Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan skolen suspendere meg pga dette?


Comma Chameleon

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Det har seg slik at idag ble jeg suspendert fra skolen ut dagen, og må møte med rektor 08.15 Mandag morgen.

Grunnen til dette har seg slik: Noen har knipset et bilde i klassen av en elev som sover, og læreren som står ved siden av. Denne læreren har noen særtrekk, som de fleste på linja vet om.

Dette bildet ble lagt ut på facebook av en medelev, og jeg la da på en kommentar som lød slik:

 

"haha. Ho der e så jævlig kjedelig :p

+ ho e senil og halvt døv".

Det sitatet er nøyaktig slik det ble skrevet 13. Januar 2008. Utenfor skoletid. Altså på fritiden.

Kommentaren var ment humoristisk. Den gitte læreren bruker å glemme navnene en del gang, og kan til tider virke treg.

Alle i klassen, og andre som har hatt denne læreren vil skjønne denne spøken. Bruk av smilefjes hinter også til at den ikke var ment ondsinnet og alvorlig.

 

Men så; idag ble jeg henta ut av timen av kontaktlærer, og måtte prate med henne og avdelingsleder. De sa de hadde sett denne kommentaren, og sa dette var alvorlig og gikk imot skolens reglemang. Deretter fortsatte de og fortelle om hvor alvorlig de synes dette var, før de avsluttet med at jeg er suspendert ut dagen og må møte opp hos rektor 08.15 mandag morgen for å prate om videre sanksjoner.

 

Det skolen nå har gjort mener jeg er galt. Denne kommentaren (ment humoristisk) var gjort på fritiden. Den har hittils ingenting med skolen å gjøre, foruten om at hun er en lærer, og jeg er en elev. Før dere slakter meg vil jeg gjerne si at jeg skjønner det ikke var etisk riktig, og kan virke frekt. Derfor kan jeg godt si unnskyld til læreren det omhandler.

 

Derimot mener jeg at læreren burde ha tatt dette opp med meg privat, og ikke gått igjennom skolen. Jeg mener skolen ikke har noe med denne saken å gjøre, og har suspendert meg uten rett.

 

 

Selv om det ikke har noe direkte med saken å gjøre, kan det jo nevnes at slike kommentarer og (mye) verre ting skjer på internett og facebook stadig vekk. Dermed feiler jeg i å se samme alvorlighetsgrad som lærerne gjør i dette, men nå har de gjort en stor sak ut av det, og da må jeg ta tak i dette.

 

Beklager litt for den store teksten, men det jeg igrunn lurer på er: Har lærerne lov til å gjøre dette mot meg? Kan de suspendere meg på grunn av en kommentar gitt fra meg på fritiden?

 

Jeg mener de ikke kan det, men er det noen som har noen ekspertise her, eller vet om lover og/eller regler som omhandler dette?

 

Takker og bukker i forhånd på svar.

-Aivio :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer vel ann på hvilket grunnlag de kom med. Hvis det var fordi det regnes som mobbing og skolen din er veldig nei nei på mobbing så kan det være en tynn grunn. Men jeg syns det var veldig å overreagere. Må være noe av det tåpeligste jeg har hørt. Du skal da ha lov til å si din mening PÅ skolen og ihvertfall utafor.

Lenke til kommentar
siden du hånet henne med dette ordet "døv", føler jeg ikke med deg. En uvitende som deg fortjener det.

Igjen, beklager det som ble sagt selv om det var ment humoristisk (og litt internt), men det er ikke saken her.

Og ser ingen grunn til å kalle meg uvitende basert på det utsagnet.

 

Er det noen som kan svare på mine spørsmål istedet for å kommentere det jeg skrev som kommentar. Har fått nok kjeft pga det.

Lenke til kommentar

Hehe... Jeg blir bare irritert at folk bruker "døv" som negativ selv om det er ment humoristisk eller ei. Det er uvitende..

