Gå til innhold

AMDs toppkort testet


Anbefalte innlegg

vel, inntil nylig så var det ikke snakk om 18 måneder! 800gtx ligger enda i nærheten av ytelsestronen, og innen det kommer noe nytt fra nvidia, så har det ligget på toppen i 1 og 1/2 år. det er usedvanlig lenge. tidligere var det stort skille mellom ytelse med ca 6 mnders mellomrom.

Jo, det har det...

7800 -> 8800 = 17 månder

I midten kom 7900, akuratt som G9x nå har kommer i mellom G80 og G100.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men nå kommer vell 8800gts 512 til å bli enda billigere? no.gif

 

Men nå er vell ikke dette ati kortet aktuelt for meg heller, siden jeg må ut med ny PSU om jeg skal ha det..

 

Kjører selv 8800gts på 820 - 1040 shader 2025 på oppløsning 1680*1050 i steden for mitt GTX. Grunnen er ganske enkelt at det yter bedre en mitt GTX (da har jeg sammenlingnet begge kortene OC) på nevnte oppløsing.

 

Etter hva jeg har lest på feks HardOCP har jeg ingen grun til å selge enda, selv om det haddet vært artig å testet det.

 

Så du gjør fortsatt ikke noe dumt kjøp her, men du må klokke )

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Siden det ikke er noen tester om 2stk hd 3870x2 da regner jeg med at ati ikke har lansert drivere enda som støtter 4 kjerner? Eller?

AnandTech skrev at CrossfireX driveren for 4 kjerner kom i mars.

De tippet rundt CeBIT, noe som høres ut som et fornuftig sted å lansere den.

Lenke til kommentar

Jeg sitter her og leser om to 3870 X2 kort på tweaktown. MSI Radeon HD 3870 X2 OC klokket til 860Mhz/core og 1800Mhz/memory og GECUBE Radeon HD 3870 X2 klokket til 850Mhz/core og 1960Mhz/memory.

 

Originalt går ATI Radeon HD 3870 X2 på 825Mhz/core og 1800Mhz/memory. Interessant å se forskjellen mellom de to førstnevnte kortene.

 

Blir interessant å se de utgavene av 3870 X2 som får doblet minne, og GDDR4 -hvis de kommer da..!!

Lenke til kommentar
Har et 8800Ultra, men har veldig lyst og selge det og kjøpe meg et 3870X2, for så og kjøpe meg et til når CrossfireX drivern er lansert..

 

 

Men er usikker, veldig usikker..

 

Du kan jo kjøpe et og se om du får bedre ytelse enn 8800 Ultra på de spilla du spiller. Blir ikkje ytelsen bedre, så er det jo bare å selge det igjen :D

 

Jeg tror at du kommer til å selge det :p

Lenke til kommentar

Det skal komme flere varianter av 3870 X2, og prisene kommer nok også til å endres noe:

 

There will be different flavors of the card from various vendors, coming with either 512MB, 1024MB, or 2048MB of graphics RAM. The first ones out of the gate will be the 1GB variety, and that's what we're testing today. Be aware—though the marketing materials push this as a 1GB graphics card, it's really two 512MB cards. The difference is substantial; in a CrossFire/SLI setup, each GPU has its own bank of memory and most of the graphics data (textures, vertex buffers, etc.) must be replicated in each card's memory. For most practical purposes, this is really like having a 512MB card (just as all dual-GPU setups don't really give you much more in the way of usable graphics RAM).

 

There have been a few other tweaks, too. Most cards will use GDDR3 RAM instead of the faster GDDR4, with memory clock rates slower than the HD 3870 part, but the GPU itself is clocked faster.

 

Kilde:ExtremeTech

 

-det kan se ut til at det vil komme varianter med mer minne, og kanskje også GDDR4 minne. Så jeg har ikke hastverk med å komme meg over fra XFX 8800GTX (BIOS moddet) til 3870 X2, men dersom det kommer en utgave med dobbelt så mye minne, og kanskje også med GDDR4 minne, så vil nok også ytelsen bli bedre. Hvor mye, er ukjent.

