsingstiltak skal vurderes før en blir bortvist eller taper retter. Slik jeg oppfatter det ble det ikke vurdert. Jeg kan ikke være sikker da jeg ikke har blitt ordentlig informert om bruddet og straffen. Den avgjørelsen de tok mener jeg ble tatt for raskt og på emosjonelle plan, i stedet for formelle.

Jeg kan også trekke inn § 100 fra Grunnloven. Den sier at man har ytringsfrihet her i landet.

Mine meninger og utsagn har lov til å se dagens lys, og skal ikke sensureres. Jeg sier ikke at det jeg gjorde var etisk riktig, men at skolens avgjørelse var feil.

 

Rektor ved Breivika vgs. (*navn*) og jeg har hatt en samtale om denne hendelsen.

Jeg forklarte saken, slik jeg har forklart den her. Likevel mente rektor at utvisningen var berettiget. Til og med etter forespørsel fra meg klarte han ikke forklare hvilken regel jeg har brutt, ei forklare hvordan skolen har noe med dette å gjøre. Utvisningen skjedde uten hjemmel i lover eller regler.

 

På bakgrunn av dette ber jeg om at fraværet og anmerkningen fjernes umiddelbart. Dette går utover min utdanning, og slike ting vektlegges av mine framtidige arbeidsgivere.

Dette har i grunn ingenting med skolen å gjøre, og hadde det vært det så har skolen uansett gjort feil. Jeg og den omtalte læreren har ordnet opp i dette på egen hånd, slik det burde blitt gjort.

 

 

Skolens elevhefte med regler:

http://www.breivika.vgs.no/dokument/www.br...2007_080000.pdf

Opplæringsloven:

http://lovdata.no/all/hl-19980717-061.html

Grunnloven om ytringsfrihet:

http://lovdata.no/all/tl-18140517-000-006.html#100

 

 

 

Hvis dere ser noe som bør forandres, gjerne si ifra. Hvis ikke blir dette (Med noen små forandringer kanskje) det jeg sender til Rektor og Fylkeskommunen. (Kanskje sende til flere?)

Jeg blir å sende en kopi til rektor og en til fylkeskommunen, selv om rektor sa han kunne sende det videre for meg. Men på denne måten er jeg sikker på at rektor ikke tukler med brevet.

 

Ellers håper jeg at dette er overbevisning nok for å få det fjernet. Selv om det som blir å forsvinne bare er 3 timer og ei anmerkning, så er det fortsatt en prinsippsak. Samt de 3 timene jeg gikk glipp av var viktig.

 

Takk til alle som har hjulpet. Si ifra hvis dere har noe å si. Ellers, wish me luck

 

 

 

Aivio :)

Edit: Kan oppdatere her hvilke ting jeg har glemt å ta med :p

 

*Skrive at kommentaren ble fjernet samme dag som utvisningen

*Legge mer vekt på at jeg ikke la ut bildet (Bildet ble tatt på skolen, så det kan de ta noen for)

*Lærerne bruker facebook i skoletiden. Hyklers(?).

 

:)

Endret av Aivio
Lenke til kommentar

Lykke til! Støtter deg fullt ut, etter å ha lest alle innleggene i tråden er det jo tydelig at du har lovteksten på din side. Har selv også vært oppe i situasjoner hvor jeg mener skolen har behandlet meg urettferdig om ikke også direkte lovstridig. Har dessverre ikke tatt tak i enkeltsaker på den måten du gjør her.

 

Lykke til enda en gang, og husk å oppdatere oss om hvordan saken utvikler seg! :thumbup:

Lenke til kommentar

Er ikke død jeg nei.

dessverre fortjener jeg vel et spark i balla for å ikke ha sendt brevet enda :(

 

Jeg har skrevet brevet ferdig, og skal sende det i morgen til Fylkesmannen, Rektoren og min kontaktlærer. Vurderer å sende det til enda en person i fylkeskommunen, kanskje heller han som har ansvar for utdanning der inne.

 

Ellers kan jeg jo nevne til rektoren av hvis dette ikke blir fjernet kjapt så er det jo mulig å gå til pressen med dette også.

 

Ikke slakt meg for å ikke ha sendt dette tidligere :p Har hatt mye å gjøre, og kanskje feilprioritert litt, men gjort er gjort :)

Lenke til kommentar

Selv mener jeg det er veldig viktig at du tar opp denne saken. Det viser autoritetspersonene rundt deg Lærere/Rektor at du er en person man ikke legger seg ut med. Jeg mener også at denne tråden er viktig å lagre siden den inneholder mange lover og regler som kan bli aktuelt for elever og lærere å oppsøke. Jeg gleder meg til en oppdaterig i denne saken og håper at dine anmerkninger og fravær blir borte. Kremen hadde selvfølgelig vært om disse enkeltpersonene omtalt legger seg flate.

 

Lykke til :)

PS: ikke utsett saken lenger enn nødvendig

Synes skolen gjorde det eneste rette her for det skal ikke sees på med milde øyne at gud og hvermann kan laste opp bilder på nett og bedrive simpel mobbing på det viset.

Jeg vil minne om at det ikke var trådstarter som lastet opp bildet.

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar
Det er vel nettopp derfor det er av betydning.

 

At biletet var av ein lærar tilsett ved skulen Aivio går på, har ingenting å seie for den rettslege drøftinga. Det avgjerande er at hendingane fant stad utanfor skuletid - ergo hadde ingenting med skulen å gjera i det heile. For meir utførande innlegg, sjå Gaidaros og KVTL lengre opp.

 

Hald oss oppdatert Aivio!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...