 

Men nu skal jeg gå tilbake til din problemstilling. Det er vanskelig å si hva som er rett og galt, jeg synes at du skal prøve å legge fram kortene dine til rektor og stå på at det var ikke vondt ment. Noe som var sant. :)

Lenke til kommentar

Aivio: Fox er selv døv, og da viser han kun sin medfølelse for denne læreren, i stedenfor å hjelpe deg. Jeg har selv en døv stemor, men det betyr ikke at jeg henger ut deg som person fordi du, trådstarter har en intern spøk. Fox, skjerp deg.... Vi alle spøker om ting som egentlig er langt over streken.

 

Jeg er ingen jurist, men jeg vil tro du stiller sterkt her, jeg ser ingen grunn til å kaste deg ut på grunn av en kommentar, som i tillegg er gjort på fritiden. Om en lærer er dårlig, er læreren dårlig, døv eller ei. Jeg vil tro grunnen til at læreren overreagerer er nettopp det faktum at du kalte hun "døv", men om dette gjør hun til en dårlig lærer så er det faktisk ikke til å se bort fra. Her er det viktig å stå på grunnlaget av kommentaren, hvorfor sa du det. Var det humoristisk, eller har det en rot i at hun er en dårlig lærer?

 

Veldig trasig at samfunnet i dag er slik at alle kan få en jobb uavhengig av handicap eller personlig situasjon, det ødelegger jo faktisk for oss som er på skolen for å lære.

 

Og dere som videre vil kommentere det Aivio sa, bare klikk på den fine "x" oppe i høyre hjørne, det var ille det han sa, men det er ikke det som skal kommenteres nå.

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært den læreren hadde jeg heller bare tatt det opp i en time og sagt at jeg helst ikke ville bli avbildet på Facebook, og hvertfall ikke bli kommentert på den måten. Og så kanskje litt bla-bla om at det var dårlig gjort, og gjerne noen "trusler" om å ta det videre til rektor hvis det ikke ble fjernet. Og så over til algebraen...

 

Men for alt jeg vet er du klassifisert som en "problem-elev" på lærerværelset, og da skal det kanskje ikke så mye til før de ser sitt snitt til å (over)reagere. Det ordner seg nok på mandag, rektor er sikkert rimelig så lenge du er rimelig. D.v.s. høflig og beklagende.

Lenke til kommentar

Skolen har et ansvar for å beskytte både elever og ansatte mot mobbing og trakassering. Siden situasjonen bildet ble tatt i var fra en skoletime, og siden eneste forholdet du har til den personen er via skolen som lærer og elev, er det også grunn til å ta det opp for skolen.

 

Skolene har også fått melding om å reagere svært strengt på slike hendelser, nettopp for å understreke at Internett ikke er en frisone for å trakassere andre. Du kan også forvente å bli eksempelet som skal statueres dersom dette er en ny situasjon på din skole. Uflaks, men det kan skje ja.

 

Greien med Internett og sms er at man tror man kan si det meste uten konsekvenser, når det burde være omvendt. Du legger faktisk igjen soleklare bevis på overtramp og lovbrudd når man gjør det.

 

For å ta deg spesifikt, er nok det beste du kan gjøre å legge deg helt flat, si du ikke forsto omfanget av det du gjorde der og da, men har fått en skikkelig tankevekker.

Lenke til kommentar

Hehe, beklager :)

 

Men er enig med det du sa, han stiller sterkt i denne saken. Det er ikke god grunn å suspendere for noe du har sagt, ingen ting egentlig. Hva gjør forskjell hvis han sa det på skolen mens læreren overhørte det? Jeg tror at det ville ikke ha skjedd noe engang.

Lenke til kommentar
Hehe, beklager :)

 

Men er enig med det du sa, han stiller sterkt i denne saken. Det er ikke god grunn å suspendere for noe du har sagt, ingen ting egentlig. Hva gjør forskjell hvis han sa det på skolen mens læreren overhørte det? Jeg tror at det ville ikke ha skjedd noe engang.

 

Dessverre, men om du ville gått inn for å "vinne" den saken her, hadde du tryna så det sang. Ved å påstå at du kan uttrykke deg slik viser du at du ikke har skjønt noen ting om mobbing og trakassering og straffeutmålingen hadde blitt deretter.