Lenke til kommentar
vel, inntil nylig så var det ikke snakk om 18 måneder! 800gtx ligger enda i nærheten av ytelsestronen, og innen det kommer noe nytt fra nvidia, så har det ligget på toppen i 1 og 1/2 år. det er usedvanlig lenge. tidligere var det stort skille mellom ytelse med ca 6 mnders mellomrom.

Jo, det har det...

7800 -> 8800 = 17 månder

I midten kom 7900, akuratt som G9x nå har kommer i mellom G80 og G100.

 

 

øøh, mellom det første 7800 og 8800 så kom det 7800gtx 512mb, 7900 og 7900x2. fra ati sin side så var det det X850 platinum eller noe slikt når 7800 kom. deretter X1800, X1900 og X1950. ganske solide ytelseshopp hos begge leire. 8800 gtx har vært toppkortet i over ett år, hvis man ser bort fra ultra, som egentlig bare er et litt ekstra tynt gtx. først i dag, med lanseringen av x3870x2 så ser man ytelsesøkning av noen betydning, selv om den ikke er stor. i praksis er 8800gtx fremdeles et toppkort.

 

de 17 månedene dine inneholdt ganske mange betydelige ytelseshopp. i tillegg sier du selv at 7900 kom i midten av de 17 månedene. denne gangen snakker man om et "mellomkort" ETTER at det har gått nesten 17 måneder.

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar
Skulle ønske AMD og NVIDIA kunne lagd en felles åpen løsning for SLI/CrossFire, så hadde man sluppet hk tullet.

Elektrisk er jo pcie 16x portene helt like. Det er på drivernivå det sperres, sis kom jo med en "hacka" driver som gjorde at man kunne kjøre SLI på et av deres chipsett på 939 sokkelen. Har også kommet hacka drivere for å kjøre SLI på intel chipsett med CF støtte. Produsentene er som vanlig bare grådige, og ønsker å støtte seg selv.

Lenke til kommentar
Det skal komme flere varianter av 3870 X2, og prisene kommer nok også til å endres noe:

 

There will be different flavors of the card from various vendors, coming with either 512MB, 1024MB, or 2048MB of graphics RAM. The first ones out of the gate will be the 1GB variety, and that's what we're testing today. Be aware—though the marketing materials push this as a 1GB graphics card, it's really two 512MB cards. The difference is substantial; in a CrossFire/SLI setup, each GPU has its own bank of memory and most of the graphics data (textures, vertex buffers, etc.) must be replicated in each card's memory. For most practical purposes, this is really like having a 512MB card (just as all dual-GPU setups don't really give you much more in the way of usable graphics RAM).

 

There have been a few other tweaks, too. Most cards will use GDDR3 RAM instead of the faster GDDR4, with memory clock rates slower than the HD 3870 part, but the GPU itself is clocked faster.

 

Kilde:ExtremeTech

 

-det kan se ut til at det vil komme varianter med mer minne, og kanskje også GDDR4 minne. Så jeg har ikke hastverk med å komme meg over fra XFX 8800GTX (BIOS moddet) til 3870 X2, men dersom det kommer en utgave med dobbelt så mye minne, og kanskje også med GDDR4 minne, så vil nok også ytelsen bli bedre. Hvor mye, er ukjent.

 

Dette er jo alt nevnt tidligere i tråden..

 

Nå har vell GDDR4 vist seg å ikke by på noen nevneverdige fordeler.

Det vell derfor AMD / ATI har droppet det på HD 3870X2 nå i første omgang, og grunnen til at nvidia ikke har puttet det på sine kort enda. Tror nvidia hopper rett over på GDDR5?

 

Når det gjelder mengden med RAM.

Nå har jo tester vist at mer RAM gjerne resulterer i lavere frekvenser på minne, og ergo så yter det neppe noe bedre.

Bare se på 8800GT med 1024MB RAM, yter jo faktisk dårligere enn 512MB utgaven. Tviler på at 2048MB grafikk minne har noe spesielt for seg.

 

Og folk flest kjører jo enda XP. Og de aller aller fleste kjører enda 32bit. Tenkt hvor mye det ødelegger for systemminnet når skjermkortet skal gjøre beslag på hele 2GiB RAM?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...