Lenke til kommentar
Hehe... Jeg blir bare irritert at folk bruker "døv" som negativ selv om det er ment humoristisk eller ei. Det er uvitende..

 

Men nu skal jeg gå tilbake til din problemstilling. Det er vanskelig å si hva som er rett og galt, jeg synes at du skal prøve å legge fram kortene dine til rektor og stå på at det var ikke vondt ment. Noe som var sant. :)

Jeg mener slett ikke noe negativt med å være døv. Kjenner både døve og blinde. Så unnskyld hvis du tok deg nær :)

Dette er som sagt litt internt, men en del kan kanskje kjenne seg igjen i situasjonen.

 

Jeg er ingen jurist, men jeg vil tro du stiller sterkt her, jeg ser ingen grunn til å kaste deg ut på grunn av en kommentar, som i tillegg er gjort på fritiden. Om en lærer er dårlig, er læreren dårlig, døv eller ei. Jeg vil tro grunnen til at læreren overreagerer er nettopp det faktum at du kalte hun "døv", men om dette gjør hun til en dårlig lærer så er det faktisk ikke til å se bort fra. Her er det viktig å stå på grunnlaget av kommentaren, hvorfor sa du det. Var det humoristisk, eller har det en rot i at hun er en dårlig lærer?

 

Veldig trasig at samfunnet i dag er slik at alle kan få en jobb uavhengig av handicap eller personlig situasjon, det ødelegger jo faktisk for oss som er på skolen for å lære.

Jeg mener også det, og jeg skal si det til rektor når jeg prater med han (På en saklig og høflig måte selvfølgelig).

Og det at hun er litt treg til tider går også ut over undervisningen.

 

En dag kom hun inn og skulle undervise, så begynte hun å gjøre akkurat det samme som hun gjorde forrige uke. Vi påpekte det, og da kom det et "Åja" fra henne, så gikk hun videre til neste tema. Det var én av tingene, slike små saker bygger opp til slike ting som det jeg sa.

 

Hadde jeg vært den læreren hadde jeg heller bare tatt det opp i en time og sagt at jeg helst ikke ville bli avbildet på Facebook, og hvertfall ikke bli kommentert på den måten. Og så kanskje litt bla-bla om at det var dårlig gjort, og gjerne noen "trusler" om å ta det videre til rektor hvis det ikke ble fjernet. Og så over til algebraen...

 

Men for alt jeg vet er du klassifisert som en "problem-elev" på lærerværelset, og da skal det kanskje ikke så mye til før de ser sitt snitt til å (over)reagere. Det ordner seg nok på mandag, rektor er sikkert rimelig så lenge du er rimelig. D.v.s. høflig og beklagende.

Enig og lærerne ber faktisk oss ta det opp med læreren hvis vi har problem med den, og ikke gå til rektor og lignende. Hvorfor skal ikke de gjøre det samme?

Og jeg vil si jeg er litt klassifisert som problem-elev etter det her, men det skal jeg prøve å komme igjennom uansett.

 

 

Takker for svar. Hjelper en del.

Er det noen som vet om loven sier noe om hvorvidt skolen kan blande seg inn og straffe meg i en slik sak om dette her?

Noen utskrifter, sitater eller websider som sier noe om dette?

 

 

-Aivio :)

Lenke til kommentar

Pop, nei.. Det er ikke poenget, jeg mener altså hvis han spøkte med denne setningen på skolen. Da tror jeg at han ville ha fått kanskje kjeft, fyfy eller ingen ting av læreren. Men ikke suspensjon, rektor og sånt. Stikkord her er "spøk" selv om det var frekt for læreren. Så åffer gjør en unntak for denne saken?

 

Det er bare min mening.

Endret av Fox
Lenke til kommentar
Dessverre, men om du ville gått inn for å "vinne" den saken her, hadde du tryna så det sang. Ved å påstå at du kan uttrykke deg slik viser du at du ikke har skjønt noen ting om mobbing og trakassering og straffeutmålingen hadde blitt deretter.

Det er slettes ikke det jeg mener, jeg rettferdigjør ikke det jeg har gjort, men sier at dette ikke har noe med skolen å gjøre.

 

Jeg skal selvfølgelig si unnskyld til læreren og det. Det jeg mener her er at dette burde blitt tatt opp privat.

Lenke til kommentar

Skjønner du mener det burde vært tatt privat, men som sagt er linken deres skolen og bildet er tatt på skolen. Dermed er det også skolen som reagerer. Og etter all debatt og omtale om slike tilfeller (vel og merk langt grovere enn dette), så er det oppfordret til å reagere strengt tidlig.

 

Men det er også viktig i debatten at unge vet lite om konsekvenser og følger slikt kan ha, derfor er det lagt vekt på informasjon og forebygging. Dersom skolen din har sviktet på dette området, må de faktisk ta litt av skylden. De er nødt til å ta det på alvor FØR det skjer.

 

EDIT:

Om du vil sjekke litt grundigere om dette før du møter rektor på mandag, kan du kikke på Opplæringsloven §2-9, §2-10, §3-7 og §3-8.

For så vidt også kap 9a som omtaler kravet om et godt muljø for elevene.

(Ikke dumt å henvise til disse hos rektor, da skjønner han i hvert fall at du har tatt hendelsen på alvor).

Endret av Pop
Lenke til kommentar

Skjønner det du sier. De har ikke tatt opp noe slikt før, så å plutselig suspendere meg pga dette synes jeg er helt uhørt.

 

Det var da ikks alvorlig. Kunne vært mye verre.

 

Edit:

 

I opplæringsloven står det i §3-7 : "Før det blir teke avgjerd om refsing, blant anna om bortvising eller tap av rettar, skal eleven ha høve til å forklare seg munnleg for den som skal ta avgjerda. "

 

Det skjedde ikke.

Endret av Aivio
Lenke til kommentar
Skjønner det du sier. De har ikke tatt opp noe slikt før, så å plutselig suspendere meg pga dette synes jeg er helt uhørt.

 

Det var da ikks alvorlig. Kunne vært mye verre.

 

Edit:

 

I opplæringsloven står det i §3-7 : "Før det blir teke avgjerd om refsing, blant anna om bortvising eller tap av rettar, skal eleven ha høve til å forklare seg munnleg for den som skal ta avgjerda. "

 

Det skjedde ikke.

 

I straffesaker har åpenbare lovbrudd blitt henlagt fordi påtalemyndigheten/politiet har gjort klare overtramp mot lovene de selv skal håndheve. Hehe... blir nesten det samme her. Selvsagt skal du få forklare deg før du blir straffet.

Men jeg ville vel ventet med å bli såpass tøff tilbake inntil du får vite hva straffen blir. Jeg ville som sagt valgt den ydmyke linjen såfremt de er rettferdig med deg.

Lenke til kommentar

Vel, hvis jeg legger meg langflat vil jeg tro straffen blir den suspensjonen jeg har fått idag og kanskje noe på adferd-karakteren tror jeg.

 

Men bare det er alt for mye for meg når jeg går vg2. Det er viktig skole, og at de da blander inn hva jeg gjør på fritiden i der og straffer meg via det synes jeg er galt.

 

Dessuten var det ikke så ille at det burde ta tak i på den måten. Jeg kan med stor sikkerhet si at minimum 90% av elevene har sagt noe stygt om en lærer. Skal de da kaste alle ut?

 

Jeg vil ikke at det skal stå noen plass at jeg ble suspendert pga det der.

Lenke til kommentar

Vil ikke forvaltningsloven også gjelde her?

 

www.lovdata.no

§ 16. (forhåndsvarsling).

 

Part som ikke allerede ved søknad eller på annen måte har uttalt seg i saken, skal varsles før vedtak treffes og gis høve til å uttale seg innen en nærmere angitt frist. Dersom en mindreårig over 15 år er part i saken og blir representert av verge, skal dette også gjelde den mindreårige selv. Fristen løper fra den dag varslet er avsendt, når ikke annet uttrykkelig er sagt.

 

Forhåndsvarslet skal gjøre greie for hva saken gjelder og ellers inneholde det som anses påkrevd for at parten på forsvarlig måte kan vareta sitt tarv. I regelen gis forhåndsvarsel skriftlig. Det skriftlige forhåndsvarslet kan gis ved bruk av elektronisk kommunikasjon når mottakeren uttrykkelig har godtatt dette og har oppgitt den elektroniske adressen som skal benyttes for slikt formål. Er det særlig byrdefullt å gi skriftlig underretning, kan underretningen gis muntlig eller på annen måte.

 

Forhåndsvarsling kan unnlates dersom:

a) slik varsling ikke er praktisk mulig eller vil medføre fare for at vedtaket ikke kan gjennomføres,

b) parten ikke har kjent adresse og ettersporing av ham vil kreve mer tid eller arbeid enn rimelig i forhold til partens interesser og til betydningen av varslet,

c) vedkommende part allerede på annen måte har fått kjennskap til at vedtak skal treffes og har hatt rimelig foranledning og tid til å uttale seg, eller varsel av andre grunner må anses åpenbart unødvendig.

 

Edit: Synes også det er et brudd på § 17

 

§ 17. (forvaltningsorganets utrednings- og informasjonsplikt).

 

Forvaltningsorganet skal påse at saken er så godt opplyst som mulig før vedtak treffes. Det skal påse at mindreårige parter har fått mulighet til å gi uttrykk for sitt syn, i den grad de er i stand til å danne seg egne synspunkter på det saken gjelder. De mindreåriges syn skal tillegges vekt i samsvar med deres alder og modenhet.

 

Dersom det under saksforberedelsen mottar opplysninger om en part eller den virksomhet han driver eller planlegger, og parten etter § 18 jfr. § 19 har rett til å gjøre seg kjent med disse opplysninger, skal de forelegges ham til uttalelse. Dette gjelder likevel ikke når

a) opplysningene bekreftes av framstilling som parten selv har gitt eller kontrollert i anledning av saken eller parten ikke har kjent oppholdssted,

b) rask avgjørelse i saken er påkrevd av hensyn til andre parter eller offentlige interesser,

c) opplysningene ikke har avgjørende betydning for vedtaket eller underretning av andre grunner er unødvendig eller uhensiktsmessig ut fra hensynet til parten selv, for eksempel fordi han vil bli gjort kjent med opplysningene ved melding om vedtaket.

 

Partene bør også for øvrig gjøres kjent med opplysninger av vesentlig betydning som det må forutsettes at de har grunnlag og interesse for å uttale seg om, og som parten etter § 18 jfr. § 19 har rett til å gjøre seg kjent med. Ved avveiningen skal legges vekt på om rask avgjørelse er ønskelig og om hensynet til parten er tilstrekkelig varetatt på annen måte, for eksempel ved at han er gjort kjent med retten etter § 18 jfr. § 19 til å se sakens dokumenter.

 

Dersom en mindreårig over 15 år er part i saken og blir representert av verge, skal opplysninger som nevnt i annet og tredje ledd også forelegges den mindreårige selv, hvis ikke den mindreårige har erklært at det ikke er nødvendig.

Endret av Sirhaavard
Lenke til kommentar
Vel, hvis jeg legger meg langflat vil jeg tro straffen blir den suspensjonen jeg har fått idag og kanskje noe på adferd-karakteren tror jeg.

 

Men bare det er alt for mye for meg når jeg går vg2. Det er viktig skole, og at de da blander inn hva jeg gjør på fritiden i der og straffer meg via det synes jeg er galt.

 

Dessuten var det ikke så ille at det burde ta tak i på den måten. Jeg kan med stor sikkerhet si at minimum 90% av elevene har sagt noe stygt om en lærer. Skal de da kaste alle ut?

 

Jeg vil ikke at det skal stå noen plass at jeg ble suspendert pga det der.

At du snakker stygt om læreren din privat med dine venner er din sak. Når du prater stygt om læreren din på internett så er det offentlig, uansett hvor privat du tror facebook er. Tror du det er fritt frem for å trakkasere og mobbe kollegaer offentlig i arbeidslivet siden det ikke skjer på arbeidsplassen? Selvsagt ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...